umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

ČD Cargo začíná šetřit, připravuje se na ochlazení ekonomiky. Chce expandovat do Německa

Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Největší tuzemský nákladní železniční dopravce se začíná připravovat na možnou ekonomickou recesi v některých odvětvích ekonomiky. Od začátku září začíná se sérií úsporných opatření, které mají kompenzovat pokles objednávek přepravy v určitých komoditách a pomoci zajistit finanční plány firmy.

Po firmě i sociálních sítích se začal šířit interní dokument popisující chystaná opatření. Nákladní dopravci bývají mezi prvními, které cítí blížící se ekonomickou krizi nebo naopak oživení. Teď od dopravců přichází horší zprávy. „Ekonomika ochlazuje. Cítíme to v hutnictví i automobilovém průmyslu,“ řekl výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth. Firma podle něj zatím drží objemy přeprav, ale začíná pomalu šetřit. „Zatím se nám daří výpadky v některých komoditách nahrazovat výkony v dalších. O tom svědčí i pololetní výsledky. Zaměřujeme se na krácení nákladů, které můžeme v krátkodobém horizontu postrádat. Nejedná se o nic, co by znamenalo trvalé, nebo dlouhodobé omezení našich služeb,“ uvedl Tóth.

Zdůraznil tak současně, že firma neplánuje aktuálně propouštět ani například prodávat vagóny či lokomotivy. „Všechnu pozornost soustředíme na core-business. Pokračujeme v investicích do obnovy a udržitelnosti našeho vozidlového parku, snažíme se posunout naše služby do zahraničí. Již na přelomu konce letošního a začátku příštího roku připravujeme licenci pro dopravní služby v Německu,“ dodal Tóth.

Potíže ohlásili nákladní železniční dopravci i v jiných zemích, například na Slovensku u ZSSK Cargo došlo ke zkrácení pracovního týdne velké části zaměstnanců kvůli nedostatku přeprav. PKP Cargo od počátku letošního roku taktéž výpadky objemu přeprav a zahraniční média nedávno informovala o snížení hodnoty jeho akcií na burze.

Podle šéfa odborářů v ČD Cargo Radka Nekoly jsou signály o zpomalení a ochlazení trhu už od jarních měsíců. „Hlavní je pro nás v tuto chvíli dodržení kolektivní smlouvy a zachování zaměstnanosti,“ řekl Nekola. Materiál o úsporných krocích chce ještě analyzovat.

Materiál počítá například s pozastavením náboru nových zaměstnanců (s výjimkami schválených vedením – zde jde především o dlouhodobě nedostatkové profese) nebo omezením přesčasové práce a řádném čerpání dovolené zaměstnanců. V seznamu opatření je omezení některých investic s výjimkou železničních kolejových vozidel. Jde například také o snižování výdajů na marketing či reprezentaci. Firma chce současně omezit opravy některých morálně a fyzicky zastaralých nákladních vozidel, které byly krátkodobě zprovozněny pouze pro období nedostatečných kapacit na trhu.

Podle zveřejněných výsledků skupiny České dráhy zaznamenalo ČD Cargo za první pololetí mírný pokles výkonů. Výnosy firmy stouply na 6,912 miliardy korun (loni 1. pololetí 6,535 miliardy Kč), zisk klesl z 350 na 280 milionů korun.  „Růst výnosů je vlivem plánovaného rozvoje mezinárodních přeprav pod značkou ČD Cargo, který je podpořen investicemi do interoperabilních lokomotiv,uvedla firma v prezentaci. Mírný pokles zisku byl ovlivně růstem cen elektrické energie, vyššími odpisy i vyššími osobními náklady.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ovak

Začít šetřit Cargo mělo už dříve, je to trochu s křížkem po funuse.
Firmu, co se týče personalistiky, trochu brzdí staré zažité systémy, a občas nesmyslné požadavky odborů, kde se myšlení některých předsedu zastavilo v roce 89.
Určitě je ještě co měnit.

