Brno spustilo reklamu na cestování MHD. Vypočítává v ní, kolik ušetří

Kampaň #JezdiMHD v Brně. Foto: DPMBKampaň #JezdiMHD v Brně. Foto: DPMB

Podle Dopravního podniku města Brna je cestování MHD zhruba třikrát levnější než autem.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

Pokud jízdenky tvoří asi třetinu ceny dopravců (a zbytek dává objednavatel) moc úsporné to není. 😀

lsp

Hlavní důvod, proč lidé upřednostňují auto před hromadnou dopravou, je pohodlí (byť je to samozřejmě subjektivní veličina). Většina dopravních podniků všude možně to zatím nepochopila.

pzag

Přesně tak, mám na to pořídit, udržovat a provozovat auto. Jo, tak pojedu MHD, kterým se sice nikam nedostanu, ale ušetřím ty peníze, co si můžu dovolit utratit…

robert

Tak potom jsi socka. 🙂 Já si tu drahou MHD můžu dovolit. 😀

PetrH

Ale jo, ty dopravní podniky by to pochopily. Jenže jim to nikdo nezaplatí. MHD je sociální dávka, jak kvalitou, tak cenou.

robert

Tak to si asi pohodlí představujeme každý jinak. Já jsem líný pohodlný člověk, tak jezdím právě MHD. 😀 Jsem líný hledat parkovací místo, platit poplatky, starat se o nějakou rachotinu.

PetrH

No tak řekneme, že pohodlí je taxík, to je ta dražší varianta MHD 🙂

Vendelin

Hmmm, i kdyby byla mhd zadarmo, tak musím jezdit autem, bo to mám do práce 20 minut autem vs hodina v MHD a to nemluvím o tom, že na moje nástupy v noci mi do práce, a ani blízko k praci, mhd nejezdí.

Kebab

To je snad logické, že je (dotovaná) MHD levnější než auto😃 Ovšem klíčovou hodnotou je čas, ne cena a tam zjevně pořád vede auto, přestože stále nestojí ani základní infrastruktura – VMO.

PetrH

Já se budu bavit, až ty okruhy budou jednou stát (jestli se toho dožiju) a nezmění se nic, tedy aut do té doby ještě přibude.

JackBrno

Dokud nebudou přes Brno aspoň dvě linky metra (nebo jiné dopravy nezávislé na pozemní dopravě) napříč městem z východu na západ a ze severu na jih, tak i kdyby se dopravní podnik přetrhnul a jezdil i zadarmo, tak to prostě nemůže konkurovat autu. MHD je fajn na krátké cesty mezi sousedními městskými částmi, to využiju rád, ale opravdu nebudu v tom nekulturním prostředí mezi hromadou naštvaných lidí stát hodinu ráno a hodinu odpoledne v přecpaném autobuse, který poskakuje po křižovatkách a staví na každém patníku. Na to si příliš cením svého času a i když je auto samozřejmě mnohem dražší,… Číst vice »

Tomáš Gottschalk

Sice mají metro i v daleko menším Lausanne, ale tady si myslím, že by bohatě stačilo vyřešit kritická místa, kde se MHD nejvíc zdrží – typicky na křížení s malým okruhem. To by znamenalo zakopat d1 od Pionýrské po Rooseveltovu, d5 od Příkopu na Mendlák (pod Špénou) a d2 od Vlhké po Mendlák (pod Svoboďákem). Plus postavit SJKD.

xyz

Lausanne je hodně specifické – původně šlo v části trasy o lanovku, pak přebudována + prodloužena do tunelového úseku (a mimochodem jezdí se tam bez řidičů).

Druhá z linek je na pomezí metra a tramvaje (mj. vedena téměř výhradně povrchově).

tarten

Metro nechtějte, je to strašlivě drahé.

Jiří Kocurek

Jak pro koho a jak komu. Pokud to nevyhovuje vám, neznamená to, že jiní tím jezdit nesmí…

Ondra K.

Jízdné se 10 let nezdražilo a mezi tím rostl průměrný plat, takže ten vzájemný poměr vychází líp. Ovšem bylo by fér přiznat, že za poslední dva roky se postupně omezuje rozsah provozu. Takže cena jízdného zůstává, ale kvalita služby se zhoršuje a to rozhodně ne málo. Prodloužení intervalů nejen zvyšuje vytíženost spojů, která je už mnohdy za hranou civilizovaného cestování, ale hlavně komplikuje přestupy a návaznosti a celý systém MHD činí mnohem méně předvídatelným.

david

Kvalita služby se zhoršila hodně moc a mě vyhnala z MHD. Rozepisovat se tady nebudu. To by byl román a já bych se u toho zase naštval. Jestli má někdo jinej názor, neberu mu ho. Já mám prostě s MHD špatný zkušenosti.

Vojta

V prvé řadě by měli zajistit financování, aby bylo možné vrátit nějaké normální intervaly, ne těch 6 – 7 – 7 ve špičce (dříve 5) jak je teď u šalin, u mnohých autobusů 15 minut (dříve 10), pak to z principu nemůže navazovat a případní další cestující by se tam nevešli. Nejdůležitějším faktorem pro volbu dopravního prostředku je ČAS, nikoliv peníze.

K.S.

Nejsem si jist jestli náhodou redukce JŘ není důsledek nezodpovědné cenové politiky a následek dlouhodobého přetěžování sítě. Přiznejme si že trať „1“ je v bídném stavu (nebo byla před rokem, když jsem na ten bok jel posledně). Další věc je jak to pak vychází ve sdílených úsecích jako je třeba Hybešova nebo Lidická.

Froggy

Ano, čas, to je přesně to, co lidé z dopravních podniků / koordinátorů dopravy asi stále nepochopili. Například u nás ve městě už jsou zrušeny takřka všechny dálkové autobusové linky a autobusem se bez přestupu nedostanu ani do centra krajského města. To samé u vlaků. A ještě horší je to, pokud překračuji hranici kraje, kterou mám kousek. Třeba u mě je to 25 minut autem do práce, a hodinu a půl busem nebo vlakem… (jezdíval jsem dálkovými busy, které jely 50 minut)…

Krutá pravda

Ještě nikdo nikdy se neprošetřil k bohaství. Na věci se v životě vydělává a ne šetří.

Twix

A jak se tohle dá aplikovat na volbu dopravního prostředku, o které je tady řeč? Jako že má člověk jet autem a v ušetřeném čase vydělat něčím další peníze?
Jinak ale souhlasím že motivace jen nízkou cenou moc nefunguje. To asi každý už tuší, že roční šalinkarta při častém cestování vyjde na méně než palivo do auta.

K.S.

To asi ne, ale pokud na jedné cestě ušetříte, patnáct, dvacet minut, tak se dá u nejedné firm ten čas buď naddělat a pak máte někde víc volna na kurzy, nebo se dohodnout na tom že se proplatí.

M19

To by mě zajímalo u které. Pokud je práce, tak vám nařídí přesčas bez ohledu na to zda jste něco ušetřil jízdou tím či oním když není, váš čas navíc nikdo platit nebude.

K.S.

Jsou obory kde to tak funguje. I když ano, jsou to obory kde se nepřeměňuje hmota, ale vznikají věci spíš nehmotného rázu. Když máte za čtrnáct dní zpracovat 5-10 ticketů, tak je trochu jedno jestli trochu jedno jestli poslední nahrajete v pátek odpoledne, nebo už ve čtvrtek, protože jste tam byl pondělí-středa o hodinu dýl a v pátek jdete dřív. Když jsem dělal IS pro jednu korporaci, tak bylo celkem běžné že „cifršpioni“ si udělali práci za 4 dny a v pátek po jedné jich nebylo. Na druhou stranu ano, když chystali roční plány, tak 9-10 hodin denně bylo běžné… Číst vice »

M19

Např. kde konkrétně? Příklad který jste zvolil vám v dlouhodobém horizontu příjem nezvýší, to je jen jiné rozvržení pracovní doby. Televize natočí o díl delší seriál? Zaplatí vám tři scénáře místo dvou? Programátor napíše další program a lidé si ho koupí jen kvůli tomu? Nebo jak?

