Doprava ve městě Parkování

Brno rozšíří parkovací zóny, v části zpoplatní jen stání přes noc

Placené parkoviště v Brně v Polní ulici. Foto: Brněnské komunikace

Brno chystá další velké změny v systému parkovacích zón, která mají zjednodušit jejich užívání obyvatelům i návštěvníkům. Město bude rozděleno do tří zón, současně dojde k jejich velkému rozšíření.

Změny dnes na svém zasedání schválili brněnští radní, platit by měly od konce září, větší rozšíření zpoplatněného parkování pak od 18. listopadu. Brno oznámilo změny v tiskové zprávě.

Až dosud jsou v Brně dvě cenové zóny na parkování. V zóně A, která je v podstatě v celém historickém centru, platí lidé dosud 40 korun za hodinu, první půl hodina je zdarma. Vjet do ní mohou jen auta s povolením.

V cenové zóně B je hodina zdarma, pak dvacetikoruna za hodinu. Nově budou platit v zóně B 30 korun na hodinu, prvních 60 minut zůstane zdarma.  Zóna B se rozšíří o oblasti na východ a západ od centra. Stávající stav parkování v Brně.

Stávající stav parkování v Brně.Nově má být zpoplatněná i zóna C, což je v podstatě celé Brno. Záležet bude ale na jednotlivých městských částech, zda se do systému připojí nebo ne.  Platit se bude ale pouze přes noc za stání od 17 do 6 hodin, dvacet korun za hodinu. K rozšíření dojde ale až příští rok.

Návrh nových cenových zón pro parkování v Brně.
Návrh nových cenových zón pro parkování v Brně.

Město se tím snaží bojovat především s přeplněnými ulicemi v některých čtvrtích, které si oblíbili studenti. Ti si často pronajímají byty ve více lidech, každý student ale přijíždí autem. Problém se týká zejména Králova Pole.

Pro rezidenty by se nic měnit nemělo, budou nadále platit pouze 200 Kč za rok za jedno auto. V platnosti zůstane i systém, kdy mohou parkovat částečně s tímto povolením i v okolních čtvrtích, nikoliv však po celém městě.

V případě rezidentů budou všichni platit ročně 200 korun za oprávnění využívat zónu placeného stání v blízkosti bydliště. Dosud platí 600 korun, některé oblasti jsou zcela zdarma. Výrazně zlevní poplatek za druhé vozidlo: z 12 na 8 tisíc, za třetí z 30 na 15 tisíc korun za rok. Zlevní i parkování abonentům, například za jedno auto ze 6 na 4 tisíce korun.

Novinkou je i zavedení předplatného parkování, které bude platit jen v zóně B od 6 do 17 hodin. Předplatné si může vyřídit každý nezávisle na místě bydliště, není nutné prokazovat vztah k vozidlu. Týden vyjde na 400 Kč, měsíc na 1200 Kč, na rok 12 tisíc korun. Nově se rozšíří možnosti parkování pro ZTP/P – budou parkovat až tři hodiny zdarma a všude, bez omezení vyhrazeného místa.

Zavádění parkovacích zón provázely v Brně značné emoce, po výměně vlády na radnici došlo k částečným úpravám. Zkušenosti z prvních měsíců provozu ale ukazují, že se podařilo řadu aut dostat z ulic a zaparkovat ve městě na zpoplatněných zónách je snadnější. O zapojení do systému už mají zájem i další městské části. O cenách ale bude rozhodovat pouze Rada města Brna.

Brno chce naučit více lidi platit za parkování přes mobilní aplikaci. Její využívání velmi roste, blíží se už k téměř pětině všech transakcí. Od listopadu se podíl plateb mobilem zvýšil dvojnásobně.

Zůstane také nabídka možnost využít pro každého obyvatele Brna stanovený objem parkování zdarma, kterou může využít i pro svoji návštěvu. Podmínkou je zadání registrační značky na speciálním parkovacím webu.

Kompletní prezentace změn v brněnském systému parkování je na stránkách magistrátu.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jára
Host
Jára

Abych parafrázoval Cimmermana: „otevřeli si tam univerzity, ale chodili jim tam studenti“. Za největší problém považuji absolutně nekompromisní postup proti lidem bez trvalého bydliště ve městě. A velké živé město už z principu bude plné takových lidí, kteří se často stěhují, kteří dělají město tím čím je: studenti, nádělníci, cizinci, mladí lidé hledajíci své místo ve světě, dojíždějící… Vzhledem na ceny nájmů, spousta lidí žije ve spolubydlení a tam těžko můžete očekávát trvalé bydliště. Vím, že lidé bez trvalého bydliště ve městě nevolí, ale v případě celostátních stran takové zhoršení života tolika lidem stejně není politicky moudré – budou volit… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Brnem se už pomalu nedá projet ani projít pěšky. Všude zaparkovaný auta. Tam, kde dříve byly dva pruhy se dnes kličkuje mezi auty a dává se přednost protijedoucímu vozidlu. Dalším problém jsou dodávky, autobusy a různá nákladní auta, která už také parkují na ulicích a mezi paneláky a zabírají další místa. Přitom po Brně jsou tisíce prefabrikovaných garáží. Jsou hnusné a jejich majitelé za ně požadují mezi 200-300 tisíci Kč. Podle toho, jak jsou mnohé garážové uličky zarostlé v nich už musí parkovat veteráni. Město by mělo na majitele těchto garáží zatlačit – pokud nejsou užívány v souladu s územním… Číst vice »

A.R.
Host
A.R.

Já teda teču, když procházím Lesnickou ulicí dolů na Jugoslávskou. To by člověk zešílel, když vidí ty tupce, kteří stojí autem na chodníku, kudy nemůže projet ani kočárek.

LKB
Host
LKB

Rezidentní parkování zatím moc nefunguje. Dle mého to má mimojiné tyto důvody: – V Brně chybí dle mého odhadu cca 30.000 parkovacích míst na celé město vzhledem k reálnému počtu aut ve městě – spočítejte si počet aut obyvatel dle statistického úřadu + dojíždějící a studenti + návštěvy krajského města a odhadněte počet parkovacích míst na ulici. – Na některých ulicích zcela chybí racionalizace uliční čáry – např. mezi dvěma vjezdy k téže garážovému místu na ulici Skřivanova je místo na půl auta. Opravdu pět garáží potřebuje dvoje vrata a nestačila by jim jedna vrata, aby tam byla tři místa… Číst vice »

ukulele
Host
ukulele

Možná chybí 30000 parkovacích míst, ale získat je je naprosto nereálné. Reálných je 1000, možná 2000, stěží 3000 parkovacích míst během pár let.. Problém však je, že během těch pár let to nepokryje ani nárůst počtu aut. Nelze tedy problém vyřešit stavbou parkovacích míst, tím to lze jen zmírnit.

A.R.
Host
A.R.

Mám dojem, že autíčkáři nebudou mít nikdy dost. I když se postaví 40 tisíc parkovacích míst, bude to pořád málo.

MildaIV
Host
MildaIV

Přesně tak. Lidí kteří by začali jezdit autem, pokud by mohli v Brně bez problému parkovat je mnohem víc. A navíc přibývá lidí, kteří se vystěhovávají na „předměstí“. Řešením není asfaltovat poslední zeleň, ale donutit majitele nemovitostí, aby si zřizovali parkovací místa přímo v budovách.

Gremli
Host
Gremli

Jedno město by měl mít maximálně 2 zóny – centrum a zbytek. S tím že ten zbytek by měl mít omezení jen na noc, tj. 22-6. Zpoplatnění 17-22 je jen buzerace a tahání peněz. Odstavná parkoviště nejsou, na ulicích míst ubude…a ještě aby člověk byl hostem kdekoliv o pár bloků dál. Pro rezidenty 200 Kč ročně je směšná cena…ale je otázka kolik k tomu člověk zaplatí v období 17-22 hodin v „cizích oblastech“, když bude odpoledne a večer normálně žít. Nebo nám snad tímto naznačují, že auto slouží výhradně na přepravu do práce a z práce…a po 17 hodině už… Číst vice »

Daniela Řeháková
Host
Daniela Řeháková

Mohla bych se zeptat, odkud pochází to tvrzení o studentech? Nemyslím to jako útok, jen by mě zajímalo, jestli je to nějaká dedukce nebo jestli radnice takhle otevřeně přiznává že jim vadí studenti, protože to mi v tolik studentském městě jako Brno nepřijde jako úplně šťastný postoj. Fascinuje mě, jak silné jsou ve společnosti názory (teď trochu nadsázky) jako že student není člověk, nic nepotřebuje, k ničemu není a ať si třeba chcípne. Věřím že studenti jsou součástí problému, ale rozhodně nejsou jeho jedinou příčinou a nabídnout jako řešení masivního nedostatku parkovacích míst (a jejich výstavby) „vyhnat studentská auta z… Číst vice »

MildaIV
Host
MildaIV

Studenti nemají v Brně volební právo.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mají, jen tam musí mít bydliště. A naopak ani pracující nemá v Brně volební právo, pokud nemá trvalý pobyt v Brně. Jestli je student, žid nebo nácek, to je jedno. Teda alespoň z pohledu zákona. Mnozí se na to dívají jinak.

petr766
Host
petr766

Před volbami slibovala ODS, která je u moci, že parkovací zóny výrazně zpřehlední a zjednoduší a nebude bezhlavě rozšiřovat dál. Po volbách dělá pravý opak – zvýší se sazba za parkování, zóny se rozšíří dál místo toho, aby se nechali jen v těch ulicích, kde to má nějaký smysl (např. u centr Kpt. Jaroše nebo samotné centrum, tam byla nějaká regulace dlouho před zónami) a místo toho se to bude šířit dál. Největší nesmysl – „květinkový systém“, který dělá z rezidenta cizince ve vlastním městě o pár bloků dál taky zůstane. Šmírovací kamerový systém se uvádí do provozu. Zrušená parkovací… Číst vice »

