Budějovické letiště zmodernizuje pojezdové dráhy a rozšíří odbavovací plochy
Letiště České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Letiště chce omezit pohyb letadel na ranveji, která slouží i k pojíždění.

Letiště chce omezit pohyb letadel na ranveji, která slouží i k pojíždění.
Cestování z Budějek je skvělé. Mám to pár km, parkoviště u terminálu, klídek.Do Prahy pár hodin po stezce odvahy, dálnice, parkoval jsem jednou v Buštěhradu, jindy na Poldovce v Kladně, chaos, ztráta času. Jen by to chtělo přilákat více cestovek.
Naprostý souhlas!
Vypada to jako letiste, ale je to tunel? Co je to?
tunely v Budějovicích umí 😉
Proč, když tak nikdo nelétá? 😀
Už snad chybí jen projekt na prodloužení dráhy, aby se tam vešel i Airbus A380. Nebylo by lepší zaplatit jihočeským konšelům studijní cestu na letiště Ciudad Real?
Paradoxně, pokud by tam mohli přistávat i letadla typu Airbus 350, 380 či Boeing 747, 787 tak by to pro dopravce z Asie (Japonsko, Korea, Čína) mohlo být zajímavější než Praha, protože většina tamních turistů jede z Prahy do Českého Krumlova a zpět. Takže by to jezdili opačně.
Jinak to letiště je prioritně dovolenkáře a letos České Budějovice překonaji Karlovy Vary v počtu cestujících. A pokud se dostane letiště během dvou let na 80 000 – 100 000 cestujících může generovat černou nulu.
Nevěřte tomu, tedy pokud myslíte těch 80-100 tisíc celkových. Pouze pokud by bylo mysleno odlétávající (tj. 160 – 200 tisíc celkem), tak za určitých okolností je černá nula možná, ale nevěřím tomu. Ostatně, příklad PED je jasný – měli v roce 2024 přes 200 tisíc a stejně jsou pořád ve ztrátě… A OSR byla s počty kolem 300 tisíc také ve ztrátě.
Tudle jsem se v ČB zastavil, načež uprostřed tónů dechovky, zpěvu ptáků a trolejbusů najednou obrovský hluk. Tryskáč jak prase, říkal jsem si. Příroda ztichla, život se zastavil a všichni otočili hlavu směrem, odkud to přicházelo. A pak se to stalo. Nad břízkami se objevila známá obrovská silueta, která se přibližovala a nemilosrdně vystrčila drápy, kterými za chvíli drapsne runway a už ji nepustí. Už nebylo pochyb, co se stane a všichni otevřeli pusu a řekli svoje „wau, hůůstýýý“. Přilítla obří A220 TVS v barvách ČSA, aby naložila koupáky do Hurgády…
snad nebude létat moc často, to by se taky lidem (obyvatelům) nemuselo líbit. Ale je pravda, že na Živitelku by mohly lítat ze vzdálených koutů světa..
Jasně, vidláci se budou lítat na traktory…
no jasný, třeba arabové nebo černoši z afriky 😀
Hezký popis, pobavil 😉
Poslední dobou mi přijde, že i letadla v Praze létají dost nízko. Nevzpomínám si, že bych někdy dřív takto slyšel letadla. A právě když poznám siluetu A320 nebo B770, tak je jasné, že to nejsou ani vojáci ani sportovci.
Ale jinak jsem něco podobného vídal (slýchal) na Tenerife, když jsem byl na tamní univerzitě pár dnů na konferenci. Nechápal jsem, jak může fungovat univerzita za řevu letadel. Nebo jestli v době, kdy se na univerzitě normálně učí letadla létají méně (neni už sezona, ale tam je sezona furt)? Každopádně i v posluchárně v přízemí to udělalo docela randál.
Zazil jsem tam neco podobneho. Cekal jsem, ze bude nasledovat vybuch a ohniva koule. Teprve po chvili mi doslo, ze v CB nejsou zadna dira a maji i mezinarodni letiste.
A220 v ČB opravdu nebyla a už vůbec neletěla do Hurghady, jelikož do Hurghady nelétá SW, ale Nesma Airlines :).
To musí být adrenalin. Pristane, otočíte se a jedete po ranveji zpátky, přestože víte, že už za několik dní poletí další letadlo.
Ale vážně. Teď je potřeba dát úsilí a peníze do toho, aby to letiště mělo smysl. To letiště je v podstatě v Českém Krumlově a mělo by být atraktivní pro zahraniční turisty. Pokud je přesvědčíte, aby zůstali ubytovaní v Budějovicích pár nocí a zajeli se podívat do Třeboně, Tábora, na Hlubokou nebo na Lipno, tak to je přínos pro region.