K.S.

Znovu si přečtěte co tam píši, buď máte pak víc volna, nebo to jde k proplacení, záleží na firmě a tom jak funguje. Ve firmě o které jsem psal to fungovalo v době kdy jsem tam byl tak že po 3 měsících šly nevybrané hodiny k proplacení. Nebo v tom vyšetřeném, konsolidovaném, čase můžete navštěvovat kurzy, čímž si do budoucna zlepšíte vyhlídky na příjem, nebo si v tom, a pár takových znám, uděláte ještě živnost bokem. Rozhodně s tím časem pak můžete nakládat daleko líp, než když je musíte vybabrat na veřejnou dopravou.

M19

Právě že čtu a svou těží následně zcela popírate.

K.S.

To by mne tedy zajímalo jak a kde. Spíš se mi zdá že to bude jako s tou šalinou, reálně nečtete a chcete se jenom hádat.

Glutexo

Cesta veřejnou dopravou, kdy nemusíte řídit, lze zase za vhodné konstelace využít ke studiu, četbě, vyřízení některých osobních záležitostí, nebo i třeba odpočinku. Na věci, na které třeba jindy těžko najdete klid a blok času v kuse.

Jasně, zdaleka to tak nemá každý, ale jsou případy, kdy to může vycházet vlastně dobře.

Jan

To máte blbě, člověk neudrží bohatsví, pokud ho neefektivně utrácí. Ten kdo chce zbohatnout tak nejen zvyšuje příjmy, ale hlavně omezuje zbytné výdaje, aby mu zbylo víc než měl před měsícem a mohl své prostředky ideálně dlouhodobě zhodnocovat.

tarten

Nesmí ale za zbytné výdaje považovat ty, které vypadají málo užitečné, ale jejich vynecháním se ve skutečnosti podlomí růst. Jak to mnohde vidíme.

Vamid

Deset let nezvedli jízdné, to nevím, jestli bych se tím chlubil. Podobné služby by snad měly s inflací počítat automaticky

Marana_CZE

No, jestli to nebude tím, že deset let nezvedli jízdné a furt jsou jedním z těch nejdražších podniků v krajských městech v ČR 😀

K.S.

Když Pepíček skočí z okna, skočíš taky?

To jestli je to někde jinde levnější nehraje roli, ty peníze co se musí vynakládat na dosyp pak chybí jinde, nebo se to bude dotovat stagnací mezd zaměstnanců, nerozvojem, zastaráváním, infrastruktury nebo něčím podobným.

Marana_CZE

Ještě připočítat nepohodlí spojené s Brněnskou MHD. Klasicky, bez místa na sezení, takže celou cestu stojíte. Bez klimatizace… (Okénka to fakt neřeší, zvlášť s agresivními důchodci, které ofukuje větřík) Zpoždění, „zajímavý“ spolucestující. U Soru NBG motor, který řve víc jak sluchátka na plno a samozřejmě i „zajímavý jízdní řád“, co 10 minut ve špičce. (Nejen, že je pak MHD přeplněná a vzniká tím další zpoždění. Dochází zde i k tomu, že jestli přestupujete a první autobus má zpoždění, tak dojede holt pozdě)

M19

Vy jste byl v Brně naposledy před 20 lety, nebo jste prostě troll?

Marana_CZE

Ne jezdím tady denně a tohle mě fakt štve. Máme nejdražší MHD v republice a hodinu ráno, přes celé Brno se mi fakt stát nechce :). Zvlášť ještě v létě bez klimatizace je to chuťovka. Odpoledne si zase užívám stání v NBGčku, které už z Dělňáku až na Klajdovku funí, jak kdyby mělo každou chvíli umřít v kopci 🙁

Zbyněk

Taky to je pořádný kopec, tam funí i kdejaké auto nebo cyklista.

