Bývalý vládní letoun Jak-40 čeká díky mrazům stěhování do muzea
Letadlo bude vystaveno vedle Tu-154 M, muzeum čekají přesuny exponátů.
Letecké muzeum v Kunovicích chystá o víkendu poslední přesun letadla Jak-40. Někdejší součást české vládní letky čeká transport kunovického letiště do areálu muzea. Pro přesun díky mrazům nastaly ideální podmínky.
Jde o letadlo, které přistálo v Kunovicích loni 15. října. Dosud je na letištní ploše, čeká ho cesta muzea. Pro přesun je nutné, aby zem v muzeu dostatečně promrzla a letadlo se do ní nebořilo. Podle předpovědi počasí mají mrazy kulminovat tento víkend, a proto byl první termín transportu stanoven na sobotu 13. února.
Letoun by měl z letiště Aircraft Industries v Kunovicích „odstartovat“ už v 7:00 ráno. „Jsme velmi rádi, že nám společnost Aircraft Industries vyšla při realizaci projektu vstříc. Bez jejich podpory a pomoci v podobě poskytnutí odstavné plochy by se nám tohle letadlo do muzea nejspíš dostat nepodařilo,“ říká o podílu vlastníka letiště na celé akci Martin Hrabec, ředitel Leteckého muzea v Kunovicích.
Mezi křídly a plotem bude při transportu pár centrimetrů
Letadlo urazí po zemi necelé dva kilometry. Nepůjde ale o jednoduchou cestu. „Je tam hned několik plotů a bran, které pro nás představují komplikaci. Vzhledem k tomu, že má Jak křídla poměrně blízko u země, bude mezi nimi a plotem většinou jen pár centimetrů. Věříme ale, že jsme vše správně propočítali a že se nám letadlo podaří do muzea protáhnout bez vážných problémů,“ vysvětluje.
Příjezd nového exponátu bude znamenat přesuny v rámci muzea. Odstavené bude vedle dalšího bývalého vládního letadla: Tu-154 M přezdívaného „Naganský expres“. Transportem Jaku ovšem přesuny v muzeu neskončí. „Abychom mohli nové letadlo do muzea převézt, museli jsme většinu areálu vyklidit. Takže jakmile náš nový exponát zaparkujeme, pustíme se do přesunu ostatních letadel,“ dodává ředitel muzea s tím, že se rozestavení exponátů oproti minulému roku změní.
Letoun Jak-40 je malý sovětský dopravní letoun, jehož prototyp poprvé vzlétl v roce 1966. V Československu tato letadla létala jak u armády, tak u ČSA a ministerstva vnitra. Tento konkrétní stroj byl ze Sovětského svazu dodán pro potřeby tehdejšího Leteckého oddílu Federálního ministerstva vnitra v roce 1979, kde s imatrikulací OK-BYK létal až do roku 1998. Poté byl převeden ke Vzdušným silám AČR. Z aktivní služby byl slavnostně vyřazen 2. září 2020 a následně jej získalo Technické muzeum v Brně, které ho zapůjčilo Leteckému muzeu v Kunovicích.