CATC prodalo simulátor Boeingu 737 MAX, zamířil do Chile
Za prodej simulátoru utržilo CATC asi 233 milionů korun. Finance využije ke splacení jistiny úvěru a na rozvojové projekty.
Výcvikové středisko Czech Aviation Training Centre (CATC), patřící státnímu podniku Řízení letového provozu (ŘLP), vloni prodalo pár let starý simulátor Boeingu 737 MAX. Za v přepočtu asi 233 milionů korun jej pro svou dceřinou firmu CAE Entrenamiento de Vuelo Chile Limitada odkoupil na základě akutní poptávky sám výrobce. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil mluvčí ŘLP Richard Klíma.
CATC se pro simulátor rozhodlo v roce 2019, a to na základě tehdejších trendů vývoje v letecké dopravě. Do plánů střediska však hodilo vidle celosvětové uzemnění letadel po dvou nehodách a celosvětová pandemie.
„Pořízení simulátoru bylo financováno úvěrem, který bylo třeba v důsledku výpadku výnosů generovaných samotným simulátorem splácet z jiných zdrojů, včetně rezerv hotovosti CATC. Provoz ‚MAXe‘ byl tedy de facto dotován zbytkem společnosti. Typ Boeing 737 MAX je po odstranění jeho známých nedostatků nesporně perspektivním typem i z pohledu trhu výcviků obsluhovaného CATC. Přesto si CATC nemohl dovolit pokračovat v dotování projektu z jiných zdrojů,“ uvedl Klíma.
Většinu z částky utržené za prodej simulátoru, konkrétně v přepočtu téměř 208 milionů korun, využilo CATC k předčasnému splacení jistiny úvěru na pořízení simulátorů Boeingu 737 MAX a Airbusu A320ceo/neo na základě dohody o restrukturalizaci úvěru s financující bankou. Simulátor Airbusu A320ceo/neo byl kupován shodně se simulátorem „MAXu“. Zbytek financí zamířil do rozvojových projektů CATC, mimo jiné k modernizaci některých starších výcvikových zařízení.
Druhý simulátor Boeingu 737 NG
Součástí dohody mezi CATC a CAE přitom podle Klímy je, že uvolněný prostor využije CAE využije k instalaci druhého simulátoru Boeingu 737 NG, který by měl být pro provozován pro CAE za obdobných podmínek jako stejný simulátor fungující na Ruzyni od roku 2012. CAE je jeho vlastníkem, zatímco CATC zajišťuje údržbu a opravy.
„Dle současných informací od CAE lze upřesnit, že nový simulátor bude pravděpodobně výrazně modernější, podobně jako simulátor dosud provozovaný v Amsterdamu. Jeho plné zprovoznění a certifikace se předpokládá do konce října letošního roku,“ dodal Klíma.