Brno postaví novou lanovku. Má být jednou z nových atrakcí místní zoo
Nová lanovka má usnadnit přesuny návštěvníků po zoo, překoná stometrový výškový rozdíl.
Zoologická zahrada v Brně bude mít novou atrakci, kterou ocení i fanoušci dopravy. Brněnští radní včera schválili investiční záměr vybudování pozemní lanové kolejové dráhy v zoologické zahradě na Mniší Hoře. Předpokládané náklady budou 85 milionů korun.
O schválení plánu na vybudování lanovky informovalo město v tiskové zprávě. Cílem je usnadnit pohyb návštěvníkům zoo. „Je potřeba zajistit návštěvníkům komfortní výstup do nejvyššího místa zahrady, odkud mohou pohodlně scházet po stávajících cestách kolem expozic směrem k východu,“ řekla primátorka Brna Markéta Vaňková. Lanovka má usnadnit prohlídku zejména handicapovaným, seniorům či rodinám s kočárky. „V současné době se lidé obtížně dostávají přes stometrové převýšení až k africké vesnici a k ostatním expozicím umístěným na vrcholu Mniší hory. Od zprovoznění lanovky si tak slibujeme vyšší návštěvnost, což bude mít také vliv na větší finanční soběstačnost zoo,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Lanová dráha vyroste u západní hranice zoo u výběhu ledních medvědů, horní stanice bude u Africké vesnice. Trasa nahoru bude přímá, dolů bude vedena klikatě lesem s možností nahlížet do přilehlých expozic. Kabinky budou sloužit pro 4 až 6 osob a budou vhodné i pro přepravu kol, kočárků nebo osob se zdravotním postižením. Celková kapacita bude až 1 200 lidí za hodinu. Kolejová dráha bude sestavena z typových prvků přímo na terénu a bude ukotvena do země pouze bodově. Detailněji je vidět na videu Kanceláře architekta města Brna.
Otevření v roce 2023
„Tento neinvazivní způsob montáže a kotvení umožňuje zachovat původní modelaci terénu včetně vyšší zeleně, které se dráha lanovky může z větší části vyhnout. Tažné lano je poháněno jedním elektromotorem umístěným u horního nebo spodního obratiště. Vozíky jsou taženy jen ve směru nahoru, ve směru dolů se pohybují samostatně a brzdí je pouze důmyslný magnetický brzdný systém. Díky zvolenému pohonu, kruhovému průřezu kolejnic a magnetickému brzdnému systému je provoz lanovky takřka bezhlučný,“ popsal systém lanovky 1. náměstek primátorky Petr Hladík.
Samotné vozíčky budou ocelové konstrukce s plastovou kapotáží, která bude tvarově i barevně navržena speciálně pro zoo v rámci dalších stupňů dokumentace. Při menším vytížení lanové dráhy v chladnějších obdobích roku bude možné pro ekonomičtější provoz část vozíčků deponovat na odstavné koleji pod horní obrátkou. Jako nástupní a výstupní objekty budou sloužit pouze vyvýšené plošiny přisazené k dráze.
Ředitel Zoo Brno Martin Hovorka uvedl, že by lanovka mohla začít fungovat v roce 2023. „Ještě letos zahájíme přípravu veřejné zakázky na zpracovatele projektové dokumentace. Podle našich zkušeností předpokládáme, že v průběhu roku 2022 zajistíme na základě vypracovaného projektu nezbytná povolení pro samotnou realizaci,“ dodal Hovorka.
Brno plánuje budování i další lanovky: už dříve schválilo plán na spojení Pisárek a Kampusu Bohunice.