Brno řeší trasu velkého okruhu na jihu města, projekt řeší i napojení nového nádraží

Otevřená 2. etapa Žabovřeské v Brně. Foto: ŘSDOtevřená 2. etapa Žabovřeské v Brně. Foto: ŘSD

Nové úseky plánuje ŘSD stavět až v 30. letech.

Odebírat
Upozornit na
guest
63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Frantík P.

Konečně.

Hoermalmeister

Mno, nemůžu říct, že bych z tohoto byl úplně nadšený. Aut už nám tu jezdí víc než dost. Co nám chybí, je kapacitní propojení na jihu ze západu na východ, ulice Sokolova nynější dopravu nemůže pojmout a propojení Jihlavské s Kšírovou by dávalo smysl. Pokud bychom ale stavěli VMO podle nynějších plánů, chybí mi tam nějaké zklidnění dopravy na Poříčí a na Opuštěné. Našim cílem by mělo být dosažení efektivního proudu dopravy, která ale nebude pro městský organismus zatěžující, jinými slovy: Klidné ulice pro život, vyšší přepravní proudy tam, kde to nikoho neruší. Samozřejmostí efektivního městského organismu je městská doprava,… Číst vice »

petr.simek

Ideální by bylo stavět všechny zbývající úseky najednou.

Gejza

Rozumný hospodář na straně státu by měl primárně vyvést tranzitní dopravu z města vybudováním silnice I/73 kolem Brna a následně by všechny silnice I. třídy v intravilánu Brna převedl do majetku města. Za stávajícího stavu chápu smysl dostavby VMO k Ostravské a případně i Bratislavské radiály, ale nevím, proč by měl stát Brnu stavět kapacitní městskou komunikaci vedoucí paralelně se zkapacitňovanou D1. Nevím, proč mám jako motorista z jiného konce republiky přispívat na snahu Brňáků o vybudování kapacitních komunikací uvnitř intravilánu velkoměsta, když všude, kde s tím mají mnohem delší zkušenosti, vědí, že VMO dopravní situaci ve velkoměstě stejně nespasí.… Číst vice »

PetrN

Zajímalo by mě v jakém větším městě v ČR si obdobnou komunikaci staví město samo a není tak silnicí I.třídy?
Praha je zde spíše jedinou výjimkou což? a víte že Praha dostává ze státního rozpočtu asi tak 2x více peněz na obyvatele než Brno??

Gejza

Tak třeba Ústí nad Labem si postavilo samo most přes Labe a dodnes se potýká se souvisejícími dluhy. Kolem Plzně postavil západní obchvat kraj, a to i když je spojnicí silnic I. třídy. Kapacitní městské komunikace v intravilánech, nebo různé tangenty/obchvaty tvořené místními komunikacemise v ostatních městech zpravidla nestaví, protože na ně ta města nemají peníze. A v rámci dopravního plánování se tam hledají levnější řešení, která budou v rámci možností fungovat. To že si Brno vylobovalo, že VMO bude silnicí I. třídy, kterou mu komplet postaví stát, je dost nefér vůči všem ostatním městům, která si o podobných stavbách… Číst vice »

Petr Oršula

Nejenom že je to nefér, je to přímo zlodějna, a prosím nesrovnávejte Brno s Prahou, Praha je hlavní město, a Brno je jedno z krajských měst, kterých je 14, takže by to mělo vypadat jinak, buď pro všech 14,a nebo nikdo, Brno není nic lepšího než ostatní krajská města.

Padre

Brno je hlavní město Markrabství Moravského tak jako Praha je hlavní město Království Českého.Celý název našeho státního útvaru již 800 let je Království České a markrabství Moravské.

