ČD Cargo soutěží další modernizaci „kocourů“, vybaví je ETCS

Po dokončení další zakázky by mělo mít ČD Cargo 80 modernizovaných lokomotiv řady 742.
Nákladní železniční dopravce ČD Cargo chystá další velkou modernizaci až třiceti lokomotiv řady 742, jejíž součástí bude i doplnění evropského zabezpečovače ETCS.
ČD Cargo již vypsalo soutěž na zhotovitele této modernizace. Počítá s přestavbou 25 lokomotiv s opcí na dalších pět kusů. Hotovo má být do konce roku 2024, aby byly lokomotivy připraveny na výhradní provoz pod ETCS na některých tratích. „Rozsah modernizace je v podstatě shodný s tím, jaká nyní probíhá v CZ LOKO,“ potvrdil předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Z řady 742 prochází lokomotiva proměnou na řadu 742.71x.
ČD Cargo v roce 2018 zasmluvnilo dodávku 50 modernizovaných lokomotiv za více než dvě miliardy korun. Včetně ETCS vyšla úprava jedné lokomotivy na 41,75 milionů korun. Z celé padesátikusové série už dopravce převzal 26 lokomotiv, všechny mají být dokončeny do konce příštího roku.
Lokomotivy 742, přezdívané jako kocour či bangle, patří k základům flotily ČD Cargo, denně jich je nasazováno kolem 150. Jde o stroje vyrobené v letech 1977–1986. „Vyšší spolehlivost modernizovaných lokomotiv by neměla být pouze náhradou kusu za kus. Slibujeme si od ní i další adekvátní redukci provozních záloh. Modernizované lokomotivy se pak od stávajících výrazně liší také svým provozním komfortem pro obsluhu a méně zatěžují životní prostředí, a to jak výfukovými, tak rovněž hlukovými emisemi,“ řekl v květnu Tóth. Před modernizací dieselového lokomotivního parku bylo podle něj nutné udržovat provozní zálohy až na úrovni 40 %.