Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Brno prodlouží za více než miliardu tramvajovou a trolejbusovou trať

Možná podoba zastávka Nová Jihlavská. Foto: Brno
Možná podoba zastávka Nová Jihlavská. Foto: Brno

K bohunickému kampusu v Brně by mohla do čtyř let jezdit tramvaj. Rada města Brna dnes schválila vypsání soutěže na firmu, která tramvajovou trať postaví. Současně schválili radní novou soutěž na prodloužení trolejbusové tratě z Novolíšeňské na Jírovu ulici.

Brno bude zakázku s odhadovanou cenou 1,1 – 1,2 miliardy korun soutěžit podle takzvaného žlutého FIDICu. Vítězná firma má nejen trať postavit, ale i naprojektovat. Tramvaj má zlepšit dojíždění desítek tisic cestujících do oblasti kampusu, kteří musí zatím využívat autobusy a trolejbusy.

Nová tramvajová trať vytvoří v této lokalitě páteř městské hromadné dopravy. V současnosti lidé využívají trolejbusové a autobusové linky, ale ty jsou už nyní na hraně kapacity. Přitom se dá předpokládat, že počet cestujících bude neustále růst společně s tím, jak se bude toto území dále rozvíjet. Kolejová doprava je nejvhodnějším řešením jak z hlediska kapacitní propustnosti komunikací, tak životního prostředí,“ uvedl náměstek primátora pro oblast investic a dopravy Richard Mrázek.

V soutěži bude mít nejvyšší váhu cena (70 %), 10 % připadne na dobu stavby, 20 % připadá na v Česku nepříliš rozšířenou hodnotu environmentálních aspektů. Ty se týkají především časového omezení hluku, prašnosti a dalšího znečištění při výstavbě tunelu, který musí být dokončen maximálně do 130 týdnů. Hotovo by mělo být do roku 2022.

Vítězná firma postaví 900 metrů nové tramvajové trati mezi stávajícími zastávkami Osová a Bohunice –Kampus. Cestující tak dostanou přímé a rychlé spojení tramvají z hlavního nádraží. Nová trať se bude od té stávající odpojovat na dopravním uzlu Osová, kde zůstane zachovaná možnost přestupu na další autobusové a trolejbusové linky. Pak se zanoří do hloubeného tunelu pod Mikuláškovým náměstím, podjede ulice Labská a Jihlavská a vyústí na ulici Netroufalky.  Na trati vzniknou dvě nové zastávky s pracovními názvy Nová Jihlavská a Nemocnice Bohunice. Zastávka Nová Jihlavská bude umístěna pod zemí. Tunel o délce 650 metrů bude veden pod zemí v hloubce 6 – 11 metrů.

Brno současně vypíše i tendr na vybudování trolejbusové trati z Novolíšeňské na Jírovu. Součástí zakázky je i výstavba nové měnírny, která běžný proud přeměňuje na stejnosměrný a dodává ho do drážního vedení, dále sociálního zázemí pro řidiče nebo stavební úpravy zastávek. Zakázka má hodnotu 129 milionů korun.

„Nová trolejbusová trať zajistí lepší propojení jihovýchodní části sídliště se středem města, část autobusových linek bude možné nahradit ekologičtějšími trolejbusovými linkami,“ upřesnil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 129 milionů korun, stavba by měla být hotová do 15 měsíců.

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jan Sůra: U prostředního obrázku uvádíte, že jde o zastávku Bohunice – podle plánku to ale vypadá spíš na zastávku Osová 😉

    • Přesune tam linku 8, která už teď na jedné straně končí úvratí a která přes Osovou už jezdí, takže nebude potřeba žádnou obousměrnou navíc…

  • Ta nová tramvajhová trať má jednu drobnou vadu na kráse – celý nový úsek vede téměř přesně na opačnou stranu, než kam se chcete dostat. Pro spojení kampusu by mnohem víc pomohla už 40lety plánována trolejbusová linka ulicí vinohrady. Jenže to by Brno nesmělo prohrát soudy o pozemky pod bývalou Kohnovou cihelnou.

    • Můžete nějak lépe přiblížit, jakou souvislost má vybudování trolejbusové trati s nevyužitým brownfieldem, který město nezískalo „zadarmo“? Já sice chápu, že zahrádkářské kolonie a skládky zatížené potenciálně toxickým odpadem by velkou frekvenci na té trase nepřinesly, ale podstatou je snad přece doprava k bohunické nemocnici a universitnímu kampusu, nikoli frekvence z / do nácestných zastávek (byť i ta by asi nějaká byla) – záleží přitom ovšem i na tom, kam a kudy by ty trolejbusy mohly smysluplně pokračovat z ulice Vinohrady k centru, aby nevznikaly zbytečné nové dlouhé souběhy s (již dávno) existujícími tramvajovými tratěmi.
      Osobně myslím, že vybudování té nové tramvajové odbočky není až tak nesmyslné, jak se může na první pohled zdát podle toho, že na mapě vypadá jako „zárohák“: například cestovní doba méně než 15 minut mezi konečnou zastávkou a hlavním nádražím mi dlouhá vůbec nepřipadá, a kdyby tam jezdila ještě navíc i nějaká druhá linka po „staré“ trase Vídeňskou ulicí a pod Špilberkem, tak by bylo spojení s oblastí u konečné zastávky té nové odbočky docela dokonalé i s druhou stranou centra města.

