Bývalá zastávka tišnovské dráhy v Brně-Zábrdovicích bude mít nové využití

Bývalá zastávka Brno-Zábrdovice. Foto: Harold / Wikimedia CommonsBývalá zastávka Brno-Zábrdovice. Foto: Harold / Wikimedia Commons

Stará Tišnovka, jak se dráze přezdívalo, skončila v roce 1962, protože již od roku 1953 byla v provozu nová trať přes Židenice.

Bývalá zastávka staré tišnovské dráhy v Brně-Zábrdovicích získá nové využití. Městská část Brno-sever, která má majetek svěřený od magistrátu, se rozhodla menší budovy rekonstruovat a nabídnout k pronájmu, řekl ČTK radní městské části David Jedlinský (Hnutí SOL). I když zastávkou poslední vlak projel v roce 1962, památkově chráněná budova je stálou připomínkou doby, kdy vlaky jezdily městskou zástavbou a parní lokomotivy dýmily jen pár metrů od oken domů.

Bývalé nádražní budovy sloužily jako sklad stavebnin, jejich stav špatný. „Měli jsem k dispozici peníze, tak jsem se rozhodli k rekonstrukci areálu, abychom jej mohli dále pronajímat. Rekonstruovali jsme jak původní nádražní budovu, tak i přístavek, který sloužil jako čekárna. Jelikož jsme v záplavové zóně a území je určené pro malé sklady či dílny, tak by tu mělo být něco takového,“ řekl Jedlinský. Zbývá ještě dodělat elektroinstalace a výmalba, záměr pronájmu už visí na úřední desce. Proti nádražní budově přes někdejší koleje je zrekonstruované a připravené zázemí pro firmu, která se do areálu nastěhuje.

Nadšenci se vydali po stopách zrušené trati v Brně, připomíná ji kniha a film

Nejvíce je původní úloha budovy zřejmá ze štítové zdi, která je stále původní s dřevěným obložením a odpovídá dobové drážní architektuře. Zastávka sloužila již od otevření tratě v roce 1885. V areálu je i stavědlový domek, který už dávno nevypadá jako v době provozu, a interiéry budov už také po přestavbách drážní provoz nepřipomínají. Naopak v areálu zůstalo betonové zarážedlo, které stálo na slepé koleji. Hned za plotem areálu je v zemi dokonce původní kolejnice. „Když jsme před dvěma lety pořádali připomínky 60 let ukončení provozu, našly se tu nějaké fragmenty z doby provozu, tak jsme je umístili do parku Tišnovka,“ připomněl Jedlinský.

Stará Tišnovka, jak se dráze přezdívalo, skončila v roce 1962, protože již od roku 1953 byla v provozu nová trať přes Židenice. Tišnovka byla klasickou pomalou lokálkou, která se po výjezdu z hlavního nádraží přimknula ke Svitavě a od zábrdovické zastávky na konci ulice Cejl stoupala Husovicemi a Černými Poli pod dnešní sídliště Lesná a na staré královopolskénádraží. Její trasa je zřetelná na mnoha místech v Brně i za ním. Městská část Brno-sever od 60. výročí pořádá pravidelné vycházky po dochovaném tělese a památkách a vydala také dvě knihy, které se fenoménu městské tratě věnují.

Tagy Brno-sever Tišnovka Zábrdovice
15 komentářů