Dopravci Železnice

ČD Cargo zrušilo tendr na velké dieselové lokomotivy, koupí více menších

Lokomotiva 750 společnosti ČD Cargo na trati mezi Libercem a Turnovem u Dlouhého Mostu. Foto: Jan Sůra
Lokomotiva 750 společnosti ČD Cargo na trati mezi Libercem a Turnovem u Dlouhého Mostu. Foto: Jan Sůra

Nákladní dopravce ČD Cargo zrušil soutěž na dodávku až pěti nových interoperabilních dieselových lokomotiv určených zejména pro dopravu do zahraničí. Informaci firma zveřejnila ve věstníku veřejných zakázek.

Přišla jediná nabídka, která navíc byla výrazně dražší než jsme očekávali. Proto jsme soutěž zrušili,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

ČD Cargo v soutěži poptávalo dieselové lokomotivy s výkonem až 2 400 kW, které chtělo použít hlavně na přeshraniční dopravu na dieselových tratích například do Německa či Rakouska přes přechody Cheb/Schirnding, Domažlice/Furth im Wald a Šatov/Retz. V soutěži výrobcům garantoval odběr nejméně tří kusů, maximálně pěti.

Silné dieselové lokomotivy jsou ale aktuálně produktem, který na trhu prakticky neexistuje. Nové emisní a TSI normy přinutily výrobce změnit kompletně původní design osvědčených dieselových lokomotiv a současně řešit i požadavky na snížené emise. „Prakticky na trhu neexistuje aktuálně taková lokomotiva, která by byla homologovaná pro provoz v regionech, které poptává ČD Cargo. Z debat s výrobci vyplynulo, že by nám podali výrazně levnější nabídku, pokud bychom objednali více strojů,“ řekl Bednárik. I proto ČD Cargo zvažuje, že se v budoucnu spojí s jinými dopravci a poptají nové lokomotivy společně.

Jako jistější se ale jeví zatím jiné řešení. ČD Cargo finišuje se soutěží na dodávku až deseti nových lokomotiv s výkonem nejméně 890 kW, které mají být obdobou řady 742. Tedy lokomotiv určených pro posun a lehkou traťovou službu. Právě ty by mohl dopravce použít zdvojeně jako alternativu za větší dieselové lokomotivy. „Soutěž je vyhodnocena, čekáme na podpis smlouvy,“ řekl výkonný ředitel Tomáš Tóth.

Průměrné stáří lokomotivního parku ČD Cargo je mezi  třiceti až čtyřiceti let. ČD Cargo má ve flotile zhruba 200 dieselových lokomotiv řady 742, které jsou však vzhledem ke stáří značně poruchové a proti novým či modernizovaným strojům taktéž z pohledu provozních nákladů méně úsporné.

Vedení firmy tedy počítá, že nákupem až deseti nových lokomotiv, kompletní modernizací stávajících padesáti strojů a dalšími opravami nejvyššího údržbového stupně, kterými projdou vybrané lokomotivy, zajistí u tohoto typu nezávislé trakce vyšší spolehlivost, která umožní dopravci cílově provozovat menší počet lokomotiv, respektive umožní držet nižší provozní zálohu.  „Například pro kůrovcovou kalamitu jsou nově nakupované lehké diesely ideální, brejlovci jsou už zbytečně velké a výkonné stroje,“ dodal Bednárik. Aktuálně běží další velká zakázka na modernizaci 50 lokomotiv této řady. „Je to kompletní modernizace, zůstane jen podvozek,“ dodal Bednárik.

ČD Cargo počítá s tím, že nové lokomotivy budou financovat hlavně zpětným leasingem. Investice spadají do střednědobého plánu na obnovu a modernizaci vozového parku, které mají omladit flotilu, do které se deset let v podstatě neinvestovalo.

Anglická verze je dostupná na CEE Transport.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rob
Host
Rob

Jasně, nakoupí se víc méně výkonných strojů, ať se to může pak třeba i vesele přetěžovat..

Jan Sova
Host
Jan Sova

Ať repasnou Kyklopa a mají o jednu do tendru míň….

Apollo 17
Host
Apollo 17

No ono hlavně už nejsou tratě,kde by takové výkonné dízly najezdily denně stovky kilometrů(pokud je nebudeme honit pod drátama).A pod drátama jsou zase několikrát dražší,než el.lokomotivy.

Radek
Host
Radek

No 3-5 lokomotiv není žádnej kasovní trhák, nedivím se, že to takhle skončilo.

ondřej
Host
ondřej

Siemens ER20 má výkon 2000kw.Cargo by mnělo zmodernizovat 742ky a 750ky, 751ky a 771ky sešrotovat.

jan
Host
jan

Takže brejlovec bude jezdit ještě hodně dlouho. EU:-) Někdy ty emisní normy fungují opačně:-)

Asdf
Host
Asdf

Jen jestli to není jen výmluva. Jak známo na EU se dá vždycky svalit leccos. To je dneska taková univerzální výmluva. Málokdo si totiž dá tu námahu zjišťovat, jestli to tak skutečně je…

Romanero
Host
Romanero

Spíš otázka, jestli ty normy jsou ok, když prakticky znemožňují výrobu tradičních motorových lokomotiv..

DJ
Host
DJ

Tak ony velké diesely vymizely i proto, že valná část jejich někdejších tratí už není bezdrátová.

Dash9
Host
Dash9

Očividně se stále vypisují soutěže na míru CZ Loko a aby to nevypadalo divně, tak se sem tam někdy vypíše i nějaká jiná, ale s takovými parametry, aby se pokud možno nikdo nemohl přihlásil.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll