ČD Cargo koupí od CZ LOKO čtyři bizony, více jich už nestihne kvůli normám

EffiLiner 1600. Foto: CZ LOKOEffiLiner 1600. Foto: CZ LOKO

Společnost ČD Cargo se dohodla s CZ LOKO na dodávce čtyř lokomotiv Effiliner 1600. Stroj, který vzniká přeměnou lokomotiv řady

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

ČD-klasika = co nejvíce různých řad v co nejmenších počtech kusů
Ať je co fotit, ekonomiku provozu vždy stát zatáhne dosypem.

Valteri

Myslim, že to neni jen problém ČDC. Celkově vládne všemu cena a když se daj koupit 3 kusy něčeho levně, tak se to prostě udělá. Ruku v ruce s tim jde samozřejmě údržba další řady, zácvik strojvedoucích atd. Nejlepší cestou šel v tomhle Metrans jenže teď se rozhodl pro Vectrony (důvody jsem slyšel). Každopádně co se týče Bizonů, tak to asi i plus mínus chápu. Ono v tomhle segmentu celkově neni moc na výběr. Nějakej dieselovej Vectron by se Cargu asi uplně nevyplatil, když pod drátama jezdí „většinou“ tramvají. Asi jsou místa, kde by to nějakej kilometrickej proběh mělo, ale… Číst vice »

Ondra

Není už někde k vidění aspoň představa modrých barev na Bizonu? Taky se docela těším, může to vypadat pěkně 🙂

Kova

Dobrá zprava.

Adam Stahl

Doufám, že je potkám i u nás v Praze. 🙂

Adam Stahl

A koukám, že mi moraváci dali disliky. 😀 Jak jinak burani.

Lukáš Smolka

No jo no dneska nikdo mašin s hmotností do 20 tun na nápravu v takových výkonech nevyrábí. Většina moderních motorových mašin má hmotnost nad 20 tun na nápravu a to je na většině našich vedlejších tratí nepoužitelné. Efektivnější by bylo donutit SŽDC aby všechny modernizace tratí co provádí, rovnou zvyšovaly traťovou třídu na D4, případně do budoucna i vyšší.

SaulGoodman

Nevím, jestli se tu vyskytuje někdo, kdo tomu rozumí, ale zkusím to: Je reálné nějak dále „modernizovat“ brejlovce? V článku se píše, že Bizony už dále kvůli normám nebude možné stavět, je ale možné, že by například CZ LOKO udělalo Bizona 2? Zkrátka jinou přestavbu, která by normy plnila? Ptám se proto, že z dosavadních vyjádření ČDC vyplývá, že staré brejlovce už prostě není možné dále v tomto stavu provozovat. Zde se ale zároveň můžeme dočíst, že ČDC nevidí na trhu vhodnou alternativu mezi zcela novými stroji. Pak mi jako jediná možnost skutečně vychází takováto přestavba, ať už si o… Číst vice »

Kubrt

ČD cargo jen kalí vodu. Teď běží akce 742.71x, série 50 kusů reko 742, konečně nějaké pozoruhodnější množství. Primární výkon 895 kW. K tomu budou novostavby 744.1 (5 kusů) – stroj stejného určení a parametrů, jako 742.71x. Obě řady můžou být ve dvojčeti, vznikne 1800 kW na osmi nápravách. Pokud by byl zájem o stejný výkona na čtyřech nápravách, můžou koupit níže zmíněné DE18 nebo chystané Effiliner 2000 z CZ loko (https://www.czloko.cz/produkty/lokomotivy/effiliner-2000.htm). Nějak tam nevidím prostor, proč je nutné mít právě 1550 kW na čtyřech nápravách, jako umí bizon. Osobně si myslím, že až CZ Loko vyjede s Effilinerem 2000,… Číst vice »

Rado

A budú môcť použiť motor CAT 3512E, ktorý spĺňa normu EU stage IIIB ?, keď by mala platiť norma EU stage V pre lokomotívy a železničné vozidlá s akýmkoľvek výkonom . Tabuľka hodnôt pre kategóriu RLL-v/c-1 (lokomotívy) je: Net Power: P > 0, rok 2021, CO hodnota 3.50, HC + NOx (g/kWh) 4.00, PM 0.025, PN (1/kWh) –

Hajnej

Docela by mě zajímalo, jak dlouho ještě vydrží zvyk uvádět ten „primární“ výkon…
Výkon na meziobvodu sice ještě pořád není na obvodu kol ani na háku, ale přece jen je jeho vypovídací hodnota o něco větší.