M19

Moc jste nikde nebyl, že? Jak to dělám,že si téměř vždy sednu? Do toho kopce funěly i Karosy a Iveca. To je totiž kopec. Bez klimatizace už jezdí jen pár vozů asi máte smůlu.

Marana_CZE

No vidíte, tak vám závidím. Já zase jezdím ve špičce. Ráno jezdím 58/44/12 a odpoledne jak to jede a nutno uznat, sednout si aspoň v jednom, tak mám šťastný den. To samozřejmě že tam funí většina autobusů, avšak když to srovnám s autem, tak tam se mi fakt nikdy nestalo, že by motor řval víc než třeba rádio (Samozřejmě, nejde s tím toho moc udělat, tak maximálně líp odzvučnit motor, avšak pořád je to pro cestujícího značně nepříjemné). A no těch pár vozů je asi vtip, co? 😀 Když pominu, že řidiči ji ani nezapínají, bo ztratí výkon (Samozřejmě v… Číst vice »

david

A třeba u tramvají poršat nyní probíhají prohlídky a opravy/úpravy, ale klimu tam nedodělávají. S těma výklopnýma okýnkama je to v létě vražedná kombinace. Hlavně se DPMB bude chvástat dodaným schodkem a lakem alá drak. Ani číslo linky na levou stranu tam neudělali. Sedačky v lichých článcích taky nechali s uspořádáním proti sobě. A tyto střepy tady budou jezdit dalších 20 let. Když nemusím, MHD nejedu.

Luděk

U poršat probíhá jen kosmetická úprava aby byli pro cestující přívětivější.
Zásadní problém s otáčením sedadel je že je to zásah do konstrukce takže by to bylo jako taková GO což by bylo vážně na 20 let zatím co teď jsou v podstatě v polovině životnosti

Luděk

Trochu vám ty počty nesedí u autobusů jste nejméně daleko od pravdy kdy vašich 300 vozů je celkem dobré
Ale u tramvají vám chybí cca 100 vozů samozřejmě bez klimatizace
No a trolejbusy 26Tr je 10 (to že jsou nějaké odstavené nehraje vůbec žádnou roli) 27Tr kterých sice teď je 20 ale minimálně do prázdnin jich bude o 10 víc a obecně trolejbusy budou zažívat podstatnou obnovu v následujících letech

Marana_CZE

To samozřejmě, proto jsem aktuálně provozní, odstavené, ať už krátkodobě či dlouhodobě jsem neřešil. Jen a pouze aktuálně provozní vozidla. U trolejbusů bude docházet postupně k nějaké modernizaci, avšak furt to nesmaže omyl zvaný 31Tr bez klimatizace… Tam ty klimatizace klidně být mohli, ale to by se muselo chtít, naštěstí chce se aspoň teďka „s křížkem po funuse“

M19

No nevím. Ráno kolem šesté a odpoledne kolem půl třetí není špička? Vy si pouštíte v MHD rádio? Řidiči nezapínají nezávislou klimatizaci protože by ztratili výkon? Bo se říká na Ostravsku, nepletete si města? Nejvic by mě zajímalo jak to dělají řidiči šalin, kde je ovládání napojeno na dispečink. Trolejbusy 31Tr jsou bez klimatizace? Fakt?

