ČD budou mít v Ústeckém kraji na část výkonů smlouvu jen na 4 roky, „honeckery“ nejspíše skončí
Českým drahám zůstane od prosince provoz všech elektrických vlaků v Ústeckém kraji. U vybraných linek ale chce Ústecký kraj do
Českým drahám zůstane od prosince provoz všech elektrických vlaků v Ústeckém kraji. U vybraných linek ale chce Ústecký kraj do čtyř let vybrat provozovatele vlaků v soutěži nebo tržními konzultacemi a následně přímým zadáním.
Plán zadat smlouvu Českým drahám už schválili krajští radní, podle mluvčí kraje Magdaleny Fraňkové teď jednání s dopravcem finišují. Čtyřletý kontrakt se týká souboru osobních a spěšných vlaků, které České dráhy obsluhují soupravami složených z osobních vozů řady Bdmtee (přezdívané Honecker), případně i s řídícím vozem.
„Čtyřletá smlouva byla zvolena z důvodu, že výběr dopravce není podložen soutěží nebo porovnáním nabídek, protože bylo zřejmé, že jiná nabídka nebude. A takovou cenu, která neprošla nějakým srovnáním, nechce kraj fixovat na příliš dlouhou dobu,“ vysvětlila Fraňková. Podle ní si navíc do budoucna bude kraj nejspíš přát nízkopodlažní vozy. „Bylo jasné, že v takovém čase je není možné sehnat. Po ukončení smlouvy se očekává výběr dopravce buď klasickou soutěží, nebo přímým zadáním po řádném průzkumu trhu a porovnání všech nabídek, a to na deset let,“ dodala Fraňková.
Jde konkrétně o osobní vlaky na tratích Ústí nad Labem – Litoměřice – Lysá nad Labem, spěšné vlaky Ústí nad Labem – Chomutov a případně posilové vlaky Ústí nad Labem – Roudnice nad Labem. Osobní vlaky z Ústí nad Labem do Prahy budou rovněž dál provozovat České dráhy jednotkami CityElefant, Ústecký kraj bude platit za výkony podle smlouvy Středočeského kraje s ČD.
Kraj zatím nechce uvést, jaké ceny České dráhy na provozu na hlavní trati nabízí. „Cenu nelze komentovat, do doby uzavření smlouvy se jedná jen o nabídku a ČD si ji vyhrazují jako obchodní tajemství,“ dodala.
Ústecký kraj bude mít příští rok smlouvu s pěti různými železničními dopravci na provoz pravidelné osobní dopravy. Kromě Českých drah půjde o RegioJet, Die Länderbahn, AŽD Praha a GW Train Regio.
ČD mají získat ještě smlouvu na provozní soubor nazvaný DMU120, jde o osobní vlaky na tratích například z Děčína do Liberce nebo z Postoloprt do České Lípy. V případě tohoto souboru šlo o výběr poptáním více dopravců, ve hře zůstaly nakonec jen České dráhy.