Budova brněnského nádraží projde letos rekonstrukcí za více než 100 milionů
Brno hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Výpravní budova brněnského hlavního nádraží se letos dočká po 30 letech rekonstrukce. Připravují jí České dráhy se svým nájemcem, společností
No…třeba se něco ještě změní, ale platí schválená, byť nejpitomější, varianta Ab, SŽDC jede v přípravách a my se snažíme naše požadavky do této varianty procpat, protože Ab je pro nákladní dopravu smrtící. Tolik k současné situaci. Že by někdo zastavil odsun jsem si nevšiml.
Já nechápu proč se nepřipravují opravy jiných “vedlejších” nádraží v Brně – takové Heršpice, Židenice, Řečkovice, Slatina mají na to mít v případě moderního přestupního uzlu s P+R mít víc pasažérů než leckteré okresní město. Chtělo by to kolejovou dopravu v Brně taky decentralizovat, když skutečné moderní hl. nádraží a SJKD jsou spíš nyní sny pro příští generace… Snad jediné o čem jsem slyšel jsou připravované plány ohledně modernizace uzlu Královo pole – ale kdyžtak mne tu prosím upřesněte/opravte…
O modernizaci uzlu Královo pole jsem slyšel naposledy před 15 lety, od té doby jenom loni, že tam postaví nové parkoviště pro 20 aut. Máte nějaké nové info? 🙂
Je to cca 10 (ne 15) let zpět, co přišla změna územního plánu ve věci „předpoklad budovy ve tvaru vážky“ + nesmyslné náhrady podchodu nadchodem (v situaci, kdy přednádražní prostor je „o patro níže“ než nástupiště, je podchod logickou věcí, naopak nadchod o to větším nesmyslem).
Jo, to je ono. Možná jsem s 15 lety přeháněl, ale to je ta věc, o které mluvím a bylo to prostě dávno. A mě teda vážně zajímá, jestli se něco nového rýsuje. Byl bych jenom rád. Bydlím v těch místech.
Rýsuje. Ale pár let to potrvá…
a co takhle použít internet i pro vyhledávání informací ? SŽDC plánuje začít s reko Kr.Pole za 1.8 G CZK v letech 2020-2021 – viz rozpočet SFDI (resp. jeho vyýhled) nebo článek: https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/nadrazi-v-brne-kralove-poli-ceka-rozsahla-oprava-za-1-8-miliardy-1323235
Modernizace Heršpic souvisí (aspoň podle mě) asi dost úzce nejen s elektrizací tratě do Božího Požehnání, ale i s rozhodnutím, zda se bude nakonec realizovat posun hlavního nádraží do varianty „Pod Petrovem“, protože (pokud vím), je v ní navrhována i ještě další „S-bahn“ zastávka někde v jižní průmyslové zóně mezi „Petrovem“ a Heršpicemi.
Řečkovice už jsou nějak opravené, Královo pole je v plánu…ale u obojího může dost záležet, jak se vyvine situace se SJKD (ten by se v Řečkovicích odpojoval a Kr. Poli vyhnul) No a pak je to horší, protože Židenice čekají až co bude s Hlavním nádražím, osud Heršpic je dost nejistý – opět čekají, co bude s Hlavním nádražím a možná i na elektrifikaci do Zastávky (než se do toho vložila Voda z Tetčic, tak byl plát elektrifikovat tuším v letech 2014-2018) a Slatina je dost možná svázaná s tratí Brno-Přerov… Takže ono je to těžké…a realita bude stejná jako… Číst vice »
Bez ohledu na čekání by bylo fajn v Zidenicich postavit výtah na nástupiště a najezdovou plošinu u bočního nájezdu k hlavnímu vchodu (z hlavní strany by ubylo parkovacích míst). Zkusili tam lidi ze SZDC, kteří tam mají budovu, dostat invalidu nebo kočárek? Kočárek ve dvou dáte, invalidu spíše ne…. Navíc, když se teď chodí pěšky z Lazaretni, dávalo by smysl, aby měla stanice východ z podchodu směr k Lazaretni a nemuseli by důchodci v tmavém oblečení s hulkami procházet pod úzkým viaduktem, kde neni a) vidět a b) prostor ani pro chodník, ani pro 2 pruhy proti sobě. Dle mého… Číst vice »
Naprosto souhlasím. Přesunout na rok část vlaků na Dolní nádraží by bylo snesitelnější zlo, pokud by fungovala jiná brněnská nádraží.
