Část španělských vlaků bude vozit cestující zdarma, ohlásil premiér

Nové vlaky pro Renfe od Stadleru. Foto: RenfeNové vlaky pro Renfe od Stadleru. Foto: Renfe

Bezplatné cestování se bude týkat jen pravidelných cestujících, kteří využívají předplatné.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

Na nás si nepřijdou. My zdražíme!

ušatá

A ještě dopravu omezíme, zejména na železnici.

MTl

Proč ne jestli to je podpora pro cestující do práce nebo do školy tak je to pořád lepší než když budou raději nezaměstnaní. Ono i u nás je hodně lidí kteří teď po zdražení PHM uvažuji zda se jim ještě vyplatí pracovat. Na podpoře nic neprojezdi mají více času nikdo je nebuzeruje a ještě spadnou do kategorie kde dosáhnou na různé soc dávky.

XYYY

Z hlediska prosté logiky to nedává smysl …

Cestující s „tramvajenkou / šalinkarto (celkem jedno, jak se to v daném regionu nazývá) / IN100“ jezdí v podstatě taky ZADARMO, protože si nekupuje individuální jízdenku …

Chápal bych, že elektronická jízdenka, umožňující průchod kontrolním turniketem, bude po skončení její „platnosti“ bezplatně prodloužena o původní dobu platnosti …

Kubrt

Vaše duševní pochody mě stále a znova překvapují.

XYYY

Mně vaše taky … nic nového pod sluncem ….

Jiří Kocurek

IN 100 za 19.990 Kč je zadarmo?

XYYY

Cestující zaplatí roční paušál a pak si nekupuje jízdenku – tedy pro mnohé „jezdí zadarmo“. Je to stejné, jako když mnozí tvrdí, že režijkáři jezdí zadarmo na účet daňového poplatníka … Režijka není zadarmo, držitel za ní platí a pro mnohé režijkáře je cena tak vysoká, že tu zaplacenou cenu ani neprojezdí … zejména u seniorů. Pro ty je levnější zaplatit 50 % jízdné (nebo dříve těch 25 %). Konec konců, pokud použije cestující IN100 za 19 900 Kč denně, projede 54,52 Kč / denně, jede-li 2x, pak za jednu jízdu platí 27,26 Kč … to je už skoro zadarmo… Číst vice »

Jiří Kocurek

Má platnou předplatní jíízdenku, proto si žádnou další kupovat nemusí. Už si ji koupil před tím…

Franta Palkoska

Zvláštní úvaha, ale denně vlakem nebude jezdit téměř nikdo, pochopil bych ještě 5x týdně (do zaměstnání), ale i tenhle člověk si někdy vezme dovolenou a vlak využívat nebude, pak ta vaše cifra 27,26 kč na jízdu dostává trhliny.

Kuba

Pokud dotyčný nebude mít cestování vlakem dost, tak pak ještě může o dovolené nebo o víkendech jezdit vlakem „zadarmo“ na výlety.

Reaktor

Baví mě tato proinflacni opatření.

K.S.

Až na t že to moc protiinflační opatření není, ona se inflace počítá přes nějaké koeficienty a snížená ceny jízdného jedné skupině tam nebude mít moc velkou váhu. Toto je spíš z ranku populismu.

Vzhledem k tomu čím je současná inflace hnána se z ní dá jedině tak proinvestovat. A to ještě navíc jenom pomocí poměrně omezené skupiny investic do energetiky, jak výroby/těžby, tak do úspor. Ani u investic do dopravních staveb jako železniční tratě si nejsem jistý že by to vedlo k nějakému omezení cen za dopravu a tím i inflace.

tarten

Jenže Reaktor záhadně použil slovo „proinflační“, ne „protiinflační“.

K.S.

To bych viděl jako nedoklep.

Vít Jůza

To jde o to, že kdo má jakoukoličasovou jízdenku, tak v době její platnosti bude mít nějaké ty vlaky navíc i mimo trasu nebo oblasst její normální platnosti?

babilon

Jde o to, že jakoukoličasovou jízdenku si budete moci nově „koupit“ zdarma.

Petr

Kdo by si v tom případě kupoval jednotlivé jízdné, na které se sleva nevztahuje? To nedává smysl…

Martin Verner

Pak je ale podivná ta část, kde se to nevztahuje na jednotlivé jízdenky.
Když si cestující budou mít možnost vybrat mezi jednotlivou jízdenkou za peníze a možnost si na stejnou trasu „koupit“ třeba měsíční zdarma, co asi udělají?

Roman Čadek

Ne, nikoli „zdarma“, jen tento drážní socialistický populismus zadotují cestujícím všichni daňoví poplatníci.

Jiří Kocurek

„Zdroje jsou“, Vladimír Špidla.

tarten

Pokud se provoz zvládne na stávající infrastruktuře a technice, nejde o špidlovské zadlužování ale naopak o ušetření externalit.

ušatá

A kdo platí tu silniční dopravu, která si nezaplatí skoro nic? Tedy včetně externalit a dopadů do zdraví, což platíme všichni! Takže v tomto případě vám to nevadí? To je v pořádku? Proč to pořád vadí jen u té VD a u železnice zejména?

