Dopravci Nákladní doprava Železnice

ČD Cargo už má licenci i pro Maďarsko, přepravy na ni zahájí v příštích týdnech

Vlak ČD Cargo Marie Terezie. Autor: ČD Cargo
Vlak ČD Cargo Marie Terezie. Autor: ČD Cargo
Česká skupina ČD Cargo získala licenci pro provoz na maďarských kolejích.

ČD Cargo završilo své úsilí o získání zahraničních licencí v nejbližším středoevropském okolí, když po Polsku, Rakousku, Německu a Slovensku uspělo i v Maďarsku. Od 1. října je plnohodnotným dopravcem na maďarské železniční síti dceřiná společnost CD Cargo Hungary.

„Přepravy na vlastní licenci by měly být zahájeny v nejbližších týdnech. Nová společnost má k dispozici hungarizované „laminátky“ řad 230 a 240, stejně jako lokomotivy řady 742 pro obsluhu neelektrifikovaných tratí,“ napsala společnost na svém webu. Do Maďarska bude dopravce jezdit také s lokomotivami řady 363.5 a 753.6 (bizon).

ČD Cargo se rozhodlo pro expanzi na zahraniční trhy před několika lety. Označilo ji za svůj strategický cíl. Postupně tak začalo opouštět model spolupráce se zahraničními partnery a začalo usilovat o vlastní licence. V některých zemích přímo pro mateřskou firmu, jinde licenci získala místní dcera.

„Maďarsko je další logický krok při expanzi dopravních služeb ČD Cargo do zahraničí. Prodlužujeme tedy přepravní rameno pro stávající přepravy z a do ČR o maďarský řez, postupně zahajujeme podnikatelské aktivity i v maďarském vnitrozemí a velké plus vidím v možnosti navázat na maďarský úsek přímo tranzitem přes Rakousko,“ řekl výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth. Podle něj takové trasování může usnadnit vyhnutí se kapacitně omezené trase přes Děčín. Už v září ČD Cargo začalo s přepravou aut ze Slovenska do Německa přes Rakousko. „Potenciál na maďarském trhu vnímáme především v oblasti kombinované dopravy a obilovin. Zajímavé jsou i přepravy dřevní hmoty,“ dodal Tóth.

V červnu 2017 získala společnost vlastní licenci pro Rakousko, šlo o vůbec první zahraniční licenci pro tuto dceru Českých drah. První přepravu ve vlastní režii pak uskutečnila v březnu 2018. Rychleji to šlo od získání licence k prvnímu vlaku v Německu. ČD Cargo vypravilo pod vlastní licencí první vlak do Německa letos začátkem dubna, přesně měsíc po obdržení „papírů“. Proces získání německé licence nicméně trval celý rok.

V Polsku, na Slovensku a v Maďarsku licence drží dceřiné společnosti ČD Cargo: CD Cargo Poland (do roku 2017 Koleje Czeskie), CD Cargo Slovakia a CD Cargo Hungary. Na Slovensko začala česká skupina jezdit na vlastní licenci letos v červnu, když ukončila spolupráci s místním partnerem Carborail. Nyní tedy došlo i na Maďarsko.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
milan

Tak jistě pozitivní zpráva. Ale co přepravy v ČR. Například, to co předvádí Cargo po zrušení stálého obsazení Hranic na Moravě, by se dalo shrnout asi tak. Ušetříme 100kč, ale bude to stát 1000kč.
Nevadí tzv. jsme ušetřili.

Martin11

Milane máš pravdu.zrovna včera jsem tam byl 😐😐😐

Urban Transport Lover

no koneně… dobrá zpráva !
steně by měly postupovat i v osobní dopravě

Dominik

Jsem zvědav, kdy Cargo začne řešit úbytek výkonu na vnitrostátních linkách. Je hezké, že se může do ciziny, e k čemu to ej, když vnitrostátně výkony chybí.

X 1

Až bude kapacita a spolehlivost dráhy, budou výkony.

asdfg

Hlavně až bude Krachgo schopný a nebude dělat že bez nich to nejde. Tímhle přístupem přišlo Krachgo o spoustu zakázek ve východních Čechách (šrot, dřevo, ropa). Blbý pro jejich zaměstnance, dobrý pro nás u soukromníků.

Dominik

Bohužel máte pravdu, to by asi museli vyměnit ředitele OŘ ve východních Čechách, když jinde ty výkony jsou.

Martin11

Polovinu bych nahoře propustil a v provozu by to nikdo nepocítil

Dominik

Ale jak to zajistí více výkonů?

Pks

Neživit tolik papalášů = lepší cenová nabídka.
+ nezanedbatelný efekt, kdy současný stav tu vnímavější část zaměstnanců neskutečně demotivuje…

Dominik

Jenže ta žába na prameni je částečně i ten ředitel, když odmítá výkony a přepouští je jiným PJ. Tady nejde jen o cenovou nabídku.

