Dopravci Železnice

ČD Cargo vypravilo první vlak do Rakouska na vlastní licenci, myslí i na přístav Koper

Vlak ČD Cargo. Autor: ČD Cargo
Vlak ČD Cargo, ilustrační foto. Autor: ČD Cargo

Společnost ČD Cargo koncem února uskutečnila vůbec první přepravu na vlastní licenci do Rakouska. „Vectron 383.005 nejprve dopravil 20 prázdných vozů Sgnss do terminálu v St. Michael in der Obersteiermark a ještě tentýž den se souprava vrátila ložená kontejnery XXS,“ oznámila firma.

V první polovině letošního roku by mělo dojít k dalším přepravám. „Rakouský trh představuje pro ČD Cargo významný potenciál, proto přeprav realizovaných na naší licenci bude přibývat. Konkrétní obchodní jednání již probíhají. Expanze na zahraniční trhy je jedním ze strategických cílů ČD Cargo a souvisí s ním i rozhodnutí o dalším nákupu interoperabilních lokomotiv. Není vyloučeno, že se v blízké budoucnosti lokomotivy ČD Cargo objeví i například v přístavu Koper,“ řekl ředitel Odboru podpory podeje Michal Roh.

ČD Cargo získalo rakouskou licenci loni v červnu. Jde o vůbec první zahraniční licenci pro dceru Českých drah. Rakouské povolení umožňuje jejím vlakům zajet až na rakousko-italské nebo rakousko-slovinské hranice.

ČD Cargo působí i v dalších zemích, volí k tomu ale odlišné strategie. Například v Polsku drží licenci dceřiná společnost CD Cargo Poland, do Německa a na Slovensko jezdí vlaky českého Carga ve spolupráci s jinými dopravci, kteří mají tamní licenci. Podobně to dosud funguje i u Rakouska. Ve spolupráci s partnery se Vectrony v barvách ČD Cargo objevují například na pravidelných vlacích s dřevní štěpkou ze Ždírce nad Doubravou do stanice Gratwein-Gratkorn. Jejich počet postupně narůstá.

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Kdyby vnitrostátní železniční přepravy fungovaly, jak mají, kdyby podíl železniční nákladní dopravy na dopravním trhu ČR byl řekněme 60-70 % a už by „nebylo kde brát“, pak expanze do zahraničí by byla na místě. Jenže vnitrostátní železniční nákladní doprava vyjma několika ucelených vlaků s uhlím, pískem a dřevem v ČR prakticky neexistuje, podíl silniční nákladní dopravy činí přes 80 % a neustále narůstá. Jinými slovy – zcela nevyužitý potenciál v České republice!
    Není uměním dělat konkurenci jinému železničnímu dopravci včetně těch zahraničních, uměním je dělat konkurenci silniční dopravě! A když ČDC to druhé neumí, tak dělají to první – zavedly pár spojů do Rumunska, pár do Belgie, teď do Rakouska a už se plácají po ramenou, jak jsou „dobří“.
    Nekonečnou neschopnost ČDC bojovat o ryze české přepravy, a tím tak odlehčit přetíženým českým silnicím, lze ilustrovat příkladem investice Penty u Masarykova nádraží, kde ČDC nabídlo jen za „železniční“ část takovou cenu, která byla dvojnásobná vůči ceně za kompletní přepravu po silnici, s překládkou a dojezdem na skládku to vyšlo na čtyřnásobek. A to se bavíme o centru Prahy, kde odvoz po železnici by byl více než žádoucí.
    Ještě jeden čerstvý případ, který se řešil předevčírem – odvozy štěrku z lomů pro strojní čištění kolejového lože při údržbě železničního svršku, kde dovozy nového štěrku po železnici jsou dány technologickými procesy. Ačkoliv se jedná o hromadný substrát, který je ve vyspělém světě doménou železniční dopravy, ČDC nabízí tak nehorentní ceny, že se vyplatí štěrk z lomů do stanice s vhodnou manipulační plochou (ostatně těch už rapidně ubývá!) v blízkosti pročišťované koleje navozit auty a zde přeložit do železničních „sypáků“. A to vše jen proto, že vzdálenost od udržované koleje do lomu se pohybuje kolem 30-60 km. Snad se tento nepříznivý jev v brzké době změní, jak se zvyšuje podíl soukromých železničních dopravců na tuzemském trhu.

    • A jak se na popsaný šlendrián dívá MD ČR jako zástupce „státu“, tedy stoprocentního vlastníka akciové společnosti Česká dráhy i státní organizace SŽDC?

  • Máte trochu chaos v pojmech. ČDC nejezdí v Rakousku na rakouskou, ale na českou licenci.

Newsletter

Partneři