Budoucnost veřejné dopravy ve středních Čechách. Do podcastu přijde šéf IDSK Šponar, můžete se ptát

Motorový vůz 810 v barvách PID. Pramen: České dráhyMotorový vůz 810 v barvách PID. Pramen: České dráhy

Veřejnou dopravu ve Středočeském kraji čekají změny. Chystá se zdražení i útlum provozu na vedlejších tratích.

214 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš David

Dobrý den, bude v dohledné době obnovován vozový park na trati 074 (Čelákovice-Neratovice)? I dle uniklých dat si tato trať vede poměrně dobře a využije ji víc cestujících než např. trať 200 či 071 (osobní vlaky), děkuji za odpověď.

David

Dobrý den, bude do PID zaintegrován Turnov? V čem je problém? KORID tvrdí, že je problém u vás. Bude recipročně například IDOL platit do Hradiště/Bakova? Děkuji

-OR-

Dobrý den pane Šponare. Rád bych se zeptal, zda považujete za rozumné úplné zavření úseku tratě 210 z Čisovic do Dobříše. Krajem oznámené kritérium nejméně 2500 cestujících týdně tato trať (dle čísel zveřejněných krajem) splňuje (cca 3300 cestujících/týden), proto nerozumím proč se na nové verzi seznamu objevila. Navíc po roztrhnutí tratě a ponechání otevřeného jen úseku z Čisovic dolů je téměř jasné, že jen Čisovice a Bojov nebudou zvládat naplnit ono kritérium 2500 cestujících ve zbývajícím úseku. Celé to pak působí jako snaha trať za každou cenu uzavřít, a když to nejde rovnou vcelku, tak trať zavírat postupně po částech,… Číst vice »

Bilykralik16

Mám skromnou otázku ohledně spěšných vlaků linky R41, hlavně ve směru do Prahy 😀

Před několika lety došlo ke zrušení jejich zastavování ve stanicích Úvaly a Praha-Klánovice, kde tyto vlaky využívalo nemalé množství lidí. Všiml jsem si i místních kampaní, které ale nepomohly. Cestující se z tohoto vlaku přesunuli do ostatních osobních vlaků, které jsou už i tak hojně využívány (za běžné situace).

OTÁZKA TEDY ZNÍ:
Nebylo by možné obnovit zastavování ranních (a případně i odpoledních) spěšných vlaků v těchto stanicích, případně neuvažuje se o tom?

Martin M.

Prý tam nezastavují (pokud jezdí) kvůli tomu, aby mohly jet po prostřední koleji. Nechci bejt hnusnej ale v Úvalech a Klánovicích čeká nemalé množství lidí na každej vlak, kterej zastaví u perónu. Ve špičkách v rámci S1+S7 je tam interval 15 minut, stejnou dobu to cca trvá do Prahy. Myslím, že to je zbytečné. Navíc by se o několik minut prodloužila jízda ostatním, kteří jezdí podstatně dál a proto má pro ně spěšný vlak takový přínos proti Sku. A poslední věc – musela by se výrazně zvýšit kapacita, před covidem jezdily ty rychlíky nacpaný i s lidma z Brodu, Peček,… Číst vice »

Martin

Me by zajimalo, zda se pracuje ve spolupraci s Prahou (a Sck) na spolecnem UP co se tyce dopravy? A to koncepcim planu na x-desetileti dopredu? Jak bude resen jih a jihovychod predmesti, kde vetsina linek VHD je zajistovana pouze autobusy a to casto preplnenymi, pricemz jde o nejrychleji se rozvijejici cast predmesti Prahy. Planuje se napr. protazeni linky metra do Jesenice? Ev. i tramvajove site do regionu kde sjou silne vazby na Prahu? I kdyz je to legislativne velmi slozite, nebylo by mozne vyuzit nektere telesa zrusenych zel. trati pro vyuziti regiotram – tedy tramvajove trate? A to Prave… Číst vice »

Zbyněk

Otázky pro pana Šponara. Zajímalo by snad nejen mne: Spolupráce s kraji: vzhledem k tomu že jsem ze severních Čech především na hranici s Ústeckým krajem Platí pořád plán na zastavení provozu na přeshraniční trati 110 a byla dohoda na oboustranném ukončení financování provozu se sousedním objednatelem? (Netýká se pouze trati 110) Proč se vlastně ruší to nejlevnější co na železnici jezdí? Kolik budou úspory z celkového balíku IDSK? Během roku 2024 by měly začít jezdit do Kralup nad Vltavou nové jednotky EMU 240 budou některé zajíždět až do Ústí nad Labem (v koncepci jsem se nedočet) a navýší se… Číst vice »

-TR-

Aktuálně má být zastavení provozu na trati 110 až od prosince 2022, zřejmě kvůli odporu z Ústeckého kraje.

V. K.

Dobrý den. Měl bych otázku ohledně označování jízdenek. Aktuálně není možné ve velké části sítě (zejména Rakovnicko) jízdenky nijak označit. Plánujete označovače doplnit? Proč vlastně není možné, aby jízdenky PID označoval průvodčí? Plánujete rozšířit počet prodejních automatů?

V. K.

Dále bych se chtěl zeptat na váš názor na zrušení vlakové dopravy Zlonice – Louny.

Slávek

Od 1.8.jízdenky PID budou prodávat i průvodčí.A navíc v dalších 17 stanicích budou označovače.

Aleš

Takže pokud pojedu rychlíkem Děčín-Praha, budu moci jet od 1.8 po území PID na jednorázovou jízdenku PID?

Daniel

To můžete i teď.

Frantisek

Prodá ji průvodčí ve vlaku, nebo si ji koupí už v pokladně v Děčíně a průvodčí ji (dle potřeby) označí?

Daniel

Tak v Děčíně se nedá koupit a ani u průvodčího. Ale koupit si jízdenku v aplikaci PID Lítačka z Roudnic nad Labem až do Prahy jde.

Ondřej Horák

Dobrý den, Rád bych se Vás zeptal několik otázek. 1) Budou přidány automaty a elektronické označovače i do vlaků bez průvodčího, jako mají ostatní kraje? Sám pravidelně dojíždím vlakem bez průvodčího (Plaňany -> Pečky) a spoj velice zdržuje prodej jízdenek u strojvedoucího tak, že mi občasně ujede přípoj na Prahu. 2) Uvažujete o změně z pásem na zóny? Tarif pásem je velice nepřehledný a hlavně nespravedlivý. Například celá trať Pečky-Kouřim je pásmo 5 a tedy zde mi stačí jízdenka na 1 pásmo. Podobně dlouhá cesta Pečky-Rostoklaty je však v pásmek 5-2 – tedy 4 pásma. 3) Bude v dohledné době… Číst vice »

Zbyněk

Bože, proč pásma měnit na zóny, už tak je to drahé, kdyby každá obec ve S. k. byla zónou, jako je to na Moravě, nedoplatím se. A když pak pojedu tangenciálně, pak by zdražení bylo enormní.

Martin M.