Martin V.

Ale číselná hodnota by byla (logicky!) nižší. Takže to vydrží hodně dlouho. 🙂 Hele, takový stokoňový motor v autě je mnohem nadupanější než motor o výkonu pouhých 74 kW. 🙂 Proto se výrobci aut těch koní nemůžou zbavit.

Radek

Už se žádné ani dělat neměly. Nakonec se budou dělat ještě tyto 4 (pravděpodobně) poslední. Normy jsou problém pořád (motor, rám, atd.) … prostě EU. A to železniční doprava produkuje méně jak 1% celkového CO2 a to nemluvím o celkové efektivitě převážení nákladu 🙂

SaulGoodman

Díky oběma za info ;-). Tak uvidíme, jak se to bude vyvíjet dále.

liberal shark

Opravdu pěkný designový kousek :-).

Alaska railroad

Co je na tom designově pěkného? 🙂

Honza

Tento kousek svým vzhledem úspěšně demonstruje sílu a to u dieselu 1550Kw je. Zamračené ne brejlaté jso slečnami na kolejích jen těžko je některý další design dostihne. Přesto ode mne novému designu výborná

Vbb

1550 kW u bizonu je „síla“, zatímco 1460 kW u 754 je „slečna na kolejích“?

vydra

Zamračenou se myslí třída 749 🙂

Vbb

A „třída“ je co?
První třída kašička, druhá třída růžička, třetí třída hodní žáci, čtvrtá třída darebáci, pátá třída medvědi, protože nic nevědí?
Anebo dělnická třída? 1. a 2. třída v osobních vozech? Třída jako taxonomická kategorie mezi kmenem a řádem, třeba hmyz?
Krom toho, Honza psal i „brejlaté“, tzn. velmi pravděpodobně brejlovci.

LWQ

Kterym normam to nevyhovuje? TSI?

Rado

Sprísňujú sa emisné normy pre necestné vozidlá

Alaska railroad

V minulosti se zde mihl článek že byla sháňka po moderních dieselelektrických lokomotivách zejména pro relace mezistátních nákladních vlaků Cheb-Vojtanov Německo protože elektrizace se neustále odkládá jak na naší krátké straně tak na německé. Zde si řikám jestli by se nevyplatili spíše ty „dostatkové“ těžké stroje když zde bylo vidět dvojčata ragulinů. Jinde nevím kde by chtěli nasazovat středně těžké diesely. Maximálně svoz dřeva z oblasti Šumavy a Jeseníků, znalejší mě možná doplní. Nebo se chtějí vydat cestou Unipetrolu a nasazovat je z 90% pod dráty?

Alaska railroad

Rovněž relace Ml. Boleslav-Nymburk bývá neustále modernizována pro větší zátěž, tak i zde si myslím že by se hodil spíše těžký diesel.

Liboslav

Zrovna v relaci M.Boleslav Nymburk žádné velké sklonové poměry nejsou a stávající 753.7 úplně dostačující. Horší to je na Liberecku.

Alaska railroad

Tím myslím až budou i ty 753.7 na hranici prodloužené životnosti, přeci jen již také mají 10 let a elektrizace či VRT jsou zatím jen ve vizualizacích.

Lukáš F.

