ČD Cargo řeší, co se starými brejlovci. Čeká je oprava, modernizace, nebo šrotiště?

Brejlovci řady 753 (zachyceny ve stanici Liberec) prošly u ČD Cargo modernizací už dříve. Foto: Jan SůraBrejlovci řady 753 (zachyceny ve stanici Liberec) prošly u ČD Cargo modernizací už dříve. Foto: Jan Sůra

ČD Cargo začalo řešit budoucnost posledních lokomotiv řady 750, které v minulosti neprošly modernizací. Kvůli vysoké poruchovosti, nedostatku náhradních dílů

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
milan

To jsou nám náhody v Havlující Gottlině. Když se jisté firmě rozjede byznys s řadou 753.6 a jiná firma má ještě dost posledních vhodných strojů 750 k přestavbě, rozhodne se je vyřadit z flotily a jak bývá zvykem rádoby veřejným výběrkem, ze kterého světe div se vzejde jako vítězná nabídka, jaká? To se dozvíme po reklamě.

TrainDriver

Měl si na mysli 753.7? (753.6 neznám, leda tak tuším 752.6 alias bíložravec jezdící kdysi v počtu 4 kusů u AWT). Jinak už žádný další reko, viz můj příspěvek níže…..

milan

To máš blbý, že neznáš řadu 753.6.

TrainDriver

I see, zapomněl sem na bizona, díky

Liberal shark

Měli by je předat Správě hmotných rezerv, opravit a schovat na horší časy, které jistě přijdou.

Jakub

Dochází náhradní díly? Přeci jen jsou ze železa myslím si že by se našli kovárny a nástrojárny které by je dokázali vyrobit.

Radek

Dochází v existujících strojích. Něco kupovat stojí peníze.

Tronda

Nezíská se víc, když je prodaj někomu jinýmu, třeba spolkům? Když se rozhodnou dát je pryč.

Standa

Co by s tím ty spolky dělali? Na nějaké provozování nostalgických jízd to vzhledem k nákladům asi nebude. …

Tronda

O 750.308 jste už slyšel? Nebo jaký je zájem o zamračené, zas tak nižší náklady nemají.

Obtloustlý Travolta

Přes spolky se mašiny soukromníkům nepřeprodávají.

Radek

Nové motory se kupují na 30-50 let. Kolik práce pro ně bude dejme tomu za 20 let? Při pokračující elektrizaci a při poklesu jednovozových zásilek. Možná je důvod, proč se nové diesly neprodávají ani u soukromníků.

Standa

A už vám někdo řekl, že i pod dratama se dá jezdit na naftu?
A za druhé ono to s tou elektrizací nebude tak horké, podívejte se na mapu sítě,kolik tratí mimo hlavní koridor je pod dratama…

IGCT

Bude se elektrizovat unicovka, zlinka, vlara a to vse v nejblizsich 4 letech. Na mnoho jinych trati-z bytek slovacka a spol se delaji studie. Szdc
Ma naplanovano more projektu. Tempo je fakt drsne, jak se vposlednich letech modernizuje a naliva prachu do infrastruktury. A j e to jedine dobre.

Standa

Jo tak tuhle bajku o „nejbližších 4 letech“ jsem už slyšel tolikrát….
Druhá kolej do Pardubic se v „nejbližších 4 letech “ budovala 30 let, do “ nejbližších 4 let se má prý zdvojkolejňovat 025 tka, trať ze Zastávky do Brna se elektrifikace „do nejbližších 4 let už dekádu….
Jsme v Čechách, tady trvá 10 let jen papírování a dohadování se z aktivistama

Radek

A na kolika těch tratích se dlouhodobě vyplatí nákladní doprava?
Poraďte soukromníkům, ať si běží koupit nové těžké diesly.

Děčíňan

Věřím, že zvítězí zdravý rozum a tyto stroje budou zachráněny modernizací.

TrainDriver

Modernizace (podobně jako 753.7) již není díky evropským normám bohužel možná (požadavek na TSI…. apod). CZLoku končí licence na přestavby v květnu (dodělá poslední bizony a konec)

Děčíňan

Čili pak již nebude jakákoliv modernizace starých lokomotiv možná?

TrainDriver

Velice správně. Jen upozorňuji, že toto není můj názor, ale prostý fakt. A budou se s tím muset smířit i ti, kterým se to nelíbí.