Jsem z Radimi, takže jsem taky chtěl navrhnout označovače a automaty na trati, hlavně u nás je to fakt znát, sice mi strojvedoucí říkali že mají v jízdním řádu minutu navíc ale občas je to fakt „na knop“.. Bohužel mi veškerou energii vzalo uvažované zrušení úseku do Kouřimi, čekám jak se situace vyvine protože samozřejmě trať nadále budu využívat ale je to fakt obrovská škoda, minimálně ty víkendy a špičkové spoje bych prostě chtěl udržet. Ohledně pásem jsem si taky kolikrát říkal, že je to nesmysl, sice je fajn jak je celá trať jednoduše zaintegrovaná ale v kontextu spojení v… Číst vice »

Ondřej Horák

Já právě z Plaňan, takže asi jezdíme občasně spolu vlakem. Označovač jízdenek v 810 je. Stačí jízdenku PID strčit do označovače vpravo. Musí se je však člověk zakoupit dopředu. Je právě dost divné, že ,,snad“ jako jediný kraj nemá automat na jízdenku ve vlaku se specifickým způsobem odbavení. Také mám obavy se zastavení provozu. Byla by to opravdu škoda, protože trať je v úseku Bošice-Kouřim nově zrekonstruovaná a pomalu připravovaná na změnu z D3 na D1. Přitom ke zvýšení obslužnosti by stačilo lépe synchronizovat autobusy s vlaky. Například když jsem v Kolíně a chci jet do Plaňan, tak můžu buď… Číst vice »

VTT

Já bych měl několik otázek, třeba se z toho některá vybere. 1) Všechny trati vedoucí z Prahy modernizací buď prošly, procházejí nebo se aspoň (na Kladno) připravuje – krom jedné, neratovické. Jaké plány s ní kraj má a proč je takto opomíjená? Nebo se čeká na chiméru v podobě VRT Polabí (která s S-bahnem stejně nic moc společného mít nebude)? 2) Jak si kraj představuje rozvoj rudenské trati a dolního Pacifiku – je v plánu nasazení modernějších vozidel (Desiro např.) a zkrácení jízdních dob a příp. zahuštění taktu? 3) V plánech na redukci železniční dopravy byly uvedeny jen lokálky. Jaká… Číst vice »

fabec

Proč se o výběru tratí pro omezení provozu rozhodovalo na základě velmi krátkého statistického šetření, a ne na základě několika opětovných? Proč na základě dat z roku 2019, když v současné době může být díky covidu situace velmi rozdílná…. Jak podpoříte relevantnost těchto dat vzhledem k současné situaci?

Koro

Proč rušit spojení do Lužce nad Vltavou? Byly utraceny šílené peníze za nový most. V ranní špičce směr Kralupy/Riudnice bývá mot.vůz úplně plný. Přes den dál už nic nejezdí a odpolední špička směrem zpět je opět plně využita… Nechápu, nerozumím.

svojsin

Třeba proto, že bus už tam je (stačí tedy jen doplněni) a taky proto, že tam jsou počty cestujících, které většinou odveze JEDNO os. auto! Popř. nejede vůbec nikdo.
Tak tady nelžete o obsazenosti, každý se může přesvédčit nakonec sám, jakou pitomost jste napal….

Koro

Ano, každý se může přesvědčit. Ale např.ve školní den. Jsem pravidelný cestující, tak tady nedělejte hlupáka, jeďte si do Lužce na první dva vlaky a uvidíte. Ne na ten poslední ranní.

svojsin

Ano, mám na mysli i školní dny.
I z těch Kralup jede šukafonem odpoledne málo, ale tam jim vlak zůstane na korytě po hodině, což je vzhledem k obsazenosti velice dostatečný.
Viděl sem těch spojů dost. Např. 5:08h není zrovna školní spoj a (ne)obsazeností se nevymyká.
Hlupáky tady děláte z lidí vy, s hláškou o plným motoráku. Jen podotýkám, že píšu o úseku Lužec – Vraňany. Ve zbytku relace vlak zůstane.
A celý turnus šukafonu může jít k ledu.

Martin

Me by v tomto spise zajimalo, proc nektera z linek S4 koncici v Kralupech proste nezajizdi na tu vetev? Chci tim trochu narazit stale pretrvavajici myslenku, ze kazdou krat musi obsluhovat jina linka a musi byt prestup. Podobne to bylo v Milovicich, kde na odbocku jezdila specialni linka a nyni jezdi v prokladu uz z centra mesta. Pomijim ted parametry trati jako elektrifikaci a take obsazenost. Jen me zajima nazor, proc jsou nektere trate takto linkove prerusene a nejsou propojene, Typicka oblast je Kladno, Rakovnik, Beroun, Neratovice, M.Boleslav,… apod… Pr. S7 a S70, ty vlaky si k sobe jen pricichnou… Číst vice »

Martin

Jeste pikantni je S7 koncici v C.Brode, abyste ty dve zastavky sjel S1 do Porican a odtud pak pokracoval na S12…

Jinak prejizdeni z jedne koleje na druhou, krizeni trati, nejak se zapomina, ze existuji i anglicane, pres ktere je prujezd krizenim pohodlnejsi bez cukani…

Matěj

Tak zrovna v Berouně (a i v Benešově) je problémem napájecí soustava a nestřídaví sloni. Z Prahy do Berouna je potřeba kapacitní jednotka, ale žádné vícesystémové a dostatečně velké dráhy nemají.

Martin

To je fakt, to mi v tuto chvili nedoslo, ale i tak otazka plati i na jinych tratich… a ohledne napajeci soustavy by ji clovek asi posunul dal, proc se nekoupi dvousystemove…?

Frantisek

No, a to ještě nikdo neuvažuje o propojení do Mělníka (ano, jsou tam lužní lesy a v trase vlečky cukrovaru přibyla silnice, na niž přešly i ty přepravy, ale kolej by se tam snad pořád vešla, otázkou je její niveleta)…

Karel Čížek

Milovice jsou velké město, Lužec je o dost menší…

medical examiner

Bus…a co bez něj?
Co když Borecký vstane opačnou nohou a v rámci úspor zruší ten autobus?
To jim bude najednou dráha dobrá.
A po prodloužení tratě do Neratovic…

svojsin

Zatím se v ČR nestalo, aby obec byť jen čtvrtinová oproti velikosti Lužce, přišla po zastavení lokálky o veřejnou dopravu celkově.
Naopak, často došlo k navýšení počtu cestujících ve veřejné doprav v relaci.ˇ
Kdyby nebyla natažena trať na Lužec, nikoho by dnes do této obce (ani ne 1500obyvatel, pokud se nepletu)
nenapadlo vlak plánovat, max. prstem po mapě…

Jiří Kocurek

Tak v tom případě je nezbytné objednat ještě lodní dopravu.

Martin

Teda nechci nic rikat, ale lod z Prahy treba do Melnika, to bych si dal libit… byt ne jako VHD…

Dopravak

Loď z Prahy do Mělníka několikrát ročně jezdí….

Martin

Super…

Karel Čížek

Tak tam dejte dva páry vlaků, jeden pár ráno, jeden odpoledne, a zbytek doplňte autobusy. Ono se není čemu divit, když je kvůli jednomu městečku zavedených 10 párů vlaků denně…

Cukroušek

Dobrý den, zeptám se. Proč se na lokálkách chce zrušit nebo zčásti zrušit provoz a nehledá se cesta jak zvýšit provoz a počet cestujících na té dané trati

pedro74

Dobrý den, v souvislosti se současným nářkem SČK nad stavem financí pro dopravu bych se rád zeptal, zda už nenastala doba provozovat v kraji také menší vozidla typu Iveco Rošero, VW Bus a přesoutěžit na ně nové ceny? Konkrétně v Berouně po integraci vyjma linek do Prahy + školních spojů vidím v kteroukoli dobu úplně prázdné velké autobusy, kde se pláče nad cenou za kilometr. ZDO v intervalu 2-4 hodiny a v SO+NE 1-4x za den, po 17-18 hodině dopravně „chcípl pes“ je přesně to, co odrazuje lidi od používání VHD. Když cca 5x klesnou náklady na pořízení vozidla, klesne… Číst vice »

-TR-

Úvaha je to dobrá. Otázkou jsou však oběhy vozidel. Můžete mít situaci, kdy na jedné lince budete mít třeba jen 2 exponované spoje (např. ráno děti do školy, odpoledne zpět domů atd.). Potom se vyplatí raději nechat pendlovat velký autobus po celý den, než mít v oběhu dvě vozidla (velké a malé).

pedro74

Za ušetřené peníze pendlování velkého busu PO-PÁ po celý den a týden (bo cena za km rozpočítává v čase životnosti/odpisů vozidla těch 5 a více mio Kč za nákup velkého busu), si za stejné náklady koupím o jedno Rošero víc a zaplatím o jednoho řidiče víc za zdvojený spoj ráno a po obědě. Ano řidič asi bude z Ukrajiny, tak to je.

