Brno smění pozemky s firmami Křetínského kvůli stavbě vlakového nádraží
Opozice transakci kritizuje, navrhla vyvlastnění.
Brněnští zastupitelé dnes schválili směnu pozemků se společnostmi, které patří podnikateli Danielovi Křetínskému. Město pozemky potřebuje pro přesun vlakového nádraží z centra o kilometr jižněji. Křetínskému město pošle 186 milionů korun a naopak městská firma Brněnské komunikace prodá Křetínskému lukrativní stavební pozemky poblíž budoucího nádraží za 306 milionů korun. Pro bylo 30 zastupitelů z 55, transakci odhlasovaly koaliční strany ODS, ANO a SOCDEM.
Opozice i koaliční lidovci vnímají směnu jako nevýhodnou a raději by šli cestou vyvlastnění. Křetínský totiž pozemky prodat nechtěl, ale požadoval směnu. Ta mu otevírá cestu k pozemkům, které bude moct v budoucnu zhodnotit. Až město postaví protipovodňová opatření na Svratce a postaví potřebnou dopravní infrastrukturu, bude moci nedaleko od centra stavět bytové domy. Pokud by si město pozemky nechalo, mohlo je podle opozice zhodnotit lépe.
Dnešní, podle řady zastupitelů nevýhodné rozhodnutí je tečkou za dlouhodobou snahou města získat pozemky, které pro nové nádraží a jeho okolí potřebuje. Jde o poslední pozemek, který ještě nebyl jeho. Dlouhé roky se snažilo s vlastníkem ČSAD Brno holding jednat, ale neúspěšně, až se stal majitelem firmy a tedy i pozemků v roce 2021 Křetínský.
Křetínský ovládl prvního autobusového dopravce. K Tourbusu získal i Zvonařku
„Město jde Křetínskému na ruku“
Vyvlastnění dnes hájili na zastupitelstvu koaliční lidovci i opozice. Šlo o jednu z možných variant získání pozemků, což připustil i radní Jiří Oliva (SOCDEM). „Město jde pouze panu Křetínskému na ruku. Je možné podat cenovou nabídku na odkup podle znaleckého posudku. Pokud ji kupující strana neakceptuje, přijde na řadu vyvlastnění,“ uvedl zastupitel Tomáš Koláčný (Piráti). Zpochybnil také znalecký posudek Tomáše Janase na pozemky, které Brněnské komunikace mají Křetínskému prodat. Připomněl, že Janas oceňoval trafostanici, kterou město potřebovalo získat pro stavbu Janáčkova kulturního centra a proti druhému posudku byla hodnota více než dvojnásobná, proto tedy nemá k výsledkům jeho práce důvěru.
Petr Hladík (KDU-ČSL), ministr životního prostředí, zmínil, že město nepotřebuje všechny Křetínského pozemky. Ten je podle něj při plánované výstavbě na nově nabytých pozemcích odkázaný na to, že mu město postaví potřebnou infrastrukturu. „Prodáváme stavební pozemky pro bytovou výstavbu, ale kupujeme jen pozemky pro technickou infrastrukturu a veřejné prostranství,“ přidal Hladík argumenty, proč je pro město směna nevýhodná. „Až město postaví infrastrukturu, bude cena pozemků, které chce pan Křetínský, výrazně vyšší. V případě staveb veřejného zájmu se vyvlastňuje už standardně a proces je výrazně rychlejší než v minulosti,“ uvedl Hladík.
Radní Oliva řekl, že směna je pro město výhodnější kvůli tomu, že není jisté, jak by dopadl spor u soudu. Protistrana totiž uvedla, že vyvlastnění by se soudní cestou bránila. „Pokud půjdeme cestou směny, bude to pro město rychlejší,“ řekl Oliva. Rychlost zaznívala jako jeden z hlavních argumentů, protože bude možné začít nové nádraží stavět včas. Dlouho se hovořilo o začátku stavby v roce 2028, nyní Správa železnic hovoří o začátku „ještě v tomto desetiletí“.