cargo

Brno prodlouží za více než miliardu tramvajovou a trolejbusovou trať

Možná podoba zastávky Nová Jihlavská. Foto: BrnoMožná podoba zastávky Nová Jihlavská. Foto: Brno

K bohunickému kampusu v Brně by mohla do čtyř let jezdit tramvaj. Rada města Brna dnes schválila vypsání soutěže na

K bohunickému kampusu v Brně by mohla do čtyř let jezdit tramvaj. Rada města Brna dnes schválila vypsání soutěže na firmu, která tramvajovou trať postaví. Současně schválili radní novou soutěž na prodloužení trolejbusové tratě z Novolíšeňské na Jírovu ulici.

Brno bude zakázku s odhadovanou cenou 1,1 – 1,2 miliardy korun soutěžit podle takzvaného žlutého FIDICu. Vítězná firma má nejen trať postavit, ale i naprojektovat. Tramvaj má zlepšit dojíždění desítek tisic cestujících do oblasti kampusu, kteří musí zatím využívat autobusy a trolejbusy.

Nová tramvajová trať vytvoří v této lokalitě páteř městské hromadné dopravy. V současnosti lidé využívají trolejbusové a autobusové linky, ale ty jsou už nyní na hraně kapacity. Přitom se dá předpokládat, že počet cestujících bude neustále růst společně s tím, jak se bude toto území dále rozvíjet. Kolejová doprava je nejvhodnějším řešením jak z hlediska kapacitní propustnosti komunikací, tak životního prostředí,“ uvedl náměstek primátora pro oblast investic a dopravy Richard Mrázek.

V soutěži bude mít nejvyšší váhu cena (70 %), 10 % připadne na dobu stavby, 20 % připadá na v Česku nepříliš rozšířenou hodnotu environmentálních aspektů. Ty se týkají především časového omezení hluku, prašnosti a dalšího znečištění při výstavbě tunelu, který musí být dokončen maximálně do 130 týdnů. Hotovo by mělo být do roku 2022.

Trasa nové tramvajové trati do kampusu Bohunice. Foto: BrnoVizualizace nové zastávky Osová. Foto: BrnoMožná podoba zastávky Nová Jihlavská. Foto: Brno

Vítězná firma postaví 900 metrů nové tramvajové trati mezi stávajícími zastávkami Osová a Bohunice –Kampus. Cestující tak dostanou přímé a rychlé spojení tramvají z hlavního nádraží. Nová trať se bude od té stávající odpojovat na dopravním uzlu Osová, kde zůstane zachovaná možnost přestupu na další autobusové a trolejbusové linky. Pak se zanoří do hloubeného tunelu pod Mikuláškovým náměstím, podjede ulice Labská a Jihlavská a vyústí na ulici Netroufalky.  Na trati vzniknou dvě nové zastávky s pracovními názvy Nová Jihlavská a Nemocnice Bohunice. Zastávka Nová Jihlavská bude umístěna pod zemí. Tunel o délce 650 metrů bude veden pod zemí v hloubce 6 – 11 metrů.

Brno současně vypíše i tendr na vybudování trolejbusové trati z Novolíšeňské na Jírovu. Součástí zakázky je i výstavba nové měnírny, která běžný proud přeměňuje na stejnosměrný a dodává ho do drážního vedení, dále sociálního zázemí pro řidiče nebo stavební úpravy zastávek. Zakázka má hodnotu 129 milionů korun.

„Nová trolejbusová trať zajistí lepší propojení jihovýchodní části sídliště se středem města, část autobusových linek bude možné nahradit ekologičtějšími trolejbusovými linkami,“ upřesnil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 129 milionů korun, stavba by měla být hotová do 15 měsíců.

Tagy brno tramvajová trať Kampus Bohunice trolejbusová trať Novolíšeňská - Jírova
19 komentářů