-TR-

Realita je ale jiná. Levnější je mít jeden velký autobus než dva malé se dvěma řidiči.

pedro74

Ne každá linka má školní spoje, ne každý školní spoj = 50 dětí (Berounská realita je tak max. 20 ks/bus), není třeba každý velký bus nahrazovat dvěma malými. A malý bus neujede ani 2x víc kilometrů na lince za stejnou dobu jako velký. Jenom místo postávání např. o víkendu může víc jezdit a zahustit interval toho dne. Řidič je placený v hodinách. A taky to nebude 2x víc.

Stráťa

Byl by potřeba řidič navíc? Nemohl by na konečné jenom vyměnit vozidlo?

Frantisek

Pak by byl rozdíl ovšem „jen“ v té spotřebě, zatímco jedno z vozidel by zase nečinně stálo; leda by je vyměnil v garáži na údržbu, doplnění paliva/dobití a podobně…

medical examiner

Na některých linkách to problém opravdu nebude.
Tamtéž je totiž velký autobus mrhání i ve špičce. A chtělo by to tu kapacitu snížit na úroveň těch exponovaných spojů (kde jezdí max. 30 lidí, tak prostě nepojede autobus pro 50)

-TR-

Opět záleží na konkrétní situaci a obězích.

medical examiner

Přesně. Jel jsem z Berouna do Litně buď 633 nebo 637 v různé roční i denní doby, a ten velký autobus je vyloženě mrhání.

A propos, kolik že bude „chybět“ na dopravu?

mikemp

Dobrý den, dá se zrušit nové barevné řešení dopravy. A zůstat u původního? Nové barevné řešení vypadá jak kopírování barev od jiných společností a vypadnutí modré barvy. Můj názor ze nový barevné řešení navrhlo pětileté dítě.

medical examiner

A to ještě když se přepapalo…

Martin

Vice by se mi libilo podelne reseni barev, prijde mi prirozenejsi, a idealne navrat k cervene a zlate, ktera je nyni vyuzita na jednom autobusu jako historicky nater.
myslim spodni polovinu vozu, okna jsou na tom voze trochu desna, zustal bych u cerneho pasu v urovni oken a pridal modry pruh v urovni strechy.

xyz

Zeptal bych se na názor pana Šponara ohledně (ne)vhodnosti dlouholetého pásmového uspořádání PIDu, který má výhody v jednoduchosti uspořádání, na druhou stranu pak znamená velmi nízké tržby z tangenciálních směrů jízdy.

-TR-

Tato připomínka je určitě správná. Otázkou však je, zda předělání celého systému PID by si nevyžádalo další enormní náklady, zejména na změnu odbavovacího systému.

Leinad

Z metod na sloučení PID, SID a objednávky mimo integraci vyhrála varianta „vše do PID,“ která už pár let probíhá.

medical examiner

Což může být v budoucnu dohnáno i územním uspořádáním 😀

Martin

No oni jsou casto tangencialni linky vedene tak, ze vam z niceho nic prejedou na jednu-dve zastavky do jineho pasma, takze to na trzby i diky slabsimu vyuzivani nema tak velky vliv…

medical examiner

Máte nějaký návrh na úpravu?
Já ano. Ale ten se týká velikosti pásem.

Středem je odbavovací hala pražského hlavního nádraží. Historické jádro je pásmo 0, a:
do 10 km = pásmo 1
do 20 km = pásmo 2
do 30 km = pásmo 3
do 40 km = pásmo 4
do 50 km = pásmo 5
do 60 km = pásmo 6
do 70 km = pásmo 7

Otázkou je, jak nastavit tarif (a to pro 1. i 2.třídu zvlášť, což bude rozlišováno barvou lístku)

Marian

Dobrý den pane Šponare, jak se díváte na to, že mnoho let je snaha vybudovat kvalitní a hlavně funkční dopravní systém a najednou, když už je téměř hotovo, přjde nějaký Ledoborec který z čista jasna všechno, co se vybudovalo zničí a zadupe do země, bohužel i občas za potlesku různých záhadných individuí a mudrců od monitoru.

xyz

Tím „Ledoborcem“ má být kdo?

-TR-

Hádejte. Já jsem to pochopil 😉

xyz

Aha, pan Borecký?

Hm, zajímavé – „koncepční“ objednávání vlaků do Lužce, Rožmitálu atd., ale „nekoncepční“ ten, kdo to chce utnout. 🙂

-TR-

Tak nekoncepční to je, když aktuálně platný plán dopravní obslužnosti s redukcemi výslovně nepočítá. Ale to je holt riziko demokracie, že každé 4 roky se mohou převrátit poměry zcela naruby.

Další krajské volby budou v roce 2024 a to může změnit poměry opět naruby. Nevíme, kdo bude kandidovat a jaká bude celková politická situace.

xyz

A také jaká bude finanční situace, že.

Mimochodem – pojem „nekoncepční“ se dá vnímat ve dvou rovinách – jednak přísně formálním, tzn. že „nekoncepční“ = v rozporu s aktuálně platnou koncepcí.

A jednak v rovině nefomální, tedy „nekoncepční“ = v rozporu s obecně uznávanými poučkami o vhodnosti toho kterého druhu dopravy, kdy železnice se hodí zejména do oblastí se silnou přepravní poptávkou či tam, kde dobře obsluhuje jednotlivá sídla, zato se příliš nehodí tam, kde je přepravní poptávka slabší či zejména tam, kde jsou sídla umístěna převážně daleko od tratě/jednotlivých nádraží.

-TR-

Jasně, chytal jsem vás za slovo 😉

Co se týče k té finanční situaci, rozebírám níže nevýhodnost smlouvy s ČD a nutnost soutěžit. Ovšem zrovna Rožmitál by šlo pořešit spíš tak, že by tam zajela 814 od Protivína, čímž by se škrtl jeden oběh 810. A už to by byla úspora.

medical examiner

A ten Rožmitál by byla úspora nejen finanční.
Cestující by asi taky zrovna nenadávali…

kakov

jestli chtěl pan Borecký šetřit, měl prosadit zrušení některých lokálek před tím, než se do nich napumpovali peníze…..

tenhle škrtysmus, je nejen neekonomický, ale zároveň hloupý, má se uvažovat trochu dopředu…..

-TR-

No jo, jenže před volbami v roce 2020 nebyl Borecký ani krajským zastupitelem, byl jen starosta Úval. A minulé vedení kraje v čele s Jermanovou nemělo zájem škrtat, mělo na to jiný názor. Vedení kraje, které vzejde z voleb v roce 2024, může mít zase názor úplně jiný než všichni předchůdci.

Ovšem minulé vedení je jedním z viníků současné situace – máme tady nevýhodnou smlouvu s ČD, která kupodivu nevadí ani Boreckému.

medical examiner

Kolik Borecký tvrdí, že mu bude chybět?
Kolik to bude po odečtení 770 milionů a vozba důchodců zdarma?

-TR-

Vozba důchodců zdarma dělá ročně cca 120 mil. Kč, podle odhadů, které jsem zachytil jinde.

XXXD

Šukafon, který se courá po trati do 60 km/h (často ještě méně), opravdu není funkční dopravní systém. O kvalitě škoda mluvit.

medical examiner

Pokud bude na představku automat na lístky akceptující i bankovky, tak ano.

Frantisek

A autobus, který se courá toutéž i nižší rychlostí po vesnicích, je co? 🙂 Jasně, leckde by právě na těch kolejích mohla být rychlost vyšší, což se ale nevyřeší zrušením vlaku…

M M

Podcasty sice neposlouchám, ale zajímalo by mě, jestli se zvažují nová rychlá spojení, např. S1 nezastavující v úseku Libeň – Č. Brod/Poříčany, nebo třeba S9 nezastavující mezi Strančicemi a Hostivaří pro větší zatraktivnění jízdní doby S-vlaků.

