ČD Cargo převzalo padesátý EffiShunter 1000M
Poslední lokomotiva je nasazována kolem České Třebové.
Výrobce motorových lokomotiv CZ LOKO dokončil čtyři roky trvající zakázku, když začátkem prosince předal společnosti ČD Cargo poslední z padesáti objednaných lokomotiv typu EffiShunter 1000M.
Na základě výsledků otevřené soutěže získala společnost CZ LOKO v roce 2018 zakázku na modernizaci až padesáti lokomotiv řady 742 pro ČD Cargo. Podle podepsané smlouvy došlo nejprve ke stavbě prototypu 742.711, který byl veřejnosti poprvé představen dne 1. 6. 2019 na akci Den s CZ LOKO, která se konala v České Třebové u příležitosti 170. výročí zdejších dílen.
Poté byla lokomotiva zařazena do provozu pod provozní jednotkou Praha, kde absolvovala zkušební provoz. Na základě výsledků zkušebního provozu nakonec došlo k zahájení sériových modernizací, kdy bylo napevno objednáno 30 lokomotiv, zatímco dalších 20 bylo součástí opce.
Modernizace celé padesátikusové série byla dokončena začátkem letošního prosince, kdy ČD Cargo převzalo poslední lokomotivu s označením 742.760. Tato lokomotiva je na rozdíl od ostatních opatřena odlišným barevným schématem. Nasazována je v okolí České Třebové. Symbolicky tak zůstává ve službě tam, kde byla modernizována.
Lokomotivy EffiShunter 1000M vznikají celkovou modernizací starší řady 742, která byla vyráběna v letech 1977–1986 pražskou lokomotivkou ČKD. Z původní lokomotivy jsou přitom zachovány pouze podvozky, hlavní rám a upravená palivová nádrž. Ostatní celky jsou vyrobeny nově.
Pomyslné srdce lokomotivy tvoří spalovací motor CAT 3508C o výkonu 1000 kW. Přenos výkonu je elektrický střídavě stejnosměrný AC/DC. Vybavení evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS přitom dělá z čistě posunovací lokomotivy univerzální stroj vhodný i pro náročnou traťovou službu.
V květnu 2022 ČD Cargo objednalo dalších až 30 lokomotiv, které budou modernizováno v následujících dvou letech.
Dalibor Palko, CZ LOKO