Budou příští rok jezdit elektrické vlaky? Dodávat elektřinu do trolejí nikdo nechce

Elinka. Autor: České dráhyElinka. Autor: České dráhy

Správa železnic je největším odběratelem elektřiny v České republice. Řešení na příští rok zatím nemá.

Česká železnice řeší ještě nedávno nepředstavitelný problém. Správa železnic (SŽ) ani na konci léta nemá dodavatele trakční elektřiny na příští rok, ačkoliv každoročně jej oznamuje v jarních měsících na základě burzovní aukce. Zatímco ještě před rokem bylo v aukci na energetické burze Power Exchange Central Europe (PXE) sedm zájemců, mezi kterými zvítězila firma ČEZ ESCO, letos zájemce chybí. Řekl to generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na páteční tiskové konferenci. Podle něj SŽ hledá řešení ve spolupráci s ministerstvem dopravy.

„Ta situace je velice napjatá. Cena je stále rostoucí, často je ale větším tématem, jestli vůbec bude ta zdrojovost, a ne za kolik. Není den, kdy bychom nebyli v kontaktu s dopravci – v našem případě je největším odběratelem skupina ČD – a stále hledáme nejvhodnější formu, jak zkusit další pořízení elektrické energie. Hledáme řešení, ale jaké bude, na to neumím teď odpovědět. Uvědomujeme si, že se blíží měsíc leden,“ řekl Svoboda. Podle něj přichází v úvahu například kvartální nákup nebo úhrady v cizí měně. „Odpověď na to, jak si s tím poradit pro příští rok, se skrývá v celkovém řešení současných cen energií, řešíme to dennodenně,“ doplnil ministr dopravy Martin Kupka.

Správa železnic, která je největším odběratelem elektřiny v České republice, poprvé využila aukci v roce 2018, kdy hledala dodavatele na rok 2019. Celkem poptávala 1,31 milionu MWh. Tehdy v aukci zvítězila společnost Amper Market podnikatele Jana Palaščáka. Firmu, která překvapivě vyšachovala tradičního dodavatele ČEZ, následně koupila společnost Europe Easy Energy ze skupiny Bohemia Energy. Ve všech dalších aukcích zvítězil ČEZ, smlouva se uzavírá vždy na rok.

SŽ se k zajišťování a rozúčtování trakční elektřiny pro českou železnici vrátila v lednu 2019 po devíti letech. Od roku 2010 se o to staraly České dráhy, což se ale stále méně líbilo konkurenčním dopravcům. Dlouholetým dodavatelem elektřiny pro českou železnici je ČEZ. Výjimkou byly pouze tři překlenovací měsíce v roce 2010, kdy elektřinu dodal E.ON, pak to byl na jeden rok (2019) zmíněný Amper Market.

Soutěžním kritériem v aukci bývá takzvaný přičítací koeficient nad velkoobchodní trh, tedy index dodavatele.

Ceny elektřiny v Evropě v poslední době lámou donedávna nepředstavitelné rekordy. Pro francouzský trh na energetické burze EEX cena tento týden poprvé přesáhla 1 000 eur za megawatthodinu. Na německé burze cena tento týden poprvé překonala 700 eur za megawatthodinu. Ceny plynu a elektřiny za půl roku od začátku ruské invaze na Ukrajinu stouply o stovky procent.

„Trh se do určitě míry vymkl kontrole, přestává tržní volatilita reagovat na dobré zprávy a kumulují se jenom ty špatné a tlačí to ceny nahoru. Je to problém celé Evropy a samozřejmě pokud máte evropský trh a celoevropský problém, tak to nejjednodušší řešení se hledá na celoevropské úrovni,“ řekl ve středu ministr průmyslu Jozef Síkela. Trh podle něj ztrácí svou funkčnost a je nutné hledat cesty jak zasáhnout. Vláda údajně hledá „řešení na úrovni EU“, žádné ale zatím nepředstavila.

Tagy Správa železnic trakční elektřina
427 komentářů