Autobusy Doprava ve městě Informační technologie Infrastruktura Trolejbusy

Budějovická MHD míří se zpožděním k platbám kartou ve vozech, zakázku získala AŽD Praha

Elektrické midibusy českobudějovické MHD. Pramen: Dopravní podnik města České Budějovice
Elektrické midibusy českobudějovické MHD. Pramen: Dopravní podnik města České Budějovice
Budějovice ve stopách Ostravy. V tamní MHD bude možné cestovat jen s platební kartou.

Cestující v českobudějovické MHD se po předloňské rekordní obnově vozového parku dočkají se zpožděním i platby kartou ve vozidlech. Dopravní podnik města České Budějovice (DPMČB) dovedl po roce a půl ke konci soutěž o zakázku na dodávku sady systémů, které mimo jiné nabídnou cestujícím možnost platby kartou ve vozidle, aniž by k tomu potřebovali ještě papírovou jízdenku.

Podle původních plánů měly systémy začít fungovat už začátkem letošního roku. Zakázku získala společnost AŽD Praha s cenou 73,4 milionu, když odhadovaná cena činila 61,4 milionu korun. Podle aktuálně podepsané smlouvy (6. října 2020) by měly být systémy uvedeny do provozu nejpozději 240 dnů od podpisu.

„Předmětem plnění veřejné zakázky je provedení díla spočívajícího v dodávce a montáži řídícího, informačního, odbavovacího a komunikačního systému městské hromadné dopravy v Českých Budějovicích,“ zveřejnil podnik ve veřejném věstníku.

Systém bude mít několik modulů a vedle služeb pro cestující má přinést i nástroje „pro efektivnější řízení dopravy“.

Co je součástí zakázky DPMČB:

Odbavovací systém
Pro veřejnost nejvíce viditelná část celého projektu, která spočívá v osazení nových odbavovacích terminálů do každého vozu MHD. Tyto nové terminály umožní bezhotovostní platbu jízdného bezkontaktní platební kartou. Při tomto způsobu placení nebude mít cestující žádnou papírovou jízdenku a přepravní kontrola bude probíhat přiložením karty k terminálu revizora a online ověřením platnosti virtuální jízdenky. Od ostravského modelu je tento systém trochu odlišný – na rozdíl od Ostravy není nutné přikládat kartu při nástupu i výstupu, ale stačí si zaplatit jízdné při nástupu a po dobu platnosti zakoupené jízdenky již není třeba nic dalšího řešit, a to ani při případném přestupu do jiného vozu. Konzervativní cestující nemusí mít obavu – zároveň zůstane zachována možnost použití tradiční papírové jízdenky.

Radiová síť pro hlasovou i datovou komunikaci
Využití pro hlasovou komunikaci mezi dispečinkem a řidiči i dalšími provozními pracovníky, ale také pro přenos dat mezi vozidly a dispečerským řídicím systémem. Radiové datové přenosy umožní mimo jiné komunikaci mezi vozidly a světelnými křižovatkami ve městě pro dynamickou preferenci MHD při jejich průjezdu.

Dispečerský řídicí systém
Nástroj pro dispečery i další pracoviště s pokročilými funkcemi pro operativní řízení i pro analytické a statistické potřeby. Umožní nejen dohled nad aktuální polohou všech vozidel, který je k dispozici již nyní, ale díky modernizaci palubních jednotek poskytne i nové nástroje jako např. automatizované zasílání odklonových tras a pokynů řidičům přímo na obrazovku v jejich kabině, automatické hlídání návazností apod. Součástí bude i nové řešení řízení pro elektronické zastávkové panely pro zvýšení jejich přesnosti a spolehlivosti.

Palubní řídicí systém vozidel MHD
Nové palubní jednotky pro provozní informace pro řidiče, kterým poskytnou pohodlné zobrazení a ovládaní na dotykových displejích a také nové funkce pro komunikaci s dispečinkem.

Odebírat
Upozornit na
guest
12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Renata Veselá

Dobré řešení, konečně nebude nutné hledat automat na jízdenky, nebo platit drahé jízdné u řidiče. ˇPotvrzení ,že bylo zaplaceno určitě bude nějakým zvukovým signálem..

Tim

V článku je malá nepřesnost, kdy se ČB systém srovnává s ostravským. V Ostravě není třeba přikládat kartu při každém nástupu a výstupu jak se uvádí, ale vždy při nástupu, a při výstupu jen v těch případech, kdy chcete ušetřit peníze za jízdné při cestě trvající méně než 10 minut.

PetrD

Pro úplné doplnění – Pípnutí při výstupu ->jen při samostatné jedné jízdě, kdy se do 30 min nebude přestupovat.

PetrD

A jízda bude do těch 10 minut

Vlastimil Kocurek

Na obrázku jsou trolejbusy, ne midibusy. Snad je to evidentní.

noerf

Nikoliv jsou to oficiálně elektrobusy s možností dobiíjení z trolejoveho vedení.

Vlastimil Kocurek

Díky za opravu

libcha

Ještě by měli napsat, zda/jak cestující pozná, že mu jízdenka ještě platí, a do kdy. Ale jinak se těším, budu to určitě používat.

Marian

Myslím si, že bezjízdenkový systém je špatně. V podstatě to vylučuje možnost zakoupení jízdenky někomu jinému. Když to totiž někdo udělá, musí s ním jet celou cestu a je s ním v podstatě svázán. Možná to někomu přijde úsměvné, ale podobných událostí je mnoho. Například platba za skupinu turistů. A varianta, že někdy může spadnout systém a platba se v něm ztratí, je už fakt jen málo pravděpodobná příhoda, ale bohužel možná. Mimo jiné i takový stres nebo aspoň nepříjemný pocit, že nevím, jestli jsem zaplatil správně a nejedu na černo, rozhodně komfortu cestování veřejnou dopravou nepřidá. To už pro… Číst vice »

Erskine

Konzervativní cestující nemusí mít obavu – zároveň zůstane zachována možnost použití tradiční papírové jízdenky.

Bertik

To je je kec k abys sam sobe oduvodnil auto. V Ostrave to funguje bez problemu a terminal umoznuje kontrolu.

PetrD

„po dobu platnosti zakoupené jízdenky již není třeba nic dalšího řešit“ tzn. úplně to samé, jako si koupit obyčejnou časovou papírovou jízdenku. Já bych teda radši jako v Ostravě pípal při každém nástupu, ať právě nemusím řešit ten čas.