Společná firma DPP a Penty na stavby metra D neprošla, radní materiál odsunuli
Plán na založení společného firmy Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) s dceřinou společností Penty NOPOCZ01 na stavbu metra D
Plán na založení společného firmy Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) s dceřinou společností Penty NOPOCZ01 na stavbu metra D nečekaně zadrhl. Pražští radní dnes projednávání materiálu přerušili a odložili. „Materiál se je odložen do doby dalšího projednání v DPP,“ řekl mluvčí magistrátu Vít Hoffman.
Nová firma měla zajišťovat výkupy pozemků pro novou trasu metra a současně mít právo nad stanicemi stavět. Materiál nepůjde ani do zastupitelstva, Rada působí jako valná hromada DPP. Plán čelí velké kritice jak u opozice, tak části koalice.
Penta vyhrála soutěž, kterou uspořádal DPP loni na podzim. Ve společném podniku má mít DPP 49 %, Penta 51 %. DPP si tím má ulehčit cestu k výkupu pozemků, který se mu nedaří, podle zákona totiž nemůže nabídnout za parcely tolik, jako privátní firma. Současně se ale Praha zbavuje šance pozemky vyvlastnit.
„Hlavním cílem budoucího společného podniku bude podpora urbanistického rozvoje území v okolí stanic trasy metra I. D a rozvoj developerského potenciálu pozemků nacházejících se na tomto území. Touto formou chce DPP rovněž zajistit účast hl. m. Prahy na ekonomickém profitu z developerských projektů, které se budou realizovat v prostorech jednotlivých stanic trasy metra I. D,“ uvedl DPP letos v únoru při vyhlášení vítěze.
Dopravnímu podniku při přípravě smluv pomáhá advokátní kancelář HSP & Partners Květoslava Hlíny, která pracuje mj. pro Agrofert. Vyplývá to z přehledu faktur, který získal server Zdopravy.cz na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.
K vytvoření společného podniku se soukromým developerem přistoupil pražský dopravce kvůli tomu, že se mu nedařilo vykupovat pozemky potřebné k výstavbě metra. Ze zákona totiž nemůže za parcely platit tolik, kolik může dát privátní firma. Společná firma má existovat nejvýše patnáct let.
Proti plánu se vyslovila například nevládní organizace Transparency International (TI), podle jejího ředitele Davida Ondračky není jasné, pro má mít DPP ve firmě minoritní podíl. Podivil se také nad tím, že materiál se neprojedná ani v zastupitelstvu a chybí o něm dostatek informací. Jasné není ani to, proč se soutěží všechny stanice najednou.
„Tajnůstkaření radních vyřazuje ze hry nejen zastupitele, ale především samotné Pražany. Postavit metro D a využít ekonomický potenciál kolem stanic je správné, ale podmínky musí být pro město výhodné. Tady vzniká riziko nové miliardové kauzy, o které si budeme číst dalších 20 let. A i trestní odpovědnost budou mít radní,“ řekl Ondračka.
Právnička Hana Marvanová na serveru Neovlivni.cz upozornila, že vůbec není zdůvodněno, proč by město mělo mít ve společném podniku těch 49% a soukromý investor 51%. „Nejsou tam vůbec řešena rizika vyplývající z toho, že společný podnik nebude ovládat hlavní město. Ta smlouva je zkrátka výhodná pro Pentu a nevýhodná pro město. Právě proto, že v ní nejsou dostatečně ošetřena rizika pro město. Fungování společného podniku nebude transparentní, nebude se na něj vztahovat zákon o svobodném přístupu k informacím a bez souhlasu Penty nebude moci město informovat o provedených transakcích. Už jen toto je živnou půdou pro korupci,” citoval Neovlivni.cz Marvanovou.
Přípravy metra D nabraly zpoždění, DPP na začátku dubna zrušil velké soutěže na geologický průzkum, nové zatím nevypsal.