Radim Cenek
Host
Radim Cenek

Zelení úmyslně nechali vyšrafovat legální místa? Jestli máte na mysli dopravní značku V13 Šikmé rovnoběžné čáry, tak tu stejně jako každé jiné dopravní značení musí stanovit k tomu příslušný úřad úředním postupem. Pokud se někde stalo, že nějací zelení takovou značku na komunikaci namalovali, aniž by byla zákonným způsobem stanovena, můžete správce komunikace požádat o její odstranění. Předpokládám, že zasáhne stejně rychle, jako když si tuhle kdosi vyznačil vlastní parkovací místo na Náměstí Svobody, a nelegální značení odstraní.

dopravak
Host
dopravak

Za parkování na ulici se všeobecně platit má. Tady je zase vidět ten neskutečný „parkovací populismus“. Zatímco rezident zaplatí naprosto zanedbatelných 200 korun za rok, tak jeho návštěva zaplatí více za jednu jedinou noc. To samé platí pro lidi, kteří zde bydlí, akorát nemají z nějakých důvodů přepsané bydliště.

Dokud prostě nezačnou platit za parkování především rezidenti, kterých je naprostá většina, tak se žádné kulturnější parkování v místech k tomu určených konat nebude a auta budou donekonečna stát v ulicích.

Michal
Host
Michal

Brno hlavně žalostně zaspalo a i nadále vůbec neřeší odstavná parkoviště. Neděje se nic. Jen se pořád dokola tipují lokality a hodně se mluví a tipují se lokality…. Ve fázi alespoň seriózních projekčních prací je pokud vím úplná nula. Je to pro dojíždějící obrovská tragédie. Částečným bočním efektem je zvětšující se poptávka na pracovní místa v okolí Brna, protože do toho ztraceného města se už nikomu dojíždět nechce. Přijde mi, jakoby brňané chtěli to město zamknout, uzavřít a žít si v tom svém smrádečku. Pevně si stojím za tím, že mnohým dojíždějícím do Brna nelze vyčítat, že nechtějí použít IDS+MHD… Číst vice »

Marty-t2
Host
Marty-t2

Podle mne jediná cesta je MHD pod zemí. Nejdřív v severojižním směru – nejlépe jako vlak – poté ve východozápadním – jako podzemní šalina – zhruba trasa osmičky přes centrum – mimo něj již vlastní koridor má. No a plus P+R u zastávek těchto hlavních os. Jenže – už před dvaceti lety bylo pozdě…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Brno má nádraží v centru a několik zastávek, další lze dodělat – tak ať ti „hranatci“ přestanou hloupnout s ODSunem a přidělají si místo toho další zastávky, a podstata dojíždění bude vyřešena.

Marty-t2
Host
Marty-t2

vy asi nejste z Brna a okolí, že ? Problém není jen o nádraží v centru a nedostatčné zastávky vlaků, ale hlavně přetížená síť tramvají – severojižní jednička má několikaminutový interval, jezdí téměř jen jako třívozová a přesto nestačí. Zejména díky čekání na semaforech a míšení na povrchu bez vlastního koridoru s neukázněnými řidiči. Podobně je na tom osmička mezi Rondem a ulicí Táborskou…

MildaIV
Host
MildaIV

Politici se nesnaží vyřešit problém parkování, ale zalíbit se voličúm, tím že je zvýhodní při parkování před nevoliči. Jinak souhlas. S tou cenou za druhé a třetí auto to moc nefunguje, protože se auta rozepíšou na všechny členy domácnosti. Jediné skutečné řešení je zpoplatnit parkování na ulici všem, aby do parkovacích míst / garáží investovali i další subjekty a ne jenom město.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jenže přemístěním 10 vozidel z A do B, dalších 10 z B do C a konečně 10 vozidel z C do A jaksi parkovací místa nepřibudou. Pěti lidem 4 páry bot stačit nebudou, ať to přehazujete jak chcete. Takže by to asi chtělo nějaký ten parkovací prostor.

Jirka
Host
Jirka

Však parkovací prostor ano, ale hezky pěkně na svém pozemku, kolik má člověk aut tolik by měl mít garáží případně zaplacených parkovacích míst. Tím by mělo být podmíněno vlastnictví auta. Rozhodně by něměla auta zabírat veřejný prostor. Si každý koupí za pár tisíc auto a myslí si, že s tím může parkovat kde chce. Hezky pěkně ať si parkuje každý na svém.

Martin
Host
Martin

V centru se jim ta regulace aut ale moc nepovedla. Mnohonásobně více aut teď jezdí po Svoboďáku a přilehlých ulicích, než před zavedením, protože dřív se tam mohlo vjet jen na povolení, které procházelo nějakým schvalovacím procesem, takže ho neměl každý Franta. Dneska je povolení za pár tisícovek, takže v centru se auta s lidma pěkně mixují.

Partneři



CSCARGO
RSD