LKB

Prijde mi, ze CD Cargo funguje vyrazne racionalneji nez jeho materska spolecnost – prinejmensim v nekterych oblastech, o kterych vim.

BoH

Na co teď prosím konkrétně narážíte?

V.N.

Ono je to o tom, že jede za své. Žádné dotace či příspěvky od státu či krajů.

Tronda

Příspěvky nebo dotace na místní osobní vlaky, nebo rychlíky problém v principu nejsou, takový vlak (ale ve většině případů ani autobus) se neuživí nikde na světě, problém je v tom, že matka si myslí, že má na ty dotace automatický nárok a musí je dostat všechny a když to tak není, protože někdo jiný požaduje za to samé méně + nižší jízdné, začne řev.

Jackub

Myslím, že v Japonsku vlaky dotované nejsou…

Skinheads & Punks united

Tak to jakože dotované, uhrazované ztráty, nejsou ani dálkové vlaky v Německu, jen ale ta jejich ziskovost závisí i na té kvalitní infrastruktuře, do které se veřejných peněz cpe dost a dopravce/cestující za její použití tržní cenu na její stavbu/provoz neplatí ani zdaleka.

Pezos

V Německu se v poslední době se objevují nápady jako „zrušit pár RE a ve stejné trase zavést IC s uznáváním jízdenek IDS“. Toto tak trochu smrdí to snahou se „dostal k lizu“. Třeba připravovaná linka Frankfurt – Siegen – Münster na území NRW.

V.N.

Taková forma dotace je pro mne milionkrát přijatelnější než přímá platba vybranému dopravci..

V.N.

Dotace jsou v principu problém jsou vždy.. Firma, která ví, že si na sebe musí vydělat a ještě k tomu musí žít v hodně a hodně konkurenčním prostředí se chová úplně jinak než firma , která ví , že jí konkurence nenahradí… a která ví , že ji stát padnout nenechá…

Dalibor

No objevuje se zase „amerika“ Díky situaci na evropském trhu je pokles produkce oceli přibližně o 20% menší, tento proces začau už před pár měsíci. Prostě „hody“ nemůžou trvat věčně, jsou prostřídány i „půstem“ je důležité, v době „hodů“ vytvářet rezervy, aby s při postní době nepadlo na ústa. Budoucí doba ukáže, kdo a jak si ty rezervy dokázal nachystat.

Zlesák

A evropský automobilový průmysl taky půjde do útlumu díky tlakům na emise, takže i aut a všeho s tím spojeným se bude vozit méně. To není žádné překvapení. Od uhlí se taky ustupuje, prostě spousta „tradičních“ železničních přeprav je utlumována tlakem na snižování CO2.

V.N.

Rezervy jsou dobré , když někdy po čase se zase vrátí původní stav. Jenže zrovna u oceli si všichni oceláři myslí, že dobře už bylo a stav lepší nebude. To by se musela zavést nějaká ochranná politika evropských hutí a komplikovat dovozy. Zatím k tomuto ale žádná ochota v EU není.

Dushan

Plánuje se prý uvolnění obchodu s Ruskem, což by zas pomohlo k oživení produkce.

V.N.

Tomu moc nevěřím. V Rusku je mnohem větší přetlak čínské oceli než v EU…

Dushan

Myšleno celkově, třeba Zetor obchodní restrikce hodně poškodily, automobilky jistě taky uvítají možnost exportu na Východ a z toho může profitovat i Cargo.

V.N.

To jistě, ale příspěvek byl o oceli…

Dalibor

bude globalni trh s oceli takto pravidelne kolisa. tento vykyv je.n mimo jine, zpusoben zvyseni kvoty pro import oceli do EU

Jiří Kocurek

Tak třeba EU nasadí povinnost produkovat 30 % bicyklů s ocelovým rámem. Novelizovaná ČSN Vytápění budov bude požadovat ocelové potrubí při profilech nad 12 mm vnitřní světlosti, to na úkor dovozové mědi. A nejméně 10 % pražců ocelových.