To letadlo ale bude zase on… 😀
To by se to letiště ale muselo nejdříve stát VEŘEJNÝM mezinárodním. Zatím má stále pouze statut NEveřejného mezinárodní letiště. Je to i v článku napsané.
Zjednodušeně to znamená, že žádná společnost zde nemůže spustit veřejnou linku. Takže letiště zůstává závislé pouze na charterech cestovních kanceláří.
Budějícím by měla stačit dálnice/ pořádná železnice na jih a letiště v Linci, v ČB letiště netřeba.
Až na ten Linec, kde toho litá asi o dva prdy víc jako do těch Budějovic, souhlas.
tak máme taky Prahu a Vídeň 😉
Porad lepsi, aby litali z Lince, kde to nedotuji oni
Ten plán má pochopitelně několik rovin a proto se nedá šmahem ani odmítnout, ani schválit. Pokud se na to ale podíváme podrobněji, tak jde o pojezdové dráhy A, C, D a T, které jsou při stávající šířce objektivně na hranici (18 m šíře), hlavně co se oblouků týče. Obecně totiž platí, že minimální šířka pojezdové dráhy pro letadla kategorie D (což je zjevně zamýšlený kritický ty je 18 až 23 metrů, v závislosti na rozpětí vnějších kol hlavního podvozku letadla. Pokud je rozpětí vnějších kol hlavního podvozku letadla menší než 9 metrů, šířka pojezdové dráhy je 18 metrů. Pokud je… Číst vice »
Takže když se to zaokrouhlí, tak z toho bude krásných 200M, aby bylo na vedlejší výdaje.
Nechteji si otestovat to, zda nekomu vysvetli navratnost teto investice treba tim, ze si na to zkusi vzit uver v bance?
Když slíbí, že to bude pro letadla na elektriku tak je úvěr i s nižším úrokem.
Jakože se stane, že se zrovna potkají dvě letadla a jedno nemůže pár minut počkat, až se druhé otočí a odroluje z dráhy? 😀
Například na Kilimanjaro airport j docela slušný provoz a také se provádí často točka na dráze.
Takový Tromso by mohlo povídat… 😀
Super, díky za tip, kam se dále podívat 😉
Velká část Brna (i když má větší letiště a Brno je větší než ČB) létá z Vídně. Velké procento lidí z Čech létá z Mnichova …
Čí to bude zakázka? Kdo to zaplatí?
daňoví poplatníci, bohužel si nemůžou vybrat…
Tak to bychom měli.
Teď už chybí jen pár drobností: zájem dopravců, poptávka cestujících, ekonomický smysl…
Tak nějak. Kdyby tam bylo 20 letů denně, tak by to jeden pochopil.
I těch 20letů denně je málo, aby nestačil backtrack. Letounu na to stačí 5 minut.
prý se stahují z Vídně Wizz i Ray, tak třeba půjdou do ČB 😀 😀 😀
Tak když se řádně zadotuje, tak se tam může na chvíli Ryan objevit 😀
Je mi naprosto jasné že dostanu bambilión mínusů, ale tenhle populistický přístup „mezinárodní letiště v každém kraji“ v naší pidizemičce? Opravdu? Smysl by možná měla tak maximálně Ostrava, a tu bohužel zdatně válcujou Katovice. A jinak? Investovat do Prahy, navýšit kapacitu, dořešit dopravu na/z letiště, i když hub z toho tady už asi nevytvoříme… Není v tom nic osobního, naopak já mám tahle regionální letiště moc rád. Loni v létě jsem byl kolegům v Budějovicích pomoct a je to tam super. Fandím jim, moc se mi líbí to nadšení které personál má. Stejně tak třeba ve Varech. Je krásně vidět… Číst vice »
Proč myslíte, že dostanete mínusy? Máte naprostou pravdu.
Tak ne každý musí s mým názorem souhlasit, a navíc si plně uvědomuji, že jako Středočech jsem do určité míry ovlivněn pragocentrismem
Proč má smysl maximálně Ostrava ,když vedle v Brně mají více PAX než na všech regio letištích dohromady?