Leinad

Jojo, hodily by se.
A byly doby, kdy S7 měla varianty Praha – Beroun (celý den, zastavuje všude) a Řevnice – Český Brod (špičky, profrčení Všenor, Mokropsů a Chuchle).

medical examiner

Zastávka na znamení by nefungovala?
Pochopitelně nikoliv máváním na vlak, ale stiskem tlačítka umístěného vedle automatů na jízdenky…

Leinad

Nepřinesla by efekt reálného zkrácení jízdních dob, dnes ve většině případů kdy vlak zastaví aspoň jeden člověk vystupuje/nastupuje.
Nešlo by moc zkracovat papírové jízdní doby, není potřeba aby k současnému bordelu (plný koridor, rozpadající se 171,…) přibyl důvod zpoždění „cestující nastupuje“

Tomek Josef

Jestli budou místní dopravu neustále zdražovat přestanou lidé využívat a budou mít vlastní dopravu.

-TR-

Tak zdražování je čas od času nutné, aby byl systém finančně udržitelný. Ideální je valorizovat každý rok, aby to zdražování nebylo citelné. Třeba Ústecký kraj to v tarifu DÚK aplikuje každoročně, cena jednotlivých jízdenek pravidelně stoupá o 1 – 2 Kč. To je přijatelný kompromis.

kakov

v tom máte pravdu, tohle zdražení o 25% je šok, kdyby to rostlo postupně, zkouslo by se to lépe……

-TR-

Tak to určitě. Ovšem zrovna v tomto případě bylo nutné dorovnat neochotu předchozích politiků zdražovat.

medical examiner

Hmm…ale podle jakého vzorce počítat přiměřený tarif?

Frantisek

3650 pro Prahu na rok je politicky nedotknutelný základ a rozdíl mezi ním a náklady je nutné rozpočítat na ostatní jízdenky, vždyť je přeci využívají pouze a jen bohatí turisté, že… 🙂

Zbyněk

Ano, v Tarifu DÚK se zvyšuje, ale každé dva roky o inflaci.

XXXD

Jízdné v Praze a Středočeském kraji je levnější oproti jiným krajským systémům (a to ještě zvlášť v Praze nabízí daleko lepší obslužnost).

Frantisek

To lepší pokrytí je ovšem spíše vedlejší efekt potřeby obsloužit v tomto území mnohem větší množství osob.

Anonymní alkoholik

V srpnové integraci do PID se stane z linky S28 páteřní linka pro spojení Zruče, Zbraslavic, Malešova a Kutné Hory. Plánuje se v souvislosti s tím výhledově vybudovat výhybna v okolí Červených Janovic, aby vlaky nemusely čekat až 30 minut ve stanici Zbraslavice na křižování s protijedoucím vlakem? Je otřesné, aby vlak 30km vzdálenost ujel za hodinu a 30 minut (v porovnáním s půlhodinou v autě či 45-60 minutami autobusem). Také by mě zajímalo, zda není v plánu pro linku S28 vybudovat obratovou kolej ve Zruči zastávce a prodloužit linku až tam, protože ,,hlavní nádraží“ ve Zruči je dost daleko… Číst vice »

Vojtěch Suchan

Jak je možné, že se argumentuje náhradou autobusy i v místech, kde autobusové spojení dodnes nebylo možné zavést kvůli stavu komunikací, zastávky vlaku jsou přímo v obci, a vlakové spojení je pro místní jedinný způsob, jak se dopravit do škol, nebo na nákupy? Viz. Zalešany a Žabonosy na trati 012.

Marian

Nemůže to být důsledek toho že si Ledoborec vzal jako poradce člověka, který je sice nositelm kdejakých titulů, ale naprosto nerozumí ani dopravě, ani venkovu? Podotýkám, že fandovská knížka o autobusech může být sice zajímavá, ale rozhodně není kvalifikací pro porozumění VHD a dopravní obslužnosti. A nadstandardní ego autora též kvalifikací není.

kakov

jednoduché, ty lidé tomu nerozumí a od stolu ze sebe dělají odborníky, za mě pan Borecký propadl v okamžiku, kdy jako argument pro zrušení tratě do Kralovic mluvil o dostavbě D6….

asi by měli v Brně zastavit provoz MHD, až se obnoví provoz na Ruzyňském letišti 😀

medical examiner

Nebo se pak seznámit s jistým státním zaopatřením v té Ruzyni…

Martin M.

Kdyby ten úsek zvládala jedna souprava tak si ho nikdo ani nevšimne. Ta trať je historicky celek a že je rozdělená do dvou TU je pouze tím, že je ve špičkách obsluhována 2×810. Sledovat pasažéry CELKEM jen v úseku Kouřim – Plaňany nedává žádný smysl.

Daniel

Dobrý den, rád bych se zeptal na osud Sp vlaku z Prahy do Loun a obráceně. Na jedné straně je slyšet, že by se zrušil úplně, na druhé zase, že by se nahradil soupravou 854 + 2x Bdtn, na místo původní 714 + 2x Bdtn + Bdt.

-TR-

Ústecký kraj tlačí aktuálně na zachování mezikrajských vlaků, což je možná důvod, proč je jejich zrušení navrženo až od prosince 2022. Na zachování vlaků se aktuálně shoduje koalice i opozice.

medical examiner

A co by jste nejraději?

Daniel

Osobně bych radši chtěl zachovat tenhle pár vlaků, popřípadě i prodloužit ve směru na Postoloprty a Žatec, myslím si, že by to pár lidí mohlo i zaujmout. Ale tohle je jenom moje domněnka. Třeba to ukončí ve Slaném, ono jezdí poměrně dost lidí do Slaného, dál na Louny stačí jen 809.

Rostislav Kanec

Prosím o nějakou vizi, zda ROPID/PID plánuje nějakou větší spolupráci s ostatními krajskými koordinátory dopravy. Např. sjednocení průkazek (v moravskoslezském kraji sjednotili ODISku a ZETku se zlínským krajem + ODISku s I kartou Českých drah), společná aplikace pro nákup jízdenek, objednávka vlakových spojů mezi jednotlivými kraji (tak, aby regionální vlaky nekončily na hranici kraje s nutností přestupu).

Jiří

Co takhle se domluvit na společném předplatném v některých městech? Tedy cestující, co má předplatné, např. roční jízdenku v Praze by při občasné jízdě do Brna, Plzně, Ostravy měl MHD v těchto městech zdarma a to samé ostatní občané měst při cestě do Prahy. Byla by to dost velká podpora veřejné dopravy a prakticky by to moc nestálo navíc. Pokud by to měli být jen majitelé ročních jízdenek, pak jich moc nebude, a naopak taková nabídka by mohla některé cestující zlákat, aby přešla na systém chtěných ročních jízdenek, kdy jde o nejvěrnějšího cestujícího.

kakov

nejvíc by zaplakala Praha….. ten výpadek tržeb byl znát, marketingově je to dobrý nápad, otázka je jeho finanční udržitelnost…..

