ČD Cargo představuje v Česku poprvé digitální automatické spřáhlo

Digitální automatické spřáhlo. Foto: ČD CargoDigitální automatické spřáhlo. Foto: ČD Cargo

Nákladní železniční dopravci varují nad vysokými náklady, které jeho zavedení přinese.

V Česku se poprvé představuje vlak, jehož vagóny se spojují a rozpojují pomocí digitálního automatického spřáhla. Jde o technologii, která má v podstatě zrušit práci posunovačů, současně ale přinese vysoké náklady na jeho instalaci.

Speciální vlak dorazil do Česka tento týden z Polska, dnes probíhá jeho testování na seřaďovacím nádraží v Brně – Maloměřicích. V Česku bude souprava do 4. srpna, zavítá ještě například do Českých Budějovic, Plzně či Mostu.

Trasa vlaku s digitálním automatickým spřáhlem po ČR. Foto: ČD Cargo

Trasa vlaku s digitálním automatickým spřáhlem po ČR. Foto: ČD Cargo

Digitální automatické spřáhlo (DAK) je považováno za revoluci v nákladní železniční dopravě, která má přinést větší automatizaci přepravy nákladů po kolejích. Nový systém spojování vozů má nahradit klasická spřáhla, ke kterým je potřeba ruční práce posunovačů. Automatickým spřáhlem má být spojení rychlejší a levnější.

Ke spojování nákladních železničních vozů se Evropě takřka výhradně používá táhlové ústrojí se šroubovkou a hákem. Práce s ním je fyzicky náročná a není bez bezpečnostního rizika, neboť posunovač musí vstoupit do prostoru mezi vagony a nasadit jednu ze šroubovek do táhlového háku. Při rozpojování zase musí šroubovku z háku sejmout. Dlouhodobě mají dopravci nedostatek posunovačů.

Digitální automatické spřáhlo se bez manuální práce posunovače zcela obejde, protože v jediném kroku, kdy do sebe ústrojí při posunu zapadne, se vagony spojí nejen mechanicky, ale propojí se také napájecí, vzduchové a datové vedení. Dopravci pak budou mít informace nejen o správnosti a funkčnosti propojení, ale také údaje o nákladu či hmotnosti.

Instalace nového spojovacího zařízení na zhruba 490 000 nákladních vagonů a 17 000 lokomotiv v Evropské unii a také v Británii, Švýcarsku a Norsku bude podle propočtů německého ministerstva dopravy stát v rozmezí 6,4–8,6 miliardy eur (až 209 miliard Kč). Samotné Německo pak počítá s náklady kolem jedné miliardy eur (přes 24 miliard Kč). Zavádění DAK začne po testovací fázi, která skončí do dvou let. Čeští nákladní dopravci ve sdružení ŽESNAD.cz plán na automatické digitální spřáhlo podporují. Odmítají ale, že by náklady měli nést pouze dopravci. Příkladem pro ně je zavádění ETCS, kdy většinu nákladů musí platit sami.