Budapešť nakoupí dalších 31 tramvají od španělského výrobce CAF, včetně šesti nejdelších na světě

Tramvaj CAF Urbos v Bupadešti. Foto: BKK (Budapesti Közlekedési Központ)Tramvaj CAF Urbos v Bupadešti. Foto: BKK (Budapesti Közlekedési Központ)

Dodávka tramvají má být zakončena v roce 2025.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lišák

Dlouho už nejdelší na světě nebude. Škodovácká 38T bude mít na délku 58690 mm.

Permonik

Neměl by někdo podrobnější info k tomu?

Protože někde je uvaděno že pěti článek má jen 32m, navíc jak tam dostali 326 cestujích (půdorys tramvaje je 32m x 2,25m (hrubý odhad) sice vyjde cca 4,5os/m2 , ale interier https://www.google.com/search?q=caf+budapest+interior&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwj-0tng_e39AhUucvEDHRLTBDIQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1920&bih=947&dpr=1#imgrc=HlEQQjB4HRUifM to moc nepotvzuje)

A jak je to s cenou, všude je uvaděna pouze celková cena.

Za předpokladu že jeden članek stojí zhruba stejně. Vyjde članek na 12,95mil.

5 članek = 64,75mil/ks
9 članek = 116,55 mil/ks

Má to antikolizní system? Maximálka je max 50km/hod….

Surio Mario Martinez Suarez

Osobně vyzkoušeno – dlouhé CAFy jezdi na 3 městském polookruhu „Hungaria körút“ v Pešti – jsou čisté a vevnitř promyšlené a jsou nesrovnatelně lepší než dlouhé Siemensy jezdící i na 2 městském polookruhu „Nagy körút“ taky v Pešti – ty jsou špinavé a sedačky opravdu jeté a celé ty soupravy jsou dost rozhrkané… Holt Německá „kvalita“… To byl vážně krok vedle.. Siemens se opravdu neosvědčil.. No a ty „kratší“ CAFy jezdí většinou v Budě pod kopcem podél Dunaje.. Ještě by to chtělo vyměnit ty staré rozhrkané tramvaje co jezdí po „Malém polookruhu z Náměstí Ference Deáka, kolem staré tržnice a… Číst vice »

Looki

Ta polookružní linka je skvělá, malý metro

VojtaDrevik

Podle mě je to přesně naopak. Combina na to, že jsou z roku 2006, tak jsou na tom úplně skvěle. V Budapešti jsem před měsícem byl a Combina na mě působily mnohem lépe, kromě ošoupaných sedaček.

Vojtěch

Vy to máte celé nějaké pomotané:
– Dlouhé CAFy jezdí na lince 1 (ne na 3)
– Hungária körút je jen jeden z názvů více ulic, po které jezdí linka 1 v rámci toho polookruhu
– Nagy körút neexistuje. Opět, na linkách 4/6 je ulic víc, ale žádná z nich se nejmenuje Nagy körút.
– Combina za více než 15 let provozu neprošly žádnou větší opravou, proto takto vypadají
– Széchenyi híd je pod hradem (poblíž lanovky na Hradní vrch). Most, který máte na mysli, jmenuje Szabadság híd.

Surio Mario Martinez Suarez

Já v tom městě bydlel.. Takže celý ten 2 Polookruh, kde jezdí ty špinavý Siemensy je „Velký polookruh-madarsky Nagy körút – a každá jeho část se jmenuje podle nějaké významné osobnosti – třeba Erszebet Körút – podle císařovny Elizabety, známé jako Sisi… Je to ten hlavní Polookruh v centru, kde ve špičce v prokladu dvou linek jede tramvaj (maďarský vilámos) každý 2 minuty a je to ten polookruh na kterém je: Harminckettesektere=nám. Dvaatřicátniků tedy 32 pěšího pluku (pro srovnání v Plzni jsou zase Sady Pětatřicátníků), Jede kolem New York Café A přes nám. Lujzy Bláhový=Blaha Lujza tér A taky přes… Číst vice »

Vojtěch

Tak buď nás přestaňte tahat za fusekli, nebo přestaňte chlastat pálinku.
Když vynechám všechny chyby v maďarštině (píše se to villamos), tak na Markétin ostrov vede, zcela nečekaně, Markétin most (Margit híd), Erzsébet híd je ten, co ústí na budínské straně mezi Citadelou a hradním vrchem a na druhé straně ve čtvrti Belváros do ulice, která vede až ke Keleti pályaudvar.