Tam by se hodil spíš drát

Martin.dilli

No ale stále je to ekologičštější než řady 75x. Napadlo někoho, že jezdí pod drátem mnoho dieselů z důvodu jizdy z neelektrifikované tratě či vlečky pak kus pod drátem a pak zas bezdrát? A to všichni dopravci. Na některých úsecích se přepřahá, ale na spoustě ne z nedostatku strojů či personálu

Katun

Příliš málo, příliš pozdě…

Pitrys

To si vzpoměli brzo…

Panoramix

Pán z ČD Cargo tam brečí, že na trhu nejsou potřebné stroje. To znamená, že po nich asi není poptávka. Kdyby byla, tak někdo podobné stroje na trh uvádět bude. Ale to by si všichni nesměli pořád dokola „modernizovat“ 50-60 let staré lokomotivy a nepoptávat nové. Je logické, že nabídka sama od sebe nevznikne, ta je dle klasické ekonomické teorie tažena poptávkou. Takže když ČD Cargo bude mít zájem o dodávku rozumné série hnacích vozidel s určitými parametry, určitě jim je někdo rád vyrobí. Ale aha, oni by to chtěli za hubičku a zítra bylo pozdě….

Filip

Tyhle teorie nemusí odrážet realitu… Jakmile někdo uvede stroj který je lepší než všechno ostatní vznikne poptávka sama. Stejně jako Iphone… Nikdo ho nežádal ani nechtěl ale jakmile se objevil chtěli ho všichni.

Kubrt

Vossloh (nebo už CRRC?) Kiel vyrábí v poměrně vělkých počtech lokomotivu DE 18, která se standardně prodává s motorem MTU 12V 4000 R43L (výkon 1800 kW), ale pokud by o to někdo stál, klidně jí dodají s motorm o 1500 kW. Nicméně, dramaticky levnější by to nebylo, takže proč by to kdo dělal, že. Navíc je to kapotová lokomotiva, což pro nasazení na které tyto stroje čeka u ČDC je lepší, než skříň. Ten Vossloh by určitě byl dražší, musel by se schvalovat (což by technicky nebyl problém, jen to něco stojí), ale především – Vossloh s ČDC nemá tak… Číst vice »

Hajnej

Proč by měla být traťová mašina lepší v kapotovém provedení…?

Martin V.

Taky jsem nad tím přemýšlel a napadly mě dva možné důvody:
1) kamiony na přejezdech
2) občasný posun či objíždění soupravy (takže otázka podílu traťového výkonu a toho zbytku)

Petr

Amíci to praktickým ověřením zjistili už před více jak šesti desetiletími 🙂

Kubrt

Kde je ČD cargo nasadí? Snad kromě ramene Nymburk-Liberec jsou všechny nákladní vlaky ČD vedené motorovou lokomotivou v podstatě manipuláky.

Petr

Potíž je s požadovanou přechodností. Už od dob monarchie máme tratě s nižšími nápravovými tlaky než Německo. V BRD, AT a později i ex DDR tratě pod 20t postupně prakticky vyhubili, my nikoli. Takže jsme jediní „exoti“, kterým tam vyráběné a používané motorové lokomotivy nevyhovují.

Martin V.

Ale je zajímavé, že je to čistě český problém. Moravské tratě mají všechny minimálně C3, což by mělo i těžkým motorovým lokomotivám stačit. Jenom Rohatec – Sudoměřice, Frýdlant – Ostravice a Vsetín – Velké Karlovice mají B2. Jo, a pak ještě Skalice – Chornice, která má C2 (a St. Město pod Sněžníkem taky) – ale i to je 20 tun na nápravu. A byla to ta samá monarchie, tak čím to je?

Kubrt

..dodalo několik desítek těchto strojů. .
Dvě desítky jsou taky několik, ale chápu, zní to líp 🙂

Xaver

Ještě že ne jen jedna desítka. Nebo půl jedné desítky. Aneb ať žijí novinářské floskule 😉

Kubrt

Půl desítky zní divně, ale půl tuctu je v Angličtině běžná míra a česky to zní taky dobře 🙂

Filip

Tucet je ale 12 a ne 10

Kubrt

To tady fakt působím jako debil, co neví kolik je tucet? Musím se zamyslet nad svou sebeprezentací.

Dáda

…no kdybys napsal polovina z druhý odmocniny z veletuctu…

Olda

Tak první kus bude už za chvíli hotov, moc do dokončení neschází.