Dopravci Železnice

ČD Cargo pokračuje v mezinárodní expanzi, založilo firmu v Chorvatsku

Přeprava osobních aut ze Slovenska do Německa . Foto: ČD Cargo / Karim Ibrahim
Přeprava osobních aut ze Slovenska do Německa . Foto: ČD Cargo / Karim Ibrahim
Vstupem na chorvatský trh se chce ČD Cargo dostat hlavně k přepravám z a do přístavu v Rijece.

ČD Cargo dál pokračuje ve strategii rozšířit svůj byznys v zahraničí. Firma tento týden dokončila založení nové dceřiné společnosti v Chorvatsku. Pod názvem ČD Cargo Adria chce proniknout především do přeprav do a z přístavu v Rijece.

„Cílem nové společnosti je do roka získat ‚licenci‘ pro provoz v Chorvatsku. Získáme tak možnost provozovat vlaky skutečně ‚napříč Evropou‘, například z Rijeky do tarifních bodů v Česku, Německu… a do dalších zemí, plně s našimi lokomotivami v čele a pod naší licencí,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

Rijeka dosud není pro železniční dopravu tolik využívaná, zájem o tento přístav ale výrazně roste i kvůli kapacitním problémům jednokolejné železnice z Koperu. Z a do Rijeky se vozí kontejnery a metalurgické výrobky. Je zde i významný ropný terminál a terminál na překládku dřeva. ČD Cargo chce v budoucnu využít i potenciál rozvíjejícího se přístavu v Ploče. Chorvatsko také počítá s investicemi do rozšíření kapacit obou těchto přístavů.

Podle Tótha je Balkán oblastí, kde vidí dopravce další prostor ke své expanzi. Do budoucna nevylučuje ani zájem o Slovinsko a Srbsko. Firma zvažuje, že v Chorvatsku bude mít i vlastní lokomotivy. Ambicí společnosti je vést vlaky napříč Evropou pod jednou značkou.

Šestá země pro ČD Cargo

ČD Cargo za poslední dva roky výrazně zesílilo svoji orientaci na zahraniční trhy, již má „licenci“ pro provoz ve všech okolních zemích a také v Maďarsku. Tento týden například v Německu vypraví už tisící vlak na vlastní „licenci“, a to jen od počátku roku. „Základním cílem je poskytovat mezinárodní dopravu pod hlavičkou ČD Cargo a dostat se ke stavu, kdy až pětinu tržeb bude firma inkasovat v mezinárodní dopravě,“ dodal Tóth.

ČD Cargo postupně začalo opouštět model spolupráce se zahraničními národními dopravci a začalo usilovat o vlastní „licence“. V některých zemích přímo pro mateřskou firmu, jinde příslušná oprávnění získala místní stoprocentní dceřiná společnost. Zatím poslední zemí, kam firma vstoupila, je Maďarsko. Stalo se tak v listopadu loňského roku a ČD Cargo to umožnilo získat nové zakázky v podobě přeprav východ–západ napříč více zeměmi.

V červnu 2017 získala společnost prostřednictvím své pobočky vlastní „licenci“ pro Rakousko. První přepravu ve vlastní režii pak zrealizovala v únoru 2018, pravidelné přepravy se rozběhly v lednu 2019. Rychleji to šlo od získání „licence“ k prvnímu vlaku v Německu. V této zemi vypravilo ČD Cargo svůj první vlak začátkem dubna loňského roku, přesně měsíc po obdržení „licence“.

V Polsku, na Slovensku a v Maďarsku dokumenty opravňující k provozování železniční nákladní dopravy drží stoprocentní dceřiné společnosti ČD Cargo: CD Cargo Poland (do roku 2017 Koleje Czeskie), CD Cargo Slovakia a CD Cargo Hungary. Na Slovensko začala česká skupina jezdit na vlastní „licenci“ v červnu 2020.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martingluom

Cargo moje nejoblíbenější přepravní společnost!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Marcel Štancl

Pivka – Šapjane momentálně ještě není upravená na nápravový tlak 22 tun. V současné době má Taurus přechodnost Jesenice – Zidani Most – Dobová kde pravidelně vozí EN414 Záhřeb Gl. Kol. 18.39, Dobova 19.08-19.25, Lublaň 20.56-21.10, Jesenice 22.02-22.12, Villach Hbf 22.49-23.26, Schwarzach-St.Veit 0,58 dále Spielfeld – Lublaň – Koper. Postupně Slovinci upravují další tratě.

Willy Brkos

…dobová…

Dobova !!

