ČD Cargo kupuje stovky nových vagónů, poprvé i od polského výrobce
Lokomotiva 750 společnosti ČD Cargo na trati mezi Libercem a Turnovem u Dlouhého Mostu. Foto: Jan Sůra
Největší železniční nákladní dopravce v Česku ČD Cargo výrazně modernizuje i rozšíří svoji flotilu. Kromě nákupu hnacích vozidel se soustředí
Jako patriot a vlastenec musím konstatovat,že v ČR neumíme vyrobit ani nákladní vagon,natož pak osobní…..A co ve Studénce,kterou mají údajně ve vlastnictv Američané s tím,že tam budou vyrábět nákladní vagony.
Kůrovcová kalamita už nějaký rok probíhá a do doby než budou nové vagony připravené k nasazení, už možná zas nebudou potřeba.
Ale mohlo by to nahradit ty přestárlé vrány, co se během několika let intenzivního provozu rozpadnou.
Palec nahoru, protože modernizace byla v tomto směru více než žádoucí. Co mě ovšem trápí víc je fakt, že vozy jakkoliv zničené, nebo poškozené, případně opotřebované, musí stát na rozličných manipulačních kolejích napříč republikou a nemohou být zlikvidovány dříve, než jejich účetní hodnota klesne pod XY. Což je např. v případě vozů Tads po přepravě soli (kdy jsou vozy po dvou letech na odpis, ale stále jsou tabulkově „nové“, „moderní“ a „fresh“) vážně celá věčnost…
Není škoda je likvidovat? Nemohly by se prodat? Jinak na přepravy bez dlouhodobého výhledu jsou lepší plošinové vozy a kontejnery. Aspoň ten spodek se dá pak ještě používat.
Jen aby s těmi novými vozy měli v dalších letech ještě po čem jezdit…
Prodat bohužel max do Tlumačova, ale na to mají ještě velmi vysokou účetní hodnotu. Ty vozy jsou vážně na odpis. Zkorodované a zasolené. Prostě nepoužitelné.
A nepomohlo by nasazení modernějšího hliníku na ty čísti ve styku s materiálem? Ten by myslím se solí reagovat neměl ani přirozeně, natož po eloxování.
Byl by mi tu někdo schopen osvětlit proč se v USA už někdy od 50. používají některé vozy s podstatnou částí z hliníku (počítám že to co je ve styku se železem je nějaká slitina, která netvoří elektrochemický článek) a v Evropě se stále používá těžké železo? Přijde mi to trochu zvláštní zejména když by to možná mohlo ušetřit mrtvou váhu.
A to se o nich nevědělo dopředu a nešlo zvolit rychlejší odepisování?
Zákon dává minimum na odpisovou skinu dva 5 let, píše, že mají dva roky provozu, nevíme, jak jsou reálně staré..
Souhlasím.