Surio Mario Martinez Suarez

Já ty názvy zas tak neprožíval – pro mě je důležité že vím kde co je… Lovíme to z paměti a datluju vám to do mobilu..A když už se mně snažíte, kolego. Nachytat na ty názvy, bylo by fajn je tedy přeložit všechny a nemachrovat jen nějakými. Takže ta „čtvrt“ Belvaros není ani tak čtvrt jako taková – to označuje centrum/střed města -protoze v Pešti se nedochovalo nic jako Starý Město – ale všechno je to po několika velkých devastujících povodních několikrát přestavěno a prakticky všechny budovy jsou tam postavený po roce 1850… Keleti palyaudvar – je „Západní nádraží“ paradoxně… Číst vice »

Surio Mario Martinez Suarez

Oprava: Keleti je Východní nádraží

Kubrt

Takže Nagy körút – „velký“ – je ten nejmenší 🙂 Držel bych se označení podle tramvají, takže „nagy“ je ten s linkami 4/6.

Surio Mario Martinez Suarez

Je to tak že je:
Malý – staré tramvaje – špatné – centrum
Velký – Siemensy – špatné – centrum
Hungaria – CAFy velmi dobré, a staré tram
A pak je ještě částečně čtvrtý kde prozatím nikdo z diskutujících nebyl,ani já – viz mapa tramvají – tuším bkk.hu

Vojtěch

Mě už to po vás nebaví opravovat. Keleti jste si opravil sám, Nyugati je severní.

Na tom vašem největším okruhu byl pochopitelně kde kdo, jen nemáme potřebu s tím machrovat. Stejně jako nemáme potřebu machrovat s tím, že jsme bydleli v Budapešti.

Vojtěch

Hehe, už jsem měl jít spát, Nyugat je skutečně západ, sever je eszak.

Tentokrat je na místě omluva ode mne 😉

Surio Mario Martinez Suarez

Vpohodě, každej se občas sekne.. 😁

Rejpal

To by byla šalina pro Brno. To by brňáci měli jak povrchové metro.

Michal82

A co Praha? Jak to vypadá s vyberkem na nové tram? Neví někdo?

Azkaban

Při poslední návštěvě mě docela nepříjemně překvapily rachtající podvozky u celkem nových CAF tramvají které sem slyšel i na hotelu přes tři bloky baráků. To ještě zlaté pražské14T 😀

Martin

14T a 15T maji skutecne neskutecne rachotici zvuky, staci mala nerovnost a rachot jako krava… nechapu, co tam tak rachta, stare T3 po tech samych kolejich nerachtaji, ani KT8…

Pavel

V Amsterdamu CAF také rachtá, naopak tamní Combina jsou tichá a úplně v pohodě.
V Budapešti jsem býval každý rok pár dní až týdnů a osobně jsem Combiny jezdil dost rád. Ale pravda, bylo to v letech 2012-17, už je to nějaký ten pátek.

esc

Mimochodem, nevíte někdo zda Budapešť ještě stále plánuje také nákup second-hand Duewagů z Frankfurtu?

Libcha

Budapešť už se blíží k 60m tramvajím, Praha trvá na cca 30m a nikdy více.

Peeetr

2x delší tramvaj = 2x delší čekání 🙂

Sranda. Ale ve skutečnosti je to prostě dost problematické. Potřebujete na to určenou speciální linku, které předěláte všechny zastávky, měla by to být linka páteřní, a to znamená velkou část zastávek v centru.

Martin

Tak kdyz mate 30m tram, tak je teoreticky i jednodussi je spojit do 60m, sice je tam hluche misto, u tech 15T silene velke, ale pro Prahu lepsi reseni…
Muzete tak tramvaje posilat na jakoukoliv linku v 30m nebo v 60m..