Marana_CZE

Ono, nevím jestli si děláte srandu nebo to myslíte vážně 😀 ale fakt pochybuju, že jste z Brna. 31Tr jsou fakt bez klimatizace. 😀 Řidiči šalin to ani nemusí řešit, když je tady 0.1 klimatizované šaliny na neklimatizovanou 😀 to je opravdu, ale opravdu závratný počet a prakticky omezen jen na několik linek, kde Evo 2 jezdí. Bo se již běžně užívá i v jiných částech naší země, než-li na Ostravsku :D. A no, část jich opravdu vypíná klimatizaci, aby ušetřili pár koníků do kopce 😀 ono na jednu stranu se není čemu divit, když kupujeme autobusy s motorem a… Číst vice »

Tomáš Gottschalk

Pár vozů, jo? To možná platí u busů, které procházejí nejrychlejší obměnou. Ze šalin mají klimu akorát draci a z trajfů parciály a solárka.SORy se pořizovaly bez ní, bo tehdy převládal názor, že klima je zbytečná.

M19

Vždyť si stěžuje na cestu od Dělňáku na Malou Klajdovku tam jezdí autobus.

robert

Brno není nejdražší v republice. To jako fakt ne. 😀
Mně se zase nechce stát v kolonách, tak jezdím prostě MHD. 🙂

K.S.

Tak třeba já si dnes v šalině připadal jak někde v JZD, z někoho tam táhl hnůj na sto honů.

M19

V Praze jezdí šaliny?

K.S.

Předřečník ale mluvil o Brně…

M19

Nedávno jsem byl ve Znojmě, mám z toho odvolávat stav MHD v Třinci?

K.S.

Znovu, Vy i Marana_CZE jste psali o Brně, já jsem psal také o Brně a tom co jsem tam potkal, proč do toho teď taháte Prahu?

Domis

Každý, kdo si pamatuje rozsah brněnské MHD před 20 nebo 15 lety, tak tuší, že většina linek jezdila prostě častěji než dnes a tolik linek nebylo zasekaných v zácpách, protože obecně bylo ve městě o něco méně aut. Že se od té doby obnovil vozový parkbnebo rozšířilo placení kartou? No to je snad samozřejmé, že nic nevydrží věčně a technologie jsou dal. Reálně ale nevidím jediné zlepšení, kterým se město a DP tak chlubí.

M19

Nejezdilo častěji. O víkendu to tehdy jezdilo po 20 minutách, tak neplácejte nesmysly. Vy toho nevidíte a paměť asi taky nic moc…

OndraG

Budu vám oponovat, ale u nás okrajové části Brna o víkendu byl interval po 15 minutách, teď je po 20. Nehledě na to, kdybych chtěl od nás jet před 25 lety do centra, tak jsem tam dorazil bez přestupu, teď musím přestupovat a minimálně v 60% se stává, že u šaliny na kterou jsem chtěl přestoupit vidím pouze koncová světla. Takže asi tak k tomu zlepšení

M19

Před dvaceti lety nebo před pěti? Zkuste se držet faktů.

M19

Taky nejezdily noční linky. A abyste si vzpomněl tak trochu historie… https://www.bmhd.cz/archiv/jr/

Jura

Tak tak. A ještě člověk nidky neví, ke komu nastupuje do vozu. Jestli si bude více hledět telefonu a ohrožovat zdraví a životy nebo řízení vozidla.

M19

A v Praze to víte? Ale vlaku?

noerf

Ještě započítat cenu dotace (zaplaceno z daní občanů). Pak zjistíme, že náklady jsou přibližně stejné.

mgr.pavel

Tak to prosím do ceny za jízdu autem započítejte negativní externality typu parkovací místa za pusu, a vyjde to zase jinak.

K.S.

Dobře, tak MHD zase přidám náklady ušlé příležitosti. Jak na tom co lidi zbytečně promrhají různými cestami na MHD, tak tím že to někdo musí řídit a nemůže produkovat nějaký jiný statek.

PetrH

Víte, že za den byste měl ujít 10 tisíc kroků? To je asi 7,5 km. Nepovažuju svou procházku na MHD za ztracený čas. A když někdo řídí tramvaj, dalších 100 lidí může odpočívat nebo si číst. Nehledě na to, že do těch ulic byste se nevešli, kdyby měl každý jet autem.

K.S.

