ČD Cargo koupí od Českých drah desítky lokomotiv
Lokomotivy 163 čeká proměna na dvousystémové. U plecháčů bude ČD Cargo řešit i zabudování ETCS.
ČD Cargo získá do svého majetku ještě letos celkem jedenáct lokomotiv, které dosud jezdily u Českých drah. Postupně má nákladní dopravce do roku 2026 převzít celkem 77 lokomotiv různých řad.
Jde o stroje, které České dráhy již nepotřebují buď díky nahrazení novými jednotkami (zejména lokomotivy řady 242 jsou vystřídány RegioPantery), nebo kvůli jejich slabšímu výkonu a náhradě silnějšími stroji. Půjde o lokomotivy řad 163, 242 a 162. „Jde o hnací vozidla, která svými parametry nebudou odpovídat trendům rychlé osobní železniční dopravy, nicméně v oblasti nákladní mají stále velký potenciál,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Jednání probíhají i o odkupu lokomotiv řady 380, kde ale ještě nepadlo rozhodnutí.
Do konce letošního roku má ČD Cargo převzít dohromady jedenáct lokomotiv řad 242 a 163. „U lokomotiv řady 242 nyní soutěžíme opravy vyšších stupňů a pak s nimi počítáme jako s náhradou lokomotiv řady 230. Ty pak půjdou do zahraničí,“ řekl Tóth. Laminátky chce využít zejména na Balkáně, kde nebude potřeba vybavení ETCS. Lokomotivy řady 163 dostanou postupně druhý systém a promění se na 363, ČD Cargo u nich počítá i s instalací ETCS. U řady 242 tuto možnost prověřuje.
Podle Tótha lokomotivy řady 242, vývojově mladší než laminátky (řada 230), mají lepší zástavbové místo pro ETCS. „Na trhu zřejmě nebudeme jediní, kdo bude zkoušet tyto lokomotivy osadit ETCS. Rozumím, že se to na první pohled nemusí zdát logické, dnešní generace loko jsou jinde, ale výkonově je to slušná lokomotiva a ekonomicky je bohužel nemožné kupovat jen nové interoperabilní lokomotivy. Uvidíme, jaké budou ceny zástavby,“ dodal Tóth.
ČD Cargo neuvedlo, za jakou cenu lokomotivy kupuje, podle Tótha ale transakce v rámci skupiny respektuje tzv. princip tržního odstupu.