TrainDriver

Ještě dodám, že ano, modernizace starých lokomotiv bude možná, ale při dodržení norem a předpisů shodných jako při výrobě nových lokomotiv. A obávám se, že to se již nikomu nevyplatí.

Děčíňan

Díky za upřesnění. Jen je pro nás, železniční nadšence těžké se smířit s tím, že spousta legendárních lokomotiv čs provenience, musí skončit.

TrainDriver

Ano, škoda to je, ale bohužel nikdo už neumí motory ČKD opravovat. A pokud ano, ne ve velkém nebo ne kvalitně (což zrovna tyhle motory potřebují, viz K12V 230 DR. CZ Loko se již pomalu od oprav těchto motorů také distancují. A je to pochopitelné. Catr se jim vyplatí víc…..

IGCT

Tipuju, ze to skonci tak, ze CDC si objedna prestavbu na Bizona nebo 750.7, jak je u osobky.

TrainDriver

Viz můj předchozí příspěvek. Všechny stroje řady 750 se budou nejpravděpodobněji opravovat ve Zvolenu. Ty koupily zásoby náhradních dílů od matky a garantují jejich dodávání po dobu 2 let. To je jediný způsob, jak tyto stroje ještě udržet alespoň po nějakou dobu při životě.

Onda

„Rozhodujeme se, zda je ještě nechat a opravit, modernizovat, nebo zešrotovat,“
Nemá tam být náhodou ,,sešrotovat“? Zešrotovat je nářečí (a nespisovné). 🙂

K.S.

Pokud je to přímý přepis věty a ta takto zazněla, tak je zešrotování v pořádku.

IGCT

Zopakujte si pravidla ceskeho pravopisu. Pak zjistite, ze kdyz vec meni stav, tak se pise „z“

eratosthenes

Tohle není změna stavu. Správně se píše “s”, pravidla si zopakujte vy.

IGCT

Tak po zjisteni faktu, Vam musim dat zapravd Bohuzel je to pitoma a nelogicka vyjimka.

Jenda

Jestli se to spíš nepokládá jako sešrotovat dohromady, protože jde o deformaci. To by pak podle mého názoru dávalo smysl

Jirka

Zajímavé je,že peníze na nové lokomotivy cargo najde.Na základní a nejnutnější opravy starších lokomotiv peníze chybí.Současný technický stav lokomotiv nezávislé trakce u ČD Cargo je žalostný.Odříkání výkonů z důvodu neschopnosti lokomotivy je bohužel každodenní realitou,o které se nesmí mluvit.Doufejme,že alespoň modernizace lokomotiv řady 742 se povede dotáhnout do úspěšného konce.

Skinheads & Punks united

Třeba právě proto, že dnes musí jezdit dvě staré mašiny to, co by zvládla jedná nová a díky poruchovosti je potřeba mít mnohem víc těchto 40 let starých mašin, než by bylo potřeba s novými, modernizovanými stroji?

TrainDriver

Věřte mi, že kdyby mělo Cargo stejný počet nových (bo modernizovaných – jak chcete) lokomotiv jako má teď starých, všechny by se uživily, a ještě by chyběly….

Aktivní železničář

Proč pořád modernizace? Stejně to bude po modernizaci stále jen brejlovec. Štokry taky nikdo nemodernizoval a kde dnes jsou. Zánovních mašin na trhu taky moc není. Že jsou Traxx a Vectron DE moc drahé? Na kolik by přišel nový čtyřnápravový dýzlák od CRRC s motorem CAT nebo MTU? Že se to tak nikdy nedělalo?
Není mi jasná jedna věc: V Rakousku BR 2016 tahá manipuláky po lokálkách. V Čechách se tvrdí, že je nová motorová lokomotiva této velikosti s malými proběhy moc drahou hračkou, proto se musí modernizovat.

K.S.

Čínu nebrat!
Není absolutně žádný důvod proč by se měla podporovat ona země s velmi problematickým přístupem k životnímu prostředí, koloniálními snahami (nevýhodné smlouvy v Africe) a velmi problematickým přístupem k vlastnímu obyvatelstvu. (a to prosím nejsem nějaký lidskoprávní maniak, ale některé věci jsou prostě moc!)