Dominik

No zrovna na regionálních dráhách ta kapacita docela i je. A když vidíte kolik toho vozí soukromník, tak chyba bude asi někde jinde, navíc to je případ od případu, znám PJ, kde mají za měsíc x hodin přesčasu a na druhém prozměnu sotva uděláte hodiny.

asdfg

Soukromník si hlavně nehraje na šoupák, který jeden ve vybrané dny a pobere max X vozů, ale vyjde vstříc zákazníkům a prostě objedná trasy adhoc, a za den se otočí třeba 3x. Jenže tohle zkostnatělé ČDC nechce umět.

Je to jen o mentalitě.

Kolemjdoucí

Přesně tak. Nám stála zásilka víc jak půl dne v Přerově a dalšího 1 a půl dne v Ostravě. Hlavně že se chlubí odvozem i jednoho vagónu. Ale za jak dlouho.

Dominik

Zas soukromník má radši ucelenky, než nějaké šoupáky, kde vezme jeden vůz zde 2 vozy támhle

Dominik

A ještě k tomu nějaká manipulace ve stanici? Kolik soukromníků to dělá, například aby přistavili vůz na nějaký lihovar?

asdfg

Není problém rozvést ucelenku třeba po 4 stanicích, a pak ji zase svést a dát dohromady. 😉 Třeba tohle dělá CargoMotion. Na jednom vlaku veze vozy i na tři směry a postupně odvěšuje. Ale ano, soukromníci obvykle kusovky nevozí.

Dominik

Jo adhoc by to šlo, ale musíte sehnat chlapa a mašinu navíc. Ten soukromník se tam možná 3 krát otočí, ale jede jen do dotyčné stanice, není to Šoupák, co má manipulaci, v dalších 5 stanicích.

asdfg

Soukromník má práci, tak pokud nemá svoje, mašinu si pronajme u „konkurence“ a není v tom problém. Je jedno zda je tam bangle strabagu, rm lines, lokotransu nebo východočeský dráhy.

Kdyby u ČDC nebyly odbory, není problém dělat přesčasy. Ale když odbory umí jen kvičet že přesčasy jsou zlo, tak to nejde.

Dominik

Nějak velké protesty proti přesčasům jsem ze strany odborů nezaznamenal, spíš mi přijde, že s tím má problém občas vedení, atd… Navíc, Když máte šichtu 12:45 či rovných 13:00, tak přesčas moc udělat ani nemůžete a pod 11 hodin moc směn není, takže si moc nepomůžete, dojel bych zpátky a vlak bych zamykal na trase.

asdfg

Nevim zda FS stále dělá takovou tabulku, kolik má které PJ přesčasů, třeba je to už přešlo, ale jeden čas s tím byla FS otravná.

Nemyslim přesčas po směně. Myslim směnu navíc, tj. že pak zaměstanec nemá jen normu, ale má třeba 20 hodin nad normu. U toho odbory prskaj, protože „jsou pak zaměstnanci unaveni“ a spousta jiných blábolů. Tohle prostě u soukromníka není, jediný co omezuje je mít normu, směna nesmí překročit 13h a mezi směnami 11h. Nic víc, nic míň. Jestli udělám jen normu a přesčas nechci nebo udělám 200 hodin, je můj problém a na mě.

Dominik

Je pravda, že na toto téma jsem se moc nezaměřoval, resp. jak se k němu vyjadřovaly odbory. Ale to není přesčas, ale směna navíc, ale s tím kolik je ve východních Čechách práce, jsou rádi, že udělají normu, takže moc směn navíc není.

švestka

Ale s tím Mn ČDC pak jede hytlák a v něm spousta igráčků-členů OSŽ dodržujících sociální smír a ty blbý zákazníci a GŘ Carga to ne a ne pochopit a furt do toho hází vidle, když už nechtějí financovat zaopatřovací ústav na kolejích.
Podívejte jak dobře je řízené bratsrké ŽSSK Cargo, tam sociální smír dodržují a už přes rok jedou jen na zkrácený týden a kdo tohle má!

asdfg

Já to řikám pořád. Odbory jsou z 90% zlo, které jen dělá problémy, aby ČD a ČDC zvládlo fungovat v prostředí, kde je více dopravců.

Dominik

Spousta? U nás jezdí 1 max 2, to je spousta? To není zaopatřovací ústav, to je nutnost, aby to všechno nebylo na strojvedoucím, pak by se ta manipulace moc stihnout nedala.

asdfg

Nezapomenu na doby u ČDC. Na šoupáku dva. Jeden se válel v hytláku a druhý kmital. Na staničnim posunu 4 a víc jak dva v place nebyli, max 3 a to už musel dispečer řvát.

U soukromníka stačí na vlaku fíra a vlakvedoucí, stíhá se to a funguje to. Jenže si tu nehrajem na to jak sem fíra a on je šibák, ale prostě se mu tady vyvěsim, připravim bržděnku, než udělá zkoušku brzdy, aby ji pak jen podepsal a mohlo se jet.

