Dopravci Nákladní doprava Železnice

ČD Cargo i kvůli kůrovcové kalamitě kupuje další vozy, zprovozní část odstavených

Vagóny s kulatinou v Krnově. Foto: Michala Grünbaum / ČD Cargo
Vagóny s kulatinou v Krnově. Foto: Michala Grünbaum / ČD Cargo

Kůrovcová kalamita v českých lesích a příliv nových zakázek nutí největšího tuzemského železničního nákladního dopravce dále posilovat svůj vozový park. I kvůli rostoucí těžbě a vysoké poptávce dřevozpracujícího průmyslu navýší dopravce počet nákladních vozů umožňujících přepravu kulatiny téměř o polovinu.

I když jsme navýšili počet vozů pro přepravu dřeva postupně až na 2400 vagónů, je potřeba kapacitu dále rozšířit. Máme zasmluvněny dodávky dalších 1 000 univerzálních vysokostěnných vozů, které přebíráme postupně až do roku 2021,“ řekl výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth.

Kromě pořízení tisícovky nových vozů pracuje ČD Cargo i na rekonstrukci a zprovoznění 150 dalších nepojízdných vozů. Během dvou let by se tak mohl počet vagónů pro přepravu kůrovcem napadeného dřeva zvýšit o téměř polovinu na více než 3500 vozů. „Pracujeme na projektu přepravy kulatiny ve velkokapacitních plošinových vozech s výměnnými nástavbami, jenž je chystán s jedním z nejvýznamnějších dřevozpracovatelů v tuzemsku,“ dodal Tóth. Jméno firmy, se kterou na projektu dopravce spolupracuje, nechce kvůli obchodnímu tajemství zveřejnit.

Dřevo z pohledu přepraveného zboží tvořilo loni osm procent celkového objemu, který firma přepravila. Od roku 2015 objem převezené kulatiny stoupl o 80%, jen loni meziročně o čtvrtinu.  Nové vagóny mají být univerzálnější a nesloužit výhradně pro přepravu dřeva. Firma tak chce být připravena na situaci, kdy poptávka po dopravě kulatiny klesne.

Jde v podstatě o obnovu a rozšíření parku vysokostěnných vozů, které mají ve flotile ČD Cargo své nezastupitelné místo. V případě speciálů pro přepravy dřeva, jako jsou řady Roos, Laaps a jim podobné, se snažíme udržovat maximální možný disponibilní počet, zde je však situace s dalšími nákupy složitější. Vozy vzhledem k jejich životnosti nelze bez vidiny jejich budoucího uplatnění, tedy dlouhodobých kontraktů s našimi partnery, nakupovat ve větším měřítku,“ vysvětlil Tóth. Primárně tak ČD Cargo kupuje vozy řady E, které může použít i pro přepravu uhlí, železné rudy, šrotu nebo v zemědělství.

Podle objemu přeprav se kůrovcová kalamita přesouvá z Jeseníků na Vysočinu. „Vytěžené dřevo se vozí k většině dřevozpracovatelů v České Republice, mimo republiku nejsou výjimkou destinace v Německu, Maďarsku, Rumunsku, nově i Číně. Je to v závislosti na typu a kvalitě dřeva,“ doplnil Tóth.

Kůrovec se přesunul do oblastí s menší železniční kapacitou. Proto ČD Cargo začalo bezplatně školit své partnery, jak správně nakládat dřevo do vozů, aby šlo využít omezenou kapacitu manipulačních míst a samotných vozů na maximum.

Stanice s největším objemem přepravené kulatiny
Vyškov na Moravě
Vápenná
Březnice
Město Albrechtice
Lipník nad Bečvou
Valšov
Sázava u Žďáru
Zlaté Hory
Bystřice pod Hostýnem
Cheb

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
J.L.
Host
J.L.

Pane Sůro, zkuste si článek po sobě přečíst: „Stanice s největšíM objemeM přepravené kulatiny“

Milan
Host
Milan

Neucime se pravopis
Podstatou clanku je informace o nakladni preprave
Na pravopis si bezte na zakladni skolu

J.L.
Host
J.L.

@Milan: Vy mně taky.

J.L.
Host
J.L.

Prznění jazyka je jedním z projevů totálního úpadku společnosti.
V zájmu stručnějšího a věcnějšího vyjadřování navrhuji psát pouze souhlásky, samozřejmě bez diakritiky.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

@J.L. Asi jste nikdy nepracoval pro média… Zkuste si to, není to taková sranda, jak se zdá.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

A já navrhuji přestat mluvit/psát úplně, češtinu nechat shnít jako některé lokálky a chovat se jako za Habsburků. Máme přeci angličtinu, to nám stačí. Dobrovských už tu bylo taky dost…

Patrik Kuncl
Host
Patrik Kuncl

Zachovejte klid ať vám nepraskne cévka ☺

liberal shark
Host
liberal shark

Ideální by bylo nakoupit Inno Wagony s výměnnými nástavbami. Tím pak lze vozit skoro všechno, od obilí přes horniny, kapaliny až po svitky plachů.

Pavel
Host
Pavel

Prosím, pane Sůra, to je seznam stanic od nejvíce nakládající, nebo to je na přeskáčku. Děkuji

Kubrt
Host
Kubrt

Moc nerozumím tomu seznamu stanic na konci článku – to je pořadí v nakládce? Formulace „objem přepravené kulatiny“ může znamenat leccos. Děkuji.

tbalada
Host
tbalada

Po přečtení článku, mě napadlo, že vůbec nevím, kolik stojí takový nákladní vagón. Vím, že to vždy záleží na objemu zakázky, ale kolik tak průměrně takovýto nákladní vůz stojí?

Kubrt
Host
Kubrt

Kuk sem https://zdopravy.cz/cd-cargo-koupi-700-vagonu-na-uhli-a-drevo-pujde-o-kombinaci-ojetych-a-novych-vozu-7736/
Obecně se tyhle informace nezvěřejňují, protože konkureční boj mezi výrobci i mezi dopravci/poskytovateli vozů atd.

Railanalytik
Host
Railanalytik

Ještě by mohlo stáhnout ty vagóny co přes Slovensko ? Půjčili do Polska konkurenci.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce