Brno mění provozovatele vlaků na letiště ve Vídni, od června začne jezdit Gepard Express

První vlak z Brna na vídeňské letiště. Foto: Zdopravy.czPrvní vlak z Brna na vídeňské letiště. Foto: Zdopravy.cz

Změní se i jízdní řád, z Brna pojede vlak dříve a přijede před ranní vlnou odletů.

122 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Johnny Cash

Brno má na letiště ve Schwechatu vlak. Košice tam ale mají 2x denně spojení s Austrian/E 190, takže košičtí stráví na přesunu do hubu kratší dobu než brněnští. To jen konstatuji.

Vilém Baczko

Ehm… S cestou na letiště v Košicích, odbavení a čekání na gejtu už to tak ale nevychází, že ne?

Pavel

tak ale to bych do toho nepocital. cekani na odbaveni se vyrusi – jedni budou cekat v kosicich, druzi pak az ve vidni.

Vilem Baczko

Ehm… Nebudou ti prvni cekat i v Kosicich, i ve Vidni?

Mat

Ti první budou čekat akorát na letadlo, na odbavení už opravdu ne. Navíc si nemusejí dokupovat žádné pojištění zpoždění vlaku, riziko je na Austrianu.

Samo

Na odbavenie nemajú prečo čakať a vzhľadom na to ako má Austrian konštruované letové poriadky, tam ani na tom gate veľa nenačakajú – prestupné časy na VIE sú spravidla okolo 35-60 minút, to je tak akurát na prechod z jedného gatu na druhý a hneď nástup (najmä vzhľadom k tomu že KSC často pristáva na remote stande).

Johnny Cash

S kolika vozy počítá v soupravě GE?

Vilém Baczko

Saunový, svatební, lehátkový, lůžkový, koncertní a barový, to máme celkem 6 vozů.

Mates

Ešte dva eventové od KDS 🙂

Samo

Oceňujem že po novom je to už naviazané na MHD v Brne, čo výrazne zvyšuje potenciál tej služby, nehovoriac o vhodnejších časoch na letisku. Taktiež je prijemnou zmenou že sa ruší nezmyselná zachádzka cez Hautpbahnhof.

M@trixX

Zvysne dva pary regiojetov na letisko zostavaju ako su?
A skoda ze sa spojenie Brno-Wien neriesi nejako komplexnejsie. Z Brna 2:15, potom az 7:22 a posledny vlak uz 21:22; naspat to bude trochu lepsie s novym odchodom okolo 23:30

Tukan

Hlavně aby to jezdilo pouze Brno-Vídeň. Pokud to jede z Prahy, tak je to na nic. Vlak mívá zpoždění a tím je to nepoužitelné.

Vilém Baczko

Ten první a poslední od Gepard Express vyjíždět z Prahy nebude. Pokud mezi nimi budou jezdit dosavadní spoje RGJ, tak nadále z Prahy. Což souhlasím, že je riziko.

Pavel Skládaný

Momentálně probíhá masivní rekonstrukce Břeclav-Vídeň s výlukami jedné traťové koleje a pomalými jízdami, takže ani zde není nic jisté.

Jarda

Pres den nepojede? Takže na jiné lety bude stejně potřeba auto nebo přestup.

Původní Aleš

Proč ty mínusy?

dzejejc

Protože mají lidé jiný názor. Simply as that.

Mates

Pretože Tvoje tvrdenie nie je správne.

oja

Autem můžete jet i uprostřed noci, pokud se Vám chce v okolí letiště platit parkování.
Přes den je nabídka spojů z Brna na vídeňské letiště široká, město nepotřebuje extra něco objednávat. Ten přestup ve Vídni, jo to je katastrofa, když každé půl hodiny jede Railjet a S-Bahn.

Kernteriér

Takže Brno zaplatí Fikáčkovi miliony za vlak v časové poloze autobusu RegioJetu, který po něm nechce ani korunu?

Nokkonen

Ale doteď to po nich chtěli za vlak v nesmyslný časový poloze…

Kernteriér

Ale iniciativa byla brněnská. A asi sám RJ zjistil, v jakém čase je třeba jezdit a jak velké vozidlo k tomu potřebuje.

Karel

A RegioJetu ti to nevadí?

Kernteriér

Mně ten vlak přijde naprosto zbytečný i teď. Ale v okamžiku, kdy RJ chce na svoje riziko provozovat v této poloze autobus, jej vidím jako dvojnásob zbytný.

Jiří Kocurek

Hmm co tak to vzít jako jistí krajští radní, udělat z toho vyzobávání rozinek v mezistátní dopravě a linku mu nepovolit, aby se muselo jezdit dotovanou?
Viz příběhy ze spojení Brno-Budějovice a nemožnost zastovat v Icom kraji.

Kernteriér

Mezinárodní licenci ovšem neřeší ani kraj, ani město, ale Ministerstvo dopravy.

Zbyněk

Autobus RJ v této časové poloze nejezdí ani nejezdil (minimálně posledních několik let). Před RJ vlakem na letiště jezdil bus s příjezdem 5:50, takže stejně špatně použitelný spoj, jako jeho vlak.

Kernteriér

Přečti si článek. RJ plánuje nasadit autobus v časech téměř shodných a tímto vlakem.
Jinak autobus jezdil, 23.55 z Cajzlova, ve 2.30 z Brna. Osobně vyzkoušeno cca v roce 2017.

Zbyněk

To jsem přehlídl, díky. O tento spoj jsem na RJ psal roky, a vždycky mě diplomaticky poslali někam. Tak snad jim to už došlo.

Je to možné, 2017 jsem to ještě tak nesledoval 🙂

Původní Aleš

Rovněž osobně, léto 2018

M19

V té časové poloze jede bus. Fikáčkův.

Ach ta lidská touha poškozovat lhaním jiné…

Kernteriér

Jede, ale dle článku tam nově pojede i RJ.

Jan Špaček

Pro brněnské návštěvníky vídeňských divadel a koncertů je důležitá otázka, zda a kdy vlak zastaví na HBf, případně někde jinde ve městě. Nezaznělo to tam?

Venouš

Vlak by měl zastavit ještě na nádraží Stadlau asi ve 23:30. Spoje z Hbf tam jsou.

Petr Jetelina

To je celkem k ničemu. V tuto neděli většina cestujících nastupovala do posledního vlaku do Brna právě na Hbf. Tak ten vlak bude ještě více zbytečný. Na nějaké předměstí nikdo dobrovolně nepojede.

Vilém Baczko

1) Proč by nejel, když to není tak daleko a bude to poslední možný spoj? 2) Tento vlak není primárně určen pro návštěvníky vídeňských divadel a koncertů, ale pro cestující z/na letiště, kteří naopak ocení, že odpadne zdržovačka a úvrať na Hbf.

Mates

A navyše sa návštevníci divadiel a koncertov dostanú na Stadlau pohodlne z centra linkou U2 za pár minút.

Samo

Dostať sa z centra na Stadlau je zhruba rovnako jednoduché ako dostať sa z neho na Hauptbahnhof. Je to dobre napojené metrom, nie je o čom. Práve tá doterajšia úvrať cez Hbf veľmi nedávala zmysel.

Jan

Tak na Stadlau hlavně jede U2. Takže až ji na podzim zase zprovozní v plné délce až po Karlsplatz, tak to z centra bude docela dobře napojené.

Mat

U2 už na Karlspaltz nikdy nepojede, přes Rathaus zamíří do Mariahilfu. Ale i tak je to spojení na Stadlau v pohodě, Schottentor je pár minut chůze od Burgtheatru nebo pár minut tramvají od Opery.

Vll

Chápu to správně taky že pojede po S-Bahnu městem, tedy přímo mimo Hbf? Tomu by odpovídalo i to zkrácení jízdní doby.

M@trixX

Ja to chapem tak, ze oproti sucasnej trase Regiojetu iba vynecha zachadzku k HBf a pojde priamo po tej spojke na Simmering a Stadlau. S-bahn v meste je Rennweg-Praterstern-Floridsdorf, to je zase ina trat.

oja

To nedává smysl, tam by to akorát překáželo a jelo pomalu, tím spíš, že na Stammstrecke se chystají velké rekonstrukce a výluky. Asi to pojede ze Süßenbrunnu přes Stadlau a Simmering, jako jezdí denní railjety, a za Simmeringem to odbočí přímo na letiště, bez úvratě na Hbf.

Johnny Cash

Přímo na letiště to nebude, musí projet celý Zvbf po nákladní spojce do Kaiserebersdorf a tam se teprve napojí na trať na letiště, to vše rychlostí 40-60 km|/h.

tomash

Ona je vůbec škoda, že Regiojet na trase Wien HBf – Břeclav už ve Vídni nikde znovu nezastaví – např. Stadlau nebo nově zrekonstruovaný Süssenbrunn. Reálně tak dochází k tomu, že cestujícímu z Východní části Vídně se časově lépe vyplatí jet obyčejným Osobákem S1 z Vídně do Břeclavi.

Jan

Jenže vlaky jedoucí Břeclav – Wien Hbf. jedou v Süßenbrunn mimo nástupiště. (V opačném směru by to nebyl problém, stejně tak jako Stadlau).

oja

Stadlau nebo Simmering by ještě smysl dávaly (přestup na metro), ale Süßenbrunn? To je prakticky zastávka v polích za městem, kde nestaví ani mnohé regionální vlaky, takže co by tam kdo dělal, resp. kolik cestujících by to využilo? A jinde to není lepší, rychlíky z Prahy na Kolín taky nestaví v Běchovicích, i když by se to některým cestujícím hodilo.

Mat

Přesně, zastávka ve Stadlau chyběla! Ten přestup na U2 je výborný. Naopak stavět v Simmeringu je dost nanic, když je to pár minut od Hbf.

Hodně štěstí

By mě zajímala současná statistika cestujících. Jsou tyto data někde k nalezení?

Juraj

Pomozte mi prosím pochopit jednu věc:
Člověk by čekal, že RJ to dokáže levněji, protože stejně provozuje open access linku do Vídně, takže si reálně potřebuje nechat doplatit jen ten zátah na letiště, který možná komerčně nevychází.
Naproti tomu Gepard asi nebude úplně terno z pohledu cestujících jedoucích do Vídně, takže subvence musí pokrývat prakticky celou trasu.

Měl RJ jen velké oči a zkusil víc podojit Brno (což nevyšlo), nebo mi něco uniká?

Martin Chovanec

Tipnul bych si, že moc cestujících se zájmem o příjezd ve 4 ráno do Vídně nebylo, takže RJ sice linku do Vídně má, ale ne v časy, kdy to chce Brno.

Avlaky

To ano ale v tomto kole nabídl RJ taky podobně časy, a navíc GE si půjčí masinu a vozy které budou 20h denne stát (a to ještě ve Vídni)

Jediné ze by Fikaček udělal ještě komerční linku na Ostravu to by se mu možná vyplatilo

Ale aby ta souprava stala 20h denne není výhodné pro žádného dopravce

a8n

Ono už se ví, čím to bude vozit? Spíš bych očekával, že si půjčí něco, co jinak stojí v noci odstavené ve Vídni mezi denními výkony, třeba kus Sobieskiho.

Vilém Baczko

Vagony už má, pravděpodobně mu teď nevydělávají a jen stojí někde jinde. A půjčit si lokomotivu jen na noc, která by v té době (cca 22:00h až 04:30) taky jen stála, může být obchod za celkem výhodných podmínek. Jde na to fikaně.

Vilém Baczko

RG dostaval zaplaceno za cely spoj Brno-Viden v okrajovych casovych polohach (brzy rano, pozde vecer), nejen za „zátah“ na letiste.

Jana

Gepard už jezdí ve 2.20 autobusem z Brna (přímo, jen na letiště) a prázdný fakt nejezdí – je dto jediný spoj jakým stihnout odlety kolem 6-7 ráno. RegioJet si vybral blbý čas – na ty brzké odlety je to pozdě.

Kernteriér

Fakt si myslíš, že dopravce určuje, v jaké časové poloze povede spoj?

Petr Jetelina

RJ mohl klidně jezdit o hodinu dřív, souprava stejně nocuje v Brně. Ale město rozhodlo, v kolik hodin bude vyhazovat peníze oknem.

Zbyněk

To bylo rozhodnutí města? Měl jsem za to, že takhle regiojetu lépe vycházely oběhy posádek. Měli totiž jen jednu delší přestávku v Brně, kdyby jezdil tyhle časy, měl by tu jednu pauzu rozloženou na tři čekání ve vídni, brně a zase vídni.

Domis

A co když je to přesně naopak, RegioJet byl opatrný a GE přecenil odhad tržeb? Takže z tohoto pohledu se mu ta cena může krutě nevyplatit.

Petr Jetelina

Služba je to určitě užitečná, nicméně cena za ni je poměrně astronomická. Investované peníze do tohoto spojení by určitě uvítal například DPMB, který by mohl posílit intervaly některých tramvajových linek.

Šalina na Špilas

Toto už vypadá užitečnější, neujíždí to o 10 minut rozjezdům a opravdu to na ty ranní lety navazuje.
Nicméně bych za tu částku raději viděl jednu novou škodu 45t, autobusy ve stejný čas na letiště jezdí (uznávám, že mají mizernou kapacitu, ale i tak).

Marty-t

Jenže autobusy na letiště pravidelně uvíznou v zácpě u Mikulova a na mostě přes Dunaj ve Vídni… Jo aha, Vy myslíte asi spíš autobusy do Tuřan, že ? Hmm.. Jenže tam moc cestujících nechce. Ono tam totiž kromě Ryanairu do Londýna a Smartwings přes léto pro cestovky totiž nic nikam moc nelítá. A dotovat případnou smysluplnou leteckou linku do velkého přestupního uzlu je záležitost výrazně dražší než dotovat ranní vlak do nám nejbližšího velkoměsta s funkčním letištěm…

Jiří Kocurek

V okolo páté ráno v zácpě?

Kernteriér

Na silnici je zácpa vždy. Oproti tomu vlaky jedou, i když je výluka.

Jiří Kocurek

V tom případě pomůže snad už jen kysané zelí.

marty-t

Souhlas, že o půl páté ráno zácpy v Mikulově ještě nebývají. I když zažil jsem tam zácpu touhle dobou kdy jedna polská dodávka zkoušela zda projede přes kruháč rovně (asi řidič zaspal). To pak člověku tečou nervy jestli stihne odlet… Nepočítaje velmi hustý provoz přes léto po celou noc z pátku na sobotu, kdy směrem na jih míří kolony CZ a PL spzétek vystřídat týdenní turnus u moře v Chorvatsku či Itálii.

MartinS.

Kdyby jely autobusy ve stejný čas jako vlaky, projížděly by Mikulovem kolem 3.00 cestou do Vídně a kolem půlnoci cestou z Vídně. To jsou časy, kdy jsou u Mikulova i ve Vídni sakra zácpy…

Ondra

Už zase litá i Bergamo, nicméně vzhledem k rozsahu obnovené linky netvrdím, že to vaši úvahu nějak rozporuje..

firon

Není poněkud divné, že český daňovy poplatník takto podporuje vysoce profitabilní vídeňské letište?

Vilém Baczko

Není poněkud divné, že žádné české letiště není schopné obsloužit Brno a jižní Moravu lépe, než to dokáže Vídeň?

Sova

Vzhledem ke geografii a pozice Vídně mezi evropskými leteckými huby… ani ne.

Vilém Baczko

Pak by tedy nemělo být divné, že se podporuje to, co dává nejvíc smysl.

firon

Pokud na vídeňské letiště jezdí hodně lidí, komerční dopravce je určitě rád obslouží. Pokud má někdo na letenku, určitě si může dovolit zaplatit i komerční jízdné. Pořád nechápu, proč by na takové jízdné měl přispívat danový poplatník. Z římského Termini na Fiumicino stojí jízdenka 14 euro a taky nikdo se nediví.

Vilém Baczko

„Pokud na vídeňské letiště jezdí hodně lidí, komerční dopravce je určitě rád obslouží.“ No, vidíte, zatím se neví, kolik bude jezdit v krajních časových polohách, takže komerční dopravce neobslouží. Když se po určitém čase ukáže (musí se tomu dát nejméně rok), že jezdí dostatečné množství cestujících, tak to půjde i bez dotací (a bylo by to samozřejmě optimální). A nebudu komentovat ten podprahový projev české závisti (pokud někdo má na letenku…)

mgr.pavel

A proč toto podnikatelské riziko (zda se najde dost cestujících) musí zaplatit město..?

Petr Jetelina

Myslete politicky, soudruhu!

firon

Viléme, Viléme, fráze nebudu komentovat znamená budu komentovat, což jste tímto i učinil. Proč podprahový projev závisti? S nízkonákladovkami může i člověk s normálním českým příjmem létat pomalu každý měsíc, není to nic vzácného, sám jsem toho ke své hanbě nalétal hodně. Přesto si myslím, že by daňový poplatník komerční letectví neměl sponzorovat, na rozdíl třeba od MHD a tak. Co dotované taxíky na vídeňské letiště v době, kdy nejede žádný vlak?

Jiří Kocurek

U Pražského to neva?

firon

Busy z Veleslavína jsou docela osazené zahraničními cestujícími, jejich jízdenky nepochybně pokryjí náklady.

MartinS.

No, to asi nepokryjí, ale z Veleslavína na letiště jede klasická MHD. Kdo chce až do centra jede AE a ten je dražší…

Herold

Ale pořád je to součást systému pražské MHD.

Jiří Kocurek

Výborně! Z pohledu rakušana to vypadá nějak takto:

Die Busse aus Brünn sind ziemlich voll mit ausländischen Fahrgästen, ihre Fahrkarten werden zweifellos die Kosten decken. (google překlad)

Josef Trögl

Jihomoravský cestující léta odtud, kde to má nejvýhodněji. A dostat se z Brna do Vídně je tak nějak bližší než do Prahy na Ruzyni. Stejně tak létají Ostravaci běžně z Krakova a my z divokého severu třeba z Drážďan. Obdobným příkladem by mohlo být letiště Kodaň, které obsluhuje jižní Švédsko díky Öresundskému mostu a vlakové lince Malmö-Kodaň.
Atd.

Mates

Celkom by ma zaujímalo, kde to budú mať mimo spojov odstavené a v ktorom vesmíre dáva ekonomický zmysel platiť prenájom Vectrona, ktorý denne bude jazdiť 5 hodín a cca do 400 kilometrov.

Pan průvodčí

Vectron může mít přes den jiné výkony.

Mates

Môže. A ktoré že výkony Gepardu bude jazdiť? Uvidíme, necháme sa prekvapiť.

Vilém Baczko

Proč by musel jezdit výkony Gepardu?

Vilem Baczko

A co kdyz je to naopak chytre vyuziti Vectronu v noci, kdy by pro nej jinak nebyla zadna prace?

Mates

Mohol by som vedieť príklad takého Vectronu?

Vilém Baczko

Mohol by som vedieť, kolik Vectronů je plně vytížených od 23h do 4h ráno?

Mates

Tých u súkromníkov? Hodne, nakoľko nákladná doprava jazdí prevažne v noci, kedy majú voľnejšie prejazdy.

Vilém Baczko

„Hodně“ ale neznamená „všechny“, že ne?

Michal

Vzhledem ke klimatizované soupravě bych tipl rakoukou soupravu v prostoji ve Vídni mezi nějakým posledním a prvním vlakem. Že by spolupráce s ÖBB?

