ČD Cargo má první Vectrony s dieselovým modulem, jezdit budou hlavně v Rakousku
Skříň lokomotiv pro ČD Cargo má poprvé alpské motivy a rakouskou vlajku.
Společnost ČD Cargo v těchto dnech přebírá další dvě nové lokomotivy Siemens Vectron AC DPM. Zatím relativně méně rozšířenou verzi Vectronů lze provozovat na obou střídavých napájecích soustavách, které jsou na hlavních elektrifikovaných tratích v Evropě používány. Lokomotiva dále umí jezdit i mimo elektrifikované tratě díky dieselovému motoru, tzv. Diesel Power Module. Tento modul je pak určen pro první a poslední míli.
Lokomotivy procházejí od minulého týdne úpravami a polepy v depu ČD Cargo v Českých Budějovicích. „Jde o lokomotivy, které nasadíme hlavně na výkonu v Rakousku, kde již nyní podobný typ lokomotiv od jiného výrobce používáme a plně se osvědčil,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Nákup lokomotiv vzešel z výběrového řízení, které firma dokončila na přelomu roku 2021 a 2022.
Lokomotivy označené 393.001 a 393.002 jsou ve verzi pro provoz v napájecích soustavách 15 kV/16,7 Hz a 25 kV/50 Hz. Mohou tak jezdit na části tratí v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a především pak v Rakousku a Německu. Dieselový agregát má výkon 180 kW, je tak určen pro rychlosti do 30 km/h a víceméně dojezdy z elektrifikovaných tratí na vlečky a naopak.
Pro ČD Cargo jde již o třináctou a čtrnáctou lokomotivu Siemens Vectron v majetku společnosti. Dalších deset Vectronů pak firma převezme v příštím roce. Půjde o multisystémové stroje, které ponesou označení A54 a budou schváleny i pro provoz v zemích Beneluxu, resp. v Belgii a Nizozemsku. Lze tak odhadovat, kam firma zaměří svoji další pozornost v podobě zahraniční expanze.
U nových elektrických lokomotiv však ČD Cargo vsází na obě dnes nejrozšířenější lokomotivní řady od výrobců Siemens a Alstom. V případě řady Traxx již dnes firma disponuje šestnácti stroji, dalších deset lokomotiv bude přebírat v roce 2024 a jedenáct pak v roce 2025.
ČD Cargo tak do konce roku 2025 bude vlastnit již celkem 61 interoperabilních lokomotiv a tento počet zdaleka nekončí. Nyní probíhají jednání o uplatnění poslední části opce z rámcové smlouvy s firmou Alstom a rozšíření parku lokomotiv v dceřiných společnostech CD Cargo Poland a Slovakia.
ČD Cargo je v procesu obnovy a udržitelnosti vozidlového parku, a tak to jistě nejsou poslední nákupy. Není tajemstvím, že firma sleduje i vývoj lokomotiv Vectron ve verzi dual-mode.