Honza

Asi autocorrect, ne?

Marcel Štancl

Ano je to Dobova, ale oprava pravopisu neumí Slovinský.

Jiří Kocurek

Jak to tak čtu… Neměly by se Dráhy spíš zaměřit na zásobování krmelců v lese, než na dálkovou nákladní dopravu z námořních přístavů? Koleje ke každému krmelci a ke každé kupce sena?

Gramofon

A do každé hájovny!

medical_examiner

A za tím účelem vyvinout vagón na přepravu sena…😂

Gwann

jsem zvědav hlavně na to ploče…kudy a jak by se tam chtěli dostat

Marcel Štancl

Do Ploče to není žádný problém Zagreb – Banja Luka – Sarajevo – Mostar – Ploče máš tam dokonce i CDP. https://www.azd.cz/cs/historie-aktualit/azd-praha-uspesne-dokoncila-projekt-v-bosne-a-hercegovine

Jaaaa

Uf. Cokoli přes BiH znamená komplikace.

LKB

Jdou to dva prujezdy pres vnejsi hranici EU, coz je casove riziko. Tak snad na tom BaH poradne v ekonomice, demokracii a harmonizaci prava zamaka a brzo do EU vstoupi.

Marcel Štancl

Aha ono je v Žitavě nebo u vesničky Porajów méně komplikací. Peážní tratě musí být. Že si hází správci dopravní cesty klacky pod nohy je druhá věc.

Jan

Tak cesta je tam jenom jedna že jo… 😀 Přes Sarajevo a Mostar… není na tom moc co vymýšlet… 🙂

Marcel Štancl
Jan

Mně tu mapu ukazovat nemusíš, já ji znám dobře… 😀

Ale osobně teda preferuju tuhle visualizaci:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Railway_map_of_Croatia_and_Bosnia_and_Herzegovina.png

Přijde mi přehlednější… 🙂

Petr

A nakonec, pokud se to vyskrabe pres ty hory, tak proc ne… S kapacitou trati tam problem nebude.

Gwann

tak že to nebude přes ty kopce na pobrezi, kde žádná trat není, to mi došlo; -) jen v jakém je stavu železniční doprava přes bosnu? to je to, co jsem tím myslel

a takový tupý nápad…co tama vozit koupaky na peljesac a k dubrovniku (s přestupem), když tam jsou, jak vidno dle mapy, i dráty?

Jan

Ten poslední úsek (Čapljina-Ploče) posoudit nedovedu, ale jinak v té hlavní „trans-bosenské“ trati není žádný problém… 🙂
Z jednoho konce Bosny na druhý se tam každý den „prohání“ soupravy Talgo :).

https://www.youtube.com/watch?v=VQk3NeGO7lM
(video z populárního úseku Sarajevo-Mostar)

hedonism.bot

Dobrá videa z té oblasti má uživatel Dulevoz – konkrétně Sarajevo Čaplina má z pohledu fíry tam a zpátky včetně rychlostí na talgu třeba tady: https://www.youtube.com/watch?v=hNw8Htu6pMI … infrastruktura fakt problém nebude, spíš celková neochota zainteresovaných správ pustit si tam někoho „zvenku“

M19

Ten poslední úsek poslední roky na chorvatské straně obsluhoval autobus a to jen v létě.

Marcel Štancl

Sjízdné je to elektricky až do přístavu, a když koukneš na vagonweb tak jezdily osobní vlaky zkutečně až do Ploče. Jen politická špína a ekonomická likvidace osobní dopravy.

M19

Já koukal na loňský jízdní řád chorvatských železnic, bude to asi důvěryhodnější než vagonweb.cz A laskavě netykat, když se neznáme.

M19

A sjízdné to není momentálně pokud vím, důsledek místních konfliktů…

David

Jakych konfliktu? Tech pred 30 lety? 😀 Cargo pod draty jezdi z Ploce pres celou Bosnu uz roky v kuse. Usek od Sarajeva na jih Italove nedavno komplet repasovali.
Osobni vlaky z Bosny neprekroci hranici smer Ploce kvuli nedohode mezi osobnimi dopravci, ale to je uplne jina vec.

David

Ale to je proto, ze neni dohoda na osobni preshranicni preprave, ne ze by to neslo technicky.

David

Talgo nejezdi uz vice nez rok…

Miroslav Zikmund

Jednokolejka je Koper – Divača, pak „až ku Praze“ se dá jet přes Rakousko dvojkolejně. Náročné je stoupání z/do Koperu do/z Divači 25 ‰, nutný PK. Nicméně Slovinci mají v plánu „Neu Koperbahn“ neboli dvojkolejku řešící i to náročné stoupání …
Rijeka – stoupání 26 ‰, jednokolejka, svým způsobem „prašť“ jako uhoď ….

