Brno zprovozní kontejnerovou čekárnu před dolním nádražím

Kontejnerové čekárny před dolním nádražím v Brně. Autor: KAM Brno/Marieta MalíkováKontejnerové čekárny před dolním nádražím v Brně. Autor: KAM Brno/Marieta Malíková

Město Brno v pondělí (v 10:00) slavnostně otevře železničním cestujícím i kolemjdoucím nově upravený prostor před dolním nádražím. Jeho základním

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daniela Řeháková

Kdyby raději vymysleli něco v KrPoli, pro ty kteří nemají na Dolní nádraží nárok. Nejen že člověk musí přes celé Brno, ale ty prostory nejsou pro ten pohyb lidí co tam teď je vůbec dostačující.

Martin V.

Nepamatujete někdo výstavu „Brno v roce 2000“, která proběhla někdy v 80. letech v Technickém muzeu na Josefské? Tam byl krom jiného trojrozměrný model nového jižního centra s novým železničním nádražím. Tenkrát jsem tomu věřil, protože autobusové bylo čerstvě přesunuto od Grandu na Zvonařku a železniční na něj mělo navazovat. Už si nepamatuju, nakolik se tehdejší plány lišily od dnešní varianty „řeka“, a vzhledem k tomu, že to bylo v době předinternetové, tak se mi teď nepodařilo ani nic vygooglit (kromě vlastní historie TMB). Už máme 19 let „po termínu“ a zatím jen různá železniční provizoria…

Pavel

Na brněnském Dolní nádraží jsou nyní již tři čekárny. Ta hlavní, spojená s pokladnami je v budově nádraží (pokud si myslíte, že je malá, koukněte se za roh – pokračuje do dvou velkých místností). Tady jsou i nové záchody, včetně toho pro vozíčkáře. Druhá čekárna je přes ulici v montované buňce. Dnes přibyla třetí „Čekárna“ na rohu ulic Trnitá & Rosická u zastávky autobusů. Ta obsahuje informační centrum o Novém brněnském nádraží a rozvojovém území, dále turistické informační centrum města Brna, a vnitřní a venkovní posezení u kávy. A je tu i příjezdová a odjezdová tabule. Tak to na vysvětlenou,… Číst vice »

Nikolaj M.

Jednu ještě ve Vaňkovce (Regiojet tam vlastně má stánek, kde prodává jízdenky, tak to je napůl splněno), druhá u Tesca a může se prohlásit Hlavní i Dolní za jedno rozlehlé nádraží 😀

J.H.

Stejně to tak dopadne že budou dvě nádraží,hlavní a dolní.

A.R.

Slavnostně?! Co je slavnostního na tom, že se přiveze pár kontejnerů k nákladnímu nádraží? Důvod k oslavě by byl, kdyby hlavní nádraží zůstalo tam, kde je, a nevymýšleli se kraviny.
Nemůžu si pomoct, ale česká železnice je zaostalá, pomalá a neprogresivní.

Nekdo

a proto kdyz konecne je vule ji zrychlit presunem do nove polohy, ktera navic umozni lepsi (a rychlejsi) napojeni na budouci VRT, tak domorodci remcaji 😀 to nevymyslis, to je Krno…

Radek Janata

Kde jste na to přišel, že odsunutá poloha znamená lepší napojení na VRT?

Zde máte, jak lze napojit nádraží i v centru.
http://www.onemanbrnoblog.cz/studie-proveditelnosti-2017-vrt-ve-variante-petrov/
Směr Praha-Brno-Wien i Praha-Brno-Ostrava bude bez úvratě.

Naopak při odsunuté variantě znamená cesta Praha-Brno-Wien úvrať:
http://www.onemanbrnoblog.cz/studie-proveditelnosti-2017-vrt-ve-variante-reka/
Bez úvrati by sice pak byl směr Ostrava-Brno-Wien, ale ten směr je ten nejslabší, nejméně důležitý.

Pavel

Nová poloha (myšleno Dolní nádraží, varianty Řeka) je proti stávající poloze (myšleno některé z variant Petrov) rychlejší pro osobáky na jih (kvůli nové zastávce Štýřice) a vlaky na východ (a podle varianty Petrova jen některé), ale prodlužuje se doba jízdy v MHD, takže ve výsledku horší. VRT se u Řeky předpokládá levnější, ale pomalejší a s úvratí na trasa Berlín-Praha-Brno-Vídeň.

A.R.

Ale já nejsem z Brna. 🙂
Řešení napojení VRT na nádraží v současné poloze existuje.

železničář v důchodu

„Slavnostní“ je na tom přece občerstvení pro pozvané účastníky toho „slavnostního“ aktu – nic víc!

A.R.

No tak to pak jo. 😀

Jan Pytela

Spíš nechápu, proč tam slušnou čekárnu nemohla dovézt rovnou SŽDC. O moc dražší to není a vypadá to mnohem líp. Platí samozřejmě pro všechna nádraží v ČR, při rekonstrukcích se většinou jen náhodně rozmístí nový nábytek a elektronické panely.

Ilona Zelenáková

slušná čekárna tam je v budově SŽDC, včetně WC, z mého pohledu lepší než na hl.n.

železničář v důchodu

A proč by to SŽDC dělala, když to může zaplatit město – copak nechápete, že SŽDC přece potřebuje mnohem víc finance na luxusní byty pro své „hlavouny“ (třeba v Praze-Holešovicích) …

Nikolaj M.

Super. Osobně jako cestující mám Dolní nádraží rád. Nejsou tam bezdomovci 😀 a je tam takový větší klid, než když člověk vystoupí na Hlavním.
Akorát SŽDC pravidelně zveřejňuje kolej cca 3 minuty před odjezdem. Pravidelnému cestujícímu je hodinu dopředu jasné, z kama to pojede, jen SŽDC a občasní cestující neví 🙂 … což je vyloženě naprd pro starší cestující, kteří pak sotva stíhají, případně cestující s kočárky atd… to je pro mě k nepochopení.

Martin V.

Jel jsem odtam dvakrát do Prahy během jara a vždycky jsem si šel rovnou sednout na prázdné ostrovní nástupiště. Většina cestujících ale nábožně zírala na obrazovku a teprve po zobrazení údaje o nástupišti se hrnuli podchodem k vlaku. To je nějaká zábava místních výpravčích, nebo na Dolním nastávají tak nečekané provozní situace, že si to netroufnou napsat zavčas? Jinak mi to připadá, že se „salámovou metodou“ buduje nové hlavní nádraží v odsunuté poloze. Ještě tam postupně přidají pár ostrovních nástupišť místo dnes už ne příliš využívaných kolejí, dovezou několik dalších „kontejnerů“ z nichž postaví honosnou výpravní budovu a staré hlavní… Číst vice »

Par

Hele já bych to tam tak nechal, mohl by přistavět ještě jedno nástupiště a máme novej nádr 😉 nakonec by se zjistilo že to stačí a nebylo by to za 100 miliard. Aj bufáč tu je. Co by za takový nádr dal např. Adamov.

Pavel

Kéž by to bylo tak snadné. Bohužel, 1) současné vedení tratí se úrovňově kříží s plánovanou silnici velkého městského okruhu v jeho jižní části, 2) současný násep by při případné povodni zadržel vodu v Brně a 3) současný násep vytváří na jihu bariéru v plánované uliční síti. Dost máme v Brně nízkých „tunýlků“. Všimněte si, když se podíváte na Dolním směrem k Židenicím, jak vlaky sjíždějí z kopce. Proto nové nádraží bude vyzvednuto asi o sedm metrů nad současnou úroveň. Už žádné podchody, z uliční sítě, od šaliny (tramvaje) rovnou v úrovni pod nástupiště a pak nahoru. Na podobu /… Číst vice »

Pavel

Naprostý souhlas, „provizorní“ dolní nádraží je za mne, jako cestujícího mnohem přívětivější než to horní (hlavní). Rovná dlouhá, vysoká a tedy bezpečná nástupiště. S tím hlášením je to ale úplná tragédie. Zrovna v pátek, rychlík už v Modřicích a na Dolním neví, kam přijede.
Přitom na Dolním všechny koleje volné a před rychlíkem ani nejel jiný. Já se na to už musím zeptat SŽDC, takhle to nejde.

Speedy

Bylo by lepší kdyby, místo těch nesmyslů, město konečně zprovoznilo hlavní nádraží. Neexistuje, aby v druhém největším městě v ČR byla 1,5 roku výluka a jezdilo se kamsi na nádraží pro nákladní vlaky.

xyz

Pro srovnání – v největším městě Rakouska mezistátní či expresní vnitrostátní vlaky nejezdily na „hlavní“ nádraží (dříve Südbahnhof, nově Hbf.) přinejmenším 3 roky. Tzn. Brno není v této věci ojedinělé, ani nemá pomyslný primát v délce trvání takové věci.

Speedy

Vídeň má několik nádraží, které jsou rozhodně větší a použitelnější než ta tragédie na dolním nádraží. Pokud by to Brno mělo podobně, asi by si nikdo nestěžoval.

Martin V.

Brno má ještě notně omšelé Židenice a KrPole, takže také několik dalších nádraží. 🙂

K.S.

Tak ony i Židenice by mohly být celkem pěkným nádražím i pro mezinárodní dopravu, pokud se tam tedy udělá ještě nějaký ten peron navíc, respektive hranu, a pak udělat nějaké pospojování kolejí tak aby se dalo z průtahu zajíždět, bez kolize z osobní tratí, k nově vzniknuvšímu nástupišti u budovy, tak na kolej u (myslím) 2. nástupiště a pak zase zpátky na průtah a samozřejmě pospojovat koleje osobních tratí směrem na Maloměřice. To by v situaci trvalé osobní dopravy na Dolním mělo zajistit že budou k dispozici hrany pro přestup bezkolizně s osobní tratí.

Pavel

Kéž by rychlíky i po skončení výluky stavily v Židenicích. Bohužel problém Židenického nádraží je ten, že bude přesunuto do nové polohy (!) a to nad ulici Zábrdovická – Bubeníčková, nad zast. Kuldova tak, aby byl přímý a pohodlný přestup mezi vlaky a šalinou (tramvaji), reg. autobusy a trolejbusy (do nové čtvrti Zbrojovka). Bohužel, nové Židenické nádraží může vzniknout až po dokončení Nového hlavního brněnského nádraží, protože se tím směrem musí nasměřovat nástupiště … všechno souvisí se vším

K.S.

Přesun se hned tak nezahájí a stejně by byly Židenice až poslední v řadě, takže bych řekl že je slušná šance že se s nimi nakonec hýbat ani nemusí. Podchod s do Zbrojovky dá otevřít i v současné poloze.

Lech Malý

Bohužel Židenice jsou aktuálně odříznuty souběžně probíhající uzavírkou Zábrdovického mostu 🙁

ApolloXI.

Vídeň je také mnohonásobně větší. Rakousko vlastně také.

Člověk

Meidling i Westbanhhof jsou stále lepší nádraží než je pražský, nebo dokonce brněnský hlavák.

MartinS.

V čem je Meidling lepší než pražský hlavák? Připadl mi jako naprosto neosobní velká průjezdná zastávka… jako náhrada za Hbf bezpochyby postačoval, ale není na něm nic zvláštního.

1216

Srovnávat Dolní a Meidling je jako srovnávat necky s automatickou pračkou. Nehledě na to, že Meidling dokázal bez potíží Südbahnhof nahradit a dokonce ho i předčil. Dolní je naprostá ubohost, jak koncepcí tak provozem, ale co taky čekat od SŽDC…

ApolloXI.

Meidling nebo Südbahnhof byly někdy určeny jen pro nákladní dopravu? Nějak jste nepochopil, že Dolní ano a nyní je to jen dočasná náhrada po dobu modernizace hl.n., žádná stavba nového nádraží v jeho místě se nekonala, nekoná (a konat ani nebude).

ČD4ever

Jestli se to osvědčí, tak ať to tam nechají natrvalo. Ušetřené miliardy za nové nádraží se pak múžou investovat do železničních staveb někde jinde 😁

K.S.

Tomu že se provede ve finále nějaká salámová metoda, v Brně budou dvě hlavní nádraží a udělají se už jen nějaké menší úpravy uzlu bych celkem věřil. Naopak si neumím představit že by se těch X miliard někde nakonec našlo.

železničář v důchodu

Bohužel asi pravdu mít nebudete: ODSun asi nakonec vznikne, ať to stojí, co to stojí, jen bude ještě více zparchantělý, než si zatím dovedeme představit …

Georg

ja vam nevim, ono to „zdroje jsou“ tak uplne uz neplati…

K.S.

Nepřijde Vám trochu přihlouplé to pořád psát takto stylizovaně? Na stěhování existuje tak nějak celopolitický konsenzus (stejně jako na tom že se bude stehování využívat k zisku bodů) a pokud se pamatuji tak se o něm na vládní úrovni rozhodovalo někdy za Zemana, stejně jako některé jiné „super“ zákony a nařízení. Na rozdíl od Vás si dovolím být pesimisticky optimistický či optimisticky pesimistický, pokud se nezačne stavět do dvou let, tak se nádraží stěhovat nebude a pokud ano, tak ve zcela jiné podobě než je Ab. Nebudou na takovou komplexní záležitost, jako je přestavba uzlu v Brně, peníze. A jestli… Číst vice »

