Cathay Pacific se jako první velký zahraniční dopravce vrátil do ruského vzdušného prostoru

Cathay Pacific a jeho Airbus A350-1000. Foto: Cathay PacificCathay Pacific a jeho Airbus A350-1000. Foto: Cathay Pacific

Doba letu se návratem na trasu přes Grónsko a Sibiř zkrátila o více než dvě hodiny.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karl Von Bahnhof

RuSSko má být vyloučeno ze společnosti slušných lidí.

Alexandr

Těch společností, které využívají ruský vzdušný prostor, je mnohem víc, nejvíce jej využívají dopravci z Číny. Mimo čínské dopravce přes Rusko tranzitují ještě Air India, Pakistan International a Miat Mongolia (posledně jmenovaný se dokonce z ruského vzdušného prostoru na čas stáhl a později opět vrátil). Dále je řada dopravců, kteří létají jak do Ruska, tak i do Evropy a ruský vzdušný prostor využívají i k tranzitu, např. Emirates, Qatar, Ethiopian nebo Uzbekistan. Východoasijští dopravci z „nepřátelských zemí“ přes Rusko netranzitují a létají společně s evropskými dopravci koridorem přes Kazachstán. Ještě hůř než Rusko je na tom s tranzitem letadel přes… Číst vice »

Samo

Tu je zásadná diera v sankciách a európske štáty by ju mali zatvoriť. Dochádza k znevýhodňovaniu európskych dopravcov voči ázijskej konkurencii. Do vzdušného priestoru EÚ by nemali mať povolený vstup lety z FIR Minsk a FIR Sankt-Peterburg, rovnako by nemalo byť možné schvaľovať letové plány z EÚ do týchto FIR, a to bez ohľadu na operátora letu.

Alexandr

Zbytečně drastické opatření, evropské aerolinky teď odchodem z Ruska nejsou nijak znevýhodněné. Japonci a Korejci Rusko oblétají, do Číny se nelétá kvůli Covidu, o střední Asii nemají dopravci z Evropy zájem (kromě LOT a LH) a do JV Asie se létá přes Turecko a Írán. Postihlo by to nejvíc ty dopravce, kteří létají přes Evropu do Ruska (Turkish, Air Serbia, Egypt Air, Air Algerie) nebo přes Rusko tranzitují (Uzbekistan, čínští dopravci).

panda

Není to drastické. Musí být jednoznačně řečeno, že Rusko je nepřítel. A platí, že přítel mého nepřítele je i můj nepřítel.
Čili: lítáš přes Rusko? Nesmíš lítat přes EU!

Libcha

Souvisí to jen okrajově, ale zajímalo by mě, jak je to s úpadkem ruského dopravního letectví vlivem sankcí na díly. Začátkem putinské války se tvrdilo, že díky sankcím do několika měsíců nebudou Rusáci schopni udržet letadla západní výroby letuschopná. A zatím se na fr24 (ale koukám na něj jen sporadicky) zdá, že se ruské nebe tetelí Boeingy i Aribusy, jako by se nechumelilo.

David

Z tech cca 400 ukradenych by jim toho nemelo zbyvat zase tolik provozuschopneho. Nikde se mi ale nepodarilo najit nejaky pekny clanek na to tema

Y.K.

Pár měsíců určitě ne. Za pár měsíců to začne být viditelné, ale ne v provozu. Dál je to těžké odhadovat, záleží co obejdou a začnou dělat po svém, tedy neautorizovaná údržba, jak moc se jim podaří kanalizovat, protože letadel mají silný nadstav, tím že po světě nemůžou moc létat až na pár výjimek. To že letadla létají neříká kolik jich někde stojí jako dárce. Víme že dárcem se stala minimálně jedna A350 nicméně odstavené jsou teď evidovány tři a čtyři aktivní… Podobně A320, B737… Viz třeba https://www.planespotters.net/airline/Aeroflot-Russian-Airlines To se bude zhoršovat jak budou dolétávat resursy, ale ty jsou relativně dlouhé,… Číst vice »

