ČD Cargo nakoupí další EffiShuntery, CZ LOKO jich dodá až 50. Dieselových lokomotiv výrazně ubývá
Padesátý EffiShunter 1000M pro ČD Cargo. Foto: Dalibor Palko, CZ LOKO

Zakázka naváže na 75 již dodaných lokomotiv řady 742.7.
Kde se berou kusy na přestavbu? Dodá odběratel origo Krávy?
ČDC dodá původní 742, z těch se v Kutné Hoře sundá všechno od hlavního rámu nahoru, no a na tomto rámu s pojezdem se staví 742.7.
ETCS ma byt SW komponenta realtime operacniho systemu. Ala AutoSAR. Kdyz mam v novem aute antikolizni radar, taky nevozim misto spolujezdce kisnu od Valea nebo Bosche, ale pocita to stejna jednotka pro ADASove funkce. Proste urcit ASIL-x dle ISO26262 a nechat integraci na vyrobci. To je spravna cesta. Toto je domamont…
Vzhledem se mě ta mašina hodně líbí. Nevíte někdo kdo je autorem toho barevného návrhu? Udělala si to sami nebo si někoho najali? Předem díky.
Kolika verzí a podverzí zástaveb ETCS se ještě dočkáme?Nic proti ETCS jako takovému,to ani omylem,ale tohle je úchylné.
Ovládání ETCS je v principu všude stejné, jen k tomu je Mirel nebo LS06.
A z údržby se můžeme posrat.
Že by řešením už tak vysokých cen OBU bylo omezit konkurenci? Nejsou to podverze, jsou to fyzicky různé produkty různých firem, které ve výsledku dělají a zobrazují to samé. Liší se jen v drobnůstkách. Uvedené verze jsou softwarové verze toho co na dané OBU výrobce běží, úplně stejně jako update, nevím, Androidu, jsou updaty většinou zacílené nějaký konkrétní problém jak už to u software bývá. Na vlastním základu ovládání a zobrazení strojvedoucímu se nic nemění. Stejně jako se updatuje třeba řídicí software lokomotiv, i zde se musí každá verze separátně schvalovat.
A proč nekoupí Dualshunter 2000? Na manipuláky pod trolejí ideál?
A on už je schválený?
Na mrtvý produkt pekelně drahý stroj?
Co je mrtvý produkt?
Jen je to 3kV/diesel, takže tomu chybí 25kV.
U toho by mě zajímalo, zda se plánuje verze 25kV/diesel a zda by byla případně do budoucna možná rekonstrukce z verze 3kV/D na 25kV/D.
Střídavá verze dualshunteru se plánuje.
A to vadí? Tak by se časem zestřídavěli jako se z Pershingů stali ESA.
A je tam místo na oba systémy?
Není.
Je tam místo na střídavinu (s trafem a usměrňovačem) ale není místo na „zkratku“ ze smetáku rovnou do ss části.
A pořád se bude instalovat Mirel a bude se hádat s ETCS od CAFu? Nebo to po tom dlouhém čase vyřeší ten avizovaný update SW?
Druhá série má LS06, tuším že u ČDC jsou to stroje od čísla 768.
Jj přesně tak a ETCS tam funguje taky suprově na rozdíl od původních
Pokud se sníží stavy HV a vzniknou nepotřebné 742, mohly by je od ČDC koupit České dráhy pro rekonstrukci na 743.7, kterých je stále málo a dobře by posloužily na pokrytí potřeby vozidel s ETCS.
Stará vozidla zásadně kupuje ČD CARGO od ČD a každý seznámený člověk chápe proč se takto děje ….. bohužel pak mají zaměstnanci ČD CARGA na konci roku nižší odměny než ČD…ale to je jiná kapitola…
Nižší?Spíše žádné.
Nižší..spíše žádné
Diskuze níže mě přivedla k dotazu: participuje nějak finančně SŽ na provozu/pohotovosti nehodových vlaků ČD?
Je to i k tématu: celkem 14 lokomotiv 744 bude nasazeno na objednávku švédského správce infrastruktury v uzlech švédské sítě jako „záchranné lokomotivy“ pro různé pohotovostní situace 🙂
Zatím ne. Jednou za čas se sice objeví myšlenka o převedení nehodových vlaků pod drážní hasiče. Pak ta myšlenka ale vždycky zase zmizí.
Díky. Takže když NPP zasahuje u havárie nějakého jiného dopravce, následuje pak řešení, kdo co zaplatí? Nebo?
No chtěl bych tu nižší poruchovost vidět, věčně nějaké problémy ať mechanické nebo softwarove částí. Když upadne klika dveří stanoviště, tak se na novou čeká i přes půl roku (a ty firo se s tím nějak poper). Přes 4 roky se pořád do okola říká aby se upravila strmost skluzove ochrany, ale neděje se nic atd.