To zavřete letistě ,protože v tom.není nic osobního? Ach Joo…
Vidíte Ivane, přesně proto myslím že dostanu mínusy. Tady se kupříkladu ozývá někdo patrně z Brna a podezřívá mne z osobních antipatií k Brnu. Ale já nepsal že chci něco zavírat, o tom tu nepadlo ani slovo. Ale stejně jako má Ostrava konkurenci v podobě Katovic, Brno to má stejně s Vídní, a ostatně i s Prahou. Já nenavrhují žádné zavírání letišť, přečtěte si pane Zdeňku můj příspěvek prosím znovu. Zároveň se tímto omlouvám, že jsem ve své úvaze upřednostnil Mošnov před Tuřany – pro mě to bylo z čistě pragmatického hlediska že Ostrava je od Prahy časově dvakrát dál.… Číst vice »
A to je právě ono.Ve vaší úvaze,a nejen vaší je Praha středobod ….
Že je to daleko do Ostravy máte v hlavě už navždy..
A když tak jsem u Znojma.
Ano je, však jsem to otevřeně přiznal. A pokud vím tak z Prahy do Ostravy to nějaký kousek je, nevím jak to tím souvisí. A vy to zas máte kousek do té Vídně… Naše země je prostě moc malá aby měla letiště za každou chalupou
Nechápu vaší úvahu,proč řešíte vlastně krajská letiště, vy na ně určitě nic nedoplácíte.Kousek znamená ve špatném odletovém času +4 hodiny navíc.Že se JM snaží létat z Vídně je fakt, moderní letiště,větší výběr linek a lepší ceny jsou jasné plus pro Vídeň.
Minimálně u koupacích linek je právě lepší jít ale z malého letiště, rychlost a přehlednost je největší benefit regionálních letišť.
Ale já jsem rovnež neříkal nic o doplácení. Já přeci vím že jJihočechům nebudu nic doplácet. Oni si to z krajských peněz zadotují sami. Krajská letiště řeším z úplně stejného důvodu jako Vy – přišel jsem sem vyjádřit svůj názor. A ten je, že cpát peníze do nečeho co nevydělávvá je nesmysl
Ano souhlasím, město Brno a JMKraj nic na letiště v Brně nedoplácí tak je to asi v pořádku..
Podle vás ,ale má smysl jen letiště nejdál od Prahy….no nic…
To stejné můžu říct o pražských divadlech,muzeí,památkách atd.
Víte,že třeba ND Praha zaměstnává 1400 lidí a jen stát posílá víc než miliardu ročně…..
My se pořád moc nechápeme, že? Ona tam také byla zmínka o zajištění rychlého a kvalitního spojení do Prahy. Ale hlavně můj komentář primárně nebyl vůbec o Brně, jen Vy jste se toho strasně chytil. Ale já naprosto chápu Váš pohled – je fajn mít letiště za bukem, je fajn malé letiště protože tam jde všechno rychleji. mám rád malá letiště. Ale… když se budeme bavit o Budějovicích, tak za předpokladu, že jednou ročně poletí každý z obyvatel kraje (cca 650000 lidí) na dovolenou, dělá nám to při kapacitě bulíka dejme tomu 180 lidí krásných deset letů denně. To už… Číst vice »
přesně v ČB se nestane, že si splete letadlo 😀 je tam prostě jen jedno 😀
Jenže je docela krátkozraké vše poměřovat dnešní optikou. Létání je čím dál tím více dostupnější a levnější. A teď je trend více přímých letů i z malých letišť, což usnadňuje dostupnost více lidem.
To máte sice pravdu, ale na druhou stranu čert ví co bude. Bude v budoucnu opravdu udržitelné provozovat levnou leteckou dopravu pro masy, když na druhé straně je tu tlak na snižování emisí a podobně? Když se to například tady v Budějovicích fakt rozlítá, kolik lidí tam začne nadávat na hluk, protože dosud to byla takřka venkovská idylka? Je v regionech opravdu tak vysoká poptávka aby to uživilo mezinárodní letiště? Má ten který region tolik co nabídnout, aby to přilákalo lidi? Není to jen o tom vyvážet – v tomhle případě Jihočechy – do světa
příklad může být Linec, průmyslová oblast, spousta firem, vetší město (obyv.) 2x?, větší oblast (obyv.) 3x? a kolik tam toho létá? Cargo? a něco málo linek . To v ČB moc nehrozí, tak co pořád chcete…
Co já chci? Paralelní dráhu na LKPR a víc stojánek, když už se ptáte
Takže pokud to chápu správně, tak letiště nestíhá, musí postavit pojezdové dráhy. Ale tak to je přece super, protože tím pádem jsou těžce v zisku a ten zisk investují do dalšího rozvoje. Jen teda mi to nějak nesedí s údaji na FR24, kde to vypadá, že tam skoro nic nelítá. Vysvětlí mi to někdo?
A kdy že to má být? Nevidím žádný termín.
