Brno má nového „slintače“. Dopravní podnik přestavěl další starý trolejbus na servisní vozidlo
Speciální zařízení na trolejbusu zabraňuje vzniku námrazy na trolejích. Ta ovlivňuje plynulost jízdy.
Mazací tramvaj a servisní trolejbus, které nanáší nemrznoucí směs na trolejové vedení, posílí další vůz. Zaměstnanci Dopravního podniku města Brna (DPMB) upravili starší trolejbus typu 14Tr.
Nový servisní trolejbus bude v nočních hodinách jezdit městem a nanášet na trolejové vedení nemrznoucí směs. „Jedná se o preventivní opatření, které zamezuje vzniku námrazy. Dohromady tak budeme mít celkem tři servisní vozy,“ popisuje mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.
Přeměna trolejbusu obnášela odstranění sedaček, instalaci nádrží na nemrznoucí kapalinu a zařízení pro nanášení směsi včetně dávkovače. Ten zajistí, aby při zastavení směs neodkapávala na zem. Veškeré zařízení a technologie vyrobily přímo v Brně. Náklady na úpravy byly okolo 250 tisíc korun.
Námraza nebo tenká vrstva ledu může značně komplikovat jízdu trolejbusů, způsobovat jiskření, ovlivňovat plynulost jízdy. Proto pokud hrozí riziko námrazy, vysílá DPMB do ulic speciálně upravené servisní vozy, které na trolejové vedení nanáší nemrznoucí směs. „Za noc najezdí až 150 km. Jedná se o preventivní opatření, díky kterému jsme za posledních sedm let neřešili žádné vážnější situace,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
První servisní trolejbus, kterému v Brně pracovně říkají „slintač“, vyjel do městských ulic v roce 2015. O tři roky později se přidala i mazací tramvaj. I s novým trolejbusem stihne podnik projet všechny trolejbusové tratě a za poloviční dobu. Na 10 kilometrů vozy spotřebují průměrně 1 litr nemrznoucí směsi.
V závislosti na meteorologické předpovědi dává pokyn pro výjezd speciálně vypravených vozů dispečink. Pro riziko námrazy je nejhorší vysoká vlhkost a teplota kolem nuly nebo mrznoucí déšť. „I díky našim servisním vozům jsme zvládli letošní únorovou zátěžovou situaci, kdy do počínajícího mrazu začalo hustě pršet. Navíc jsme přistoupili i k preventivnímu projíždění tratí běžnými vozy po celou noc. Podařilo se nám tak námrazu průběžně strhávat a provoz zůstal zachován,“ řekl dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.
Úpravou prošel vůz č. 3249, který byl do brněnského provozu zařazen 24. března roku 1991. Na pravidelnou linku s cestujícími pak vyrazil naposledy letos 13. dubna jako spoj č.33. V osobní přepravě tak trolejbus sloužil téměř přesně 30 let.