PetrN

Krajský SZ obchvat Plzně je trochu výjimka ale furt to není města… Každopádně zrovna v Plzni jsou plánované masivní investice ŘSD, podivejte se na plány přeložek silnic I/20 a I/27 na web ŘSD, které budou svým charakterem něco jako VMO Brno. Stejně tak v Ostravě, tam něco obdobné tvoří státní I/11 a I/56 včetně chystané investice rozšíření a zakrytí kolem Stodolní (+ krajská II/647). Hradecký Gočárův okruh je státní I/31, v Pardubicích budovaný SV „obchvat“ na I/36 bude spíše městskou tangentou a mohl bych pokračovat… Ve zkratce prakticky všechny obdobné páteřní komunikace ve velkých městech patří státu (ŘSD), eventuálně kraji… Číst vice »

Gejza

Napříč Plzní vedou silnice I. třídy a nikdo tam uměle nevymyslel vnitřní „státní silniční okruh“. V Hradci a Ostravě ty stavby dávno stojí a budovaly se spolu s rozvojem příslušných čtvrtí. Já nehovořím o kategorii tangent a obchvatů, které vedou zpravidla v extravilánu, ale o nákladném budování kapacitních komunikací v intravilánu, což je přístup v zahraničí odzkoušený a vyvrácený. Znám města, kde měli v minulosti podobně smělé plány na kapacitní komunikace v intravilánu (např. Liberec), ale z důvodu nedostatku prostředků a absence politické síly na jejich přeznačení na státní silnice od těch plánů museli ustoupit a dnes hledají dílčí řešení… Číst vice »

Průvodce původní Aleš

Ohledně vaší poslední věty:
Myslíte Hlavní město Praha nebo Kraj Praha?
Proč u Prahy berete součet plateb pro město a pro kraj a v případě Brna uvažujete jen platbu pro město a platbu pro Jihomoravský kraj nezohledňujete?

PetrN

příjmy krajů v přepočtu na obyvatele jsou výrazně nižší než příjmy měst (vyjma Prahy), když zohledníme fakt že Brno si teoreticky (dle počtu obyvatel Brno/JMK) může přijít tak na 30% peněz z celku pro JMK (v reálu logicky spíše méně?) tak z toho stejně Praha vychází výrazně lépe…

ghjghj

tak si ty castky spocitejte a uvidite. A pak treba nebudete blbe pindat.

Pave69

Věcně je to tím, že ti joudové z ŘSD nerozšiřují D1 na 4+4, ale jen na 3+3 a k tomu není možné z hlukových důvodů naprojektovat a stavět jihozápadní tangentu. Takže sice ta logika stavět spíš mimo město je sice na první pohled správná, ale ve skutečnosti je reálnější tu dopravu nastrkat do tunelů pod městem, než ji „vymístit“ do polí.
Z velké části nejde o lokální (městskou) dopravu, ale o tranzit nebo dojíždějící, snažící se vyhnout D1 špuntu, případně tranzitující z/na D1/D2.

Ondřej

Praha taky na to dostává násobně více peněz na hlavu než jiná města, neb má v podstatě status kraje (Hlavní město Praha). A bude mít za státní peníze vnější okruh, který Brno nikdy mít nebude. A teď bych rád slyšel, která entita se statutem města si staví silnice tohoto typu ze svého? Většinou to staví kraj (tak jako Praha svůj vnější okruh) nebo stát, jedná – li se o o součást silnice 1. třídy.

Ondřej

Oprava: vnitřní okruh

Frantík P.

Nejsem si zcela jist, zda je tunel pod Červeným kopcem a jižní část VMO potřeba. Na jihu je přece dálnice a ušetřily by se nějaké peníze.

Ondra K.

D1 je ale příliš daleko. Vytížení Poříčí/Opuštěné a Sokolovy ukazuje, že nějaká kapacitnější komunikace je v tomto směru potřeba i pro vnitroměstskou dopravu. Navíc je potřeba dobudovat i dopravní napojení jižní čtvrti, která je dneska neřešenou dírou na mapě.

Frantík P.

Pane, okruhy mají být ideálně mimo město. Mít na Poříčí i nadále spousty aut jejichž jedovaté výpary budou dýchat lidé relaxující na náplavce je slušný nesmysl. Na poříčí by měla být dvoukolejná tram. trať spojující nové nádraží s výstavištěm. (když ta železniční jednokolejka tolik vadí, že jsme ji museli zrušit)

Ondra K.

Okruh má být trasován tak, aby dokázal splnit účel, ke kterému je navržen. Jižní část VMO má sloužit k vnitroměstské dopravě a k napojení odsunuté stanice a Jižní čtvrti. Navržené trasování jižní části VMO logicky doplňuje kapacitní spojení, které dneska chybí, a jehož absence právě způsobuje současné nežádoucí zatěžování Poříčí a Opuštěné. Jakkoliv zkapacitněná D1 pomůže Poříčí a Opuštěné jen minimálně, neboť vede úplně jiným územím.