Pavel 2

Někde to zaparkují, nejlépe partyzánsky zadarmo. Tak jako parkují svůj autobus u pekáren…

Zbyněk

No sláva, volání bylo vyslyšeno a za ty milióny snad už nebude jezdit prázdný vlak, kterým se nedá nic stihnout. Dřívější čas odjezdu a návaznost na brněnské noční rozjezdy.

Vlak od GE bude teda celý den čekat v Rakousku na noční jízdy?

Rejpal

Asi má Brno hodně peněz, když může platit takovýto zbytečný pár vlaku. Zajímala by mě jeho obsazenost.

Zbyněk

Doteď prakticky nulová díky pitomým časům odjezdu který vyhovoval jedině RJ, ne cestujícím. Takhle už to vypadá slibněji.

Pedro72

To není pravda, obsazenost byla vyšší, než se čekalo.

Zbyněk

Myslíte ten noční? Hodněkrát jsem se koukal do rezervačního systému, málokdy bylo večer předem prodáno víc jak 20 míst

Petr Jetelina

Myslete politicky, soudruhu!

David

Téměř nulová s výjimkou nedělního rána, kdy se mládež vrací z brněnského flámu do Břeclavi.

Tomáš Gottschalk

Vy si fakt myslíte, že brněnské zejména páteční, ale i sobotní kalby končí už ve 2? Prozradím Vám tajemství: ti správní pařmeni by nestíhali ani RJ, ale klidně spěte dál.

David

A píši snad, že se vrací úplně všichni? Spěte klidně dál, já se u toho vlaku musím v noci pohybovat.

yaakov666

Jel jsem 5. září z Brna do Vídně na 6. hodinu ranní. Velký autobus GE obsazen měsíc dopředu, musel jsem jet ve 2:05 chorvatským Flixem na Erdberg a brát si taxi.

Ondra

No já na odlet po 6 hodině jednou musel do Vídně už v 22:30 nebo kolik to bylo.. byli sme dva a přes celou noc bylo v busech volné jedno jediné místo.. taky nějak začátek září..

Radek

Tak na tyhle noční spoje je klimatizace opravdu důležitá 🙂

Daniel

Za to v zimě by topit mohli.

Modré zábradlí

Jasně, vždyť stačí vytáhnout z kopřiv pár červenokoženkových béček. Není pohodlnější cestování než se zarýgrovat v kupé a natáhnout se přes celou lavici.

mgr.pavel

Chápu ty plánované časy tak, že Brno přispívá jen na tento jeden pár spojů?

Původně se uvažovalo i o přímých spojích na letiště také přes den, kdy je alternativou přestoupit ve Vídni. Kde imho byla hloupost platit veřejné peníze když existuje rozumná alternativa (byť s rizikem zpoždění 1.vlaku a změškání přípoje na Wien Hbf).

MUMU

Ta doba platnosti smlouvy nebude náhodná…
VRT od roku 2045 confirmed! 🤫

Lomb

Smlouvu až do 20245🥺

ČSI

Většina firem do té doby krachne, v Brně a v Gepardu věří že ne 😂

Marty-t

Spíš už víme reálný termín, kdy se městu Brnu podaří rozlétat rozumné spoje na přestupní evropské uzly i z vlastního letiště… 🙂

David (Komi)

No, jakože… Pobavilo, ne že ne. 😎😅

J.K.

Je to závazek, no, ale zase dost lidí říká že je železnice fakt nadčasová…

mgr.pavel

Vzhledem ke stavu infrastruktury do toho možná započetli i zpoždění..? 🙂

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tomu říkám závazek! Přijdu osobně zkontrolovat!

Movia

Povolí takhle dlouhý kontrakt Evropská unie?😂😂

Pája

No to je fakt 😆😆😆👌👏👏👏

Mates

Môžeš začať písať ty.

David

Správné je: a) 2024 b) 2025 c) 2045 ?