Leinad

Očekávám že dříve nebo později bude v různých MHD platit SJT .

medical examiner

Jakože v celé republice bude jeden tarif?
12 Kč jednorázová, 24 Kč přestupní? 😀

Leinad

Zaplatím roční paušál a můžu jezdit po celé republice.
Jelikož jednorázové jízdenky se účtují podle km mají napsané odkud-přes-kam, moc by to nesedělo k MHD.

kubisek

V Dopravním plánu Středočeského kraje 2021-2025 jsou u některých železničních tratí popsány poměrně velkorysé plány, např. Kralupy – Velvary, Kralupy – Slaný, kde je počítáno s elektrifikací a přímými vlaky do Prahy. Chci se zeptat, zda-li je to vůbec reálné, mám takový neblahý pocit, že jsou to jen vzdušné zámky, případně jen zbožné přání.

medical examiner

To nejsou vzdušné zámky. To jsou přímo vesmírné stanice…

lakes

Integrovaná doprava znamená návaznost a propojení jednotlivých druhů dopravy. Vadí mi poměrně malá možnost přestupu z osobního auta na veřejnou dopravu, zejména vlak. Vlakové stanice jsou často daleko od obcí. Obvykle pozemky SŽ po likvidací nákladní dopravy zejí mnohde prázdnotou. Přivítal bych bezpečné parkoviště (oplocené, hlídané, případně pod přístřeškem klidně se solárním panelem, osvětlené, nebo třeba pod stromy) za tarif podstatně nižší, než v Praze či jiném městě v kraji. Pak by bylo pohodlnější a levnější jet na nejbližší takový záchytný bod a pokračovat rychlejší veřejnou dopravou – vlakem. Časová ztráta na přestupu by byla kompenzována ztraceným časem při popojíždění… Číst vice »

Vít Jůza

Začnou mezi Dobříšem a Prahou jezdit spěšné vlaky, kterým lidé s radostí dají přednost před z nutných úsporných důvodů zrušenými spěšnými autobusy?

-TR-

Tohle je blbost. Trať na Dobříš nemá význam pro spojení Praha – Dobříš, ale pro spojení těch obcí s Prahou, které neleží na dálnici D4, a dále pak pro lokální přepravní vztahy. Souhlasím, že provoz se tam rušit nemá, ale je to ze zcela jiných důvodů.

Marian

Tak Ledoborec chce provoz na trati zastavit zejména z politických důvodů, protože v Mníšku bydlí jeho „oblíbenec“ Havlíček …

medical examiner

Třeba ano…
Já bych se rozhodně nebránil…třeba by to přilákalo pár lidí – výletníku do Dobříše a Mníšku.

Beda

Dobry den,

kdyz jeste dlouho nebude postaven zeleznicni tunel Praha – Beroun a zamyslite zavest na trati 171 v useku Praha – Dobrichovice primestske vlaky kazdych 10 minut, berete v potaz vubec to, ze 10 minutovym intervalem primestskych vlaku vycerpate uplne kapacitu pro nakladni vlaky, expresy, rychliky a dalsi? Je vubec moudre zavest 10 minutovy interval primestskych vlaku na pouze dvoukolejne trati?

Lukáš Chytil

Další Os zavést už nejdou, protože není kapacita. Jak píše autor předešlého příspěvku, zabilo by to rychlou trasu pro Ex a R. Jsou jen 2 rychlé trasy za hodinu v každém směru.

XXXD

Až bude 171 komplet rekonstruovaná, tak interval 10 minut bude možné zavést (v úseku Velká Chuchle – Radotín budou pro Smíchov – Radotín použitelné všechny 4 koleje).

medical examiner

Až tam s pompou zavedou ETCS?

Leinad

Proč by to řešil, kraj se má bít za svoje cestující, trasy dostane nebo ne.
Co dělá SŽ když má víc požadavků (koho odmítne, nechá jet v noci), to ať si řeší SŽ.

Stráťa

Kapacitu tratí nezvyšujeme protože stávající objednávce stačí a větší objednávce se bráníme protože by nestačila kapacita tratí… Český železničář je opravdu největším nepřítelem rozvoje české železnice.

Petr

Jak chcete řešit kapacitní dopravu z oblasti Dobříšska a Příbramska po dostavbě D4, kdy už tak přetížená část mezi Jílovištěm a Smíchovem, bude ještě víc zatížená ? Chystá kraj vybudování komunikace k trati 170 od D4, aby mohla být vytvořena parkoviště P+R ve Zdicích a Hořovicích?

Haha

Proč Středočeský kraj nedoplácí linku R16 tak jako Plzeňský, tak aby byl hodinový takt celodenně nejen Klatovy – Rokycany, ale až do Prahy, nebo aspoň Berouna?

dub

protože to nemá smysl.

Broněk

Dobrý den pane Šponar kdy hodláte odstoupit ze své funkce? Nebo počkáte na to až vás odvolají?

Jaaa

Dobrý den,

plánujete nějakou novou příměstskou železnici v širším prostoru pražských suburbií? Doprava autobusy od jihu (Kamenice – Jesenice), východu (Kostelec) i severu (Brandýs – Vinoř) je příšerná a dlouhodobě zcela neudržitelná.

Většina lidí jezdí auty a kupříkladu navrhovaný trolejbus opravdu není řešení, protože sdílí infrastrukturu s autobusy a nijak veřejnou dopravu nezrychlí a tudíž nezatraktivní.

XXXD

To jsou stavby na zelené louce za desítky miliard. To už je spíš otázka na MD, které by to muselo mít v nějaké strategii. Ale obecně je to (zvlášť v bližší době) dost nereálné. Reálně budeme rádi, když do Jesenice povede někdy v bližší době tramvaj (možná metro, ale to je ta méně reálná možnost). Zbytek holt asi nic. Osa Brandýs, Benátky by měla šanci, kdyby byla součástí nové trati na Mladou Boleslav (a možná i Liberec), takhle když se zvolila varianta přes Milovice, tak tam někdy bůhvíkdy povede při nejlepším tramvaj (z Prahy do Brandýsa).

-TR-

Tramvaj by byla vyhovující řešení.

XXXD

No ale i ta tramvaj je taková dost nejistá. Zvlášť ta do Brandýsa hned tak nebude.

Jiří

Budou všechny nové vlaky v novém barevném schématu PID? (Včetně objednaných jednotek od Pesy a Škodovky)

svojsin

Dobrý den, můžete nastínit autobusový jízdní řád Rakovník – Kralovice po zastavení vlaku (resp. nechání jen sezóních víkendů)?
Co se samotného převedení týká, mělo to být tak před 20 lety, to ale není Vaše chyba…

-TR-

Těžko říct. Jedná se o mezikrajskou trať, a zaslechl jsem nepotvrzené informace, že Plzeňský kraj chce provoz na trati zachovat. Jednání tedy budou nejspíš velmi náročná.

svojsin

Ještě nedávno platil stč. i na území plzeňskýho….
Hlavní ale je, že pro obyvatele má smysl kvalitní bus linka.
Obsazenost na znovuobnovených šukafonech je naprosto tristní.

Vít Jůza

Logicky polovina trati může dávat čtvrtinový užitek.

Jelen

Aby nebyla, když trať nevede do Mladotic a nemá tam návaznost dále na Plzeň.

-TR-

Tak třeba GWTR (dopravce rychlíků Plzeň – Most) dlouhodobě spoluorganizuje akce na podporu obnovy tratě do Kralovic. Když se něco takového koná, v Mladoticích mimořádně zastavují rychlíky.

MartinS.

Plzeňský kraj tu trať odpískal už před léty. Po NAD ČD Kralovice – Mladotice jezdila nějakou dobu (2012-13) ještě krajská linka Kralovice – Mladotice od kralovického nádraží, která byla pro nezájem cestujících zrušena (omezena). Následně Plzeňský kraj (Poved) přestal v roce 2014 platit vlaky z Čisté do Kralovic a nahradil je autobusy. Obce se složily a několik vlaků, třeba po poledni ve všední dny kvůli školám a 3x o víkendu si začaly od 04/2014 objednávat samy. Takhle to bylo v letech 2014-18. Až s rozvojem S linek začal celou linku S53 platit Středočeský kraj a po integraci Rakovnicka doplnil linkou… Číst vice »

-TR-

Několikrát se změnilo politické vedení kraje. To je ten důvod. V letech 2014 – 2016 byl hejtmanem Plzeňského kraje Václav Šlajs (ČSSD), který škrtal. Po něm přišel Josef Bernard (ČSSD, později STAN), který byl ve funkci do roku 2020. Ten měl přístup přesně opačný a naopak přidával spoje. Za něj působil jako náměstek pro dopravu Pavel Čížek (STAN), který je tam dodnes i pod hejtmankou Ilonou Mauritzovou (ODS), a ten se k vlakům staví celkově vstřícně – viz výběrové řízení, kde vyhrál GWTR.