Cestujici 2

Otázka zní jak to využít ?

babilon

Počkat si, až něco podobného zavede ještě Francie. 😉

tarten

Ta aby to přebila, bude cestujícím i platit 😀

tarten

ČD to využijí zdražením, uvidíte.

ušatá

Snad kraje a MD. ČD s tím moc nenadělá, ti nerozhodují.

xyz

Ironie – kdo doteď využíval předplatné, bude to mít „zdarma“.

Kdo by chtěl začít vlaky pravidelně využívat až nyní, nebude to mít „zdarma“.

P. S. Španělsko = země, kde na fůře tratí jezdí jen třebas 2 – 3 páry vlaků denně (v extrémních případech jen jeden). Jestli nebude úskalí i v tomhle (bez ohledu na jízdné) v otázce využívání železnice.

babilon

Nabízí se citát z wiki – „tento článek je pahýl“ – a jak to vlastně funguje si musí čtenář přečíst v originále.

Časové jízdenky se od června (25.6.) prodávaly s 50% slevou, nově budou zdarma. Jenom nechápu to omezení na jednotlivé jízdy, nic mi nebrání si na jednu jízdu vzít třeba měsíční jízdenku.

Feedhunter

Zdarma samozřejmě nebudou. Protože nic není zadarmo.

K.S.

Dají se někde sehnat finanční rozvahy jak k Německému, tak Španělskému rozhodnutí? Jestli jsou náklady, které to vyvolá na veřejné rozpočty, vykompenzovány buď tím že se vybírá víc na daních z cen paliv pro auta, nebo, v případě Německa, to vykompenzoval vyšší (předpokládám) objem prodaných jízdenek.

Ono to totiž zní hezky, ale dříve, či později, to někdo bude muset zaplatit. A financovat takovouto srandu na dluh, zejména v Španělsku, které už teď poměrně dost zničilo vyhlídky mladých lidí na budoucnost, není dobrý nápad.

rtep

Zaplatí to potomci, to už nás trápit nebude, ale my budeme mít hlasy. To je uvažování všech podobných populistických politiků.

tarten

A když dělá Kaufland akci, také zadlužuje potomky?

rtep

:-))))
V Kauflandu opravdu nenakupuji, tak to úplně posoudit nemohu.
Ale pokud si při jakékoli akci jakéhokoli obchodu myslíte, že se tím ten obchod zadluží, tak to ani omylem. Část zaplatí zákazník v ceně jiného zboží a část zaplatí dodavatel a výrobce. Těm nic jiného nezbývá, protože ceny diktuje obchod a kdyby na to nekývli, tak už příště neprodají nic.
Vaše přirovnání tedy moc nesedí.

tarten

Podstatné je, že tu cenu i s „úroky“ zaplatí za zboží co koupí při tom nebo jindy, protože jinak by nepřišel. Ta akce drah je úplně stejného druhu.

babilon

Populisti finance neřeší.

Pavel

Tohle neni o zaplaceni dalsimi generacemi, ale o tom jak mladsi generace naucit pouzivat vlak. Osobne bydlim ve Svycarsku po 8 letech vyuzivani auta jsem zmeninal na hromadnou dopravu a uz nebudu menit zpet. V kompromisu k tomu – jezdit casto jak do DE a i do ESP a tam je pouzivani zeleznice stale brano jako “socka” doprava. V Nemecku je to ted brano jako zatezkavaci test infrastruktury – ukaze to slaba mista a da spoustu materialu na zlepseni. Navic to odlehci dalnice behem letnich dovolenych= min zacp= mene spaleneho benzinu! Ve Spanelsku je to ciste ekonomicky krok – treba… Číst vice »

xyz

Tak zrovna v CH je jízdné dost drahé, zato tam je nabídka spojení velmi kvalitní + taky tam vlaky jsou přiměřeně rychlé (ani ne tak absolutní rychlostí, ale právě tou četností jízdy vlaků IC/IR).

V těch domech v centru Barcelony dnes namísto těch 70 % lidí bydlí kdo?

ušatá

Jenže oni vzhledem ke svým příjmům mají velmi výhodné síťové jízdenky a to na veškerou hromadnou dopravu.

tarten

Spíš bych čul, že se to zaplatí nižšími externalitami IAD a také menší potřebou těch „eko“ povolenek. Možná budou nakonec i v plusu, když se ve Španělsku infrastruktura nevyužívá dostatečně.

K.S.

Jenže externality se platí tak nějak samy a více méně on-line. Pokud to přehodíte na rozpočet, který je deficitní, tak si pro ty peníze ve finále přijde jistý baron. Proto je třeba vědět, jestli takový krok byl vykompenzován nárůstem prodeje.

tarten

Externality se neplatí „samy“, ale dřív nebo později z toho deficitního rozpočtu, protože nic není zadarmo.