Jan1203

Do Rakouska jsou sice teoreticky dvě trasy, kudy lze jet z Koperu do ČR, a sice Ljubljana-Villach a Maribor-Graz, nicméně, obě jsou částečně jednokolejné. Kromě toho si nejsem jist, zda nákladní dopravci nepreferují často raději cestu přes Maďarsko z důvodu menších sklonů.

kakov

nejde v tuto chvíli o to, že 1 jednokolejka je přecpaná a 2. „poloprázdná“?

Georg

nicmene abychom neresili jen stancla – krok cd cargo je logicky a spravny a je skvele, ze statni firma takhle slape do mezinarodniho byznysu. ivan bednarik to tam rozjel vyborne.

Radim Janota

Nic není jen dobré nebo špatné, ale že je konečně vidět i výsledek práce.

jura

Ciste dotaz neznaleho. Jak to vypada s rozvojem pristavu v Rijece?
Zvlaste pak ve srovnani s masivnim budovanim pristavu v Koperu a jeho noveho kapacitniho napojeni na zeleznicni sit.
Ja jen, jestli to CDC dela s rozmyslem, zvlaste pak ve srovnani s Kretinskym, ktery jse v nakladni doprave prave na Koper orientuje.

Marcel Štancl

A to je takový problém v Pivce rozdělit vlak na 2 části jednu poslat do Rijeky a druhou Koper nebo Terst? S tím si nákladní dopravci poradí. Ale raději by měla zasednout EU a zakázat to vyzobávání rozinek. Kam pojedete s nákladem tam odvezete i lidi jinak žádná licence.

Mara

Jako lidi v kontejnerech? Tak asi by to šlo 🙂

Facepalm

Tak jistě. Na tejden by je tam složili a pak zase vodvezli zpátky. https://designingidea.com/wp-content/uploads/2020/03/container-home-bedroom-with-glass-doors-ss.jpg

medical_examiner

Když může už řadu let existovat ISO kontejner „márnice“, nevidím důvod, proč by nemohl být i ISO kontejner „hospoda“…😀😀

Vít Jůza

Momentálně funguje vyzobávání rozinek více opačně … mnohde se vozí lidi, ale přeprava věcí – zavazadel a spěšnin, kusových i vozových zásilek je fakticky zrušena nebo velmi omezena. A někde pak Správa železnic vyzobává rozinky tak, že provozuje trať, ale odmítá provoz všeho a všech.

Georg

johooo, a kdo chce vozit zavazadla a spesniny? ono dnes lidi nejsou moc zvedavi na to, ze jim zavolaj z nadrazi, ze tam maj spesninu, ale chteji ji dodat az na koncovou adresu…

asdfg

Já bych si to dokázal představit něco jako PPL s funkcí ve větších městech (obecně okresních) a blízkém okolí. Odpoledne posbírá dodávka zásilky, odveze je na „depo“ na nádraží, přeloží do směrovacích „klecí na kolečkách“, večerním vlakem se to odveze dále s možnou překládkou a ranním vlakem to přijíždí na místní „depo“ a pak rozvoz dodávkou. Tím že by to jelo na vlaku, který stejně jede a ideálně ve vozy typu BD, tak by náklady na přepravu nemusely být astronomické. Na druhou stranu, takhle (mimo rozvozu od zákazníka na nádraží a z nádraží k zákazníkovi) fungoval ČD Kurýr. A dokud… Číst vice »

Kubrt

Takhle to funguje, ale dnes hlavně s využitím letecké dopravy, která je rychlejší.

asdfg

Já to myslel především vnitrostátně.

Gwann

tak možnost si věci posílat tou klecí na kolečkách (klidně svou vlastní a se zámečkem), v Praze na hlavním podám, v Brně na hlavním vyzvedne někdo z rodiny, to by bylo i fajn. pokud by náklady byly míň než palivo na trase brno-praha a zpět, čili tak osm set za klec, tak to by šlo. jen nevím, zda by se to dráhám rentovalo, ale myslím, že by mohlo. jen se obávám, že onen personál, co tohle zajišťoval už není…a pak je to asi smolík.

Jiří Kocurek

A vyzovávání rozinek je teda jakákoliv činost, která přináší zisk? Tedy i chodit do práce za výdělekem?