Ano letiště je to malé, s malým provozem, ve ztrátě. Ale musíme si říci co chceme a jaký to má potenciál do budoucna. A tady se ukazuje, že to nemusí být nutně taková blbost, jak se zdá. Doba se zrychluje, opět se létá více a více, trendem jsou menší letadla pokrývající i lokální letiště s přímými lety mezi sebou. Ostrava roste a má už docela dost linek vč. Varšavy, Brno nově bude mít linku do Frankfuru. A u Budějc se čekalo, že se zkusí chartery a že to nejspíše zas chcípne. A ono ne, ono se to chytlo, protože poptávka… Číst vice »
Jakoze jsme ve ztrate, tak budeme v jeste vetsi?
Pokud je tu reálný předpoklad ekonomické návratnosti v budoucnu (což může být i větší atraktivita celého regionu pro turismus i byznys), tak investovat dává smysl.
To by museli být hodně bohatí turisté, aby na daních nechali těch několik tisíc, kolik prodělají za jednu letenku.
Ono se stačí podívat na příklad Ostravy, která se stává technologickým centrem. A to i díky blízkosti letišť jako je Ostrava, Katowice a Krakow.
Ostrava se stává technologickým centrem? Albánie? Nic ve zlém, ale ničeho takového jsem si nevšiml.
Jenže všechno toto je za cenu dotací, že …
Opravdu chcete srovnávat „aglomeraci“ České Budějovice (173 tisíc obyvatel) s aglomerací Ostrava (skoro 1 milion obyvatel)?
V Budějovicích je takový provoz, že absence pojížděcí dráhy limituje počet vzletů a přistání, lety nabírají zpoždění, jelikož je ranvej obsazená pojíždějícími stroji?
ano přesně tak.. stejně důležité druhé odbavení, pač jedno nestíhá… časem další a další
Bože, ty to vidíš… proč … (facepalm)
Investovat do letiště ve ztrátě pro pár letadel.
Je fajn, že v jčk je vše hotové a nyní nastal čas investovat do letiště pro těch pár letadel ta rok… Fandíme 😁
Tak ale zase někdo může mít hezkou dovolenou 🤣🤣🤣 žádná dlouhá cesta na jiné letiště. Ještě by to chtělo zadotovat nějaké linky. Třeba do Prg, Brq, Košice …..🤣🤣🤣🤣 a
Ano, není kudy dostat peníze ven z rozpočtu, tak postavíme něco, co sice nepotřebujeme, ale budeme moci tunelovat stavbu.
To je sice pravda, ale podívejte se na to kolik měl Kuba volební výsledek a to je členem nenáviděné vládní strany. Takže obyvatelům kraje to rozhodně nevadí.
tak ono být populista a tím mít oblíbenost není nic nového, stačí se podívat na jednoho původem slováka a jednoho opilce chalupáře z Vysočiny 😉
Kuba je všechno možné ale populista fakt ne.
Kuba je doslova definice populisty. Poslouchal jste ho někdy?
No jistě, proto veřejně uvedl, že se nehodlá podílet na volební kampani ODS před říjnovými volbami.
https://www.facebook.com/100063497509308/videos/513803638488472/?__so__=permalink
Čas: od 9:20 – 13:35
Na rozdíl od některých jiných kecálků je za ním vidět práce pro kraj, v dopravě a zdravotnictví především.
V dopravě právě nejvíce škodí. Protože se k němu ještě nedoneslo, že doprava nejsou jen auta a rekreační cyklisti. Doprava v cb a okolí je v naprostém rozkladu a kromě budování okruhu, který nic v problematických lokalitách nevyřeší, se nic neděje a ani neplánuje.
Doprava se dotýká každého obyvatele kraje, takže její vývoj za posledních pár let si každý může zhodnotit sám na vlastní kůži a nepotřebuje k tomu vaše expertní posudky.
Pokud by vaše slova měla alespoň nějakou věrohodnost, tak by Kuba před rokem v krajských volbách nezvítězil zcela bezkonkurenčně, a to přesto, že je členem vládní ODS.
https://budejovice.rozhlas.cz/ods-vedena-martinem-kubou-drtive-vyhrala-krajske-volby-na-jihu-cech-nebude-ani-9317822
Je vidět, že téma „Budějovické letiště““ vás vzrušuje, když tady máte 7 příspěvků. Škoda, že jste tady nevedl takové plamenné řeči v době, kdy byli hejtmani z ČSSD a letiště bylo mrtvý brouk, který pouze polykal peníze bez jakéhokoliv efektu. Kuba letiště zdědil, rozhodl se ho rozlítat a zatím se mu to daří.