ČD Cargo pokračuje v mezinárodní expanzi, založilo firmu v Chorvatsku

Přeprava osobních aut ze Slovenska do Německa . Foto: ČD Cargo / Karim IbrahimPřeprava osobních aut ze Slovenska do Německa . Foto: ČD Cargo / Karim Ibrahim

Vstupem na chorvatský trh se chce ČD Cargo dostat hlavně k přepravám z a do přístavu v Rijece.

ČD Cargo dál pokračuje ve strategii rozšířit svůj byznys v zahraničí. Firma tento týden dokončila založení nové dceřiné společnosti v Chorvatsku. Pod názvem ČD Cargo Adria chce proniknout především do přeprav do a z přístavu v Rijece.

„Cílem nové společnosti je do roka získat ‚licenci‘ pro provoz v Chorvatsku. Získáme tak možnost provozovat vlaky skutečně ‚napříč Evropou‘, například z Rijeky do tarifních bodů v Česku, Německu… a do dalších zemí, plně s našimi lokomotivami v čele a pod naší licencí,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

Rijeka dosud není pro železniční dopravu tolik využívaná, zájem o tento přístav ale výrazně roste i kvůli kapacitním problémům jednokolejné železnice z Koperu. Z a do Rijeky se vozí kontejnery a metalurgické výrobky. Je zde i významný ropný terminál a terminál na překládku dřeva. ČD Cargo chce v budoucnu využít i potenciál rozvíjejícího se přístavu v Ploče. Chorvatsko také počítá s investicemi do rozšíření kapacit obou těchto přístavů.

Podle Tótha je Balkán oblastí, kde vidí dopravce další prostor ke své expanzi. Do budoucna nevylučuje ani zájem o Slovinsko a Srbsko. Firma zvažuje, že v Chorvatsku bude mít i vlastní lokomotivy. Ambicí společnosti je vést vlaky napříč Evropou pod jednou značkou.

Šestá země pro ČD Cargo

ČD Cargo za poslední dva roky výrazně zesílilo svoji orientaci na zahraniční trhy, již má „licenci“ pro provoz ve všech okolních zemích a také v Maďarsku. Tento týden například v Německu vypraví už tisící vlak na vlastní „licenci“, a to jen od počátku roku. „Základním cílem je poskytovat mezinárodní dopravu pod hlavičkou ČD Cargo a dostat se ke stavu, kdy až pětinu tržeb bude firma inkasovat v mezinárodní dopravě,“ dodal Tóth.

ČD Cargo postupně začalo opouštět model spolupráce se zahraničními národními dopravci a začalo usilovat o vlastní „licence“. V některých zemích přímo pro mateřskou firmu, jinde příslušná oprávnění získala místní stoprocentní dceřiná společnost. Zatím poslední zemí, kam firma vstoupila, je Maďarsko. Stalo se tak v listopadu loňského roku a ČD Cargo to umožnilo získat nové zakázky v podobě přeprav východ–západ napříč více zeměmi.

V červnu 2017 získala společnost prostřednictvím své pobočky vlastní „licenci“ pro Rakousko. První přepravu ve vlastní režii pak zrealizovala v únoru 2018, pravidelné přepravy se rozběhly v lednu 2019. Rychleji to šlo od získání „licence“ k prvnímu vlaku v Německu. V této zemi vypravilo ČD Cargo svůj první vlak začátkem dubna loňského roku, přesně měsíc po obdržení „licence“.

V Polsku, na Slovensku a v Maďarsku dokumenty opravňující k provozování železniční nákladní dopravy drží stoprocentní dceřiné společnosti ČD Cargo: CD Cargo Poland (do roku 2017 Koleje Czeskie), CD Cargo Slovakia a CD Cargo Hungary. Na Slovensko začala česká skupina jezdit na vlastní „licenci“ v červnu 2020.

Tagy ČD Cargo ČD Cargo Adria expanze ČD Cargo do zahraničí Top
91 komentářů