BusLine napadá miliardovou soutěž na autobusové dopravce pro Plzeňský kraj

Autobusy ČSAD Plzeň v Domažlicích. Autor: Dezidor, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15817640Autobusy ČSAD Plzeň v Domažlicích. Autor: Dezidor, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15817640

Dva dopravci se přihlásili do dvou velkých soutěží Plzeňského kraje na zajištění autobusové dopravní obslužnosti na dalších deset let. Cestujícím

Dva dopravci se přihlásili do dvou velkých soutěží Plzeňského kraje na zajištění autobusové dopravní obslužnosti na dalších deset let. Cestujícím má soutěž zajistit komfortnější cestování než dosud díky nasazení nových autobusů. O zrušení soutěže usiluje společnost BusLine LK, která se do tendrů vůbec nepřihlásila.

Do obou soutěží přišly nabídky od dvou dopravců. ČSAD Autobusy Plzeň patřící do skupiny ČSAD Invest miliardáře Zdeňka Zemka a od Arrivy. Zatímco Zemkova firma obhajuje v kraji většinu výkonů, Arriva v kraji dosud téměř nejezdí. O vítězi rozhodne elektronická aukce. „Naší podmínkou bylo, aby cena nepřekročila 40 korun za kilometr, aukce pak rozhodne, kdo nabídne lepší cenu,“ řekl hejtman Josef Bernard.

Kraj počítá s tím, že nový dopravce vyjede už letos na konci prosince. Kraj rozdělil provoz do dvou oblastí: sever a jih, celková hodnota zakázky je zhruba 3 miliardy korun. Podmínkou je nasazení nových nízkopodlažních vozidel.

Kraji ale může ještě zkomplikovat soutěž společnost BusLine LK. Ta sice vůbec nabídku nepodala, přesto oba tendry napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). V námitkách požaduje zrušení obou soutěží.

Mluvčí ÚOHS Martin Švanda potvrdil, že na konci loňského roku s Plzeňským krajem zahájil na podnět společnosti správní řízení. Firma ve stostránkovém materiálu uvádí, že zadávací podmínky jsou v rozporu se zákonem a proto nemohla nabídku podat. Stěžuje si například na údajně chybné a nesmyslné jízdní řády, které podle BusLine neodráží dopravní potřeby zadavatele.

Stěžuje si například i na krátké lhůty pro podání nabídek nebo údajně diskriminační podmínky na typ autobusů. Nelíbí se jí například požadavek na automatickou převodovku až do 90 km/h, protikorozní ochranu karosérie nebo požadavek na dvojitá skla. Firma si v materiálu i tipla, kdo se soutěže zúčastní. „Veřejnou zakázku s tímto rozsahem jsou schopni splnit pouze dva etablovaní dopravci v ČR, a to největší dopravce v ČR Arriva ze skupiny Deutsche Bahn a druhý největší dopravce, Z-Group pana Zemka,“ uvedl Busline. Firma na dotazy serveru Zdopravy.cz odmítla odpovědět.

Tagy Arriva Busline Lk ČSAD autobusy Plzeň ČSAD Invest Plzeňský kraj
25 komentářů