MartinS.

Politická vedení krajů se mění každé 4 roky, to je prostě tak a nikdy to jinak nebude. Jediné, co je možné, je mít smysluplnou koncepci, na které se shodne koalice s opozicí a ta koncepce tak přežije i výměny politiků. To ovšem nic nemění na tom, že úsek Kralovice – Kožlany – Strachovice – Čistá má pro Plzeňský kraj nulový potenciál za jakéhokoliv vedení kraje.

ušatá

Ta trať se musí obnovit v celém rozsahu a stát se páteří spojení od Prahy přes Kladno, Rakovník, Kralovice na Plzeň. Má to svůj význam a zejména je to důležité pro převod nákladní dopravy a nevyhazovat peníze na neustálé a připravované zkapacitnění silnic od Plzně na sever za miliardy. Jejich zkapacitněním a další výstavbou by se jen zhoršily poměry v oblasti životního prostředí, zdraví obyvatel i stavu krajiny a jejího ohřevu. Proto je ta trať nutná i se zachováním osobní dopravy a autobusy musí zajistit napojení okolních obcí na tuto trať. Tím zajistit nejen místní, ale i celkovou dopravní obsluhu… Číst vice »

Jelen

Ne, nemělo to být ani před 20 lety ani dnes.

svojsin

Ta trať paběrkovala v osobce už za socialismu, bezohledu na Mladotice.
Klidně mohla být nahrazena už tehdy. Tj. fakt a ne jen vaše zbožné šotopřání.

Marian

Nejen na tomto serveru už začíná být nějaký úzus, že kdokoli projeví jen trochu jiný názor, než nejmoudřejší diskutér, je okamžitě označen za šotouše, ultras a kdo ví za koho ještě. Inu folklór zakomplexovaných ….

svojsin

V případě vlaku do Kralovic jiný pohled na podporu, která by měla alespoň trochu opodstatnění, není.
Takže zůstává jen fanouškovský pohled, nezabývající se realitou ani trochu.
Klášter to pravdu nevytrhne
Nemáte argumenty, tak přejdete do napadání, klasika….

ušatá

Vysvětleno to tu už bylo několikrát, tak si to opakovaně přečtěte, abyste lépe porozuměl a pochopil.

medical examiner

Hmm, co kdyby se tam po určitých korekcích jezdilo 60-80 km/h?
Bez pomalých, bez nezabezpečených přejezdů…

rozinka

A kolik by ty určité korekce stály? Miliardu? Vrátí se to vůbec i když to pak vysaje všechny cestujícú z aut a autobusů?

medical examiner

Miliardu určitě ne…a to ani v celé trase Rakovník – Mladotice.

MartinS.

Po určitých korekcích? Po kompletním přetrasování té trati. Naprosto zbytečná investice.

rozinka

Chtěl bych se zeptat, kdy budou muset ČD nabízet přednostně krajský tarif PID, přestupní na autobusy, jako je to běžné v jiných krajích místo svého? V současnosti ho průvodčí při nástupu z neobsazené zastávky ani neprodá.

Dopravák

Dobrý den, jak se plánuje řešit zastaralý vozový park na významných neelektrifikovaných železničních linkách jako jsou třeba linky S3, S5, S6 a S8? Zvlášť ta S3 by mě zajímala nejvíce, protože jako pravidelný dojíždějící na trase Praha – Neratovice nevím, proč dát přednost 50 let starému motorovému vozu 854 oproti rychlejšímu klimatizovanému autobusu.

medical examiner

843 by pro začátek stačila?
A až budou jednou dodány, tak buď 844, nebo „Linty“…

Lukáš Chytil

Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, jestli se budou ještě nějak optimalizovat trasy autobusů na Berounsku a Hořovicku. Budou se spoje dále škrtat, protože v autobuse jedou přes prázdniny jeden dva odvážlivci.

Po poslední úpravě od nového GVD (JŘ) 2021 je všechno do Berouna s přestupem a strašným závlekem přes různé díry, kdy se autobus i částo část trasy vrací a cca 15 km jede i třeba 45 minut. Já mám sice autobus 30 metrů od baráku, ale raději jdu nebo jedu cca 2 km na vlak do Berouna. Pro tyto cesty jsem si pořídil elektrickou koloběžku.

medical examiner

Tetín? Korno?

Lukáš Chytil

Praskolesy/Chlustina

Kernteriér

Budu si říkat, že vozidlo z obrázku s budoucností VHD v kraji nesouvisí.

Jiří Kocurek

Spolu s tímhle by to pěkně ladilo 😛
http://www.fotodoprava.com/images_bus_v5/lc_csapnb05.jpg

Kernteriér

Nestraš.

Olda

Ale ten je s klimoškou. Jestli funguje, tak bych to i bral 🙂 .

Kernteriér

Tak to nepůjde. Jak by to vypadalo, kdyby ji autobus měl a vlak ne?

Conductor

Dobrý den,
proč rušit už tak málo četné vlakové spoje, to chcete aby ještě více lidí jezdilo autem? Autobus za mě i více lidí není řešením, to už všichni radši pojedou autem.

Dále… Proč nespojit linky S25 a S26(i s pokračováním v Královéhradeckém kraji) kde by lidé z Křinecka dostali lepší spojení na Chlumec n.C. a dále směrem H.Kralové. Nebylo by třeba vozidel navíc, vždyť se vozidla obou směrů potkávají v Městci Králové.

-TR-

To není řešení, vozidel by bylo potřeba stejně, tedy dvě. Ale mělo by to výhodu v podobě odstranění přestupu. V zásadě ale souhlasím, že rušit provoz je blbost.

Zajímavost: k signatářům za zachování provozu na úseku Městec Králové – Křinec se připojil i senátor Tomáš Czernin (TOP 09), majitel zámku v Dymokurech.

XXXD

Nemá smysl provozovat málo vytížené vlakové spoje, když hned vedle vede silnice. Autobus vyjde v podstatě vždy levněji a často ještě nabídne lepší služby. Tvrzení, že když nepojede vlak (který by byl navíc na většině spojeních pomalejší, nemluvě o tom, že autobus má také obvykle lépe umístěné zastávky) ale autobus, tak to spoustu lidí odradí, není založené na žádných racionálních faktorech ale pouze na dogmatech. Jak si můžete všimnout, tak i na příměstských i meziměstských linkách autobusů lidé jezdí.

-TR-

Autobus nemusí nutně vyjít levněji. Stačí se podívat, v jak hrozném stavu je velká část středočeských silnic, mj. proto, že na jejich opravu nejsou peníze – ale na celý kraj nepotřebujete pár desítek milionů, které ušetříte zrušením vlaků, ale několik miliard.

Každý autobus nebo náklaďák přispívá k dalšímu zhoršení stavu silnice, a ono se to za ty roky nasčítá. To jsou externality, které nejsou moc vidět.

XXXD

Minimálně v naprosté většině případů ten autobus levněji vyjde. Víc k tomu není co dodat.

Rozbité silnice ve Středočeském kraji je příběh sám pro sebe, nicméně to rozhodně není důvod proč zachovávat provoz na zbytečných lokálkách (ony ty lokálky nakonec nejsou většinou také v dobrém stavu, nebo se za jejich opravy vyhodí nehorázné peníze, viz Mšenka, a jízdní doby zůstanou stále tristní).

Co se týče zvýšeného opotřebení silnic kvůli autobusům, tak je snad jasné, že i částka, o kterou bude údržba silnic dražší, nemůže dosáhnout na částku, která je potřeba na udržení provozu lokálky.