Y.K.

ne kanalizovat, ale kanibalizovat… 😀

Air Traveller

Zcela určitě kanibalizace existujících letadel (těch letadel jim lítá o dost míň, než před válkou), určitě to tam „pašujou“ z číny a možná dalších zemí … atd atd.

petr

Nesmí se zapomínat, že země, které reprezentují 85% procent světové populace, na Rusko žádné sankce neuvalili. Není problém si objednat díl přes Kazachstán, Turecko, Čínu, Indii nebo jinou zemi. Problém by nastal, kdyby potřebovali nějakou práci přímo od Boeingu nebo Airbusu.

Y.K.

To rozhodně není tak snadné jak naznačujete. Pro nějaké díly se určitě šedé cesty najdou, ale pro celé sety součástek pro moderní!!! motory a typy v počtech letadel co Rusko má (a zcizilo), to se nedá jen tak bez přehlédnutí nakoupit od výrobce a přeprodat. Přeci jen to nejsou staré typy co létaly třeba v Íránu atp kde se asi kšeftuje primárně se „šrotovými“ díly z vyřazovaných typů.

Navíc třeba Čína se moc nenagažuje a Putina vůbec nepodporuje (pochopitelně ani západ ne) a proč riskovat rozšíření sankcí, když z toho nic nemají, že jo.

Apex

Samotné díly by asi získat bylo možné, i když i tom pochybuji, např. na motory téměř nemožné, ale zásadnější problém je, že i kdyby díly nějak ziskali, tak v Rusku dnes není oprávněná/licencovaná udržbová společnost, která by je mohla legálně namontovat. Dohledovým leteckým úřadem byly pro většinu Bahamy a veškerá oprávnění pro tyto činnosti byla zrušena. Takže i kdyby nakrásně byl k dispozici legální díl a ten byl namontován techniky, kteří to dříve dělali a tudíž mají jak znalosti, tak schopnosti, vzhledem o tomu, že by byl zásah provedený formálně neoprávněným subjektem, tak případný další provoz letadla mimo RF nepřipadá… Číst vice »

Radek Janata

Írán dokázal udržovat svoje Airbusy a Boeingy v provozu pod sankcema desítky let.

Martin Csabo

Ale v jakém stavu. Nebyl snad rok kdy se jim nestala nějaká vážná nehoda

kakov

což zrovna v Rusku je úplně jedno

Y.K.

No jo, ale kolik jich měl a co to bylo za typy, že. Nic ani vzdáleně blízko A350, 777, B737Max dokonce i NG. To byla oáza pro milovníky zmizelých typů (727, 737-200, 747-100 a 200 + SP) a do jisté míry stále je, i když už mají i modernější kousky které získali v meziperiodě „oteplení“. A většina jejich letadel má status „stored“ nebo „parked“, takže žádné velké divadlo to není.

J.K.

Nemůžou dělat větší údržbu při obratech v jiných zemích?

VTT

Podle mě přinejmenším Aeroflot musí mít velký přebytek letadel, protože mu ubyla podstatná část sítě.

Alexandr

Máte pravdu, ruským dopravcům ubyly nejen krátké linky do Evropské unie a dálkové linky do USA a Karibiku, ale také skončily vnitrostátní lety na jihozápad Ruska (letiště Bělgorod, Voroněž, Rostov, Krasnodar a Simferopol jsou kvůli válce zavřená). Takže dopravci mají určitou rezervu letadel na náhradní díly jak pro krátké, tak i pro dlouhé linky. Kupříkladu Aeroflot během půl roku obnovil většinu linek do Asie. Na jaře se Aeroflot vrátil do Íránu, Indie, Malediv a Srí Lanky. V létě obnovil linky do Číny a na podzim obnovil linky do Seychel, Egypta, SAE a Thajska. Z asijských zemí zaniklo spojení do Ruska… Číst vice »