Brno přebírá další nové autobusy SOR NS 12. DPMB využil opce na 31 vozů
Nové autobusy SOR NS 12 pro Brno. Foto: DPMB
Nové naftové autobusy umožní dopravci vypravit méně vozů na zemní plyn, jejichž provoz je nyní příliš drahý.
Crossů bylo 25, jeden šel na autoškolu dopravního podniku, ty ostatní teď asi půjdou. Crossů v pronájmu se to netýká. No a těch pár NS Trabantů navíc prostě mírně navýší park.
No, tři Crossy už byly vyřazeny, jeden z nich dokonce sešrotován. Takže pokud odpočítáme tyto tři plus autoškolu, zbývá nám 21 provozních Crossů řady 78xx. Takže nám zůstane 10 NS navíc. To je za mě trochu moc na navýšení stavu. Na druhou stranu, v současné krizové situaci, kdy plyn je prostě moc drahý to asi smysl dávat může, no.
Odečti si nejstarší NBG 12, ty jsou podle mě první na raně.
A citelisi
Pamatujete výroky v době zavedení CNG busů v Brně? „Na co máme vlastně trolejbusy, když CNG jsou ekologické a levnější?“ Uběhne pár roků a dokonce i nafta drtí CNG. Každá ropná krize tohle ukáže: Trolejbus má svoje místo v MHD. Takovej kopec z Kameňáku do Kohoutek je navíc pro kloubové CNG smrt, trolejbus ani nepozná, že to je kopec. Takže Nadechni se Brno.
Dalo by se napsat něco víc k aktuální problematice okolo cen CNG? Je mi to téma dost blízké, jakožto prostějovákovi, plus aktuálně CNG autobusy ve svém vozovém parku. Je kolem toho záhadné ticho a očekávám velký problém, od podzimu vzrostla cena o sto procent a řada dopravců ještě jede díky starým smlouvám.
To proto, že zemní plyn málo kupujeme. Kdybychom ho kupovali ve velkém, tak by slevnil.
Parodie na jistou ministryni průmyslu a obchodu.
Nebo kdybychom byli Poláci či Maďaři, kteří si dokázali vyjednat inteligentní cenu. Parodie na fakt, kdo vlastní rafinérie a české benzínové pumpy a fakticky diktuje ceny. Sovětský svaz to není.
No Sovětský svaz už opravdu není..
Hlavním důvodem vysokých cen CNG je vysoká cena komodity (zemního plynu) na burze, která během jednoho roku vzrostla na čtyřnásobek. Může za to válka na Ukrajině. Velcí hráči na trhu mají nakoupeny dlouhodobé kontrakty a provozovatelé, kteří nakupují spotově za astronomické ceny je promítají do koncové ceny pro zákazníka. Pro společnosti, které nakupují dlouhodobě to ale znamená, že se poptávka okamžitě přelévá k nim a kdyby ceny nedorovnávaly, velmi rychle by vyčerpaly nakoupené zásoby a byly nuceny taky nakupovat spotově.
Válka na Ukrajině určitě nemůže za to, že spotové ceny na zemní plyn rostou jako šílené už rok.
Tam je mnohem víc důvodů, včetně růstu poptávky pro plynové elektrárny a poklesu těžby v některých tradičních ložiscích.
Důvodů je samozřejmě více, ale za aktuálních 90 €/MWh může válka na Ukrajině. Jinak bychom nebyli ani na polovině.
Spotoco?
Nerozumiem tomu poslednému odstavcu. Tieto nové Sory majú primárne nahradiť Crosswaye LE z roku 2010 a z vysokopodlažných autobusov v Brne zostáva už len posledných 10 Karos B961, ktoré majú skončiť v najbližších mesiacoch.
máte pravdu, snad to tam redakce dopíše
No, vzhledem k tomu, kolik těch nových NS je, tak bych se ani nedivil, kdyby šly do kopru i CNG Citelisy. Nic dalšího, co by mohly nahradit, mě totiž jaksi už nenapadá a nahrazovat kloubové Karosy sóly doufám DPMB nebude.
Citelisy ne, ale pár plyňáků odstaveno bude. Ne vyřazeno.
A nebo se prostě navýší provozní záloha… Zjevně by asi byl hřích nevyužít opce do mrtě a nenakoupit za levno, dokud to jde. CNG může být výhodné krátkodobě odstavit, sólo trolejbusy dorazí až za rok, případně může DPMB převzít některé (pří-)městské spoje od jiných dopravců…
Nemám moc pocit, že by DPMB nějak toužil po provozování regionálních spojů. Není to tak dávno, kdy se ČSAD Tišnov přesunul z dvojlinky 41/71 na posílenou 51. No a dnes Tišnov opět na 41/71 navyšuje počet spojů. Stejně tak na 302 už DPMB nemá žádný spoj mimo Brno. Takže mi spíš přijde, že ze strany DPMB je naopak snaha příměstské spoje omezovat a přehazovat regionálním dopravcům.
Odstavíme, budeme platit koňské odpisy a pak je vyhodíme. A to se vyplatí, soudruzi.
Crosswaye budou nejspíš žít dál.