>Přes 4 roky se pořád do okola říká aby se upravila strmost skluzove ochrany
Kde se „to říká“? Pokud si stěžujete jen na fírcimře, tak to je v podstatě k ničemu.
Ještě v průběhu dodávání „první“ série, existoval víc než 50 bodový seznam s problémy nebo požadavky na změnu. Poznatky se sbírali a ve spolupráci s cvičnými se předávali někam dál na GŘ.
Takže buď to „nejde“ upravit ze strany CZ Loka nebo to někdo hodil do koše na GŘ.
Já jen naznačím, že k těm dělníkům, co u soustruhu vytáčejí jedničky a nuly, se žádný takový požadavek nedostal.
Jestli to hodili do koše na GŘ nebo v CZ-L už nemohu vědět.
Ale dělo, skluzovka se upravovala už tak 3 roky zpátky. Ale když vidím, jak s tím někteří naši fírové jezdí stylem „nula – koule do okna“, tak se fakt není čemu divit. Nemůžete u AC/DC mašin očekávat odezvy jako na asynchronech. V mnohých případech stačí trochu upravit styl jízdy.
Novější stroje mají nižší poruchovost. To se asi nebude týkat výrobků CZ LOKA? Že ne? Podle toho, co pozoruju v Ostravě, půjde o zálohu za nejezdící stroje. Takhle budeme kupovat lokomotivy z Třebové do nekonečna.
Budou to taky z fabriky rozvážet po silnici na podvalníku do cílových stanic a na testy? Jestli to jako nebude rychlejší a snazší…
Kdyby ty mašiny byly širokorozchodné a šlo by o převoz JEDNOHO kusu (prototypu) na testy přes několik zemí, tak téměř určitě ano.
Myslíte, že je to tento případ?
Ty seš fakt pacient.
Možná by to bylo hlavně levnější
Jasně. A ČD Cargo pak toho kocoura přeloží na svůj podval a bude s ním jezdit po silnici podél ranžíru tam a zpátky.
Výrazná redukce dieselových lokomotiv = železnice se během blackoutu prakticky zastaví. Jsem asi bláznivý preper, ale různé živelné události za posledních 30 let nás častokrát zaskočily a myslím, že jsme stále neviděli vše možné.
Ty stroje by měly z části určitou formou skončit ve státních hmotnych rezervách. Mimochodem někteří si myslí, že sama přenosová soustava bude v určitém riziku z důvodu nepředvidatelnosti obnovitelných zdrojů. Němci mají už hezká nová slova jako např. Dunkelfaute, což je stav kdy ani nefouká ani nesvítí.
A co by v případě takového stavu bylo nutné a rozumné převážet po železnici? Kapalná paliva (dokud nedojdou), a dále?
Většina lokomotiv řady Effishunter je určena pro posuny či krátké úseky tratí. Pro traťovou služby jsou určeny jiné lokomotivy řady effiliner, což je předělaný brejlovec, popřípadě v novém dieslový nebo duální Vectron.
effiliner se už dávno kvůli tsi nevyrábí.
Když dojde k blackoutu, zastaví se téměř vše. Když nepřestavíte el. výhybku, tak na tom bude diesel stejně jako elektrika. Pokud tedy máte na mysli skutečný blackout a ne krátkodobý výpadek vzniklý např. rozpadem el. sítě.
Při blackoutu stejně nepojede nikde nic. 😉
To si nemyslím, železnice je funkční i při takzvané modré smrti u výpravčího. Vždy se dá nějak jezdit.
Při dálkovině nedá, místní výhybky si obejde s přenosnými zámky, ale těžko obejde něco i jen v sousední stanici nebo řízené odbočce. A davy lidí s autem, aby to objeli opravdu nikde nejsou.
Nějaké omezené množství vlaků, s velkým personálním nasazením, se odvézt dá. Samozřejmě záleží, jak rozsáhlý a jak dlouhý by takový výpadek byl, co všechno by se zastavilo a co vůbec by mělo smysl někam převážet. Každopádně si nemyslím, že by mělo smysl pro podobné události vytvářet a držet v pohotovosti nějakou blanickou flotilu, která by jinak jen stála a čekala na výjezd.
Tak myslet si můžete co chcete, realita bude jiná. Jen takové porovnání: povodně v Ostravě v roce 1997 a 2024. V roce 1997 se po pár dnech „proháněl“ panťák mezi Bohumínem a Suchdolem nad Odrou. Při jízdě přes vytopenou Ostravu jej z každé boudy odhlašoval zaměstnanec ČD. Návěstidla byla po tmě a výměny uzamknuty v základní poloze. Pokud bylo nutno něco přestavit, točily se výměny ručně. Vloni stálo všechno do doby než se rozsvítila návěstidla a částečně zprovoznily přestavníky výměn. Vykoupané balízy ETCS to kupodivu přežily.
