Dopravci Železnice Železniční průmysl

ČD Cargo kupuje stovky nových vagónů, poprvé i od polského výrobce

Lokomotiva 750 společnosti ČD Cargo na trati mezi Libercem a Turnovem u Dlouhého Mostu. Foto: Jan Sůra
Lokomotiva 750 společnosti ČD Cargo na trati mezi Libercem a Turnovem u Dlouhého Mostu. Foto: Jan Sůra

Největší železniční nákladní dopravce v Česku ČD Cargo výrazně modernizuje i rozšíří svoji flotilu. Kromě nákupu hnacích vozidel se soustředí i na pořízení nových nákladních vozů. Firma v posledním období dokončila dvě velké zakázky na pořízení nových vozidel

Celkem 500 vysokostěnných vozů řady Eanos dodá poprvé polský výrobce Wagony Świdnica patřící do skupiny výrobců kolejových vozidel Greenbrier Europe. Cenu firma nezveřejnila, ale podle předsedy představenstva Ivana Bednárika je velmi příznivá. Vítěz byl vybrán v rámci výběrového řízení, kde mezi sebou soutěžili čtyři evropští výrobci nákladních vozů.

Vozy Eanos jsou určeny především pro přepravu hromadných sypkých substrátů. Nejčastěji je železniční dopravci používají na přepravy uhlí, koksu, železné rudy a kovového šrotu. Mimo výše uvedených komodit je ČD Cargo chce využívat například i pro přepravu dřeva, kdy kvůli kůrovcové kalamitě výrazně roste poptávka po tomto druhu vagónů.

Druhou velkou zakázkou je dodávka až 100 cisternových vozů řady Zacns. Jde o velkoobjemové cisterny, které umožní ČD Cargu přepravovat široké spektrum petrochemických produktů, jako jsou benzín, nafta, biolíh, letecký petrolej a podobně. Vozy mají celkový maximální ložný objem 88 m3 a na trhu jsou označovány přívlastkem JUMBO. Zakázku získala popradská Tatravagónka, která uspěla v soutěži dvou uchazečů. Podle smlouvy ČD Cargo odebere najisto 80 cisteren, na dalších 20 má opci.

Již dříve ČD Cargo uzavřelo smlouvu na 200 nových osmdesátistopých vozů pro přepravu konvenčních kontejnerů, včetně výměnných nástaveb innofreight a dále 100 menších šedesátistopých plošinových vozů. Dodávky postupně probíhají a celou flotilu by mělo mít ČD Cargo k dispozici do konce prvního kvartálu příštího roku.

ČD Cargo financuje nákupy vagónů většinou z dluhopisů, další emisi chystá příští rok. Celkem má společnost ve flotile 25 tisíc vagónů.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Jako patriot a vlastenec musím konstatovat,že v ČR neumíme vyrobit ani nákladní vagon,natož pak osobní…..A co ve Studénce,kterou mají údajně ve vlastnictv Američané s tím,že tam budou vyrábět nákladní vagony.

  • Kůrovcová kalamita už nějaký rok probíhá a do doby než budou nové vagony připravené k nasazení, už možná zas nebudou potřeba.

  • Palec nahoru, protože modernizace byla v tomto směru více než žádoucí. Co mě ovšem trápí víc je fakt, že vozy jakkoliv zničené, nebo poškozené, případně opotřebované, musí stát na rozličných manipulačních kolejích napříč republikou a nemohou být zlikvidovány dříve, než jejich účetní hodnota klesne pod XY. Což je např. v případě vozů Tads po přepravě soli (kdy jsou vozy po dvou letech na odpis, ale stále jsou tabulkově „nové“, „moderní“ a „fresh“) vážně celá věčnost…

    • Není škoda je likvidovat? Nemohly by se prodat? Jinak na přepravy bez dlouhodobého výhledu jsou lepší plošinové vozy a kontejnery. Aspoň ten spodek se dá pak ještě používat.

      Jen aby s těmi novými vozy měli v dalších letech ještě po čem jezdit…

      • Prodat bohužel max do Tlumačova, ale na to mají ještě velmi vysokou účetní hodnotu. Ty vozy jsou vážně na odpis. Zkorodované a zasolené. Prostě nepoužitelné.

        • A nepomohlo by nasazení modernějšího hliníku na ty čísti ve styku s materiálem? Ten by myslím se solí reagovat neměl ani přirozeně, natož po eloxování.

          Byl by mi tu někdo schopen osvětlit proč se v USA už někdy od 50. používají některé vozy s podstatnou částí z hliníku (počítám že to co je ve styku se železem je nějaká slitina, která netvoří elektrochemický článek) a v Evropě se stále používá těžké železo? Přijde mi to trochu zvláštní zejména když by to možná mohlo ušetřit mrtvou váhu.

          • Zákon dává minimum na odpisovou skinu dva 5 let, píše, že mají dva roky provozu, nevíme, jak jsou reálně staré..

Newsletter

Partneři


Výběr editora