Vlečka BVV byla zrušena primárně kvůli tomu, že ji město vyhodnotilo jako nepořebnou.

Gejza

A v tom je zakopaný pes. 1. stát by neměl budovat městům stavby sloužící vnitroměstské dopravě. 2. Tento úsek asi bude o tom samém, o čem je odsun nádraží. O zhodnocení pozemků určité skupiny lidí…

Pavel P.

Mezi tou tranzitní dopravou je nutné uvažovat i spojení ze severu (Lelekovice/Kuřim) na východ (Holubice). Pro takové spojení je I/73 cca 2x tak dlouhá zajížďka a jakékoliv trasování severovýchodně od města je nesmysl (kopce, kras). Jediná možnost je tím pádem trasovat tranzitní dopravu městem, tzn. od Řečkovic přes Tomkovo náměstí na Ostravskou radiálu, tedy v intravilánu. Jinak řečeno, chápu že nechcete přispívat na komunikace ve městě, ale jinudy to bohužel nejde. Co se týče jižního úseku (paralelní komunikace k D1), tak souhlasím, že tranzitní funkce bude omezená. Na druhou stranu, tento úsek a ostatně i celou uliční síť v oblasti… Číst vice »

Nose Peak

Máte smolu. Brněnská ODS je nalezlá ve vládě, tak to půjde z eráru. Jo, a v ANO jsou Brňáci nalezlí taky, abyste si nedělal naděje – “My jsme k*rvy z Brna, my jsme všude doma!”

Lukáš Kníže

-Jsem moc rád, že se úspěšně posouvá příprava i realizace dokončení VMO v Brně. Doufám, že stát přistoupí stejně štědře i k pražskému Městskému okruhu a pomůže ho za financovat.

Pave69

Taky doufám, nejlépe by se to mohlo sfouknout současně s narovnáním velikosti příspěvků státu do rozpočtu města v přepočtu na obyvatele.

Olin

Jakože..?! Nechápu obsah Vašeho doplnění. Vy opravdu žijete v představě, že Praha na hlavu dostává málo? Přesněji, že nějaký Dolní Kotěhůlky mají na hlavu více než Praha a Brno? A to si nejsem jist, zda-li i Brňáci nejsou nějak citelně kráceni. Tedy spíše co by si ještě člověk musel všechno pamatovat… Takže se mi mate něco okolo o 1/3 méně na hlavu než pražská duše.

Pavel P.

Stát podobně štědře přistupuje i k Praze a staví jí okruh. Akorát je to ten vnější, dálniční okruh, nikoliv městský.

Petr

Původní návrh vedení jižní části okruhu s Bratislavskou radiálou podél Svitavy k Dornychu byl logičtější. Oblast na to připravena je dle územního plánu:

https://upmb.brno.cz/wp-content/uploads/2022/06/Textova_cast_Dokladova_c__4__.pdf

M19

Pěkný nesmysl a zatahování tranzitní dopravy do obytných míst. Nerealizovatelné a postavené na hlavu.

Petr

Ono je trochu ironie, že se složitě rekonstruoval Dornych a Plotní dle původního plánu, kdy se auta přesunula do jedné a tramvaje do druhé ulice, aby z toho bez Bratislavské radiály zůstal tento paskvil.

Ondra K.

Realizovaná přestavba Dornychu a Plotní měla smysl už kvůli tomu jak zásadně pomohla tramvajové dopravě.

Petr

Zásadně je trochu silné slovo. Primárním účelem přestavby bylo napojit autobusové nádraží na tramvaj. Paradoxně se ale do budoucna počítá s novým autobusákem jinde. Zároveň není úplně šťastné vedení tramvaje v Plotní pod starým úzkým mostem nákladního průtahu, díky čemuž tam vzniklo “esíčko”. Oproti tomu byl železniční most nad Dornychem už v minulosti na širší silnici připraven.

Štefan

I pokud se to postaví, k ničemu to nebude, poněvadž se furt bude společně mísit místní, dálková a cílová doprava.

Lysimachia

Jestli VMO bude připravovat ŘSD Brno, tak asi nebude nikdy. Bohužel je to černá skvrna na jinak skvěle fungující organizaci.

Honza84

Pro mě osobně nejvíc fascinující stavba v republice. Po asi 30 letech výstavby mají hotovo cca. 9 kilometrů. Pozoruhodné tempo dokonce i na Česko.

Frantík P.

Stavět úsek od MúK Výstaviště po napojení na D2 je celkem zbytečné. Z jižní strany je přece dálnice, která může sloužit jako obchvat. Postavte tunel pod vinohrady, silnici kolem spalovny a Zetoru a konečná. Raději bych viděl novu vlakovou stanici.

Petr

Co Blanka 2 v Praze? O té se mlčí a přitom je extrémně důležitá pro další rozvoj města.

Martin

MO není v gesci ŘSD.

MP22

Na internetu je k Blance 2 informací dost, kdybyste nebyl líný, věděl byste, v jakém je to právě stádiu a chápal byste, proč se o tom zatím nic moc nepíše. Ono není moc o čem psát, když je to teď v územním rozhodnutí.

Lysimachia

A to bych si ještě tak nefandil. Pravomocné ÚR bude nejdřív za dva roky.

MP22

No však jo.

Frantisek X

Jaký ještě rozvoj (!) byste chtěl podnítit novou kapacitní silnicí v zastavěné a urbanisticky stabilizované části města? Extrémní nedostatky bych hledal úplně jinde než v dalších autodrahách.

MartinS.

Třeba rozvoj obytných částí města, které jsou teď zatížené IAD. Třeba Spojovací by si určitě zasloužila zklidnění, aby se tam dalo lépe bydlet.

MP22

Proboha co je urbanisticky stabilizované na oblasti okolo budoucí Blanky? 😄 To si snad děláte srandu, to není možné

Jaromír

Zajímalo by mě co město a potažmo ŘSD plánuje s aktuální I/42 od konce současné rekonstrukce Bauerovy po Zvonařku. Cesta je z důvodu aktuálně budovaných protipovodňových opatrní v žalostném stavu. Jako bonus je uprostřed kolejový pás překrytý kočičím hlavami, který je nemožné použít pro železniční dopravu od křižovatky s Heršpickou až po Poříčí. Od Poříčí se dá dostat jen šalinou na výstaviště, ale víc než nostalgické jízdy tam nejezdí. Doufám, že případná rekonstrukce I/42 v tomto úseku odstraní nepotřebné koleje a uvolněné místo se použije na rozšíření jízdních pruhů a případně i nějakou zeleň po jedné ze stran komunikace.

Pavel

Také očekávám, že na protipovodňová opatření naváže celková rekonstrukce této silnice včetně odstranění zbytku vlečky a hlavně křížení kolejí šaliny a vlečky. Průjezd šaliny to zdržuje.

Jakub

koleje půjdou pryč, na výstaviště se již nebude dát dojet vlakem, to je jedna z etap té rekonstrukce. Předpokládám, že vzniknou širší jízdní pruhy, možná pokračování bauerky odděleně ale obávám se, že za rosem tam narvou ten nesmyslnej přechod. časem by snad měla navázat výměna mostu od vídeňské, ten je určitě v žalostném stavu.

Jaaa

No jo, do uliční sítě z 18. století rvát další pruhy. Přechody jsou nesmyslný, město nepatří lidem ale řidičům.

Co na tom, že i po rozšíření se tam budou auta štosovat stále stejně, protože křižovatky Vídeňská, Renneská a Heršpická, takže ani pro pány řidiče ke zlepšení nedojde, zato ale dojde ke zhoršení pro všechny ostatní.

Ano, takto inteligentní občané Brna opravdu přemýšlí. Proto je u vesla stále ODS i s paní sněží, která by ve slušné společnosti musela dávno skončit.

Kebab

Rok se s rokem sešel a pořád vás nikdo neposlouchá. Jako byste byl deska Leonarda Cohena🙂

Jaaa

Hm, tak “nikdo” asi ne, že? Jste si zapřeháněl á zpátky do práce.