Běhací pás byl již vynalezen, stejně jako třeba simulátor schodů. Toliko k pohybu. (A z okometrického vzorkování v MHD se mi zdá že lidem na něčem jako zdraví moc nesejde) Co se čtení a využití času týče, tak se velmi často stává že ve voze sedím s knížkou jediný a pokud ne, tak se bavíme o jednotkách lidí, než že by to byla masová záležitost. Takže to za extra velký argument brát nebudu. Pořád říkám že je potřeba budovat a přebudovávat města tak aby plnila požadavky obyvatel a umožnila jim plně využívat dostupné technologie. Celou historii jsme města zvětšovali, vylepšovali… Číst vice »

Zbyněk

Jistě, údržbu a výstavbu silnic a dalnic si platí motoriste sami.

Mihalinda

Mě například tvoří ostatní náklady (servis, stk, opravy, pojištění, mytí, pneu apod.) 80 % ceny co dám za palivo. Nájezd mám 16 000 km/rok.

mgr.pavel

To byste pak měl i započítat takové položky města, jako je cena za výstavbu parkovišť a všech ulic, kde stjí auta zdarma či za pakatel..

hoholu

teď jen zlevnit krátkodobé jízdenky aby se to vyplatilo i občasně..

Mihalinda

Tak ono se to nejspíš vyplatí i občasně, pokud člověk jede sólo. Myslím finančně.

hoholu

nevyplatí, příkladem budiž cesta z Řečkovic do centra(Křenka), což je tam i zpět cca 16km, při spotřebě 6/100 to výjde na +- 1l, při dnešních cenách cca 43,-(ještě před rokem 33..) mezitím co dva hodinové lístky stojí dohromady 50,- a člověka to nedoveze až před dům+velmi limitovaná kapacita co se týče nákladu..

M19

Pořiďte si aplikaci do mobilu či univerzální jízdenku a máte to za 39.

hoholu

člověk co jede hromadkou za uherskej rok o tomhle nemá ponětí, a já ho doteď taky neměl..

M19

Tak jste si rozšířil obzory. Kdybyste jezdil častěji místo autem, ušetřil byste i více.

hoholu

tywo, ne, nenapíšu to
já využívám brněnskou MHD na 110%, chytám přestupy o kterejch by se ani Idosu nezdálo, já obzory rozšiřovat fakt nepotřebuju

M19

Jo, před chvílí jste nepřímo tvrdil, že jezdíte MHD jednou za uherský rok. Má 110 deset procent to je jak? Jedete v jednu chvíli dvakrát každou desátou jízdu?

hoholu

no, jo, tonoucí se za stébla chytá..

v „člověk co jede hromadkou za uherskej rok“ nikde nevidím slovo o mně, tohle je případ mého známého, já byť mám k dispozici auto, nevím jak ho využít protože jsem na MHD vyučenej od dětství

M19

Tak hlavně to okecat. Tak ho prodejte, když nevíte co s ním.

hoholu

píšu „MÁM K DISPOZICI“, NÉ „VLASTNÍM“ přečtěte si to alespoň než odpovíte :)))

hoholu

co tak koukám, tak tady DPMB bráníte zuby nehty, nebudu kecat, připomíná to debatu „kritizování reálných problémuXšotouši“

M19

Došli argumenty, tak pokus o dehonestaci a útěk? Bráním pravdu a nemám rád pomluvy.

hoholu

haha, srandovní jak v tom vidíte nějákou taktiku a né realitu. Já tady popisuju problém, kterej opravdu existuje.
mezitím co vy do mě neustále bez jakýkoli povědomí o mně šijete vaše moudra, upřímně dlouho jsem neviděl někoho co ze sebe dělá takovýho šaška, pardon

Aleš

Pokud vám někdo zadarmo půjčuje auto, pak ano, máte pravdu. Tedy pokud máte všude zadarmo parkování.

Mihalinda

6 l na 100? Přes 20 semaforů?