S intervaly to lze, naopak sjednotit, dnes jsou linky 9 a 22 v polovicnim intervalu… ale i tak by bylo nutne to sladit, protoze takova tramvaj musi mit celou zastavku pro sebe a bude tak cekat v pripade, ze pred ni nejaka jina stoji…

Kubrt

Zrovna v Budapešti ty nejdelší tramvaje jezdí na lince tangenciální, po velkém okruhu kolem města. To je ale do Prahy samozřejmě nepřenositelné, protože tramvajové okruhy toho charakteru jako v Pešti v Praze nejsou a nikdy nebudou.

Surio Mario Martinez Suarez

Dovolím si Vás poopravit – po Velkém Polookruhu/Nagy körút= 2 Polookruhu -jezdí ty proklaté Siemensy. CAFy jezdí na tom větším, tedy 3. Polookruhu zvaném Hungaria Körút – jezdí tam i staré tramvaje…(Nikdy se mi nepovedlo si projet celý ten dlouhatánském polookruhu v bdělém stavu – vždycky jsem po cestě usnul.) No a pak je tam ještě vzdalenejší 4. „Třetino-tokruh“ na který jsem se ještě prozatím nikdy nedostal…

Kubrt

Úplně neznám terminologii budapešťských okruhů, ale ty nejdelší Urbosy jsem viděl na lince 1, což je tuším Hungaria korut.

Looki

Proč by neměly být?

Kubrt

Praha sice má záměr na vybudování tramvajového okruhu, a já tom záměru fandím, ale i když se podaří realizovat, nebude se charakterem blížit tomu budapešťskému s linkou 1 a dlouhými tramvajemi. To je téměř segregovaná trať, s mezistaničními vzdálenostmi často kolem 1 km. Tomu se pražský okruh, jehož součástí budou třeba tratě v Zenklově nebo přes Malou Stranu, charakterem ani nepřiblíží. Jak tady někde píše Libcha, budapešťská tramvajová síť má povětšině úplně jiný charakter, než pražská. Je to spíš síť „stavebních tratí“ s jednou linkou, bez nějakých složitých křižovatek, souběhů linek atd. Nebrat doslova, ale většinový charakter takový je.

Surio Mario Martinez Suarez

Budapešť – tedy práva část Pešť – je velmi promyšleně naplánované město ( je to placka) – kde je systém polookruhů po kterých jezdí velkokapacitní tramvaje – kapacitou jak metro a ty polookruhy (bulváry) jsou kolmo protnuté nekonečnými stejně širokými lícemi (bulváry) sbíhající či se k Malému polookruhů a náměstí Ference Deáka – po kterých jezdí doslova nemyslitelná kvanta kloubových autobusů – v průměru 1 každou 1-2 minuty – na exponovaných místech i několik do minuty (nechápu kde na to berou peníze) protože i ve špičce jsou zaplněný tak max na 60%=velké plýtvání!!! Takže je to taková pěkná funkční mřížka!!!

Looki

Předělávalo se kvůli tétrojkám, předělávalo se kvůli kachnám, určitě by to nebyl problém ani teď. Jenže v Praze je teď vrcholem pokroku wana

Vít Jůza

Co se týká délky zastávek, většinou je to v Praze kolem těch 60 metrů … na 2 třicetimetrové soupravy nebo tramvaje.

Jirka K.

Jenže linka číslo 1, kde toto v Budapešti jezdí, je taková povrchová náhrada metra. Ostrovní nástupiště, na trati jenom jedna linka, trasa asi jako v Praze městský okruh. Zkrátka budapešťská tramvajová síť má obecně zcela jinou koncepci než pražská. A cestuje se tam také velmi dobře.

Michal Štork

Jen bych upozornil, že budapešťský dopravní podnik se nejmenuje Budapesti Közlekedési Központ, ale Budapesti Közlekedési Válalat (BKV). BKK je organizátor dopravy v Budapešti a jejím okolí.

Kleist

Tady by se mohla Česká města inspirovat, místo neustálého nakupování dvoučlánkových až trojčlánkových tramvají.

Umbridge

Na to je ale nutné předělat zastávky. Například v Praze to bude dost těžké.

