Budoucnost veřejné dopravy ve středních Čechách. Do podcastu přijde šéf IDSK Šponar, můžete se ptát
Veřejnou dopravu ve Středočeském kraji čekají změny. Chystá se zdražení i útlum provozu na vedlejších tratích.
Pražská integrovaná doprava (PID) je díky expanzi ve Středočeském kraji aktuálně nejrychleji rostoucím integrovaným dopravním systémem v Česku a okamžik, kdy budou do systému PID zapojeny všechny linky Středočeského kraje, se rychle blíží.
Od letošního 7. června stojí v čele IDSK Zdeněk Šponar. Vedení organizátora přebírá v okamžiku, kdy kraj otevřeně říká, že náklady na dopravní obslužnost dosáhly neudržitelné výše, v pokladně chybí dostatek finančních prostředků a k tomu se celý systém veřejné dopravy kvůli pandemii potýká s úbytkem cestujících, a tedy i s propadem tržeb. Navíc čeká cestující ve středočeských integrovaných spojích od 1. srpna po deseti letech zásadní zdražení jízdného. Ceny jízdenek PID ve vnějších pásmech vzrostou v průměru o 25 %.
Kolik vlastně stála Středočeský kraj ve veřejné dopravě pandemie? Jak se budou v systému hledat úspory? Skončí skutečně letos v prosinci provoz vlaků s cestujícími na některých středočeských lokálkách? Co přinesou nové standardy dopravní obslužnosti a jak na ně zatím reagují starostové? Připravuje se sloučení IDSK a ROPID tak, aby měl systém PID jen jednoho organizátora? Jak bude vypadat barevné řešení Středočeských vlaků a autobusů? Dočkáme se skutečně tramvají, které pojedou z Prahy do Středočeského kraje?
Tato a další témata otevřeme tento týden při natáčení dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz, jehož hostem bude právě nový ředitel IDSK. Své otázky mu můžete v diskusi k tomuto článku pokládat až do úterního večera. Rádi z vašich dotazů několik pro našeho hosta vybereme.
ZE ZDRAVOTNÍCH DŮVODŮ BYLO STŘEDEČNÍ NATÁČENÍ ZRUŠENO, PODCAST BUDE POŘÍZEN V JINÉM TERMÍNU.
O Zdeňku Šponarovi (57)
Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy a už během studií pracoval v informačních systémech a službách pro cestující na pražském letišti. Po škole začínal v obchodním úseku tehdejších Československých aerolinií, u kterých nakonec zůstal téměř 20 let a řídil například zahraniční zastoupení aerolinií v Německu a na západním Balkánu. Po odchodu z leteckého byznysu přijal nabídku řídit společnost Zetor Deutschland GmbH a rozšířit její prodejní a výrobní působnost o teritorium Rakouska a Švýcarska. Po návratu do Česka se stal součástí tehdy vznikajícího systému Integrované dopravy Středočeského kraje, kterou spoluzakládal. Letos na začátku června ho Rada Středočeského kraje jmenovala ředitelem IDSK.