Modernizace je myslím ideální a nejekologičtější postup jak získat slušné lokomotivy, zejména tím stylem jakým to dělá CZ Loko, Bison vypadá celkem dobře, byť je trochu tuctový, proti Bardotkám a Brejlovcům. Do úvahy musíte také vzít jiné cenové možnosti v Rakousku a u nás.

Standa

Pokud ty lokomotivy budou alespoň stejně dobré jako jakékoli jiné , a dostanou v ČR homologaci, není důvod je nebrat, pokud Číňan nabídne lepší cenu.
U mobilů, textilu a elektroniky původ z Číny nevadí, proč by měl vadit u lokomotiv….

K.S.

Právě protože už se z ní vozí příliš mnoho věcí, mimochodem oblečení je stále častěji made in Bangladéš, nebo Pákistán, není důvod se na ně spoléhat i v případě lokomotiv. Nehledě na to současná kauza Huawei jasně ukazuje že dovoz technologie z Číny je bezpečnostním rizikem a že je schopná netržními mechanismy zlikvidovat konkurenci, pro ně není problém vyvážet pod výrobními náklady. Proč podpořit je, místo toho aby se koupily Vectrony/TRAXXy a nechaly se licenčně stavět třeba v Plzni, nebo třeba v dílnách ÖBB jako se stavěly některé taurusy? (Jak je to vlastně s těmi soupravami ala railjet bez řídicího… Číst vice »

Standa

Kauza Huawei je nesmyslný fejk amerických tajných služeb za účelem likvidace konkurence, Číňani jsou po Američanech jediní s komerčně použitelnou technologií 5G, přičemž Čína je dál a jejich řešení je lepší.
Na Čínu si USA netroufnou vojensky tak to zkouší přes obchod ( viz celní válka s Čínou na podzim)
Smutné na to je, že nás to v arbitráži může stát 45 miliard….

K.S.

Amerických a X dalších tajných služeb, nebo je taky dost možné že, a je to pravděpodobné, vysoce, protože kdo to může dělat, tak to dělá, že tam opravdu ty předmětné vlastnosti jsou. Že se to někomu zrovna hodilo do krámu je věc druhá. To je něco co, když se o tom tedy bavíme, kritizuji, Evropa nemá moc počítačových společností, což znamená že buď musí dovážet z USA, nebo běhat na linuxových bastlech, pokud chcete mít nějakou kontrolu nad tím. On myslím totiž i Red Hat je americký, takže jestli chcete mít něco pod kontrolou, musíte to dělat sám. Ale to… Číst vice »

TrainDriver

Součástí poptávky CD Cargo je i Herkules. Ale tyto stroje jsou už staré (ne na naše poměry) a kdo je má, pravděpodobně neprodá.

Martin

Ono by Herkuly užila i maminka na Mnichov. 😀

X 1

Asi předloni byla na trhu poptávka po Herkulech od ÖBB. Mám za to, že nesehnali žádného.
Jak by řekli dealeři. Je to horký zboží. 😉

Skinheads & Punks united

V Rakousko má osobka a náklady snad jedny mašiny, kdy oni je na osobku potřebují tak jako tak, takže jim i z tohoto důvodu může vycházet ekonomicky trochu jinak, krom toho, že se tam asi platí víc, nemýlím-li se,mají dotace do nákladní dopravy a nemají konkurenci soukromníků, kteří je právě se starými stroji a levnou cenou dokáží porážet.

Liboslav

Problém je, že Cargo vozí také doprovázené zásilky a tam se musí do vozů topit a to umí jenom ty 750 Ani Catry 753.7 nemají el. topení.

železničář v důchodu

A kde je řečeno, že HKV po modernizaci nesmí „umět“ topit?

John

Na jakých relacích se tyto vozy vyskytují, jestli mohu vědět, prosím ?

Mišin

Např. vojenské přepravy.

Skinheads & Punks united

Kterých je tak málo, že na to stačí pár mašin, třeba modernizací dosazením kabelů na nějaké 753..

Liboslav

To není jenom o tom dát tam kabel….

TrainDriver

Vezl sem jednou transport a světe div se, kabel nebyl zapotřebí. Měli svůj agregát. Ale musím dodat, že to nebyli naši, kteří by při použití standardních vozů Bc kabel nejspíše uvítali.

Skinheads & Punks united

Taky záleží co to bylo za vozy a pod jakým napětím uměli brát..

Mišin

Ještě to umí 749 – u carga 749.018 a 749.019 ?