Dominik

Tak teď, když jsou 2 na šoupáku, tak i oba makaj, to by se ten jeden ulítal. A ve stanici, jak kdy, to už je dle potřeby.
Tak ČDC má kolikrát ve stanici místnost, takže si tam zajde tu bržděnku vytisknout. Tak když je sám, tak taky nemám problém se mu vyvěsit, když je potřeba.
A jak často manipulujete, za jednu jízdu?

asdfg

Jak kde. Když se nakládá dřevo v Nové Pace, Bělohradu a Ostroměři, tak se nakládá na několika manipulačních místech najednou a přehazují se vozy. Není problém během manipulací za den najezdit 20km + 200km na trati. Pak sou samozřejmě výkony, kde se ucelenka strčí na vlečku a vše si dělá vlečkař a na nás je jen vytáhnout z vlečky a odjezd.

Cargomotion třeba manipuluje dost v Rosicích nad Labema v HK na Slezskym.

Dominik

20 km za den, během manipulace? To zas tolik není, když se sejde Chrudim (plechy), Chrudim město (lihovar), Slatiňany (dřevo, chema, šrot, případně silo, ale to dlouho nebylo), Žďárec (štěrk), Skuteč, Čachnov (oboje dřevo), tak to udělá víc kilometrů, pravda, na trati zas to je sotva 120 km, to vy uděláte víc (těch 200).
Tak Cargo má v Rosicích jen Semtín, kovošrot, občas dřevo,

Martin11

Ale kdyby jste viděl ty jejich výplaty.treba v Žilině-teplicče vám jeden člověk donese rozkaz a druhý koncovky a třetí účty od vlaku takže tam mají umělou zaměstnanost.

Jiří Kocurek

A k čemu je kapacita z Vysokého Mýta do Chocně? Na východ se vlak téměř neprocpe a na západ to není o moc lepší. A vozit autobusy vlakem z Mýta do Litomyšle nic neřeší.

Radovan Komínek

Takže už i ČD Cargo bude objíždět 30 let poctivě modernizovanou drážní síť v Česku. Kdyby aspoň bylo vidět blýskání na lepší časy.

Urban Transport Lover

V Bad Schandau a okolí je úzký hrdlo – modernizuje tam – a na cargo tam neni místo – jezdí tedy jinudy v rámci teritoria kde mají svojí licenci – co je ta tom divnýho??? Proberte se lidi!!!

X 1

Re. Radovan komínek
Modernizují všechny země.
Některé (ty okolní) asi lépe.

Blýskání na časy vidím v ucelené síti VRT a kvalitních alternativních trasách.

Až projede nákladní Nexák z Břeclavi do Děčína stabilně 100km/h a bez zastavení, tak si můžeme říct že blýskavé časy jsou tu.
🙂

Jiří Kocurek

Ať si klidně zastaví, na 10min přestávce po dvou hodinách není nic špatného, jinak by ji kamioňákům nenařizovali.

David

Já mám pocit, že esa jezdí do Maďarska už docela dlouho?

asdfg

Ale ne na licenci ČDC.

leviathan

Každá získaná licence a osvědčení dopravce je dobrou vizitkou těch, kteří se o to zasloužili. Expanze český společností do zahraničí je vítaná.

Jiný Petr

ČD Cargo už má licenci třeba i pro Portugalsko nebo Švédsko. Ale co by se „odborný“ web jako zdopravy.cz zabýval takovými drobnostmi jako rozdíl mezi licencí a osvědčením dopravce, že?

Urban Transport Lover

Odborný web by se tím pravděpodobně zabýval …
– ale tenhle web (zdopravy.cz) je „populáně – informativní“ – tak se nerozčiluj a přihoď link, ať si o tom taky něco přečtem..

Ten_z_Bíliny

Ledy se hýbají 🙂 Tak jim přejme, ať se daří a ať mají ve vedení lidi, kteří se snaží makat a ne jen hrabat a držet se křesla 🙂

Původní Pražák

Přepravy na tu licenci nebo na té licenci? 😉

Jiří 24

Co přesně obnáší ta hungarizace laminátek?

tronda

Je tam dosazen Mirel s nožním pedálem,snížená rychlost v Maďarsku na 100 km/h,zrcátka a popisky v maďarštině.Třebo trakční proud je vontarasi aram

Martin V.

A budou hungarizované laminátky smět jezdit i v Česku a na Slovensku nebo to ty změny vylučují?

noerf

Lokotrain standardně jezdí s laminátkami mezi ČR, Slovenskem a Maďarskem. Na laminátkách jsou zrcátka, ale pokud tam jede Vectron (například Regiojetu Praha – Rijeka, tak je neměl).

X 1

Kamery nestačí?

Bram

Nejspíš krom dosazení MIRELu také maďarské popisky v kabině a ve strojovně.

Kubrt

Určitě i maďarskou TBZ.

leviathan

Oni mají do HU jezdit speciálně laminátky? Níže je vidět, že se řešení, a snadné, pro případ jejího vedení vlaku našlo. Pokud se nemýlím, tak nejde o jediné dosazování Mirelů na stroje v ČDC…