Například Židenice: prorazit podchod až na Lazaretní, doplnit chodníkem k tram. zastávce Kuldova. Z Kuldovy je to do centra tramvají do 10 min. Pokud by někdo nenaplánoval opravu mostu na stejný rok jako výluku na Hlavním nádraží.
jedine co vime je, ze diky Vode z Tetcic se nestavi zastavka ve Starem Liskovci…
Překlep „Připravují jí“ -> „Připravují ji“
Nove nadrazi v Brne bude…..NIKDY 🙁
Popravdě, když se zamyslíte nad tou cifrou, oprava za 100 milionů budou ve skutečnosti nové neonové nápisy a nové pisoáry na záchodech. Ve vedlejší vesnici opravovali sokolovnu a za 40 milonů opravili právě jenom ty „haj.ly“ 😀
Možná jen nevidíte to, co hned na první pohled vidět není – třeba nových rozvodů si po vymalování většinou ani vlastně nikdo všimnout nemůže, a právě ty obvykle stojí dost peněz …
Rekonstrukci si zaslouží, to nepochybně. Za mě bych byl rád, kdyby nádraží zůstalo tam, kde je teď. Jen bych uklidil ten binec mezi Tescem a nádražím, přidal bych 2 průjezdné koleje, 1 nástupiště navíc, zásadně zmodernizoval zabezpečovací zařízení.
Jak to vypadá s tím odsunem/neodsunem? Netuší někdo, v jaké je to fázi?
V současnosti se připravuje kompletní projektová dokumentace pro modernizaci brněnského železničního uzlu. Reálně několik roků příprav. Právě kvůli předpokládané délce příprav a realizace již nešlo otálet s opravami na současném hlavním (horním) brněnském nádraží. Cílem je zachovat provoz přes současné hlavní nádraží po dobu nejbližších několika roků.
To je samozřejmé. Ať bude nové nádraží kdekoliv, to současné musí prostě fungovat.
jako brnak vyuzivajici brnenske hl.n. (pripadne jeho dolni variantu) cca 2-3x mesicne pro zhruba 1/1 mix sluzebnich a soukromych cest muzu rict, ze se nemuzu dockat, az tenhle paskvil pujde k zemi, pripadne z nej bude zastavka primestskych vlaku nebo S-bahnu a ostatni vlaky budou jezdit z noveho hl.n. u reky…
Jako Brňák, který hlavní nádraží využívá 8x měsíčně po dobu posledních 5 let, se nemůžu dočkat, ať se toto nádraží opraví a bude to znovu to hlavní nádraží, které do centra města jednoznačně patří. Je nesmysl mít nějaké nádraží u řeky.
jako denně dojíždějící z Modřic do centra upřímně doufám, že takového nesmyslu, jako přesunout si vlakové nádraží mimo centrum města, se nikdy nedožiju. Aktuální situace, kdy je nádraží uprostřed ničeho a ta většina lidí, co míří do centra Brna (centrum se nepřesune za nadrážím, kupodivu), má teď delší cestu o 15 min chůze nebo o 5-20 minut autobusem dle provozu, může vyhovovat leda pár lidem zainteresovaných v pozemcích/prostavěných penězích v místě přesunu.
Přesně tak, stačí si spočítat časové náklady na to, aby se člověk z jakéhokoliv směru dostal na nádraží. Výsledek je jasný i pohledem na mapu.
A to, že třeba stejný čas ušetřím ve vlaku, to už se nepočítá do „časových nákladů“?