Rony

Nejde jen o vojenské přepravy, ale ČD Cargo zajišťuje jízdy některých měřicích vozů SŽDC (TÚDC), např pro železniční svršek, spodek a měřící vůz rádiových sítí.

železničář v důchodu

Rušit a likvidovat, to nám šlo dobře vždycky: minimálně rám s pojezdem a novou moderní nástavbou by přitom mohly klidně dobře sloužit ještě řadu roků – a ze zbytku může leccos třeba posloužit Slovákům jako náhradní díly, jak napsal „asdfrb“ …

Michal

Ono ani životnost rámu nebude nekonečná a přece jen od první CATrizace bejlovců uplynulo odhaduju 15-20 roků, takže o to je to zrezlejší a morálně zastaralejší…

VRT

Pořád jezdíte Škodou 105? Na radiálních pneumatikách? Nebo jste zůstal u Trabanta?

Michal

Má po otci Tatraplán.

Vbb

Kdcepak, ten je v Technick0m muzeu 🙂 (ten Tatraplán)
(a panu otci veliká gratulace!!!)

Standa

Já ne, ale některým lidem Skoda 120 dodnes ( nebo podobné vozidlo té doby )slouží k plné spokojenosti.
( Bývalou služební) Tatru 603 má děda v garáži dodnes a těch 35 let a třičtvrtě mi!ionu kilometrů byste ji nehádal. Proč vyhazovat techniku, která funguje a dá se případně relaxovat a modernizovat za zlomek ceny nového ( viz RegioNova)

Michal

Mohl byste nám prosím nějak matematicky vysvětlit, jak může mít Tatra 603, vyráběná mezi lety 1955 a 1975, 35 roků?
A jako příklad na modernizaci, no nevím. Tatra 603 byla i jako nová dobrá tak na hození ze skály, podobně motorový vůz 810.

petr.r

v 1990 to dal do garáže a už stím nejezdí, možná se jedná o souseda. Ten krásný zvuk 8válce známe aji ze železnice.

Bohouš

Ve Spartě házeli ze skály i duchem slabější…

petr.r

joo na jedné pěkné, zachovalé 120 jsem měnil brzdový trubky a jak jsem povoloval ten rozvaděč v kufru a tak jsem se probořil rukou na rezervu. Ta auta nemají na silnici co dělat.

rory2k

Jen klid. 105/120 byly poslední vyrobeny 1990 a už dávno přešly do kategorie youngtimerů. V běžném provoze už moc vidět nejsou, protože se už hůře shánějí díly. Na ježdění za hubičku jsou tady už úplně jiné vozy, než 105/120 bez serva a klimy.
Pokud chcete 105/120 v dobrém stavu, případně po renovaci, dáte víc, než za 10 let starou oktávku, která je přitom výbavou proti 105/120 v úplně jiné galaxii.
Já osobně jsem na 105/120 dělal řidičák a nechtěl bych to domů ani zadarmo.

asdfrb

Mozno ze by ich mohlo odkupit ZSSK aspon na nahradne diely. Momentalny stav HKV radu 75x u ZSSK.
757 u ZSSK:
stav: 25 ks
turnus postaven pro: 23 ks
neschopných: 13
schopných: 12
chybí do naplnění turnusové potřeby: 10

754
stav: 23
turnus postaven pro: 14
neschopných: 17
schopných: 6
chybí do naplnění turnusové potřeby: 8

Daniel

Pokud bych je přenechal, tak spíše ČD, která měla lokomotiv nezávislé trakce nedostatek a musela se uchylovat k vypujčkám od soukromniků..

Skinheads & Punks united

To protože samotným stojí dost strojů pro závady a nehody, jsou vypůjčené v Polsku.

T.H.

Ona krátkodobá výpůjčka je nejspíš levnější než držet „provozuschopný“ nějaký další polovrak. Pokud to teda nemáte rozdané „správně“ ideologicky 🙂

T.H.

Zapomeňte na prodej, zejména v provozním stavu. Přece „boj proti nepřátelům Dráhy“ musí trvat až do hořkého konce.
ZSSK má svých vraků dost, že je neumí provozovat, to se s dalším přísunem kanibalizovatelných strojů nezlepší.

Michal

Přesně tak, navíc není jasné, jestli české vraky mají díly, které slovenským chybí.