Brno si zaplatilo studii, podle které se lanovka za téměř miliardu korun vyplatí. Autoři tají, kde na data přišli

Soud už dříve zrušil stavební povolení pro lanovku.
Brno a tamní dopravní podnik mají k dispozici studii, z níž podle autorů vyplývá, že plánovaná stavba a provoz lanovky z Pisárek do Bohunic se vyplatí. Zásadní jsou podle autorů úspory cestovního času cestujících. Ve studii však chybí zdrojová data týkající se poptávky a cestovních časů.
Analýza také nevysvětluje, jak se změní poptávka a přepravní proudy po zprovoznění lanovky. Na rozporuplnou studii upozornily Seznam Zprávy, ČTK ji má k dispozici.
Za studií stojí společnosti ZHBC Consulting a Pure Ventures. ČTK minulé úterý zaslala dotazy jak autorům, tak dopravnímu podniku a magistrátu. Autoři nereagovali, město a dopravní podnik odpovědi přislíbily, ale dosud je nezaslaly.
Lanovka je v Brně předmětem sporů. Loni v září Městský soud v Praze pravomocně zrušil stavební povolení poté, co vyhověl žalobě ornitologů. Obrátili se na něj kvůli tomu, že lanovka podle nich ohrozí největší jihomoravské nocoviště havranů a kavek. Proti lanovce se staví také opoziční Piráti a Zelení, kteří přínos stavby za 950 milionů korun zpochybňují. Vedení města si proto nechalo zpracovat studii, za kterou dopravní podnik zaplatil 280 000 korun a není veřejně k dispozici.
Vedení města stejně jako autoři studie argumentují tím, že se zkrátí dojezdové časy. Ze studie však není zřejmé, komu a jak a kteří cestující budou lanovku využívat. Její výchozí stanice směrem do Bohunic má být u zastávky Arena Brno a podstatná část cestujících by tak na lanovku přestoupila z tramvaje, trolejbusu či autobusu. Už dnes přitom existuje přímé spojení do Bohunic k nemocnici z Mendlova náměstí, Pisárek a Anthroposu.
Ornitologové vyhráli spor o brněnskou lanovku, povolení je neplatné
Studie hovoří o tom, že půjde o vítané přímé spojení pro studenty Masarykovy univerzity, kteří bydlí na kolejích Vinařská a jezdí do univerzitního kampusu. Neuvádí, kolik jich je. V opačném směru studie předpokládá, že lanovku využijí návštěvníci multifunkční haly, což je příležitostná poptávka. Ve stejném směru studie operuje i s poptávkou těch, kteří pojedou na výstaviště a auto zaparkují v Bohunicích. Ani v tomto případě předpokládanou poptávku nekvantifikuje.
Blábol a slovní tlachání
Studie také hovoří o tom, že se díky mezistanici Riviéra zvýší atraktivita volnočasového areálu, v němž se mají rozvíjet celoroční aktivity. Město však dosud žádné záměry neprezentovalo a areál je s výjimkou beachvolejbalových kurtů otevřený jen v létě.
Ve studii se mluví i o finančních úsporách, které má přinést omezení autobusové a trolejbusové dopravy. To spočívá v prodloužení intervalů linky 25 ve špičce z pěti až sedmi minut na deset a na linkách 44 a 84 mimo špičku z deseti na 15 minut. To by znamenalo zhoršení dopravní obslužnosti v jiných částech trasy.
Provozní příjmy lanovky mají podle studie činit přes devět milionů korun. Autoři však nevysvětlují, jak k této hodnotě dospěli, vzhledem k tomu, že lanovka bude součástí MHD bez zvláštního tarifu.
Studie také hovoří o tom, že se díky lanovce zvýší atraktivita města pro obyvatele a návštěvníky a díky atraktivitě lanovky se sníží poptávka po individuální dopravě i jiných druzích MHD. Dopravní inženýr Petr Holcner, který dříve působil na stavební fakultě VUT, označil studii pro Seznam Zprávy za blábol a z velké části jen za slovní tlachání.