Kde se pořád berou trotlové, co říkají, že lokalita stávajícího Dolního nádraží (cca v těchto místech bude nádraží ve variantě U Řeky) není centrum??
Nádraží se nemá stavět kdesi v Žebětíně, nebo u letiště, ale na úrovni centra Trinity, hned u vnitřního městského okruhu, v podstatě vedle Vaňkovky…
Kde se pořád berou trotlové, kteří si myslí, že centrum je ještě za Zvonařkou?
V současnosti se běžně bere za (širší) centrum Brna oblast až někde ke KrPoli, Mendláku atd., takže Zvonařka se tam v klidu vleze. Doba, kdy jediné správné centrum je hipsterská cyklopěší zona okolo Svoboďáku je pryč.
Většinou se jedná o různé druhy aktivistů se Zeleným myšlením, kteří vidí maximálně to, že když pojedou z Dolního, tak nebudou moc chlastat v kavárničce v centru do poslední chvíle, ale budou muset se zvednout o 5 minut a jedno flat white dříve. Normální cestující, co vlak využívají, většinou jsou pro moderní nádraží a je jim jedno kde bude. Někomu to cestu prodlouží, jiném zkrátí, celkově je potřeba to už konečně začít stavět. Nebýt těch Zelených trotlů, už to mohlo dávno být (ale paradoxní je to, že k rozhodnutí o definitivním přesunu došlo za vlády Zelených v Brně, to nevyslíte…)
z Modric do centra budete mit porad spojeni primestskym vlakem nebo S-bahnem na zastavku v poloze soucasneho nadrazi. akorat pro slusne spojeni mimo mesto budeme mit nove a lepsi nadrazi v poloze, kde se bude dat zaparkovat a rozumne zaparkovat. ta centralizace veskere verejne dopravy v Brne na jedno jedine misto je smrtici a uz dnes je tenuzlovy bod daleko za hranou sve kapacity…
Autobusem ve špičce na Dolní – 4 minuty. Hrozná katastrofa. A to je provizorum. Uprostřed „ničeho“ to samozřejmě nebude. A jedna informace – do samotného centra města míří minimum lidí a těm, co potřebují někam přejet bude celkem jedno odkud pojedou, na časech to prakticky nepoznají, ba naopak, pro spoustu lidí je Dolní už teď rychlejší varianta než Hlavní. Ale ono to nechce vidět jen sebe.
Věřte mi, že to fakt nechcete. Byl jsem do problematiky zasvěcen a řekněme, že nulová varianta je nejlepší varianta. A proč? Nulová varianta je naprosto stejné „peklo“ jako ostatní varianty, ale s úsporou cca 45 miliard. 😀
Zelený aktivista?
Co teď napíšu, berte prosím s rezervou, ale s největší pravděpodobností to tak dopadne a snad se již brzy začne s realizací. V praxi se ukázalo, že přesun brněnského hlavního nádraží do lokality dnešního dolního nádraží je hloupost. Zatím jen potichu, ale zato z kompetentních úst, se mluví o tom, že nádraží zůstane v nynější lokalitě a přesně jak píšete vy, rozšířené o ten „binec“ mezi stávajícím kolejištěm a Tescem. Proto ta stomilionová investice. Původní záměr, aby hlavní nádraží alespoň zatím nějak fungovalo, byla investice v řádu 25 – 30 milionů korun. Hlavní nádraží se tak rozšíří o další tři… Číst vice »
Popisovaná varianta se zbouráním OD Prior (Tesco, Dornych) a rozšířením kolejiště do tohoto místa je popisovaná ve Studii proveditelnosti 2017. Na první pohled to zní jako „dobrý“ nápad, ale je třeba se na to podívat z pohledu celého brněnského železničního uzlu, včetně potřebných časů pro cestující, kapacity a také ekonomické otázky. Proto byla tato pod-varianta nádraží Petrov, ve Studii označována jako Petrov B (500) zamítnuta jako nevýhodná.
