ČD Cargo i kvůli kůrovcové kalamitě kupuje další vozy, zprovozní část odstavených

Vagóny s kulatinou v Krnově. Foto: Michala Grünbaum / ČD CargoVagóny s kulatinou v Krnově. Foto: Michala Grünbaum / ČD Cargo

Kůrovcová kalamita v českých lesích a příliv nových zakázek nutí největšího tuzemského železničního nákladního dopravce dále posilovat svůj vozový park.

Kůrovcová kalamita v českých lesích a příliv nových zakázek nutí největšího tuzemského železničního nákladního dopravce dále posilovat svůj vozový park. I kvůli rostoucí těžbě a vysoké poptávce dřevozpracujícího průmyslu navýší dopravce počet nákladních vozů umožňujících přepravu kulatiny téměř o polovinu.

I když jsme navýšili počet vozů pro přepravu dřeva postupně až na 2400 vagónů, je potřeba kapacitu dále rozšířit. Máme zasmluvněny dodávky dalších 1 000 univerzálních vysokostěnných vozů, které přebíráme postupně až do roku 2021,“ řekl výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth.

Kromě pořízení tisícovky nových vozů pracuje ČD Cargo i na rekonstrukci a zprovoznění 150 dalších nepojízdných vozů. Během dvou let by se tak mohl počet vagónů pro přepravu kůrovcem napadeného dřeva zvýšit o téměř polovinu na více než 3500 vozů. „Pracujeme na projektu přepravy kulatiny ve velkokapacitních plošinových vozech s výměnnými nástavbami, jenž je chystán s jedním z nejvýznamnějších dřevozpracovatelů v tuzemsku,“ dodal Tóth. Jméno firmy, se kterou na projektu dopravce spolupracuje, nechce kvůli obchodnímu tajemství zveřejnit.

Dřevo z pohledu přepraveného zboží tvořilo loni osm procent celkového objemu, který firma přepravila. Od roku 2015 objem převezené kulatiny stoupl o 80%, jen loni meziročně o čtvrtinu.  Nové vagóny mají být univerzálnější a nesloužit výhradně pro přepravu dřeva. Firma tak chce být připravena na situaci, kdy poptávka po dopravě kulatiny klesne.

Jde v podstatě o obnovu a rozšíření parku vysokostěnných vozů, které mají ve flotile ČD Cargo své nezastupitelné místo. V případě speciálů pro přepravy dřeva, jako jsou řady Roos, Laaps a jim podobné, se snažíme udržovat maximální možný disponibilní počet, zde je však situace s dalšími nákupy složitější. Vozy vzhledem k jejich životnosti nelze bez vidiny jejich budoucího uplatnění, tedy dlouhodobých kontraktů s našimi partnery, nakupovat ve větším měřítku,“ vysvětlil Tóth. Primárně tak ČD Cargo kupuje vozy řady E, které může použít i pro přepravu uhlí, železné rudy, šrotu nebo v zemědělství.

Podle objemu přeprav se kůrovcová kalamita přesouvá z Jeseníků na Vysočinu. „Vytěžené dřevo se vozí k většině dřevozpracovatelů v České Republice, mimo republiku nejsou výjimkou destinace v Německu, Maďarsku, Rumunsku, nově i Číně. Je to v závislosti na typu a kvalitě dřeva,“ doplnil Tóth.

Kůrovec se přesunul do oblastí s menší železniční kapacitou. Proto ČD Cargo začalo bezplatně školit své partnery, jak správně nakládat dřevo do vozů, aby šlo využít omezenou kapacitu manipulačních míst a samotných vozů na maximum.

Stanice s největším objemem přepravené kulatiny
Vyškov na Moravě
Vápenná
Březnice
Město Albrechtice
Lipník nad Bečvou
Valšov
Sázava u Žďáru
Zlaté Hory
Bystřice pod Hostýnem
Cheb

Tagy ČD Cargo kůrovec Top
14 komentářů