Georg

vzal jste si dnes rano zobani na hlavu?

Miroslav Zikmund

Ano, v Pivce žádný personál není. Kdo by to tam dělal. Strojvedoucí ?

Jiří Kocurek

Tu povinnost proč? Aby se mohl vézt Štancl, jinak ten vlak nemá nárok?

Fajn, zajeďte si do Tovačova, a když vás Cargo nevezme, tak zakázat a stěrkovnu zavřit. Co budete požadovat dál, osobní dopravu na každé vlečce? Vždyť je to praštěné a na hlavu padlé, co pažadujete.

Willy Brkos

…aději by měla zasednout EU a zakázat to vyzobávání rozinek. Kam pojedete s nákladem tam odvezete i lidi jinak žádná licence…

Celý půlden jsem bedlivě čekal na takovouhle myšlenkovou perlu. Marceli, díky!!!!!!!

Facepalm

Já bych to tedy zaved i naopak – ke každýmu Šukafónu do Litně taky vagón hnědýho uhlí nebo řepy.

medical_examiner

No proč ne…mohli by takhle zásobovat Běleč…😂

Gwann

spíš pivak, to by mohlo být populárnější. jinak do litne to chce zavést soupravu prasatko – 2x baafx – prasátko. a bude z toho turistická atrakce

Anonymní alkoholik

Rijeka by měla do roku 2030 dostat dvoukolejnou novostavbu Zagreb – Rijeka. U úseku Hrvatski Leskovac – Karlovac už probíhá výběrko na stavební práce (mmch. 15 zájemců; zdroj jutarnji.hr). Plus by v roce 2022 měla začít stavba S-Bahnu Škrljevo – Rijeka – Jurdani – Šapjane (s tím i zvýšení kapacity pro náklady), což mimochodem v Rijece způsobilo kontroverze, protože této stavbě má ustoupit 80 budov.

Jaaaa

Jak to ty lidičky dělají, že mají 15 zájemců? Že by neměli Havlíčka, Faltýnka a Sechtera?

Mimochodem toho posledního když jsem viděl v rozhovoru ohledně přístavu na kanálu v Ostravě, tak se mi z toho jeho blahosklonně arogantního vystupování chtělo zvracet. Ten člověk je škodná a nemá tam co dělat.

medical_examiner

Nemají? Tak lacino prodáme!
Celého Faltýnka & comp. 😀

Gwann

kdyby babise i s jeho sektou odebrali se závazkem, že je nikdy nepustí zpět, ještě bych jim zaplatil. i ze svého.

Radim Janota

ČDC je v prvním čtvrtletí roku 2021 opět na dobré cestě z ekonomického propadu vinou koronaviru. Asi není na místě jen kritizovat, to mi přijde trochu laciné.

Twix

A budou ty moderní lokomotivy moct do Rijeky projet i přes Slovinsko, nebo zatím jen přes Maďarsko?

Miroslav Zikmund

A proč by nemohly jet přes Slovinsko ? Hodoš – Pragersko – Zidani Most – Dobova – Rijeka.

Twix

Protože ještě nedávno snad stroje s nápravovou hmotností přes 20 tun nesměly ani z Pragerska do Zidani Mostu, a nevím tedy jestli už je rekonstrukce trati dokončena. Navíc jet takto přes Hodoš a Dobovu, to už je snad lepší rovnou mimo Slovinsko přes Koprivnici, a nebo přes Slovinsko přes Pivku a Šapjane, ale ani tam nevím jestli moderní lokomotivy smějí.

Kubrt

Myslím, že už je to OK.

Twix

Přes Celje asi ano, ale přes Šapjane zdá se že zatím ne.

Dominik

To je super, a že se taky stejně nechlubíte, že přicházíte o vnitrostátní výkony? Nebo se s tím už něco dělá?

asdfg

Konkrétně o co letos ČDC přišlo? Co vim, tak od červa/ července přebírá od AWT TPCA Kolín, nová vozba z přístavu Kolín.

V.N.

V reálném světě je normální, že o nějaké zakázky přijdete. Ale musíte získávat i nové. Pokud fungujete dobře , tak objem těch nově získaných bude vyšší, než objem těch ztracených…
A jestli firma dobře funguje poznáte spíše dle finančních výkazů, než dle toho, že přišla či se vzdala nezajímavých přeprav..

Willy

Dle účetní uzávěrky za 2020 výnosy ČDC poklesy a výsledek hospodaření je ztráta 276 mil..

V.N.

