Budějovické letiště dostane letos od kraje 94 milionů, méně než loni
Airbus A320 společnosti Freebird, letiště České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Z Českých Budějovic se loni létalo na objednávku cestovních kanceláří na řecké ostrovy Rhodos a Kréta, do turecké Antalye a do Burgasu.
To tady v Evropě neumí nikdo podnikat bez dotací, oprava, myslím velké firmy to asi neumí. A pokud si na sebe nevydělají, ať nepodnikají, stejně to jen generuje CO2.
Budvarovické nesmyslné a zbytečné letiště rozhodně nevzniklo proto, aby vydělávalo. Hlavním podnikatelským záměrem je ždímat dotace, nic víc v tom není.
To letiště je černá díra! Ryanair či nějakou jinou nízkonákladovku tam těžko přilákají když kousek je Praha ,Vídeň ,Linec .. A ty cestovky to nemůžou v životě nějak alespoň trošku rentovat. Nehledě na to když jsem letěl v červnu s rodinou na pobytovku do Turecka tak ač jsem z ČB ,tak jsem stejně zvolil Prahu jelikož od té samé cestovky byl pro naší čtyřčlennou skupinu odlet z Prahy o více jak 5500 Kč levnější
Celá věc má dvě roviny. Necelých 100 milionů dotací není v zásadě horibilní suma, ale špatná je podle mě skladba. 75 miliónů na pokrytí provozních nákladů je podle mě prostě moc, i když je jasné, že z tohoto objemu cestujících si na provoz vydělat nemohou. Naproti tomu investiční dotace jsou relativně nízké, ale na hlubší analýzu by bylo potřeba vidět přesnější čísla, co která oblast obsahuje. V každém případě na uvedené výkony, tj. 55000 cestujících mají relativně vysoký počet zaměstnanců, 73 (v roce 23 a nepředpokládám, že by to letos bylo méně). Bohužel, VZ za rok 2023 neuvádí rozdělení zaměstnanců… Číst vice »
Dotace 2000Kč na PAX, to je docela dost.
Ne, je to 2x tolik, protože 55000 cestujících je dohromady na příletu i odletu, přičemž tržby generují jen odlétávající cestující. Takže dotace je přes 3400 na cestujícího.
Jako že letadlo na příletu tam má vše zdarma???
Je to to samé letadlo, co pak s cestujícími odletí. Služby se provedou jen jednou a jsou spojeny hlavně s odlétajícími cestujícími. Takže vlastně ano.
Jen pro kontext: roční výdaje JČK na autobusovou dopravu 860 mega, na drážní asi 1 miliarda.
Kolik osob tu VHD využilo a kolik průměrně každý z nich udělal jízd? Určitě to bylo celkem víc než milion jízd za rok. Takže na jednu jízdu méně peněz než na jednoho odbaveného cesťáka na letišti. A navíc s tím rozdílem, že to byla ZDO, tedy i jízdy do práce, do školy, k lékaři atd.
Dle ročenky dopravy je to nějakých 17 milionů jízd v kraji za rok ve vlacích a busech, k tomu nějaké přejezdy hranic.
Ta čísla nechť si každý interpretuje sám 🙂
Děkuji za tato čísla. Hned se mi poletí radostněji.
A kolik z te miliardy jde na železniční stavby? Případně na rekonstrukci silnic?
To jsou výdaje kraje na dopravní obslužnost.
Uvedl jsem, to jen pro kontext, samozřejmě by se ta čísla dala analyzovat horem dolem, s chutí do toho.
V těch 75 mil na provoz letiště je i udržba runwaye (odhrnutí sněhu). Aby autobus obsloužil zástavky tak potřebuje mít odhrnutou silnici ne?
Teď by mě zajimal ten kontext. Protože to je jako cola stojí 30,- v tescu a mandarinky 53,- v jednotě…
Kontext v rámci rozpočtových výdajů kraje. Ale samozřejmě pokud někomu ta čísla připadají nezajímavá nebo zbytečná, nemusí se jimi vůbec zabývat.
Kontextem jsou výdaje na dopravu. A faktem je, že v jejich rámci je těch 94 mega marginálie.
5 % z krajských výdajů na veřejnou dopravu? To mi, vzhledem k obdržené „muzice za peníze“ zas tak marginální nepřijde. Ale jak říkám, nechť si názor udělá každý sám.
5% vydaju na dopravu a par desetin procenta celkovych krajskych vydaju. Za to maji funkcni letiste, coz je asi nejvic co se muzou priblizit moderni doprave. Treba se jim ho jednou podari aspon trochu rozlitat. Nejaka jakz-takz solidni moderni zeleznice povede jednou na Prahu a to je vsechno.
Ja to letiste ani nepotrebuju ani nepodporuju, ale nejakou logiku za tim videt lze.
“ Za to maji funkcni letiste, coz je asi nejvic co se muzou priblizit moderni doprave.”
Někdy fakt žasnu nad tím, co lidi považují za “moderní”, “rozvoj” apod.
Nic. Silnice jsou jiná rozpočtová položka kraje, železnice se staví ze státního
snižovat dotace je chyba, protože mohli letos opět investovat do nových přepážek, aby mohli odbavit 3 (slovy TŘI) letadla současně. Je třeba podpořit rozvoj letiště 😀
Tak na 1 cestujícího stojí tahle Kubova šaráda cca 2.000 Kč..to by vyšlo levněji platit taxíky do Prahy.
Tak ono panu Kubovi už moc jiného nezbývalo než zkusit to letiště otevřít …. Když do toho předchozí vedení kraje narvalo tolik peněz….. Stavba terminálu a rekonstrukce neměla vůbec proběhnout…
Ty původní náklady už ale byly „utopené“. A otevřením letiště, které musíte dotovat, se rozhodně nevrátí.
Tohle je logika gamblera, kterej do automatu nahazel celou vejplatu a ted si jdete pujcit na dalsi hru, protoze „uz do toho pred tim narval tolik penez“.
Proč Kubova? Pokud si dobře pamatuji tak tuhle taškařici ve velkém rozjel hejtman za ČSSD Zimola.Když jako Kuba zdědíte postavené civilní letiště i s terminálem tak se snažíte dostat ho do provozu a ne tam pěstovat žampiony.
Myslím, že kdyby to bylo naopak, tak by uživatel/uživatelka nicku: „Mata“ reagoval jistě smířlivěji……
No, jsem zvědav, v jakém horizontu a jak se budou dotace snižovat. A jestli/kdy se provozně dostane do černých čísel (bez ambice, že by smazávalo původní investici počítanou v miliardách). Z pohledu kraje to je prostě dotace na službu lidem (podobně jako Základní dopravní obslužnost), jen je tedy morální otázka, jestli taková služba (náhodné a řídké linky do koupacích destinací) je to pravé co by měl kraj dotovat. Ale spottersky je to pochopitelně zajímavé, z Doubravice se dá hezky fotit i sledovat přistávání různě zbarvených Airbusů a Boeingů, naposledy to byl třeba logojet Corendonu, předtím polský vládní speciál při kontroverzní… Číst vice »
„Dotace na službu lidem“. Dotovat by se měly základní a nutné služby, což rozhodně nejsou lety do přímořských destinací. To by mohl kraj začít dotovat i luxusní restaurace s odůvodněním, že v Budějovicích takové bez dotací nemají šanci na přežití (jako by nemělo toto letiště) a chudáci lidi by museli jezdit za luxusem do Prahy nebo Lince.
ta restaurace je super příklad. Já jako obyvatel kraje si rád 1x za rok zajdu do luxusní restaurace a aby tady mohla fungovat je potřeba ji zadotovat, sice kuchař, servírka a celý personál během roku nemají moc co na práci, ale to dotace to zacáluje a když si já vzpomenu, že chci luxus, přijdu a dostanu ho…
Personál je samozřejmě zaměstnán na celý den. Jinak to ani nejde.
Proč by? Hlavně v letní sezóně velkou část práce odvedou brigádníci (hlavně BGG a Cki), ale samozřejmě jsou činnosti, na které musí být stáli zaměstnanci.
Ono by mělo smysl dotovat letiště pokud by za to něco kraj získal. Což je let, který přiváží turisty do JČ kraje.
Současná situace je dárek pro voliče a reálně to peníze z kraje spíše odváží (ikdyž ty by asi odjely stejně).