Autobusy Doprava ve městě Elektromobilita Zprávy

Budějovice dostanou elektrické midibusy, zavedou síť linek v historickém jádru

Elektrobus, MHD České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
U Masných krámů v Budějovicích busy už neuvidíte. Vadily majitelům domů.. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dopravní podnik města České Budějovice obdrží během října jedenáct nových elektrobusů Škoda 29 BB. Využije je ke spuštění tří nových linek, které by měly mimo jiné spojit záchytné parkoviště s centrem města a zároveň obslouží i zdravotnická zařízení. Nové linky budou spuštěny 1. listopadu. Elektrické midibusy se budou dobíjet za jízdy z trolejbusové troleje.

Linky ponesou čísla 21, 22 a 23 a všechny budou zajíždět na náměstí Přemysla Otakara II. Linka 23 bude pendlovat mezi hlavním náměstím a záchytným parkovištěm v Jírovcově ulici, zastaví i u polikliniky Sever. Linka 22 pojede z náměstí k nemocnici a linka 21 z náměstí do Havlíčkovy kolonie. Zastaví i nedaleko polikliniky Jih. Obě budou zajíždět i k nádraží.

„Tyto nové linky nabídnou přímé a pohodlné spojení mezi důležitými částmi města, mimo jiné mezi nádražím a hlavním náměstím, linky 21 a 22 budou jezdit ve sdruženém desetiminutovém intervalu,“ uvedl vedoucí útvaru obchodu dopravního podniku Viktor Lavička. Midibusy jsou nízkopodlažní, plně klimatizované vozy, s délkou devět metrů a místem pro 45 cestujících.

Všechny linky budou pro vjezd a výjezd z náměstí Přemysla Otakara II. využívat ulici Karla IV., což pro linku 23 fakticky znamená objet celé historické jádro. Kratší verze s ulicí Krajinskou ale není možná. Město zde muselo před nedávnem ukončit provoz midibusů linky 24. Podle serveru Budějcká drbna se tak stalo po rozhodnutí krajského soudu, který vyslyšel stížnosti Sdružení majitelů domů. Město podalo proti rozhodnutí kasační stížnost.

Samotné historické jádro města bylo až na malé výjimky z hlediska MHD po desetiletí opomíjeno. Až do roku 1950 přitom na náměstí jezdila tramvaj, do začátku 70. let trolejbus.

Nové midibusové linky v českobudějovické MHD. Pramen: DPMČB
Nové midibusové linky v českobudějovické MHD.
Pramen: DPMČB

Novinky v budějovické MHD od listopadu v souvislosti se zavedením midibusů:

•    Vzniknou nové zastávky v ulicích Karla IV., Boženy Němcové a přímo před hlavním vchodem do areálu nemocnice.
•    Trasa autobusové linky 12 bude zkrácena na úsek Nádraží – Husova kolonie / Areál VŠTE (obsluha Havlíčkovy kolonie bude zajištěna midibusovou linkou 21).
•    Stávající autobusová linka 21 (Rudolfov – Haklovy Dvory) bude nově označena číslem 1 (původní číslo bude využito pro novou midibusovou linku).
•    Stávající trolejbusová linka 1 bude nově označena číslem 4 (toto číslo je nyní neobsazeno).

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Radim Cenek
Host
Radim Cenek

Měl jsem za to, že pokud vozidlo odebírá elektřinu za jízdy z troleje, tak se jedná o trolejbus. Zde se však píše o elektrobusech, dobíjených za jízdy z troleje. Existuje tedy nějaký faktický rozdíl mezi parciálním trolejbusem a elektrickým autobusem, nebo lze totožné vozidlo formálně provozovat v jednom městě jako drážní vozidlo (trolejbus) a v jiném městě jako silniční vozidlo (autobus)?

PetrB
Host
PetrB

Elektrobus Solaris Škoda BB 29 má na střeše pantograf a tedy se bude či nabíjí se vždy na konečné zastávce. Elektrobusy se budou nabíjet v Jírovcově ulici u parkoviště P+R.
No a ode dnes, tj. 1.10.2018 zajišťují v Bílině provoz MHD elektrobusy SOR EBN 11.
Více zde:
https://www.bilina.cz/cs/aktuality/od-rijna-zacnou-v-biline-jezdit-elektrobusy.html

Radim Cenek
Host
Radim Cenek

V článku se píše, že „midibusy se budou dobíjet za jízdy z trolejbusové troleje“ – což by s pantografem nešlo.

PetrB
Host
PetrB

Nové 9 metrové elektrobusy pro České Budějovice jsou vůbec nejkratší a nejmenší vozidla, které Škoda Electric vyrobí. „Vozy jsou ale unikátní svým řešením. Elektrobusy se budou pravidelně a krátce nabíjet pantografem přímo ze stávající trolejbusové troleje přibližně každých 50 km. K tomuto účelu jsou vybaveny galvanicky odděleným nabíječem přímo na vozidle,“ vysvětluje Radek Kapr, obchodní manažer Škoda Electric.
Zdroj: https://www.skoda.cz/skoda-electric-doda-nove-elektrobusy-do-ceskych-budejovic/akže v článku je asi chyba. Nedokážu si představit tykadla na 9ti metrovém busu.

PetrB
Host
PetrB

Sdruzeni majitelu domu 😀 Snad cela Krajinska patri panu velkopodnikateli Prazakovi, ktery se vsude chvasta tim, ze je budejcky patriot a kdyz doslo na MHD tak to uz se mu nelibilo…

noerf
Host
noerf

PetrB: Hlavnim problémem je, že sdružení majitelů budov na náměstí Přemysla Otakara II. pravděpodobně bude podávat podobnou žalobu.
Takže se může stát, že od ledna bebo v létě provoz zase skončí.

Karel (ne Pražák)
Host
Karel (ne Pražák)

Ono těch 200 – 300 m pěšky vás zabije, co ?A to, že město nedodržuje zákony vám nevadí? Já nedodržet zákon, tak mi dají pokutu a pak mne klidně zavřou. Ale co? Všichni žehráte, jak se za bolševika dělalo vše špatně a najednou vám vadí, že pěší zona nebude pěší zona. Zásobování má vjezd povolen, tak o co jde?

PetrB
Host
PetrB

Me ne, ale jiny treba jo. Treba ti co se nemuzou dobre pohybovat (starsi lide, vozickari, mamky s kocarky atd.), ale vy misto toho, aby jste videl klady vam vadi 10ti metrovy autobus. Mimochodem do pesi zony je mozno poslat tramvaj. Tak az se toho nekdo chytne a zavede tramvaj dejme tomu od Nadrazi pres Lannovku na namesti a dale Krajinskou na Nove Mesto (Palacak, Jirovcovka) Vas ta pasivni agresivita snad prejde 😂. Mimochodem o te tramvaji se zacina uz uvazovat ted:
České Budějovice zvažují, zda do ulic po desetiletích vrátí tramvaj
https://budejovice.idnes.cz/budejovice-tramvaj-lannova-trida-turismus-doprava-f8q-/budejovice-zpravy.aspx?c=A171229_373152_budejovice-zpravy_jbr

Liberal shark
Host
Liberal shark

Naprosty souhlas.

PetrB
Host
PetrB

Ja mam za to, ze ta 23 se bude pri prijezdu na namesti prevlelat na 21 nebo 22. Jisty si tim vsak nejsem.

Partneři


Newsletter

Výběr editora