Bruntál chystá nové napojení průmyslové zóny, zaplatí ho stát
Stavba východního obchvatu Bruntálu. Zdroj: Google Street View

Záměr je součástí programu Revitalizace území po důlní činnosti. Náklady přesáhnou čtvrt miliardy.
Smím dotaz?Co se těžilo u Bruntálu?
Bahno?
Šutr. I když si to už tady skoro nikdo nepamatuje. Jeden lom se zavřel za války, druhej na tuf na konci padesátých let. Prachy na revitalizaci jsou údajně za to, že se město nemělo kam rozvíjet, což je čirý nesmysl…Tam, kde se těžilo, se rozvíjet ani nemohlo….
Pro zajímavost, v městském znaku Bruntálu je horník. Ten ale nesouvisí s moderními dějinami města, ale se středověkem, kdy se na jeho území těžilo stříbro, měď, zlato, olovo i železo.
V samotném Bruntále se netěžilo krom šutru skoro nic, pouze v okolí. Jediný železnorudný důl ze středověku na území města je zasypanej v tufovém lomu pod kostelem na Uhlířském vrchu.
Na té fotce, s tím bagrem, to je bruntálský Ingo Vofs?
Přiznám se, že z nákresové mapky neumím poznat, jak bude budoucí severní obchvat (I/11 od Šumperka a Rýmařova) napojen na nyní budovaný obchvat východni (I/45) směrem na Krnov.
No…jak já to vidím, tak zde popisovaná stavba, je defacto právě „krnovský“ konec severního obchvatu.
Chápu ten text tak, že jde o víceméně dočasnou stavbu v místech, kde teprve někdy v budoucnu se bude stavět finální napojení severního obchvatu a třeba se nějaká část této dočasné stavby využije. Ale třeba špatně rozumím česky: „Záměr spočívá ve vybudování přístupové komunikace v trase budoucího severního obchvatu, která propojí právě budovaný východní obchvat s ulicí Zahradní a doplní šířkově nedostatečnou komunikaci III/4513 (ulice Polní)“. Z mapky mi právě není jasné, jak finální napojení bude vypadat. Předpokládám, že několikasetmilionová, ne-li miliardová, stavba severního obchvatu I/11 nebude napojena na novou I/45 přes dvě průsečné křižovatky.
Mě to připadá jako počátek SZ obchvatu, jehož další pokračovaní v daleké budoucnosti naváže v místě napojení na ulici Polní.
A vlečku by nezaplatil?A tak si tady žijem, ale ja vím je to trend, dneska jsem fotil další materiál do reportáže o zlikvidované nákladní dopravě na Sicilii, tu se s tím nemazali nějaké manipuláky a JVZ, prostě postavili před 40 léty dálnice a vlakovou dopravu zařízli úplně.Ale teď reinkarnují alespoň osobku v rozsahu infastruktury pro vratné soupravy.Dneska jsem zrovna špekuloval, jestli by tady šlo vůbec objet při nějaké zvláštní jízdě.Ale chtělo by to mašinu navíc…Jo neberu do toho hlavní trať Messina Palermo letiště. Pohybuji se od Piraineto na jihozápad na Castelavetrano, Alcamo a dál.
Vlečka tam je a využívaná. V rámci výstavby toho obrovského hydrometalurgického závodu se stihla postavit aspoň první etapa vlečky s překladištěm. Vlečku má dodnes firma Macco, přiváží se tam cisterny s kyselinou chlorovodíkovou a čas od času se o nějaká cisterna nakládá jejich výrobky. Přečerpává se to pak do tankkontejneru a autem veze na kopec přímo do výroby. Sousední Alfun sice vlečku nemá, ale svitky plechů vykládají z vozů ve stanici.
Jen škoda, že v bývalém Alfa Plastiku o kousek vedle v rámci stavby průmyslové zóny vlečku v areálu vytrhali.
Pořád dokola, po dráze má smysl vozit jen úzkou sortu zboží, z 90% to čeho je opakovaně moc na stejné trase. Tj. Dnes už jen základní zpracování surovin nebo automotiv. Takže do 90% budovaných průmyslových zón je vlečka vyhozené peníze.