Na jednu stranu ano, ale hodně malé a bezvýznamné ano. Pokud se budeme opravdu bavit o blackoutu, tak nebude fungovat skoro nic. I kdybych se sousednímu výpravčímu dovolal skrze náhradní spojení (to pěkné točení kličkou jako to ze všech nejlépe předvedl Burian), tak zjistíme, že nemáme kontrolu výhybek, kontrolu přejezdů, nemáme nic. Při blackoutu by prostě na železnici stálo všechno.
Jasně. Ve stanicích s poctivou elektromechanikou by jízda vlaku zabezpečit šla, ale co komunikace se sousedními stanicemi?
Vysílačky nabíjené pomocí elektrocentrály? Nějaký omezený provoz by zajistit šel. ale je otázka, jaký by to mělo význam.
Přesně. Jakože pokud se pořád budeme bavit o blackoutu, tak to bude stejně jedno. Lidi by do práce ani nemuseli, když fabrika nepojede… Tam už by byl nějaký krizový štáb a podobné věci.
Co se ale týká dráhy, tak na některých tratích by se dalo jezdit i kompletně bez zabezpečení. OVŠEM(!) je to jenom teorie…
Teorii je třeba podpořit praxí:
1) https://dvojka.rozhlas.cz/blackout-jdeme-z-mesta-dokument-o-preziti-7484435
2) https://dvojka.rozhlas.cz/blackout-na-ceste-druhy-dokument-o-preziti-7484432
Kdo z vás je na něco podobného připraven?
Vím že to myslíš (snad) dobře, ale o tomto tématu jsem se takhle bavit nechtěl.
Samozřejmě mám zlato kdyžtak na výměnu, ale tady jsme na dráze a udržení jejího provozu.
Nicméně chápu. Total blackout je velmi velké strašidlo.
Bojim se toho sám…
K čemu vám bude v blackoutu železnice? Palivové dříví, šrot a nebo někde ješte uhlí nejspíš chvíli počka …
Nebo máte nějaký supermarket, který závaží vlečkou?
Při blackoutu přestane fungovat zabezpečovací zařízení a komunikace (někde hned, někde až dojdou baterie). A jelikož byla jízda za nemožného dorozumění zrušena se stejně nikam nedostaneme
Souhlas. Ale doufám že se to nestane.
Domnívám se, že pán svým příspěvkem myslel i jiné události, jako námrazu, pády stromů na trakční vedení apd. Ale nutit někoho aby držel zálohy pro 2 dny v roce je asi blbost, zvlášť u nákladní dopravy.
Nějaké minimální počty lokomotivy v nezávislé trakci by určitě měly zůstat nejen pro případ blackoutu, ale hlavně pro případ války.
Tohle by se mělo ale řešit na úrovni vlády, která by měla určit, jaké minimální rezervy jsou potřeba, včetně zásob paliva. A na tuto nutnou udržovanou zálohu samozřejmě přispět penězi.
Nabídněte své fakturační údaje a jistě bude něco k dispozici. Pokud někdo řekne, že to má dělat ČD, tak se nemůže hlásit do žádných výběrek, protože si vleče balvan.
Jako správný prepper byste měl vědět, že v případě elektrické smrti podle Neffa nebude fungovat ani dieselelektrický pohon.
A bude fungovat přenos nervových signálů přes synapse? To taky funguje elektricky. Jo a srdíčko je řízeno taky elektricky 🙂
Tohle autor bohužel nedomyslel (ono těch nedůsledností je v tom příběhu víc).
To máš rech, proto taky až to všechno zhebne budou mít štěstí jen ti, kteří budou poblíž depa s provozuschopnou párou(a někým, kdo ju umí ovládat, protože internet s návodem na wikipedii k dispozici nebude…). To bude to jediné, s čím půjde odjet, třeba před mrazem na jih. A na nějaký zabezepečení a vše ostatní bude kálet pudl, to bude všechno kaput a na kolejích kdo neuskočí, bude mít prostě smůlu.
Hlavně tím parním vlakem nesmíte vjet do bunkru plného kanibalů (stejný žánr, jiný příběh). 🙂
Co není elektromechanika, nemá cenu špekulovat o provozu za blackoutu. Pokud mám za sebou šest stanic „jopek“, část nich jako DOZ a sedmá stanice je stará dobrá „elmecha“, stejně nevyjezdíme a nevykřižujeme nic a to ani s diesly.
Stát by měl mít nějakou základní nouzovou strategii. Je těžko říct na kterou variantu, těch je mnoho. Ale alespoň klíčové systémy zálohovat, nebo být v prioritě odpojování/připojování od energie hodně top.
Je nějaká složka státu, které má tohle v kompetenci? Vůbec netuším.
Umožnit páteřní převoz lidí, paliv a důležitých věcí obecně. Zbytek by musely udělat nákladní auta a autobusy. Pak by se improvizovalo, ale musí být trochu z čeho.