Autobusy Doprava ve městě Dopravci Tramvaje Trolejbusy Železnice

Brno spustilo novou aplikaci pro plánování dopravy. Ukazuje, kam po městě a okolí se lidé dostanou do hodiny

Tramvaj EVO 2 Drak v Brně. Foto: DPMB
Tramvaj EVO 2 Drak v Brně. Foto: DPMB
Aplikaci mohou lidé využít například při hledání bydlení.

Brno na svých stránkách spustilo novou aplikaci, která ukáže dopravní dostupnost jednotlivých částí města i celého kraje. Magistrát věří, že i když je určena hlavně pro plánovače dopravy, zaujme i širokou veřejnosti.

Aplikaci vyvinul magistrát společně s jihomoravským koordinátorem veřejné dopravy Kordis JMK. „Jako první v České republice využíváme data z jízdních řádů a díky nim získáváme unikátní pohled na chování a vlastnosti systému veřejné dopravy v Brně a okolí. Od aplikace si slibujeme efektivnější organizování veřejné dopravy a zajištění přehledu o aktuální dopravní dostupnosti hromadnou dopravou ve městě i v širším regionu,“ uvedl 2. náměstek primátorky Tomáš Koláčný, který má na starosti oblasti informačních technologií a analýzy dat.

Aplikace modeluje časovou dostupnost vždy nad aktuálním jízdním řádem veřejné hromadné dopravy a nad aktuálními daty o silniční síti v Jihomoravském kraji. Kromě samotného trvání cesty v prostředcích veřejné dopravy připočítává také dobu strávenou chůzí na nejbližší zastávku, zdržení při přestupech nebo čas strávený při čekání na spoj.

Aplikace například ukazuje, kam se lidé dostanou ve všední den kolem poledne z Náměstí Svobody během jedné hodiny
Aplikace například ukazuje, kam se lidé dostanou ve všední den kolem poledne z Náměstí Svobody během jedné hodiny

Ti, kteří hledají lokalitu pro své nové bydlení, mohou prověřit, za jakou dobu se dostanou do práce nebo do školy. Věřím, že ji ocení i soukromé firmy, pro které je důležité znát dopravní kontext různých lokalit,“ dodal radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

Používání aplikace je snadné, uživatel si jednoduše zvolí místo, pro které chce určit časovou dostupnost, a zadá další parametry (například velikost časových pásem nebo konkrétní čas během dne). „Následně se vygeneruje plošná teplotní mapa, která znázorňuje časovou dostupnost konkrétního místa hromadnou dopravou,“ upřesnil Tomáš Koláčný.

Podrobnější článek s návodem, jak s aplikací pracovat, je na stránkách Brna.

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal J.

Staré dobré izochrony. Kdysi jsem je vytvářel pro jeden článek na Technetu pro celou ČR. Akorát mě překvapuje, že podle aplikace nestačí ani 3 hodiny na to, aby se člověk dostal z centra Brna do Vranova n/D, zatímco podle IDOSu to trvá „jen“ 127 minut (čas v obou případech nastavený na úterní půl desátou dopoledne).

Vojta

Škoda, že se to striktně drží uvnitř krajských hranic, přitom i kdyby to bylo krmeno pouze spoji IDSJMK, tak hodně jich má přesah.

Pražec

Obecně bych uvítal jízdní řády veřejně dostupné v nějakém smysluplnějším elektronickém formátu, aby tato data mohl každý podobným způsobem analyzovat vlastními softwarovými nástroji. To by se najednou vyrojilo zlepšováků. Taky mě štve, že pak jízdní řády nemůžu prohledávat vlastním enginem (když už ne i algoritmem), ale musím odesílat dotaz na IDOS. Zaprvé to pak nejde offline. A zadruhé – proč bych měl nějaké firmě pravidelně hlásit, kde se pohybuji a kam pojedu, když to vůbec pro prohledání JŘ zapotřebí. Vždyť je to jako kdyby se za bolševika papírové JŘ dávaly pouze příslušným ouřadům a člověk by se musel na každý… Číst vice »

Jaaa

Ano, SŽ to nařízení o otevřeném formátu obe***lo tím, že JŘ zveřejňují v PDF. 😀

Aspoň blbý CSV kdyby z toho plivali. Ale ne. Oni mají nezákonný zákonný monopol na JŘ. Cizinci pak třeba v Google vyhledávání nenajdou skoro nic, maximálně nějaký RGJ.

Pražec

Moje řeč, csv by úplně stačilo. Ale bacha, řeknete jim, že chcete tabulku, a oni pak zveřejní xlsx…
Tady by bohužel nepomohlo, ani kdyby to nějací nadšenci zpětně cpali např. do databáze, nešlo by včas reagovat na úplně všechny změny a výluky.
Ač pirátům jinak příliš nefandím, legislativně si na tohle došlápnout by pro ně mohlo být téma a příležitost.

realistický odhad

SŽ ovšem není správcem dat v CIS, takže pláčete sice dobře, ale na špatném hrob+!.

Dušan

Stačí mít appku v mobilu Poseidon a ten to spočítá za Vás..zadá se výchozí a cílová zastávka a čas a už to nabídne spojení spolu s příslušnou jízdenkou – toto si myslím, že pro 99,99 % populace města Brna úplně stačí:-))

Vašek0

To je jak míchat jablka s hruškama, přes tohle si opravdu nikdo spoje vyhledávat nebude… Ale pro přehled kam se nestěhovat, aby nestrávil celé hodiny denně dojížděním je to supr. Tohle mi přijde jako úžasný plánovací nástroj ukazující krásné paradoxy. 15 kilometrů od Brna trvá ráno dojíždění o několik desítek minut déle než z Břeclavi…

medical_examiner

A zkoušel jste sreality.cz?
Tam bývá uvedená i nejbližší tramvajová i autobusová zastávka. I škola, školka, nádraží…

mgr.pavel

A uvádí se na sreality, jak dlouho mi to od té nemovitosti bude trvat do mé práce na adrese …?

Ne?

Nu a tato stránka to nabízí..

robert

Sreality jsou hlavně k něčemu jinému. Informace o nejbližší zastávce mi přijde v pořádku. Těžko budou vědět, kdo kde pracuje, nebo jestli se chystá změnit místo.

robert

Super věc! Taky jsem si říkal, že bych některé technologické mapy určené dopravním inženýrům zpřístupnil veřejnosti.
KORDIS je opravdu progresivní.

Petr

Po Brně se dostanu z bodu A do bodu B rychleji na kole než MHD.

medical_examiner

To je tak pomalá?
V Praze jsou možnosti ježdění na kole omezené, především časově…💀

Petr

Ano, ze Židenic do Kr. pole (do práce) MHD 40 minut na kole 20minut.

M19

To se nesmíte dívat na okružní linku 84 takhle nikdo soudný nejezdí. 😉 Ze Staré Osady na KrPolské nádraží to trvá 17 minut k Semillasu o dvě více. Tak nešiřte bludy.

Petr

Myslím z Juliánova na Pionýrskou. Přímo ze staré osady by to bylo za podobný čas a to ještě za předpokladu že by MHD měla všude zelenou a nulové zácpy+ je třeba i přičíst cestu k zastávce

M19

😀 Z Juliánova na Pionýrskou je to MHD 25 minut 😉 Přímo ze Staré Osady to trvá 14 minut trolejbusem na Pionýrskou. Za dvacet minut to dáte na kole tak za cenu nedodržování dopravním předpisů, ohrožování chodců a pěkně zpoceného trička, zejména v té špičce. Brno evidentně zřejmě moc neznáte.

M19

Omlouvám se za chybu, ze Starky na Kotlářku to trvá nikoli 14 minut, ale jen 11. 😉

Petr

Brno znám bydlím tu jezdím tuto trasu několik let denně jak na kole tak i mhd, vše mám změřeno v reálné rovině, takže s tvými teoretickými bludy nemá smysl polemizovat.

M19

Vidím, že došly věcné argumenty, tak se uchylujete k dehonestaci a odchodu z debaty, kterou zřejmě nedokážete věcně argumentačně vyhrát. Já v Brně žiji několik desítek let a tu trasu znám velmi dobře. Tykání cizím lidem je projevem nezdvořilosti, nikoli snad převahy jak se snad domníváte. Hezký den přeji.

Liboros

i z Anthroposu k nemáku?

mgr.pavel

Ta informace „kam se lidé dostanou do hodiny“ je zavádějící. Hodina je maximální časová doba jednoho „barevného pásma“ či „kroku“. Takových kroků či prstenců kolem svého bydliště si můžu nastavit až tuším 10. Takže např. pro časový interval 30 minut a 10 pásem uvidím, jak daleko se dostanu během půl hodiny (jedna barvička), během 30-60 minut (druhá barvička), 60-90 minut (třetí barva),.. až 4.5-5 hodin 🙂 A možná praktická rada pro „Ti, kteří hledají lokalitu pro své nové bydlení, mohou ověřit, za jakou dobu se dostanou do práce nebo do školy. „: nezadávat náhodná místa kde bych všude chtěl bydlet,… Číst vice »

mauriicio

Jen pro info, můžete nastavit dobu „cestování“ 1-60 minut, aplikace vyplivne barevné zóny 1x, 2x a 3x dané doby. Můžete tedy zjistit dostupnost až 3h od zadaného místa, nikoliv pouze 1h jak může vyplývat z článku.

Jaaa

Bezva, konečně někdo umí i něco jiného než žvanit, přestože jde dneska spíš už o standardní GIS software. Teď ještě to samé na všechny ty budoucí stavy – dopravní projekty města, kraje a státu, a bude to fajn. 🙂

Nicméně to, že to do Znojma od nás (Brno-Sever) trvá přes dvě hodiny, to je katastrofa.

Jan Novak

O tom jsem o víkendu snil, že by mohlo bý v Praze. Tohle je parádní informace, že to jde alespoň někde 🙂

pohledem realisty

A k čemu to většina běžných lidí využije? Navíc je to jen teorie naprosto závislá na zadaných hodnotách jednotlivých parametrů systému, které jsou buď zprůměrované z mnoha měření, nebo stanovené „kvalifikovaným odhadem“ a nemusejí se vůbec shodovat ani s běžnou realitou.
Třeba ani v IDOSu se nevyplatí spoléhat na správci dat zadané časové hodnoty dob potřebných na přestup – a to bude platit i pro tento program: ano, je to vhodné pro všeobecnou orientaci, ale rozhodně ne jako trvalá informace pro každý jednotlivý zkoumaný případ (relaci).

M19

Jak vypadá běžný člověk?

medical_examiner

Budíček ±6:00, pak cesta tramvají nebo autobusem do práce, pak ta rachota, a večer návrat domů. Tam večeře, pivo/komáří moč a televize…

M19

Většina lidí co z nám je buď v šest už v práci, nebo stává později. Domů chodí odpoledne nebo až pozdě v noci, večer jen málokteří. Po večeři každý den pivo nemají, zejména ne ti co z práce chodí k večeru. Tak nevím, jak běžný je ten běžný člověk…

pohledem realisty

M19: Kupodivu podobně jako dřív, ale v minulosti myslel rozumně a vlastní hlavou, takže pro svůj život podobné hovadiny nepotřeboval, protože si cestovní dobu uměl kvalifikovaně odhadnout a bylo to úplně stejně spolehlivé, jako tato pustě teoretická vymyšlenost: ta je dobrá možná pro projektanty, ale pro reálný stochastický provoz ji myslící tvor nepotřebuje, resp. se bez ní obejde, aniž by jej to jakkoli poškodilo (a navíc k tomu nebude potřebovat ani žádný „chytrý MT“).

M19

Takže neexistuje. Děkuji

M19

Jo reálný provoz není náhodný… 😉