Ten trik s tím, proč bylo zbourání OD Prior zamítnuto, je mnohem prostší. Jeho majitel chce nehorázné peníze. Já nevím, ta tržní cena OD Prior je třeba 100 milionů a on chce 1 miliardu. Nevím přesně, ale plus mínus v těchto řádech. Studie proveditelnosti bych do toho fakt netahal, možná vám to chce někdo nakukat, ale pravda je velmi prostá a to taková, jak píšu já 😉
Také jsem se napřed pozastavil nad tou částkou za Prior, cca 1 mld Kč, ale kupujete živnost v tomto lukrativním místě, které může reálně v následujících 30 letech (což je životnost toho objektu) vygenerovat takový zisk. Částka nepochází od bývalého majitele Tesco UK , ale je odhadem znalce. A mimochodem, starý Prior byl několik let na prodej. Město Brno jej nechtělo a koupila jej firma, která již provozuje nějaké obchoďáky okolo Prahy. Teď má název OD Dornych. Částka nebyla zveřejněna.
Zveřejněna nebyla, ale byla okolo 800 milionů korun.
Jinak těch 800 tisíc není vůbec moc, jen na nájmech za prodejní plochu má za rok desítky milionů možná i více zpět (pro srovnání, třeba McD na Svoboďáku platí ročně okolo 4 mega jen za tu malou plochu co tam mají). Samozřejmě, jsou tam nějaké náklady s provozem budovy, ale kdyby se to nevyplatilo, nekupuje to. Navíc celá ta oblast půjde cenově nahoru po dostavbě Vlněny a dořešení zbytku té ulice okolo, většina nejhorších domů je už pryč. Navíc, pokud by došlo na tu dnes již nesmyslnou variantu s rozšiřováním nádraží, tak jistě majitel budovy počítá i s touto variantou,… Číst vice »
Na vás je vidět, jak o tom nevíte vůbec nic. Tržní cena Prioru je přesně taková, jakou zaplatil Tescu v roce 2017 nebo 18 (teď nevím přesně) nový majitel, který ho od Tesca koupil. A nebylo to 100 milionů, čili je logické, že pokud by to měl teď prodávat, že to levněji nedá, naopak do toho nacpal další peníze. To jste si nevšiml stejně jako „mistr“ Ander, že Tesco bylo na prodej? Proč do toho tedy město nešlo, když je to tak výhodná varianta? Pravda je velmi prostá – nádraží bude u řeky, bohužel pozdě. Bez ohledu na to, co… Číst vice »
Pavle, máte naprostou pravdu. Jen už není rok 2017 a leccos se od té doby změnilo. Dále, ještě jednou jsem si ověřil mnou výše uvedené informace a nikdo nezamýšlí bourání Tesca, jedná se o rozšíření kolejiště do míst mezi současným nádražím a samotnou budovou Tesca. A v neposlední řadě, od návštěvy bývalého agenta Bureše v Brně, kdy mu nikdo nedokázal vysvětlit a zdůvodnit astronomickou částku za vybudování zcela nového nádraží, navíc mimo samotné centrum města, se leccos změnilo a stát na to ty potřebné finance zkrátka neposkytne. Proto ty změny v současných a možná již definitivních plánech.
coz je nicmene skoda, protoze ten hnusny bolsevicky paskvil nezalosuzi nic jineho, nez nemilosrdne zbourat, zaklady vybagrovat, diru vysypat soli a postavit tam neco jineho – hezkeho a uzitecneho, nebo klidne nechat park u nadrazi. v Praze to maji tez a velice se jim to osvedcilo 😀
Bureš se pozastavoval nad částkou proto, protože v tom množství informací nezachytil nebo mu nebylo řečeno, že se nejedná o částku za nové nádraží, ale za celý uzel a jeho představbu, pak ta částka zdaleka není tak strašidelná a prakticky se neliší od Petrova. Stát na to peníze nesposkytne proč? Protože ublíženec Vokřál už není u vesla?
