Dopravci Lidé Železnice Zprávy

Bývalý šéf Českých drah Zelený neuspěl ve sporu o miliony za doložku

Logo České dráhy, Národní dopravce. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Logo České dráhy, Národní dopravce. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Nejvyšší soud odmítl dovolání bývalého ředitele Českých drah Dalibora Zeleného, který žádal peněžní kompenzaci konkurenční doložky. Po svém odchodu z funkce ji rok dodržoval. Zakazovala mu působit v totožném oboru. Nejvyšší soud rozhodl neveřejně, výsledek ČTK zjistila v databázi InfoSoud. Odůvodnění zatím není dostupné.

Dalibor Zelený. Pramen: České dráhy

Zelený chtěl po firmě celkem sedm milionů korun. Nynější rozhodnutí Nejvyššího soudu navazuje na žalobu, ve které žádal 607.000 korun a úroky.

Dráhy pokládaly doložku za neplatnou. Zelený naopak tvrdil, že ji musel dodržovat, protože v opačném případě mu hrozila sedmimilionová pokuta. Suma odpovídá jeho někdejšímu ročnímu ředitelskému platu.

Soudy rozhodovaly opakovaně. Nejprve Zeleného nárok odmítly s vysvětlením, že doložku neschválila dozorčí rada Českých drah. Tehdy ale zasáhl Nejvyšší soud, podle kterého chybějící souhlas dozorčí rady nelze vykládat v neprospěch Zeleného. Ani napodruhé Zelený u pražských soudů neuspěl, pražské soudy odkázaly například na změnu právních předpisů na konci roku 2013.

Zelený řídil České dráhy zhruba půl roku. Funkci získal za ministra dopravy Zdeňka Žáka z úřednické vlády Jiřího Rusnoka. Odvolán byl za Žákova nástupce, ministra Antonína Prachaře (ANO).

Podle Zeleného mu firma měla při jeho odchodu seriózně sdělit, že ujednání považuje za neplatné, což neučinila. Stejně tak nevyužila možnost doložku vypovědět a její platnost prý začala zpochybňovat až následně.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Joseph

Zažil jsem jej 2x… to druhé setkání bylo nemilé pro mě a hlavně pro mé kolegy. Spíš si nechal od někoho něco nakukat…. holt politika je svinstvo a na železnici obzvlášť.

ušatá

Jak mohou být peníze, když se roční plat takových řídících pracovníků pohybuje v milionech? kde se to projevilo a projevuje? Chápal bych to třeba u vědeckých pracovníků, kteří vytvoří třeba potřebný lék a za to jim dát procenta z prodej apod. Ale u takovýchto funkcí k tomu není důvod. Obdobně u VZP, bank, divadel, úřadů, politiků atd.

Leden

Váš plat jako ředitele největší firmy v zemi se pohybuje v jakých řádech?

Spravedlnost

Jeden z nejlepsich reditelu CD, ktery chapal co je to úcta ke konkurenci.

kakov

tak a teď tu o té červené karkulce, pan Zelený byl naprostej mimoň

Bivoj

Smím se optat, jak se ta úcta projevovala ?

Jarek

To je velká škoda, kde tohodle odborníka za sedum mega ročně potřebovali?

Martin2

Tenhle ten největší gauner(podplacený škodou kypr) a hrobař ČD si maximálně zaslouží tak nakopat do jeho pánve zepředu a to několikrát děnně po mnoho let. A zároveň zavřít za jeho nákupy náhradních dílů na ještě nevyrobené pendolína a samozřejmě konec dalších nákupů Railjetů. Iten jeho zvláštně nabitý pozemek v České Třebové. A nejlepší kdyby se k němu přidali pánové Sosna, Bazala a ,,dopravní expert,, Šíp.

kakov

velmi trefné!!

Jan Ruzek

Sosna z MD by mel jit od válu. Pred 10 lety bylo pozde. Kdy Babisovi dojde ze brzdi vrtky ktery Babis proklamuje?

Jinak slyael jsem ze za vypovezenim smlouvy na vrt do drazdan neni ani tak zpozdeni, jako to ze drazdany vychazi velmi dobre, coz nevitacum vrt na MD vadi. A Sudopu take nebude vadit ze zahranicni konkurence nebude mit referenci na projekt v Cesku

Honza Vrba

„Brzdí vrtky“ je pod příspěvkem o Daliboru Zeleném úsměvné, on totiž nebyl jen půlročním ředitelem ČD, ale také 5letým ředitelem téže organizace 1998-2003 a větší brzdy v té době snad nebylo.

Jan Ruzek

Za Bazaly se prodaly nektere pozemky na prazskem hlavaku a masarycce sudopu resp.podnikum s podilem sudopu?

No design

Aspoň daňový poplatník usetří.

Mirek111

Poslední říďa, který tomu hověl, a věděl, co a proč, dělá…

Haha

Myslíte ten, který může za to, že ČD mají nedostatek vozidel?

Hihi

Vzdyt ted ztratily spoustu trati, tak jak mohou mit nedostatky?

Haha

Spoustu? Z linek, kde toto mohlo být řešeno nepřímo railjety, ztratily jednu: R8. A ano, třeba by ji být vyřešené Metropolitany ČD obhájily, kdo ví…

Mirek111

… a to píšete jen proto, že tehdá, zařízl koupi Railjetů??

Radiátor

Těch Railjetu je, ale velká škoda

Haha

„Jenom”. Jako ÖBB jsou rády, teď by jinak musely řešit vozbu třeba do Itálie přes Tarvisio jinak, ale … Touhle dobou by se u nás přišlo na to, že 7vozů nestačí a ty 9vz by se objednaly stejně. Takže ano, kvůli němu chybí ČD 63 vozů.

BoH

A myslíte si, že by si pak ČD mohly dovolit nákup či modernizaci dalších vozů? Neříkám, že bylo správně, že se nekoupily, ale rozhodně neplatí, že kdyby je koupili, tak by měli +63 vozů, to ani omylem. Možná by měli více vozů, ale zapomeňte na jakékoliv modernizace stávajícího vozového parku.

Haha

Vy si myslíte, že ty Bmzety ÖBB vyhazovaly z legrace? Mám je rád, ale zkuste si najít, kolik se do nich muselo nalít, třeba při přestavbě v PRASu na Hamburg. Je to draze koupených pár let…

Jan Ruzek

Rozhodne radsi Bmz nez regionovy podle panu Kolare a Bazaly

BoH

Neříkám, že nemuselo. Nicméně si můžete vybrat – 63 vozů rj a zbytek koženky nebo stav, jaký máme. Bohužel peníze jsou jen jedny.

BoH

Přátelé, já skutečně nechápu, co se vám na tom nelíbí. To je prostě holý fakt, protože těch peněz prostě víc nebude. Mohly se utratit za 63 vozů railjet, nebo podstatně více ojetin. Já neříkám, která varianta je lepší, ale jen konstatuji, že to tak prostě je, ať se vám to líbí nebo ne 🙂

Haha

Kdybyste měl pravdu, tak teď ČD nepořizují těch 10 polovičatých railjetů…

Tonda Sehnal

Myslíte ředitele, který byl dosazen aby zabránil plnému využití opce na nákup railjetů po ÖBB? Moc tomu vašemu vyjádření nerozumím…

Mirek111

Tak, pokud byl, jak píšete, dosazen jen a pouze, kvůli tomu, aby zařízl Railjety, to netuším….Nicméně, trvám na tom, že všech těch, co kdy byly a bůh ví, co tam ještě bude ( myslím tím, Management ) tak, jak jsem psal, byl, odborně na výši a rozuměl tomu, to, je bez nejmenší debaty. A ano, byl to člověk, řekněme, spřízněný se strojírnou v té, Plzni. No a co? Nevím o tom, že by někdy v minulosti, měl nějaké popotahování se zakázkami od té, společnosti, ale, co vím jistě, tak, jednal, a ne se, hloupě se soudit, a vědět, že to… Číst vice »

kakov

nerozuměl, už jeho záliba přirovnávání železnice k MHD a následkem toho zavedení tzv. zákaznického jízdného a nezákaznického v neakceptovatelné výši, čas ukázal, že to bylo špatně, podle Zeleného teorií stál tehdy vlak Plzeň-Praha 140 Kč, bus jezdil za 50-60 Kč, to byla cena (140) opravdu konkurence zcela neschopná, moc lidí tehdy vlakem tuto trasu nejezdilo,

Mirek111

Mno, na to, kolik dnes jezdí lidí v relaci Praha – Plzeň, by to klidně i mohlo být více. Nasadily se lepší vozy, zrychlilo se. A ceny, 50 – 60 Kč dnes, jsou již dávno, zapomenuty. Osobně, klidně bych viděl v pořádku dnes cenu, 2.50 za km, pokud tomu bude i odpovídat komfort cestování. P.S. Nejsem režijkář, vše, si cáluji sám a nemám za potřebí, ani jakékoliv slevy, nařízené státem, včetně, koblih k jízdě. Zelený, to byl člověk, který celý svůj život, zasvětil dráze, od studií ( ůspěšně zakončených, až po tehdá, běžný profesní postup, ne, jako dnes, kdy se… Číst vice »

Jan Ruzek

Ano, railjety se zabili, aby pak za pul roku objednali hujdopantery ze Skoda Kypr

Mirek111

Zdravím, Ty Hujdopantery, ač je nemám rád ( jsou podvozkově tvrdé ) si na rozdíl od Railjetů, na Sebe, vydělají ( jsou dotovány všude, kde valí )

Dan

…byl p. Žaluda.

Mirek111

No a mistr Žaluda, podle někoho byl, ten nejlepší z nejlepších…Hm, pokud by byla ( jakože v roce 2009 nebyla konkurence ) tak už dávno, by zde minimálně třetina výkonů v osobní dopravě ( kraje ) byla v režii soukromníků, to je škoda, velká škoda…. Takže, sice honem rychle koupil Railjety, v bláhovém domnění, že odrovná Jančuru…Hm, při pohledu toho, kolik Žluťásků frčí dnes na Brno a to, velice slušné obsazení, je jasně vidět, že to byl kup, o ničem, konkurence funguje ( té to nevadí ) dotace jsou fuč, takže, se jezdí, díky bohu, na vlastní tričko, konečně. A… Číst vice »

Jiří Kocurek

Konkurence byla vždycky, a to v podobě autobusu. Joo, zakázat přímé autobusy Brno – Zlín, aby lidi museli vlakem. Nastojáka z Brna do Kojetína. V 810 z Kojetína do Hulína. Tam podruhé přestoupit, aby se nejezdilo v naftě pod dráty. A v Otrokovicích na trolejbus, Dráha přece nebude dělat MHD! To byly ty zlaté časy…