železničář v důchodu

Co je, prosím, přihlouplého a „stylizovaného“ na tom, že to, co Vy sáhodlouze (grafomansky?) popisujete ve dvou odstavcích, jsem vyjádřil já jedním krátkým souvětím s klíčovým výrazem pro výsledek toho nesmyslu = „více zparchantělý“?
A jen pro pořádek: termín „ODSun“ jsem nevytvořil já, ale pokud vím, z posledních skoro 30 let bylo jen málo těch, kdy by ODS neměla ve vedení Brna žádného svého zástupce, a po většinu toho období její příslušníci dokonce zastávali přímo primátorskou pozici.

petr766

A nebýt hloupých aktivistů (nejen) od Zelených, mohlo dávno být moderní nádraží.

xyz

Tím pádem by ale pravděpodobně nebyly realizovány mnohé další investiční akce, které nakonec byly (coby „náhradní k dočerpání eurofondů) provedeny. Něco za něco. Rovněž tak by město Brno muselo upozadit investice, které v posledních letech provedlo, a namísto toho vybudovat uliční síť mj. s novými tramvajovými tratěmi. A v neposlední řadě by to samé město Brno, které od počátku roku 2013 osekalo mj. denní provoz MHD v ranních hodinách víkendových dnů, otočit v této věci kurz a navýšit rozsah MHD tak, aby ta MHD vůbec cestující od toho odlehlého nádraží odvezla či je k němu přivezla. P. S. Aktivisté mají… Číst vice »

Ilona Zelenáková

“ Aktivisté mají jen omezené možnosti“

dovolte dotaz, žijete vůbec v ČR??? aktivisté tu léta blokují kde co (často jsou to stejně nátlakové skupin, které očekávají, že jim někdo zaplatí za mlčení), rozhodně mi ty jejich možnosti nepřijdou „omezené“, u nás (v Plzni) třeba řadu let blokovali aktivisti z Brna spalovnu odpadů…. taky dobrej paradox

xyz

I v tamním případě platí stejné lhůty jako jinde. O. K., zeptám se:
– V jaké věci tedy aktivisté podali námitku/námitky? V jaké situaci? Územní řízení? Stavební povolení?
– Po jaké době tyto námitky byly ze strany příslušného úřadu vypořádány?
– Byly tyto námitky shledány neoprávněnými, či oprávněnými? (Ve druhém případě platí, že primárním zdržovatelem tedy nejsou aktivisté)

ApolloXI.

Mediální masírka v této zemi, že za všechno zdržování mohou aktivisté, byla velmi úspěšná. Za vším však leží především samotná byrokracie.
Dnešní rétorika se navíc v mnohém příliš neliší od rétorik, používaných v minulosti a to nejen tady za minulého režimu, kdy si nenechali rozvracet národní hospodářství. Ale kdo by se zabýval třeba jen maličkostmi, např. že vydra začala být chráněná v Německu už za Hitlera, protože to bylo právě Německo, které jako první pocítilo dopady průmyslové revoluce (těžkého průmyslu) na přírodu.

Ilona Zelenáková

opakovaně napadali platnost stavebního povolení u soudů, soud jej vždy zrušil, takže se vydávalo asi třikrát nebo čtyřikrát, lhůty v tom nehrají roli, spíše možnost se donekonečna někam, proti něčemu odvolávat, nehledě na to, že lhůty se stejně nedodržují,
pro některé rejpaly (apollo) – o žádnou mediální masírku se nejedná, v případě naší spalovny je to fakt!!

železničář v důchodu

To, že nějaký soud zruší nějaký akt, ještě vůbec neznamená, že ten akt nebyl ve skutečnosti logický a oprávněný …

xyz

„opakovaně napadali platnost stavebního povolení u soudů, soud jej vždy zrušil“
… čili dal námitkám „aktivistů“ za pravdu. Děkuji za odpověď.

Milan

Nikoliv. Předcházející příspěvek je značně zjednodušen a Vaše odpověď dvojnásob. Soud obvykle vydá předběžné opatření, kterým „dočasně“ pozastaví platnost SP (nebo ÚR, nebo EIA). Pak soud zpravidla po dlouhé době rozhodne v prospěch investora, aktivisté se odvolají k vyšší instatnci, ta opět vydá předběňé opatření. A pak rozhodne v prospěch investora. Po době kdy už mužš být rozhodnutí irelevantní a priority investora/vlády jiné. Problém samozřejmě není v aktivistech, ale v nastavení státní správy a soudní moci, že jim to umožňuje. Ale tvrzení, že „aktivisté nemají moc“ je naprosto liché. Mají, a silnou. Problém je primárně na straně státu, zákonů a… Číst vice »

xyz

„Soud obvykle vydá předběžné opatření, kterým „dočasně“ pozastaví platnost SP (nebo ÚR, nebo EIA). Pak soud zpravidla po dlouhé době rozhodne v prospěch investora“
O. K., děkuji za upřesnění. Je-li založeno na pravdě, pak skutečným zdržovatelem jsou soudy, nikoliv aktivisté.