Ten park plný feťákůa bezdomovců a uprostřed toho dětské hřiště? Tak to přesně potřebujeme i v Brně, zatím nám to suplují Denisovy sady (až na to hřiště), ale je fakt, že by si tyhle existence zasloužili něco hned vedle nádraží, aby nemuseli šlapat do kopce nebo po schodech.
Pracuju jako projektant, takže se té ceně nedivím. Vím, jak to chodí u nás. A přesun nádraží skutečně hloupost je.
Dopravní opatření, že by vlaky končily a začínaly jinde než na hlavním nádraží, jednoznačně preferuju a mělo tady být už dávno.
Jak se to „v praxi ukázalo“? Ve vlhkých snech Zelených aktivistů? Nebo v jimi zaplacenými 4 „studiemi“, kdy 2 z nich neměly ani úroveň seminární práce 1. ročníku? Rozšiřovat se nic nebude, navíc nutný odkup Tesca město promeškalo. A to přímo mistrem Anderem, který za to byl zodpovědný a nechal prodej Tesca novému majiteli bez povšimnutí. Samozřejmě nelze vyloučit nějaké zákulisní hry, kdy nový majitel i přes investice do budovy ji rád se značným ziskem prodá a „umožní“ tak nesmyslnou variantu rozšiřování současného nádraží, ale to už se dostáváme ještě to horších praktik, jaké sami zastánci současného nádraží kritizují u… Číst vice »
Pánové pode mnou to krásně rozepsali z toho technického hlediska, já vám to řeknu z toho politického. Brněnští politici jasně řekli, že dokud nebude stát metro, nebude nádraží přesunuto do lokality „U řeky“. (protože i mezi nimi se najde pár normálních lidí jako RNDr. Chvátal) …Stát peníze na metro nepřiklepl, takže se nic nestěhuje. The end.Jak prosté milý Watsone. P.S. V tuhle chvíli chce nádraží „U řeky“ vlastně jen brněnský architekt, protože u starého nádraží chce postavit park, který by nesl jeho jméno 😀
Politiky bych vynechal. Nezajímá mě, co si o tom myslí kdejaký politik, protože ten problematice nerozumí. Jedinou jeho povinností je vyslyšet lidi, kteří ho volili. A hlavně respektovat odborníky daného oboru. Ne aby rozhodoval sám za sebe a jednal ve vlastním zájmu. Takhle by to mělo být. Ale bohužel jsme v Česku. Mám s dopravou na politickém poli zkušenosti a vím, jak imbecilní argumenty někteří mají.
Jenže někdy ti politici mají přece nakonec příliš velké a silné slovo – někdy (velmi zřídka) je to „plus“, ale většinou naopak „bohužel“ …
Já vím, že mají. Ale neměli by mít.
Pokud ma zůstat staré nádraží, tak jsou podle me jednoznačně potřeba tři veci: A) Zajistit východ že všech podchodu PRIMO na ulici Dornych. Obcházení zdržuje. + odstranit stanky venku před Myši dirou (uvnitř jsou OK). B) Zajistit nadchod nad ulici Dornych. Nejlepe od nádraží, nikoli od Tesca. C) Ulice Dornych potřebuje v některých částech rekonstrukci. D) Doplnit východ od kusych koleji primo na ulici Úzká a dobudovat zde podchod. Může to být zároveň moderní vstup na Malou Ameriku 1. patro. A rovnou přidat odbočovaci pruh z Úzké doprava na Nové Sady před nádraží. Možná by se hodilo také – s… Číst vice »
Kteří politici? Zelení zdržovači? Jejich názor už nikoho nezajímá, byly volby, nevšiml jste si?
Takže až SŽDC začne stavět nové nádraží, tak město Brno řekne, nebude metro, my to nepodporujeme a dopadne to jako s MHD na Zvonařku, že se na to město vykašle? Nádraží totiž nestaví město, že.
Takže tu oblast zprasíte novými kolejemi ještě více než je teď a nevyřešíte prakticky nic.
Tak třeba pražské Masarykovo nádraží také mělo být už dávno zrušeno (a dobře, že není …).