ČD Cargo těží z návratu uhlí. Přepravy vzrostly o 50 procent
Nákladní vagon Falls společnosti ČD Cargo. Pramen: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:PetrS.
K přepravě po železnici se vrátila celá řada menších uhelných skladů, oprašují se vlečky.
A to uhlí ČDC vozí odkud? Z přístavů, nebo přímo z šachty?
Vvnaprosté většině ani z příslavů, ani ze šachty. Jde převážně o hnědé uhlí se těží povrchovým způsobem. Z oprámu povrchového dolu jde pasovkou do třídírny a poté se nakládá do železničních vozů. Těží se v podkrušnohorské hnědouhelné pánvi. Sokolovsko, Chomutovsko, Mostecko.
Na černé uhlí jede jen elektrárna Dětmarovice u Karviné.
Není to tak dávno kdy tu byla zpráva o tom, že ČDC vozí australské uhlí z přístavu (už nevím kterého). Proto ta moje otázka.
A mám kolegu, který dělal mechanika na rypadle na sokolovsku a ten tomu dolu, nebo chcete-li lomu, říká šachta.
Z přístavů se vozí netříděné uhlí pro velkoodběratele, typicky koksovny.
Hlubinný důl = šachta. Povrchový důl = lom.
To australské uhlí se vozí přes Rotterdam. Z přístavu po dráze, ale už se to zkoušelo i šífem po Labi do Děčína, kde se to teprve přeložilo na vlak ČDC.
A byl to jen pokus, nebo se to ujalo a tato doprava je pravidelná?
Osobně mi to přijde, že jednou za čas přijede loď, vyloží se a pak to zas pár měsíců nejezdí.
Vím jenom o tom jednom zkušebním případu v lednu t.r. 1300 t uhlí si touto cestou objednala ostravská huť Liberty.
Do Liberty se vozí uhlí ze všech koutů světa. Austrálie,Kanada,Polsko.( I Karviná) A vozí to i spousta soukromníků.
Rozdílná sírnatost asi tedy nevadí.
V ČR reálně Komořany a Ledvice.
A ještě Nové Sedlo u Lokte.
Když jsem zmínil toho Havelku, tak ten maloodběratelům nabízí Bílinu/Ledvice a Komořany/Herkules. Ledvice mají nejnižší sirnatost, takže se jmenovitě nabízejí hlavně domácnostem.
Ledvice se nabízejí, protože na to jedou kotle. Znám pána , který ty podavače projektoval a když Poldi krachlo ,Viadrus to zkopíroval,ale nikdo si nedal tu práci, přepočítat na karvinské. Proto musíte používat Ledvice/Bilinu nebo neuznají záruku .
Havelka sám ve svých informacích upozorňuje, že komořanské uhlí víc dehtuje.
A Tušimice.
Nedaleké Třebovice jedou také na černé uhlí.
Vozí se k nám černé uhlí z JAR do přístavu Rostock a dále po kolejích,hnědé uhlí z Porýní..a to nejen k nám ale i do PL a pro změnu z PL koksovatelné černé uhlí na Ostravsko…
Jsem rad, ze nikoho nenapadlo to do tech lokalnich skladu vozit nakladaky, ale taky to ukazuje, ze vyuziti ruznych vlecek uz teda dost pokulhava.
Uhlí do lokálních skladů se nákladními auty samozřejmě taky vozí, už léta. Teď je akorát vyšší poptávka, tak se zase více uplatňuje i železnice.
Provozovatel uhelného skladu má objednávky na 10 tun černého a 20 tun hnědého uhlí.
Má říct lidem, že uhlí nebude, dokud si neobjednají 4x víc?
Kdyby se tak k vám chovali v restauraci, že si musíte objednat za nejméně 500 Kč, jinak vás neobsouží?
Asi jak který. Havelka nabízí nejmenší dodávku až do domu 22 q.
Ještě by mě zajímalo, kolik přepravili černého uhlí.
Než kolik tun, by bylo zajímavější znát tuno-kilometry.