„. Po době kdy už mužš být rozhodnutí irelevantní a priority investora/vlády jiné.“
V takovém případě by byla reálným zdržovatelem (či „házečem klacků pod nohy“) sama vláda, když si za takovou investicí nestojí dlouhodobě.

Rtep

Aktivisté mohou stavbu zdržet pouze v těch případech, kde se investoři a stavbaři, stejně tak jako obce pokouší obejít zákony nebo (v lepším případě) ty zákony vůbec neznají. Jinou možnost aktivisté opravdu nemají. Doufejme, že dál budou hlídat stavby všude, kde se různé zainteresované osoby pokouší obcházet zákony.

železničář v důchodu

Obcházet nejen zákony, ale i (a často především) logiku a smysl lidského počínání.

Milan

Tak to je naprostá lež. Stavbu je možné, a děje se to pořád, zdržet, a to o hodně, i když se o porušení žádného zákona nikdo nepokusil. Důkazem je to, že v drvivé většine po mnoha odvoláních a někdy až desetiletích průtahů nakonec soudy rozhodnou v prospěch investora a v neprospěch aktivistů. Často kdy už je pozdě. Zdržovat stavby, odvolávat se v každém stupni stavebního nebo územního řízení, podávat kasační stížnosti, odvolávat se na soudech a pak soudech vyšší instanci lze dlouho bez čehokoliv. Stačí se podívat na navlas stejná obecná podání od Děti Země na různe stavby. Takže problém… Číst vice »

železničář v důchodu

„a vždy jde o nalezení optima. Nebo alespoň o jeho snahu“
Tak odvážný výrok bych se rozhodně vyslovit neodvážil – a důkazem nemusí být ani zdaleka jen pověstná trasa „D8“ přes České středohoří nebo „kauza Havránková“, ale třeba i trucy s drsným dopadem na zparchantělost přestavby žst. Ústí nad Orlicí, apod.: vše to jsou pouze následky ješitnosti a umanutosti „mocných“, a jedinými „optimy“, která oni ve skutečnosti hledají (a bohužel i nalézají), jsou pouze ta sloužící jen jim samým.

Ilona Zelenáková

a stávající buňkoviště s prodejem RJ zůstalo?? z obrázků to na mě dělá dojem, jako by bylo pryč

Človek

Dneska jsem tam přestupoval, kontejnery už slouží. Ještě nikdy jsem v Čechách neviděl nic, co by mi tak moc připomnělo můj milovaný Balkán.

Alfons

Predpokladam, ze jste jeste nebyl v Liberci autobusem.. 🙂

pavel

… a ještě se to Liberecké buňkoviště jmenuje autobusové nádražííí :-D, to boleslavskej terminál veřejné dopravy je stále jakési „autobusové stanoviště“ … je to tady Balkán .. 😀

Vojta

No, tak v Čechách ještě ne, ale na Moravě jste to teď už viděl;) Přece jenom od nás už je to na Balkán přímo po rovině.

K.S.

Nojo, my jsme tu takové divné pomíchání všech těch živlů, otevření spíše na jih do Panonie než do toho kopcovitého světa německých hradů. Ostatně jak vůbec pojímat dějiny státu jež se skládá ze dvou celků, které mají místy dějiny velmi odlišné?

aldik

Nakonec to tam bude vypadat lépe, jak na hlavním nádraží 😀

K.S.

Však už vypadá. 😀
seznamzpravy. cz/clanek/uplne-v-pohode-nove-nadrazi-v-brne-je-mistrovske-dilo-69761

Vůbec bych se nedivil když osobka na dolním zůstane a nic se stěhovat nebude ve finále. Co bych čekal je že se tam ještě mírně pohraje s kolejištěm, ale to by chtěli zhodit stavědlo u mostu, pokud je prázdné (vypadá tak) a přidat nějaké výhybky.

Hrebicek

Prazdne neni, je obsazeno vypravcim a funkcni, byt to na prvni pohled nevypada.

Zlámalík

Zůstane, já to prorokoval taky dávno. kdyby se Dolnímu dostalo tolik péče, co nyní a nedávno hlaváku, (peróny, zhlaví, zabzař) bude to nóbl.