V roce 2020 poklesly výkony všem….z dopravy pouze profitovaly rozvážkové a sběrné služby , případně zásobování potravinových obchodů..

Willy

„U silniční nákladní dopravy byl za loňský rok výrazný nárůst v přepravních výkonech, téměř 45%, objem přepravených věcí v tunách poklesl o asi 9%. Nárůst je způsoben zejména poměrně výrazným vzrůstajícím trendem v mezinárodní silniční nákladní dopravě.“ https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Statistiky-prepravy-za-rok-2020

rst

To není pravda.

Vít Jůza

Dle úspěšných výkazů se poznají spíš zlatokopečtí vyzobávači rozinek než firma rozvíjející se a snažící se nabízet dobré služby, resp. ta skutečně dobrá firma se pozná podle něčeho jiného než jen zisku, byť je v zákoně nemorální zásada tvorby zisku jako snad jediného účelu … .

Georg

jasny, melo by byt v zakone jasne dane, ze na zeleznici firmy existuji za ucelem umeleho poskytovani pracovnich mist pacientum jako je vit juza. zisk jde stranou.

Jiří Kocurek

A výši maximální čisté mzdy stanoví soudruh na úřadě, zbytek bude použit na zaopatřovací účely. A na takovém úřadě pak budou sedět Jůzové a chtít „desátek“ za to, aby přiznali vyší než minimální mzdu. Protože o to jim jde – sebrat jiným peníze, aby nikdo neměl víc. Závist.

V.N.

Finanční výkazy- to není jenom údaje o zisku , ale údaje takřka o všem. O majetku majetkových pohybech , obratech , nákladech , zaměstnancích atd, atd….Z čeho (v první fázi) si myslíte že rozhoduje banka, zda vám dá či nedá úvěr ?

xyz

Takhle tam vyzobávat rozinky. Že se ta státní firma ČD Cargo nestydí.

Zato dovézt jeden vagónek dejme tomu z Našice do Osijeku, to jí nevoní. Jen rýžovat zisk na lukrativních trasách.

😀 😀

Apollo17

„Že se ta státní firma ČD Cargo nestydí.“
To je přeci ryzí soukromník, podobně jako ARRIWA, DLB, AWT/PKP C….:-)

Georg

nebo stancla z martin brodu do kninu. sukafonem.

Marcel Štancl

Člověku se chce zvracet z toho tržního hospodářství! Důchodci se budou chodit dívat jak jezdí nákladní vláčky do Ploče a Rijeky. Osobní dopravu mimo Regijetu nikdo řešit nebude?

Původní Pražák

Setapouch! Sobí hnusec!

Marcel Štancl

Kdo to píše ten to je.

Jan

Komentář hodný žáka základní školy. Myslel jsem, že už jste trochu starší.

Marcel Štancl

Já zas myslel, že až budu v důchodu bude osobní vlaková doprava. Asi budu jako důchodce muset jezdit autobusem a lítat. Dráha bude horší než před revolucí.

Willy Brkos

Kdyby ses tady neobjevil, tak bychom si Tě museli vymyslet. Jinak by to tady byla šílená nuda.

A teď vážně…. Marceli, Ty jako člověk ze sociálně spíš průměrné rodiny jsi před revolucí jezdil do Jugoslávie?? Tušíš aspoň, kolik vlaků tehdy jelo z Českolosvenska do Jugoslávie??

Víš kolik jelo vlaků do Rijeky? Nula.

Pavel

Nebudeš letadla během 20 let budou vypadat úplně jinak než dnes autobusy jsou jeden velký?

medical_examiner

A kolik vám do toho důchodu ještě zbývá?

Georg

kun je jednou hribetem, stancl dvakrat ditetem.

Jan

Máte možnost to osobně vyjednat.

Jiří Kocurek

Proč, to má přece vyjednat ten kapitalismus, ne? Stejně jako lyžarský vlek na Václaváku. A ne že budou vlekaři vyzobávat rozinky na sjezdovce.

BND 30

Řekl Marcel, podupávaje před neexistující pokladnou se svazkem bankovek na nákup měsíčáku…

Georg

tak tyhle vtipky si fakt nechte od cesty – stancl zasadne jezdi na fipku a cilem je vlakodrom pres balkanske pustiny, ktery by si mohl projet zadarmo.

BND 30

Stydím se 🙄

Georg

vy uz jste v invalidnim duchodu na hlavu?

medical_examiner

Tam bude většina managerů od SŽ, MD, a ČD po decimaci (provedené ale opačně, každý desátý bude ponechán, ostatní vyletí)…😂