Jo jo, ale navzdory nedostatku lidí, extra nástupům na uhelné vlaky apod. se zaměstnanci dozví, že peněz je málo a přepravy klesají. Tedy stále stejná písnička, vždy před, během, a těsně po kolektivním vyjednávání samé černé zprávy, jak je na tom podnik špatně. Hodně to v něčem připomíná volby, a vlastně není divu, když se do manažerských postů tlačí podobní lidé jako do politiky…
Na co tam máte odbory? Před Federací strojvedoucích se svého času třásli premiéři i ministři…
Ale když jde o politiku, soutěže, režijky (JMK),…. ne když jde o pracovní prostředí.
Tak snad jste si ty funkcionáře zvolili sami a sami je můžete i vyměnit…? Zrovna v Brně bývali docela ostří. Ale já to pamatuju tak před 25 – 30 lety.
Áno, to byla stávka, která od železnice odechnala asi polovinu zákazníků v nákladní dopravě. Bravo!
Železničářům není dovoleno hájit své zájmy?
Je. Ovšem je dost kratkozraké dělat to tak, že potopím svého zaměstnavatele.
Co ten zaměstnavatel udělal pro to, aby té stávce předešel?
A oni stávkující po zaměstnavateli něco chtěli? Ne, stávkovali proti vládě, ministru Římanovi a jeho plánům na redukci sítě. A stávka byla ukončena dohodou mezi Duškem a Klausem. Zaměstnavatel to jen odnesl ztrátou zákazníků.
Už bylo víckrát vysvětleno, že tehdejší vedení ČD si s Římanem a s celým ministerstvem dělalo, co chtělo… Kdo asi dal pro ty plány Římanovi podklady?
Odbory (nejen FS) svou funkci neplní…
Stejná odpověď jako Leinadovi.
Dnes jsou podobné svazy spíše k smíchu. Kolik, že jich třeba jen ČD mají? 11? A neumí táhnout za jeden provaz a někteří ani vlastně nechtějí, protože jejich členové jsou buď zároveň v určitém stupni vedení společnosti a nevypustí si rybník a členové z provozu tam jsou mnohdy jen proto, aby se mohli účastnit schůzí, kde si připadají důležití nicméně realita je taková, že kolektivku ani ZP neznají…
To je ale jenom jejich chyba… Myslím tím řadových členů. Vždyť ti funkcionáři jsou na nich přece závislí.
Ale samozřejmě to není jenom problém dráhy. Problém je obecně v hlavách zaměstnanců, kterým režimní hlásné trouby už 33 let nalívají do hlav, že „odbory“ a „odborář“ jsou sprostá slova. Jenže jednotlivec nezmůže nic. O síle organizace se dá poučit z dějin i ze současnosti – stačí nahlédnout přes hranice.
Dotaz na redakci k: „ČD Cargo přepravilo za prvních devět měsíců roku 7,5 milionu tun hnědého uhlí, což je meziročně o 50 procent (2,5 mil. tun) více“
Totiž za celý loňský rok ČD přepravilo cca 3 miliony tun hnědého uhlí.
Tož ty procenta loňský vs. letošní rok nějak nevychází
není to jedno?. čd cargo za prvních 8 měsíců přepravilo 4,4 milionu tun uhlí. letos za prvních 8 měsíců to bylo 6,6
nárůst (velký) tam je. a jestli to je jen za hnědné, nebo za všechno .. je vcdelku šumafuk.-
Sázka na plyn byla velmi hloupá chyba, teď nás to bude stát spoustu ekologických škod. Tak snad teď Evropa začne směřovat opravdu k čistým zdrojům.
A těmi budou?
Jaderné elektrárny. V budoucnu hlavně pro teplárenství malé modulární reaktory. A ještě více v budoucnu Fúzní elektrárny.
Pod takový názor se podepisuji též.
Nějak se mi nedaří sdílet váš technologický optimismus. A to píšu jako obyvatel Řeže, asi nejvíc jádru nakloněné obce v ČR, včetně mě.
Mně táhne na sedmdesátku. Od doby, kdy jsem se naučil číst, to už je víc než 60 let, mě někdo ujišťuje, že jaderná fúze se začne ve velkém průmyslově využívat už za 50 let. Myslím, že umírat budu v klidu, protože moje vnoučata a pravnoučata nepochybně začnou těžit z výhod jaderné fúze už 50 let po mé smrti. Pokud jde o jaderné elektrárny se štěpnými reaktory, tak tvrdím, že v Čechistánu se už nikdy žádná nová nepostaví. Nanejvýš se rozestaví, ale nikdy nebude dokončena. Kdyby tak radši ty prachy, které za to stát hodlá rozfrcat, politici dali lidem, aby se… Číst vice »
No na to jak jste starej, by ste si ten komunismus mohl pamatovat a nevolat sem ho sem znova zpáky.
Argumentační faul.
Sázka na plyn jako komoditu není chyba, ba naopak. Chybou je sázka na komoditu, kterou nemáme přímo ve vlastních rukách
Hlíník? Měď?
Obavam se, ze pokud neco mame ve svych rukou, prodame to do ciziny.
A pravděpodobně velmi levně.
Máme takové vlády, jaké si volíme…
Takových komodit už v Čechii moc nezbývá… A ty, které tu ještě máme, v pecích a kamnech bohužel většinou nehoří…
BTW, co to znamená ve „vlastních rukách“? Máme jako občané „ve vlastních rukách“ uhelný lom, který provozuje český majitel firmy se sídlem v Nizozemí nebo na Kypru?
každá doba chce své, prostě v určitě době byl plyn zajímavá komodita, jako dávno bylo dřevo, pak uhlí…
Plyn není špatný, problém je ruský plyn který využívá Rusko jako svou zbraň.
Problém je, že většina dalších zdrojů také není úplně ideální – arabské země, Ázerbájdžán, Turecko… Dokud to je diverzifikované např. díky nákupu lodí s LNG na světovém trhu, tak dobrý, ale postavit si plynovod z Turecka a vybudovat si závislost třeba na něm, by bylo podobně rizikové, jako být závislý na Rusku.
Problém je v tom, co je na začátku trubek. Jestli vedou a) z nalezišť nebo b) z přístavních terminálů. Za b) je o něco menší riziko politické a o něco větší logistické. (Ekologická rizika teď neřeším.)
K čemu by byl plynovod z Turecka? Turecko není exportérem zemního plynu.
Takový plynovod se plánoval, měl sloužit k přepravě plynu z Ázerbajdžánu a Iráku do Evropy.
Exportérem má být Izrael a myšlenka na plynovod z Izraele do některého jihotureckého přístavu, odkud by se zkapalněný plyn (LNG) dále vozil po moři, se objevila poprvé už před 20 lety; od té se doby periodicky vrací a zase ukládá k ledu podle momentální konstelace vlád v obou zemích a jejich vzájemných vztahů. Turecký konec plynovodu má posloužit jako logistický hub pro další dopravu především na Balkán a do Itálie. Izrael už teď dodává do plyn do Jordánska a Egypta. Pro nás, kdo pamatujeme 6denní a jomkipurovou válku, je ta skutečnost stále jako z oblasti realizované sci-fi, nicméně časy se… Číst vice »
On by problém dokonce nebylo ani to Rusko, kdyby mu tuto zbraň do ruky nedali němečtí politici a naši politici ty německé věrně následující…
Orinetace Československa, potažmo celého východního bloku, na ruský (sovětský) plyn byla založena v 70. letech s výstavbou Tranzitního plynovodu. Pak už se jen posilovala.
Jistě ano a to zcela ve shodě s naší novou orientací na Německo, které rychle dohánělo to, v čem za námi v závislosti na sovětském/ruském plynu zaostalo.
Plyn je sam o sobe super, hlavne proti uhli, ktere ma nahrazovat. Problem bylo nediverzifikovat dodavatele.
Plynu je na svete dost pro dalsich 150let, s uranem to tak slavne neni.
Hlavně nesmí nikdo zakázat přepracování paliva.
„Při vyšší ceně uranu se množivé reaktory stávají výhodnějšími. V případě, že s nimi budeme v naší úvaze počítat, vydrží nám zásoby uranu na stonásobnou dobu“
https://www.3pol.cz/cz/rubriky/jaderna-fyzika-a-energetika/576-kdy-nam-dojdou-zasoby-uranu
Já naopak doufám, že se s ním ani nezačne.
Pudy, génei! Tos měl říkat před 30 léty!!!!
Sázka na plyn chyba nebyla a není. Chyba je sázka na ruský plyn. Můžete prosím objasnit, jaké ekologické škody nás ta chyba bude stát?
O co méně se spálí plynu, o to více se spálí uhlí.