PetrN

Budapešťské tramvajové linky obsluhované těmito dlouhými soupravami (1,4,6) jsou dost specifické a odlišné od tratí českých a moravských měst, dovedu si představit o něco delší, max. do 40m, ale i tak bude někde problém s délkou nástupiště.. V Brně jezdí na L1 výhradně 38m (Vario LF2+LF) a pár kusů trojčat 3xT6 s délkou 45m, ale to je výjimka v ČR…. V Budapešti Linka 4+6 (z 95% stejná trasa) kde jezdí výhradně soupravy Siemens s délkou 53m vede víceméně furt přímo po okružním boulevardu a jezdí v souhrnném intervalu 2 minuty a jsou furt narvané, prostě souprava za soupravou a frčí… Číst vice »

Peeetr

Těch extradlouhých nakoupili menší množství.

Tramvaje kolem 30m a pětičlánky mají i česká města, ale stejná délka se zvádne i se tříčlánky.

Kubrt

Extradlouhé jsou pro linku 1, 17 kusů už mají z dřívějška.

U22

Přesně. A taky by se zejména v Praze nemusely zastávky tak neprakticky zkracovat na délku pro jednu soupravu.

Martin

Tak nasadit byste je mohl na ty linky, kde jsou zastavky pro dve soupravy, horsi to bude s v beznem provozu kdy bude blokovat mnohem delsi usek nap. na krizovatkach,…
Druhy problem je, ze asi prodlouzite intervaly na dvojnasobek a to u 8min. intervalu bude znacne neprakticke, rada lidi nebude moc nadsena ze ctvrthodinoveho intervalu, vcetne cekani na zastavkach…

Jinak 60m udelate i spojenim tech 30m v Praze… uz i T3 umoznuji 4 vozovy vlak a jednu chvili jezdila linka 5 v minulosti se 3 vozy…

PvvS

A kdy tam byly trojčata ? Ty byly akorát v Košicích . A i tam měli co dělat se sladěním vozů . Proto tam byly pevný trojice.

Martin

Bylo to kratkou chvili, rok uz nevim, ale je to dobych 25-30 let zpatky… mozna jen zkusebni soupravy…

PvvS

A nebyla to spíš zátěžovka na Barrandov ? A bez cestujících jako linka 77 ?

U22

1. Nasazovat je jen na tyto linky by bylo naprosto limitující, ani nevím jestli taková linka existuje 2. Průjezd křižovatkou opravdu zabere o tolik víc času, že by snad ostatní vozy jezdily se zpožděním? Spíš bych viděl problém ve smyčkách, kam by se dlouhé tramvaje nevešly (např. Bílá Hora) 3. Naprosto nechápu, proč by se podle Vás měly prodlužovat intervaly. Jakože zcela logicky s novými vozy zachováme stávající kapacitu a investice bude k ničemu, namísto aby se kapacita navýšila.Třeba u takové 22 by velkokapacitní vozy ve špičce se čtyřminutovým intervalem rozhodně prázdné nejezdily. 4. Spojování vozů bych se radší vyhnul.… Číst vice »

Martin

1. nevim ceho se tyka… 2. ano souhlasim, ale jak pisu, zalezi to na linkach na ktere by byly nasazeny, 22 skutecne na Bile hore by se musela prostridat, na druhem konci problem neni… Na lince 9 take problem neni co se tyce smycek. U tech krizovatek to problem preci jen muze byt, treba Lazarska, kde by soupravy museli cekat pred najetim do krizvatky, pokud uz tam nejake tram stoji,… Tyto dve linky maji kapacity vycerpanou… 3. Vy to naprosto nechapete, ale jiny duvod nasazeni neni, pokud soucasne intervaly to zvladaji kapacitne,… tedy jedinym bonusem je usetrit nejake penize, neni… Číst vice »

Jiří Kocurek

Budapešť má 1,7 mil obyvatel a taky Metro. Inspirovat se může max tak Praha, ostatní města jsou mnohem menší.

Šalina na Špilas

Brno by určitě několik 45 m dlouhých šalin uživilo a právě proto, že nemá metro (a než se postaví bájný diametr, tak by měly nejméně polovinu životnosti za sebou, každopádně by se daly uplatnit i jinde než na 1 či 12).