      • Tak ta zahrádkářská kolonie se má celá zastavět. Myslím že dokonce jsou na to už i nějaká razítka. Kam má být trolejbus napojen to nevím, snad se najde někdo znalejší. Osobně tipuju že na mendlovo náměstí a měla by na něj být převedena část trolejbusú, které dnes jezdí kolem antroposu. Souběh s tramvají by tak byl jenom 2 zastávky a to na poměně hodně frekventovaném úseku.

        • Díky za upřesnění – ten „Mendlák“ jako druhý konec trati by ovšem asi příliš ideální nebyl, protože by stejně pro většinu cestujících znamenal nutnost přestupu (většinou na tramvaje) ještě před centrem: to mi ta tramvajová odbočka připadá smysluplnější, i když zase nepokrývá tu oblast zahrádkářské kolonie. Ale třeba jednou bude stát (a fungovat) oboje …
          I přes různé stížnosti a nářky, které mnozí Brňané soustavně produkují (i tady …), se domnívám, že brněnská MHD je velmi dobrá a odborně velmi kvalitně organizovaná (což samozřejmě neznamená, že by nemohla a neměla být dále zdokonalována).

        • Trolejbusova trat od Kampusu pred soucasnou zahr. kolonii (kde bude asi docela masivni bytova vystavba) ma ustit primo pred novym hlavnim nadrazim. I pokud by zastavba na kopci vazla, tak to bude zdaleka nejrychlejsi spojeni mezi novym hl.n. (uz abychom ho meli) a Kampusem (univerzita, nemocnice a hromada firem), navic poskytne spojeni i s mnoha dalsimi misty po trase… Uznavam, ze na Mendlak to moc nedava smysl a stejne tak i bez noveho hl.n., mozna proto s tou trolejbusovou trati nikdo zatim moc nepospicha…

  • A pak ať nám tu zase někdo chce tvrdit, že se v Brně neinvestuje do veřejné dopravy …

    • V Brně bydlím asi 7 let a za tu dobu se nepostavila žádná nová tramvajová trať. Tak snad konečně nyní

      • Bohužel s neeinvestováním v Brně do dopravní infrastruktury to je horší – pokud vím tak od roku 1989 se jen prohpdloužila o 2 zastávky linka 8 v Líšni a snad to samé v Bystrci. Jinak jenom plná pusa plánů a zatím skutek utek (až na se zpožděními zahájenou tramvaj Plotní – což je ale jen přeložka stávající tratě o ulici vedle, tak aby obsloužila pohodlněji autobusové nádraží na Zvonařce a Dolní nádraží. Zbytek jen plány – prodloužení 5tky na Lesnou, prodloužení 10tky směrem na starou Líšeň, 8čka do Kampusu a druhá větev do Bosonoh … Držím palce ať se konečně něco začne i realizovat !

        • Ještě se prodloužovala linka 12 (tehdy ještě navíc 13) směrem na Technologický park.

      • Jsem sice původem z Prahy – ale při jizde „zlutakem“ z Budapesti do Prahy je videt opravdu PROPASTNY rozdil v tom jak vypada dnesni Bratislava a jak vypada „město Brno“- jak s oblibou říká Onderka…. Zatímco v Blave se posledních cca 7 let „BRUTALNE“ investovalo a to město to po všech strankach opravdu totalne nakoplo (vypada vcetne dopravnich staveb a vsech tech asi 20-30 vyskovych budov jak maly Honkong) – tak to nase Brno je jak chudy pribuzny kde se zastavil cas…

        • Tak tady bych se ozval. Klidně nám omlacujte o hlavu Prahu, Vídeň, Budapešť a klidně i Tiranu, ale Bratislavu ještě pořád strčíme do kapsy. Bratislavu stčí do kapsy totiž i Nové Strašecí (to je příklad, to jméno se mi líbí). Bratislaváci rádi tvrdí, že mají obrovské HDP a táhnou celé Slovensko, ale když tam přijedete, je to tam jak v Saigonu.

          • Liposh:
            Já nehodnotí jenom tramvaje – ale to město jako celek.. Ještě se tam schválně podívat a uvidíte ten obrovský rozdíl.. např. V dokonale silniční infrastruktuře a „nové centrum na Nivach a v širokém okolí. Stojí to za to a z Brna je to jen za par Euro..

            • No vždyť právě. Jako celej vypadá Bratislava mnohem hůř než Brno. A to nemám o Brnu vysoké mínění. Nedávno jsem v Blavě byl. Snad možná to centrum města vypadá tak lépe středověce. Ale to je zase jen kvůli tomu, že zatímco Brno se v letech 1850-1900 modernizovalo do středoevropského Manchesteru, slováci byli moc líní na to vůbec sáhnout.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora