Brno mění provozovatele vlaků na letiště ve Vídni, od června začne jezdit Gepard Express
První vlak z Brna na vídeňské letiště. Foto: Zdopravy.cz
Změní se i jízdní řád, z Brna pojede vlak dříve a přijede před ranní vlnou odletů.
Brno má na letiště ve Schwechatu vlak. Košice tam ale mají 2x denně spojení s Austrian/E 190, takže košičtí stráví na přesunu do hubu kratší dobu než brněnští. To jen konstatuji.
Ehm… S cestou na letiště v Košicích, odbavení a čekání na gejtu už to tak ale nevychází, že ne?
tak ale to bych do toho nepocital. cekani na odbaveni se vyrusi – jedni budou cekat v kosicich, druzi pak az ve vidni.
Ehm… Nebudou ti prvni cekat i v Kosicich, i ve Vidni?
Ti první budou čekat akorát na letadlo, na odbavení už opravdu ne. Navíc si nemusejí dokupovat žádné pojištění zpoždění vlaku, riziko je na Austrianu.
Na odbavenie nemajú prečo čakať a vzhľadom na to ako má Austrian konštruované letové poriadky, tam ani na tom gate veľa nenačakajú – prestupné časy na VIE sú spravidla okolo 35-60 minút, to je tak akurát na prechod z jedného gatu na druhý a hneď nástup (najmä vzhľadom k tomu že KSC často pristáva na remote stande).
S kolika vozy počítá v soupravě GE?
Saunový, svatební, lehátkový, lůžkový, koncertní a barový, to máme celkem 6 vozů.
Ešte dva eventové od KDS 🙂
Oceňujem že po novom je to už naviazané na MHD v Brne, čo výrazne zvyšuje potenciál tej služby, nehovoriac o vhodnejších časoch na letisku. Taktiež je prijemnou zmenou že sa ruší nezmyselná zachádzka cez Hautpbahnhof.
Zvysne dva pary regiojetov na letisko zostavaju ako su?
A skoda ze sa spojenie Brno-Wien neriesi nejako komplexnejsie. Z Brna 2:15, potom az 7:22 a posledny vlak uz 21:22; naspat to bude trochu lepsie s novym odchodom okolo 23:30
Hlavně aby to jezdilo pouze Brno-Vídeň. Pokud to jede z Prahy, tak je to na nic. Vlak mívá zpoždění a tím je to nepoužitelné.
Ten první a poslední od Gepard Express vyjíždět z Prahy nebude. Pokud mezi nimi budou jezdit dosavadní spoje RGJ, tak nadále z Prahy. Což souhlasím, že je riziko.
Momentálně probíhá masivní rekonstrukce Břeclav-Vídeň s výlukami jedné traťové koleje a pomalými jízdami, takže ani zde není nic jisté.
Pres den nepojede? Takže na jiné lety bude stejně potřeba auto nebo přestup.
Proč ty mínusy?
Protože mají lidé jiný názor. Simply as that.
Pretože Tvoje tvrdenie nie je správne.
Autem můžete jet i uprostřed noci, pokud se Vám chce v okolí letiště platit parkování.
Přes den je nabídka spojů z Brna na vídeňské letiště široká, město nepotřebuje extra něco objednávat. Ten přestup ve Vídni, jo to je katastrofa, když každé půl hodiny jede Railjet a S-Bahn.
Takže Brno zaplatí Fikáčkovi miliony za vlak v časové poloze autobusu RegioJetu, který po něm nechce ani korunu?
Ale doteď to po nich chtěli za vlak v nesmyslný časový poloze…
Ale iniciativa byla brněnská. A asi sám RJ zjistil, v jakém čase je třeba jezdit a jak velké vozidlo k tomu potřebuje.
A RegioJetu ti to nevadí?
Mně ten vlak přijde naprosto zbytečný i teď. Ale v okamžiku, kdy RJ chce na svoje riziko provozovat v této poloze autobus, jej vidím jako dvojnásob zbytný.
Hmm co tak to vzít jako jistí krajští radní, udělat z toho vyzobávání rozinek v mezistátní dopravě a linku mu nepovolit, aby se muselo jezdit dotovanou?
Viz příběhy ze spojení Brno-Budějovice a nemožnost zastovat v Icom kraji.
Mezinárodní licenci ovšem neřeší ani kraj, ani město, ale Ministerstvo dopravy.
Autobus RJ v této časové poloze nejezdí ani nejezdil (minimálně posledních několik let). Před RJ vlakem na letiště jezdil bus s příjezdem 5:50, takže stejně špatně použitelný spoj, jako jeho vlak.
Přečti si článek. RJ plánuje nasadit autobus v časech téměř shodných a tímto vlakem.
Jinak autobus jezdil, 23.55 z Cajzlova, ve 2.30 z Brna. Osobně vyzkoušeno cca v roce 2017.
To jsem přehlídl, díky. O tento spoj jsem na RJ psal roky, a vždycky mě diplomaticky poslali někam. Tak snad jim to už došlo.
Je to možné, 2017 jsem to ještě tak nesledoval 🙂
Rovněž osobně, léto 2018
V té časové poloze jede bus. Fikáčkův.
Ach ta lidská touha poškozovat lhaním jiné…
Jede, ale dle článku tam nově pojede i RJ.
Pro brněnské návštěvníky vídeňských divadel a koncertů je důležitá otázka, zda a kdy vlak zastaví na HBf, případně někde jinde ve městě. Nezaznělo to tam?
Vlak by měl zastavit ještě na nádraží Stadlau asi ve 23:30. Spoje z Hbf tam jsou.
To je celkem k ničemu. V tuto neděli většina cestujících nastupovala do posledního vlaku do Brna právě na Hbf. Tak ten vlak bude ještě více zbytečný. Na nějaké předměstí nikdo dobrovolně nepojede.
1) Proč by nejel, když to není tak daleko a bude to poslední možný spoj? 2) Tento vlak není primárně určen pro návštěvníky vídeňských divadel a koncertů, ale pro cestující z/na letiště, kteří naopak ocení, že odpadne zdržovačka a úvrať na Hbf.
A navyše sa návštevníci divadiel a koncertov dostanú na Stadlau pohodlne z centra linkou U2 za pár minút.
Dostať sa z centra na Stadlau je zhruba rovnako jednoduché ako dostať sa z neho na Hauptbahnhof. Je to dobre napojené metrom, nie je o čom. Práve tá doterajšia úvrať cez Hbf veľmi nedávala zmysel.
Tak na Stadlau hlavně jede U2. Takže až ji na podzim zase zprovozní v plné délce až po Karlsplatz, tak to z centra bude docela dobře napojené.
U2 už na Karlspaltz nikdy nepojede, přes Rathaus zamíří do Mariahilfu. Ale i tak je to spojení na Stadlau v pohodě, Schottentor je pár minut chůze od Burgtheatru nebo pár minut tramvají od Opery.
Chápu to správně taky že pojede po S-Bahnu městem, tedy přímo mimo Hbf? Tomu by odpovídalo i to zkrácení jízdní doby.
Ja to chapem tak, ze oproti sucasnej trase Regiojetu iba vynecha zachadzku k HBf a pojde priamo po tej spojke na Simmering a Stadlau. S-bahn v meste je Rennweg-Praterstern-Floridsdorf, to je zase ina trat.
To nedává smysl, tam by to akorát překáželo a jelo pomalu, tím spíš, že na Stammstrecke se chystají velké rekonstrukce a výluky. Asi to pojede ze Süßenbrunnu přes Stadlau a Simmering, jako jezdí denní railjety, a za Simmeringem to odbočí přímo na letiště, bez úvratě na Hbf.
Přímo na letiště to nebude, musí projet celý Zvbf po nákladní spojce do Kaiserebersdorf a tam se teprve napojí na trať na letiště, to vše rychlostí 40-60 km|/h.
Ona je vůbec škoda, že Regiojet na trase Wien HBf – Břeclav už ve Vídni nikde znovu nezastaví – např. Stadlau nebo nově zrekonstruovaný Süssenbrunn. Reálně tak dochází k tomu, že cestujícímu z Východní části Vídně se časově lépe vyplatí jet obyčejným Osobákem S1 z Vídně do Břeclavi.
Jenže vlaky jedoucí Břeclav – Wien Hbf. jedou v Süßenbrunn mimo nástupiště. (V opačném směru by to nebyl problém, stejně tak jako Stadlau).
Stadlau nebo Simmering by ještě smysl dávaly (přestup na metro), ale Süßenbrunn? To je prakticky zastávka v polích za městem, kde nestaví ani mnohé regionální vlaky, takže co by tam kdo dělal, resp. kolik cestujících by to využilo? A jinde to není lepší, rychlíky z Prahy na Kolín taky nestaví v Běchovicích, i když by se to některým cestujícím hodilo.
Přesně, zastávka ve Stadlau chyběla! Ten přestup na U2 je výborný. Naopak stavět v Simmeringu je dost nanic, když je to pár minut od Hbf.
By mě zajímala současná statistika cestujících. Jsou tyto data někde k nalezení?
Pomozte mi prosím pochopit jednu věc:
Člověk by čekal, že RJ to dokáže levněji, protože stejně provozuje open access linku do Vídně, takže si reálně potřebuje nechat doplatit jen ten zátah na letiště, který možná komerčně nevychází.
Naproti tomu Gepard asi nebude úplně terno z pohledu cestujících jedoucích do Vídně, takže subvence musí pokrývat prakticky celou trasu.
Měl RJ jen velké oči a zkusil víc podojit Brno (což nevyšlo), nebo mi něco uniká?
Tipnul bych si, že moc cestujících se zájmem o příjezd ve 4 ráno do Vídně nebylo, takže RJ sice linku do Vídně má, ale ne v časy, kdy to chce Brno.
To ano ale v tomto kole nabídl RJ taky podobně časy, a navíc GE si půjčí masinu a vozy které budou 20h denne stát (a to ještě ve Vídni)
Jediné ze by Fikaček udělal ještě komerční linku na Ostravu to by se mu možná vyplatilo
Ale aby ta souprava stala 20h denne není výhodné pro žádného dopravce
Ono už se ví, čím to bude vozit? Spíš bych očekával, že si půjčí něco, co jinak stojí v noci odstavené ve Vídni mezi denními výkony, třeba kus Sobieskiho.
Vagony už má, pravděpodobně mu teď nevydělávají a jen stojí někde jinde. A půjčit si lokomotivu jen na noc, která by v té době (cca 22:00h až 04:30) taky jen stála, může být obchod za celkem výhodných podmínek. Jde na to fikaně.
RG dostaval zaplaceno za cely spoj Brno-Viden v okrajovych casovych polohach (brzy rano, pozde vecer), nejen za „zátah“ na letiste.
Gepard už jezdí ve 2.20 autobusem z Brna (přímo, jen na letiště) a prázdný fakt nejezdí – je dto jediný spoj jakým stihnout odlety kolem 6-7 ráno. RegioJet si vybral blbý čas – na ty brzké odlety je to pozdě.
Fakt si myslíš, že dopravce určuje, v jaké časové poloze povede spoj?
RJ mohl klidně jezdit o hodinu dřív, souprava stejně nocuje v Brně. Ale město rozhodlo, v kolik hodin bude vyhazovat peníze oknem.
To bylo rozhodnutí města? Měl jsem za to, že takhle regiojetu lépe vycházely oběhy posádek. Měli totiž jen jednu delší přestávku v Brně, kdyby jezdil tyhle časy, měl by tu jednu pauzu rozloženou na tři čekání ve vídni, brně a zase vídni.
A co když je to přesně naopak, RegioJet byl opatrný a GE přecenil odhad tržeb? Takže z tohoto pohledu se mu ta cena může krutě nevyplatit.
Služba je to určitě užitečná, nicméně cena za ni je poměrně astronomická. Investované peníze do tohoto spojení by určitě uvítal například DPMB, který by mohl posílit intervaly některých tramvajových linek.
Toto už vypadá užitečnější, neujíždí to o 10 minut rozjezdům a opravdu to na ty ranní lety navazuje.
Nicméně bych za tu částku raději viděl jednu novou škodu 45t, autobusy ve stejný čas na letiště jezdí (uznávám, že mají mizernou kapacitu, ale i tak).
Jenže autobusy na letiště pravidelně uvíznou v zácpě u Mikulova a na mostě přes Dunaj ve Vídni… Jo aha, Vy myslíte asi spíš autobusy do Tuřan, že ? Hmm.. Jenže tam moc cestujících nechce. Ono tam totiž kromě Ryanairu do Londýna a Smartwings přes léto pro cestovky totiž nic nikam moc nelítá. A dotovat případnou smysluplnou leteckou linku do velkého přestupního uzlu je záležitost výrazně dražší než dotovat ranní vlak do nám nejbližšího velkoměsta s funkčním letištěm…
V okolo páté ráno v zácpě?
Na silnici je zácpa vždy. Oproti tomu vlaky jedou, i když je výluka.
V tom případě pomůže snad už jen kysané zelí.
Souhlas, že o půl páté ráno zácpy v Mikulově ještě nebývají. I když zažil jsem tam zácpu touhle dobou kdy jedna polská dodávka zkoušela zda projede přes kruháč rovně (asi řidič zaspal). To pak člověku tečou nervy jestli stihne odlet… Nepočítaje velmi hustý provoz přes léto po celou noc z pátku na sobotu, kdy směrem na jih míří kolony CZ a PL spzétek vystřídat týdenní turnus u moře v Chorvatsku či Itálii.
Kdyby jely autobusy ve stejný čas jako vlaky, projížděly by Mikulovem kolem 3.00 cestou do Vídně a kolem půlnoci cestou z Vídně. To jsou časy, kdy jsou u Mikulova i ve Vídni sakra zácpy…
Už zase litá i Bergamo, nicméně vzhledem k rozsahu obnovené linky netvrdím, že to vaši úvahu nějak rozporuje..
Není poněkud divné, že český daňovy poplatník takto podporuje vysoce profitabilní vídeňské letište?
Není poněkud divné, že žádné české letiště není schopné obsloužit Brno a jižní Moravu lépe, než to dokáže Vídeň?
Vzhledem ke geografii a pozice Vídně mezi evropskými leteckými huby… ani ne.
Pak by tedy nemělo být divné, že se podporuje to, co dává nejvíc smysl.
Pokud na vídeňské letiště jezdí hodně lidí, komerční dopravce je určitě rád obslouží. Pokud má někdo na letenku, určitě si může dovolit zaplatit i komerční jízdné. Pořád nechápu, proč by na takové jízdné měl přispívat danový poplatník. Z římského Termini na Fiumicino stojí jízdenka 14 euro a taky nikdo se nediví.
„Pokud na vídeňské letiště jezdí hodně lidí, komerční dopravce je určitě rád obslouží.“ No, vidíte, zatím se neví, kolik bude jezdit v krajních časových polohách, takže komerční dopravce neobslouží. Když se po určitém čase ukáže (musí se tomu dát nejméně rok), že jezdí dostatečné množství cestujících, tak to půjde i bez dotací (a bylo by to samozřejmě optimální). A nebudu komentovat ten podprahový projev české závisti (pokud někdo má na letenku…)
A proč toto podnikatelské riziko (zda se najde dost cestujících) musí zaplatit město..?
Myslete politicky, soudruhu!
Viléme, Viléme, fráze nebudu komentovat znamená budu komentovat, což jste tímto i učinil. Proč podprahový projev závisti? S nízkonákladovkami může i člověk s normálním českým příjmem létat pomalu každý měsíc, není to nic vzácného, sám jsem toho ke své hanbě nalétal hodně. Přesto si myslím, že by daňový poplatník komerční letectví neměl sponzorovat, na rozdíl třeba od MHD a tak. Co dotované taxíky na vídeňské letiště v době, kdy nejede žádný vlak?
U Pražského to neva?
Busy z Veleslavína jsou docela osazené zahraničními cestujícími, jejich jízdenky nepochybně pokryjí náklady.
No, to asi nepokryjí, ale z Veleslavína na letiště jede klasická MHD. Kdo chce až do centra jede AE a ten je dražší…
Ale pořád je to součást systému pražské MHD.
Výborně! Z pohledu rakušana to vypadá nějak takto:
Die Busse aus Brünn sind ziemlich voll mit ausländischen Fahrgästen, ihre Fahrkarten werden zweifellos die Kosten decken. (google překlad)
Jihomoravský cestující léta odtud, kde to má nejvýhodněji. A dostat se z Brna do Vídně je tak nějak bližší než do Prahy na Ruzyni. Stejně tak létají Ostravaci běžně z Krakova a my z divokého severu třeba z Drážďan. Obdobným příkladem by mohlo být letiště Kodaň, které obsluhuje jižní Švédsko díky Öresundskému mostu a vlakové lince Malmö-Kodaň.
Atd.
Celkom by ma zaujímalo, kde to budú mať mimo spojov odstavené a v ktorom vesmíre dáva ekonomický zmysel platiť prenájom Vectrona, ktorý denne bude jazdiť 5 hodín a cca do 400 kilometrov.
Vectron může mít přes den jiné výkony.
Môže. A ktoré že výkony Gepardu bude jazdiť? Uvidíme, necháme sa prekvapiť.
Proč by musel jezdit výkony Gepardu?
A co kdyz je to naopak chytre vyuziti Vectronu v noci, kdy by pro nej jinak nebyla zadna prace?
Mohol by som vedieť príklad takého Vectronu?
Mohol by som vedieť, kolik Vectronů je plně vytížených od 23h do 4h ráno?
Tých u súkromníkov? Hodne, nakoľko nákladná doprava jazdí prevažne v noci, kedy majú voľnejšie prejazdy.
„Hodně“ ale neznamená „všechny“, že ne?
Vzhledem ke klimatizované soupravě bych tipl rakoukou soupravu v prostoji ve Vídni mezi nějakým posledním a prvním vlakem. Že by spolupráce s ÖBB?
Někde to zaparkují, nejlépe partyzánsky zadarmo. Tak jako parkují svůj autobus u pekáren…
No sláva, volání bylo vyslyšeno a za ty milióny snad už nebude jezdit prázdný vlak, kterým se nedá nic stihnout. Dřívější čas odjezdu a návaznost na brněnské noční rozjezdy.
Vlak od GE bude teda celý den čekat v Rakousku na noční jízdy?
Asi má Brno hodně peněz, když může platit takovýto zbytečný pár vlaku. Zajímala by mě jeho obsazenost.
Doteď prakticky nulová díky pitomým časům odjezdu který vyhovoval jedině RJ, ne cestujícím. Takhle už to vypadá slibněji.
To není pravda, obsazenost byla vyšší, než se čekalo.
Myslíte ten noční? Hodněkrát jsem se koukal do rezervačního systému, málokdy bylo večer předem prodáno víc jak 20 míst
Myslete politicky, soudruhu!
Téměř nulová s výjimkou nedělního rána, kdy se mládež vrací z brněnského flámu do Břeclavi.
Vy si fakt myslíte, že brněnské zejména páteční, ale i sobotní kalby končí už ve 2? Prozradím Vám tajemství: ti správní pařmeni by nestíhali ani RJ, ale klidně spěte dál.
A píši snad, že se vrací úplně všichni? Spěte klidně dál, já se u toho vlaku musím v noci pohybovat.
Jel jsem 5. září z Brna do Vídně na 6. hodinu ranní. Velký autobus GE obsazen měsíc dopředu, musel jsem jet ve 2:05 chorvatským Flixem na Erdberg a brát si taxi.
No já na odlet po 6 hodině jednou musel do Vídně už v 22:30 nebo kolik to bylo.. byli sme dva a přes celou noc bylo v busech volné jedno jediné místo.. taky nějak začátek září..
Tak na tyhle noční spoje je klimatizace opravdu důležitá 🙂
Za to v zimě by topit mohli.
Jasně, vždyť stačí vytáhnout z kopřiv pár červenokoženkových béček. Není pohodlnější cestování než se zarýgrovat v kupé a natáhnout se přes celou lavici.
Chápu ty plánované časy tak, že Brno přispívá jen na tento jeden pár spojů?
Původně se uvažovalo i o přímých spojích na letiště také přes den, kdy je alternativou přestoupit ve Vídni. Kde imho byla hloupost platit veřejné peníze když existuje rozumná alternativa (byť s rizikem zpoždění 1.vlaku a změškání přípoje na Wien Hbf).
Ta doba platnosti smlouvy nebude náhodná…
VRT od roku 2045 confirmed! 🤫
Smlouvu až do 20245🥺
Většina firem do té doby krachne, v Brně a v Gepardu věří že ne 😂
Spíš už víme reálný termín, kdy se městu Brnu podaří rozlétat rozumné spoje na přestupní evropské uzly i z vlastního letiště… 🙂
No, jakože… Pobavilo, ne že ne. 😎😅
Je to závazek, no, ale zase dost lidí říká že je železnice fakt nadčasová…
Vzhledem ke stavu infrastruktury do toho možná započetli i zpoždění..? 🙂
Tomu říkám závazek! Přijdu osobně zkontrolovat!
Povolí takhle dlouhý kontrakt Evropská unie?😂😂
No to je fakt 😆😆😆👌👏👏👏
Môžeš začať písať ty.
Správné je: a) 2024 b) 2025 c) 2045 ?