-TR-

Hodně záleží na konkrétní situaci – na množství dopravy, konstrukci silnice. Generalizovat to je dost obtížné.

ušatá

Pište o něčem, čemu rozumíte a podložte to výpočty. Ano, prosím? Totéž by měl udělat kraj, aby bylo vidět, jak jsou předkládané propočty na vodě.

Jiří Kocurek

Ona i ta železnice se časem opotřebuje, protože se po ní jezdí.

medical examiner

Takže 770 milionů právě za ty autobusy by docela bodlo, co?

Evik

Jaké myslíte autobusy to jako ty 15-ti leté shnilé zgarby které drží pohromadě jenom samolepky PID, kdyby cestující věděli co je vozí asi by raději chodili pěšky. V době kdy ostatní kraje řeší klimu, nízkopodlažnost atd. tady jsou rádi, že autobus vůbec jede. Jediný nízkopodlažní autobus, který v provozovně byl a pořízený s daní občanů stč. kraje (dotovaný nákup s podmínkou veřejné dopravní obslužnosti) si firma Z-group vzala na komerční využití NAD.

XXXD

Nevím co to plácáte za blbosti. Na těch tratích jezdí šukafony, to za prvé, takže si uvědomte, co to je za vozidla. A za druhé když se budu vypisovat soutěž na zajištění linky, která by nahradila vlaky, tak se dá očekávat, že tam bude požadavek na nová vozidla (nebo alespoň na nějaké rozumné stáří vozového parku).

Evik

Já nemelu blbosti Městecko začlo jezdit v PID od 7.3.3021 jeďte se podívat na autobusy co tam jezdí nikde v CZ nemají starší a horší.

svojsin

O které provozovně to mluvíte?
Vétšinově se už na regionálce používají nízkopodlažní busy, tedy LE.

Evik

OAD Kolín provozovna Městec Králové nízkopodlažní autobus vůbec žádný většina staré cca 12 až 15 let anebo ex ČSAD Plzneň Sorky v zájezdové úpravě ve kterých se na linkách nedá cestovat.

Jelen

Autobus lepší služby nenabídne, to je nesmysl. Stoprocentně to dokazuje např. současná výluka osobáků Poříčany – Kolín.

XXXD

Na to jste přišel jak? Ano všude nejezdí nejnovější autobusy, ale kdybych to měl srovnávat se šukafonem (což je na těch tratí realita), tak autobusy na jasné většině linek poskytují větší pohodlí.

Uvádět jako příklad NAD za vlaky je úplně mimo. Nikdo si nové autobusy neschovává, aby je nabízel jen ČD na NAD. Zálohy dopravců PID nejsou takové, aby se jen tak jednoduše daly pokrýt všechny výluky na tratích.

ušatá

Doložte už konečně svá tvrzení výpočtem skutečné ceny autobusu se započítáním všech nákladů a škod, stejně jako to schází třeba u kamionů a silniční dopravy obecně. Ty ceny jsou, jak jsem uváděl, podle řady propočtů od 60 až do 120 Kč/km. Najděte si to a totéž by měli udělati poiltici a úředníci na kraji, ale i třeba na MD.Pprostě silniční doprava je vysoce nákladná věc, která se nemůže vyplatit a může být prováděna jen v nezbytně nutném rozsahu, kde ji skutečně lze nahradit jen problematicky. Nejsme už v polovině 20. století, kdy se to neznalo nebo přehlíželo a hlavně byla… Číst vice »

medical examiner

Tak nějak. Lidi na autobusy kašlou…(minimálně u nás)

-TR-

Já bych se rád zeptal, proč Středočeský kraj nechce vypsat soutěž na provoz vlaků na lokálkách. V tuto chvíli Středočeský kraj platí dle smlouvy s ČD za kilometr jízdy vlaku 137,20 Kč/km, a to bez ohledu na to, zda se jedná o motorový vůz 810 bez průvodčího nebo o zdvojenou soupravu CityElefant (2x 471). Na lokálkách tedy platí za nerekonstruovanou 810 bez průvodčího víc, než kolik platí Ústecký kraj za kilometr jízdy vlaku DLB, který je nízkopodlažní, má klimatizaci, Wi-Fi, zásuvky a jezdí na něm průvodčí. Ústecký kraj platí 136,79 Kč/km.

-TR-

Pro ostatní diskutující bych rád podotkl, že koalice ve Středočeském kraji není jednotná. Proti rušení provozu na lokálkách se opatrně začínají ozývat někteří Piráti, a také upozorňují na to, že smlouva s ČD je nevýhodná a lokálky by se měly soutěžit. Zatím jsou ale v menšině.

Připomenu ještě vyjádření Boreckého z prosince 2020, kde o smlouvě s ČD říká doslova toto: „S Českými drahami byla v roce 2019 uzavřena desetiletá smlouva, která není sama o sobě pro kraj špatná.“

https://www.ctidoma.cz/politika/petr-borecky-z-tohohle-mejdanu-se-bude-zeme-dlouho-vzpamatovavat-babis-ale-urcite-neni

Petr

To zní jako velká hloupost. Proč by někdo objednával sukafon, kdyby mohl mít za stejný prachy railjet, kdyby byla cena za km stejná (jak vy tvrdite)…

-TR-

Ta smlouva je tak napsaná. Jestli mi nevěříte, podívejte se do registru smluv. Ty údaje jsou veřejně dostupné.

Petr

Tak jsem se tam podival a nemate pravdu. 137,20 je podil celkovy uhrady a celkovyho poctu najetejch vlkm. To samozrejme neznamena, ze slon stoji stejne jako sukafon a taky nema smysl srovnavat to cislo s Usteckym krajem.

-TR-

Vy nemáte pravdu. Podívejte se do originální smlouvy, kterou za Středočeský kraj podepisovala Jermanová, na článek 6, odstavec 4. Vzorec pro výpočet kompenzace tam zní: K = ODV * C_vlkm

K je výše kompenzace v Kč, ODV je objednaný dopravní výkon a C_vlkm je sazba v Kč/km podle řádku 24 Výchozího finančního modelu.

A ten výchozí finanční model dává jednu cenu za jakýkoliv vlakokilometr!

Petr

V tom samym odstavci, hned pod timhle vzorečkem máte napsaný: „V případě změny jízdních řádů bude kompenzace upravena o výkony násobené variabilními náklady dle příslušných typů vozidel.“
V odstavci nad tim je zase psáno: „Součástí přílohy č. 5 Smlouvy je specifikace jednotkové variabilní části kompenzace v Kč/vlkm (Cvvlkm) pro jednotlivé kategorie vozidel“.

-TR-

V případě změny jízdních řádů, tzn. pokud se budou přidávat nebo ubírat vlaky nad rámec, který je stanovený ve smlouvě. Za vlaky, které jsou stanoveny v tom rámci, se platí ta jednotná cena.

ušatá

A kolik si myslíte, že stojí 1km řady 810? Ale musíte to porovnat s autobusem a za stejných podmínek a při stejných platbách. Tedy třeba i s tou dopravní cestou.

rozinka

A ještě dlužno dodat, že v Ústeckém kraji jde o brutto smlouvy, kdežto ve Středočeském kraji netto smlouvy, kdy dopravce ještě inkasuje tržby z jízdného

-TR-

Dobrá poznámka! Tady je vidět, jak je smlouva mezi Středočeským krajem a ČD nevýhodná. Pokud se nebude soutěžit, není možné, aby byl rozsah veřejné dopravy finančně udržitelný. Soutěže jsou daleko lepší řešení než tupé škrty prosazované Boreckým, který pravděpodobně je zadobře s ČD a nechce pustit konkurenci. Aspoň to tak vypadá.

XXXD

No nevýhodná. Jako to, že se tratě nerozdělily do více souborů, ale smlouva se podepsala na všechny tratě v kraji jako celek, také rozhodně považuji za chybu. Na druhou stranu, co se týče té ceny na kilometr samotné, tak za provoz na lokálkách se sice zaplatí víc, ale za provoz na hlavních tratí, kde jezdí 471 se zase zaplatí míň, než by se normálně platilo za km u takové EMU.

rozinka

Na druhou stranu v plné 471 u Prahy budou i ty tržby o něčem jiném než na lokálce v polích.

XXXD

To sice budou, ale tržby kryjí relativně malou část nákladů na provoz, takže reálně poměr tržeb a celkových nákladů na provoz vlaků může (a pravděpodobně taky bude) na lokálkách i na hlavních tratí dost podobný. Prostě provoz na hlavních tratí logicky stojí víc než na lokálkách a není na tom nic divného, protože regionální doprava zkrátka není výdělečná.

-TR-

Souhlasím. Ovšem kvůli takové smlouvě není přehled o tom, co kolik stojí – a pokud se bavíme o penězích z veřejných rozpočtů, tak je ve veřejném zájmu ten přehled mít. Potom to vypadá, jako kdyby provoz na lokálkách byl strašně drahý a na hlavních tratích levný. Není tomu tak, reálně je to právě naopak.

XXXD

Ano s tím souhlasím, jen bych úplně neřekl, že je to pro kraj (finančně) vyloženě nevýhodná smlouva. Holt ta smlouva je dílo opravdu skvělého předešlého vedení Stč. kraje v podání ANO, které se novou smlouvu neobtěžovalo začít řešit dřív než rok před vypršením tehdejší. A pak to taky podle toho dopadlo. Současné vedení má jen omezené možnosti, co s tím teď dělat.

ušatá

Takže co se pak na zrušení pár spojů motorů 810 ušetří skutečně? Ten výpočet by byl právě velmi zajímavý a schází. A smiřte se s tím, že čistý provoz /při stejném propočtu jako u autobusu a bez započítání dopravní cesty je 25 – 35 Kč. Ale za to nikdo jezdit samozřejmě nechce. A ČD mají také další náklady, které do ceny musí započítat, což autobusáci nemají. A v tom jsou i ty stálé rozpory.

-TR-

Ještě bych doplnil, že smlouva Ústeckého kraje s AŽD stanovuje platbu dokonce jenom 115,02 Kč/km. Rozdíl oproti DLB je ovšem dán tím, že v části trasy jede AŽD na vlastních kolejích, takže neplatí SŽ poplatek za dopravní cestu (ovšem samozřejmě musí z něčeho brát peníze na údržbu kolejí).

Jelen

No jako aby tady ve SČ kraj jezdily regiosprintery jako u DLB, to ať tam radši nejezdí vůbec nic.

-TR-

RegioSprintery zkrátily jízdní doby mezi Lužnou a Chomutovem tak, že bylo možné obnovit dvě zrušené zastávky, které se musely projíždět kvůli křižování.

rozinka

Budete se divit, ale DLB s regiosprintery už ve Středočeském kraji jezdí.

medical examiner

Takže při průměrné úhradě za vlkm 179,-Kč by bylo přiměřené požadovat pouze klimatizované vlaky?

-TR-

Nemělo by existovat nic jako průměrná úhrada na celý kraj. Je třeba kraj rozdělit na provozní soubory a na každý podepsat smlouvu zvlášť. Ceny se tak logicky budou lišit.

medical_examiner

To je mně jasný…
Ale já myslel průměr ve smyslu statistiky…

ušatá

Spíš na cenu za použité vlaky – soupravy a každý by si pak vybral, na co má a co se hodí. Pak už by ale záleželo hlavně na tvorbě oběhů – grafikonu.

MirekP

Pan Borecký argumentoval v podcastu, že nikdo nepojede z Dobříše do Prahy vlakem. To je pravda, ale uvědomuje si také, že jsou lidé s ostatních míst, kteří ji využívají jak pro cestu do Prahy, tako do Dobříše, případně mezi jinými místy. V mnoha případech je trať výhodnější, než cesta autobusem s přestupem v Mníšku nebo na Dobříši. Zvlášť pro ty, kteří mají cíl cesty v JZ části Prahy nebo mohou využít přestup na C na Kačerově.

Jelen

V tomto s vámi zcela souhlasím, trať obsluhuje mnohem více obcí, než jen Dobříš. Jenže to někteří zabednění antilokálkoví bojovníci nikdy nepochopí.

Petr Vít

Dobry den, kdy se konecne zavede vlakove nebo autobusove spojeni Praha-Mladá Boleslav v nocnich hodinach. Radi bychom za kulturou do Prahy ale bohuzel posledni spoj je pred 21h a pak uz nic. Pritom na Nymburk i v 0:40 🙁 Dekuji Petr Vít

Pampeliška

Od prosince pojede poslední po půlnoci. První po půl šesté. Bude to v rámci integrace Mladoboleslavska.

Hodně štěstí

Opravdu považujete za rozumné úplně zastavit provoz mezi Čisovicemi a Dobříši? Jezdí tam množství turistů a cyklistů. Pro tuto klientelu opravdu není ideální autobus.

Slávek

Může tam jezdit cyklobus

Dopravak

Cyklobusy jezdí ve valné míře jen soboty, neděle, a to jen o prázdninách….zbytek roku si může člověk trhnout,…nebo jet autem……B) dost často mají cyklobusy dost omezený počet míst…

-TR-

Přesně tak. O víkendech by se na trať do Dobříše hodila klidně souprava s podobným cyklovozem, jako má GWTR na Šumavě.

Stráťa

A je to vlastnost toho cyklobusu nebo jeho objednávky? Opravdu je ve všední dny cyklobus neschopný pohybu? 🙂

medical examiner

On sám ano, ale ti zoufalci v něm už pak moc ne… 😀

Jiří Kocurek

Dostat bicykl do originánlí 810 není problém. Naložit tam druhý také není problém, vůz má dva představky.
Jen je pak problém pro ty, kterým ten bicykl nepatří a jedou jinam.

MirekP

Cyklobus jezdí do Mníšku od vlaku z Dobřichovic. Využívané jsou obě možnosti, ale vlakem bez přestupu jezdí daleko více cestujících. Cesta je výrazně příjemnější.

lopata

hovno ten se tam nevyplatí

Pája

Hovno se neříká 😉 ale máte pravdu 😃

MirekP

Problém této trati je nespolehlivost zakonzervovaná chybným rozhodnutím minulého vedení STČ s využitím současného vozového parku. Stav trati je po rozsáhlých rekonstrukcích velmi dobrá, doplněna novým zabezpečením a novými přejezdy (se světly, částečně i se závorami). Po těchto změnách došlo k výraznému zlepšení, navíc mírným posílením dopravy i s přijatelným jízdním řádem ve smyslu pravidelný interval do Prahy ráno, z Prahy odpoledne. Ale existují nadále problémy, které postupně cestující odrazují a to je především vozový park. Nejde primárně o to, že regionovy nejsou vozidla odpovídající požadavkům dnešní doby, ale o to, že se jejich stav natolik zhoršuje a jejich poruchovost… Číst vice »

-TR-

Přesně tak. Kdyby Středočeský kraj dostal rozum a začal soutěžit, mohl by získat nižší cenu a lepší vozidla. Tratě do Dobříše a Čerčan by mohl obsluhovat soukromý dopravce a mohla by tam třeba jezdit nějaká ojetá Desira z Německa. Ta by mohla kapacitně vyhovovat. V pracovní dny stačí jedno, o víkendu dvě spojená. Oběhově se to dá vyladit tak, že v pracovní dny pojede víc vlaků s nižší kapacitou a o víkendu méně vlaků s vyšší kapacitou, čímž může být potřeba vozidel zhruba stejná – a tím se dají také snížit náklady.

medical examiner

Pokud to ta Desira vyjezdí časově 😀