Já nepotřebuju, aby mne kdokoliv poslouchal. Já už se tamtudy naštěstí pohybovat nemusím. Fyzikální zákony fungují jinak, než jste si vy řidičové z křesla zpoza volantu vysnili a můžete dupat nožičkou stokrát.

Je to jen vaše blbost, že do zblbnutí opakujete stále stejná špatná řešení a pak se stále stejně furt dokola divíte, že to nefunguje a požadujete stále další a další v marné nábožné snaze, že teď už to bude fungovat.

Kebab

Když nepotřebujete, tak proč tu neustále dokola tapetujete?A je zajímavé, že všechna ta podle vás špatná řešení mají jednu vlastnost společnou. Přestože jsou často znásilněna různými škrtálky a všemožně odfláknuta, i tak jsou bez výjimky lepší než předchozí stav.

Padre

No jo,ale koho by jste si tedy u toho vesla přestavoval? Snad ne toho primátora za ANO který prosazoval cestování hyperloopem?

Jaaa

Nějakýho slušnýho člověka, co není papaláš, nehoní svoje kšefty, ale má na to a normálně pracuje?

To ten pán od ANO bohužel nesplňuje.

mgr.pavel

Copak existují jen dvě strany, ANO a ODS..? Trochu falešné dilema od vás, ne?

Jakub

nastesti tu mame ODS, tvoji kamaradicci fetaci z hnit brno a zelenych pod zastitou vrchniho smejda Vokrala byl mor Brna, nastesti fetaku je minimum a inteligentni lide a pracujici zivi Brno a ne netahla jako ty. K Problemu na kterej reagujes – prechod i s mostem je 60 metru smerem k porici, nechapu proc mit prechod na nesmyslnym miste.

Ojin

Původní lávka je asi 175 metrů, nová je asi 200 metrů. Je to dobrá spojnice pro pěší a cyklisty mezi Kamenkou a okolím na jedné straně a Výstavištěm a Mendlákem na straně druhé. Ono třeba na kole je výrazně bezpečnější jet po Rybářské než po Křížové. Mimochodem původní lávka byla uzavřena a přechod zrušen poté, co na něm byl někdo usmrcen, čekal bych, že u toho obnoveného bude semafor provázaný s tím na Poříčí.

Jaaa

“ nastesti fetaku je minimum a inteligentni lide a pracujici zivi Brno a ne netahla jako ty.” Jj ty hrdinskej dělníku socialistické práce, ty vůbec netušíš s kým mluvíš. Ty mi připomínáš jistého blbečka v metru před několika lety, když jsem měl dlouhý vlasy, co mne chtěl z něj vyhodit, protože jsem si za něj dovolil postavit svou velkou tašku, takže určitě nemám ani jízdenku, jsem feťák a netáhlo a on mne vlastně živí. 😀 Přitom sám byl smradlavej a vožralej. Ono je obvykle příznačné, že podobné argumenty jako ty obvykle používají lidé, co mají problém sami se sebou –… Číst vice »

Kebab

Takže jste někdo jako Josef II.?😃

Ondra K.

V úseku od konce stavby VMO Bauerova po křižovatku s Heršpickou je v plánu pouze obnova povrchů spojená se snesením vlečky. S nějakými úpravami ve prospěch automobilové dopravy se nepočítá, protože se jedná pouze o dočasnou trasu okruhu.

Josef Starý

Čtyřproudá silnice na poříčí je autíčkářský nesmysl. To raději ať tam zůstanou ty koleje jako cyklopruh. Apropo, nechtěli jsme místo silnic více využívat koleje? Toto mě jaksi neštymuje.

Ondra K.

Současný stav Poříčí, je hlavně důsledek to, že nikdo dosud nerealizoval alternativní trasu, která by ten tranzit smysluplně převedla jinam.

rogo01

Přechod tam bude, protože tam bude světelná křižovatka pro výjezd z bývalého Krasu.

Pave69

Tak reálně (i když ne oficiálně) bude dočasnou jižní částí VMO šestiproudá D1. Poříčí bude jen pro místní dopravu, není cílem tam cpát další auta. Nejblbější to bude teď asi 4 roky, kdy nic z toho (D1/Poříčí) není moc použitelné.