Brno jako první město v tuzemsku zavedlo sdílenou zónu. U nádraží jsou si všichni rovni
Sdílená zóna před hlavním nádražím v Brně. Pramen: Město Brno/BrnoInMotion
V rámci sdílené zóny se mají všichni respektovat, automobily nejsou chodcům nadřazeny. Přednost tu má pouze tramvaj.
Město Brno aby řešilo podstatné přístupy které by reálné pomohlo dopravě řeší pravý opak …. Zas a znovu demence ach , zákaz odbočení vlevo z ulice Křenová, taky z ulice Cejl všechno to jebat ČEZ bratislavskou a nebo cez hlavak KTO tohle vymyslal musel bejt rozumovu „obdařen“
Hodněkrát jsem tady zaslechl že se nejde dostat přes zákazy odbočení do kralovo pole. Teoreticky stačí jet směrem z hlavního nádraží na kořenovou, kde se otočíte na první křižovatce zpátky. Trochu nebezpečné ale legální. Pro bezpečnější variantu stačí objet přes Křenovou Štěpánskou, Mlýnská a Rumiště a zpátky doleva na Křenovou.
To je pořád fňukání, že tam se autem nedostanu, tady nesmím odbočit, ale kolik má chodec urbanistických bariér, to skoro nikoho nezajímá. Zůstanu v Brně, ale přesunu se do Komárova. Přestupu tam se vyhýbám, protože je to opravdu porod. A proč? Protože plechovkáři potřebují pět pruhů tam, zpátky, nalevo a napravo. A není možné umístit zastávky rozuměji.
Jen pro zajimavost, ktera zastavka v Komarove neni umistena rozumne? A kde je 5 pruhu tam a zpatky?
Chapu, co chcete rict, ale Komarov je zrovna hodne blby priklad.
To, ze Komarovu chybi prestupni uzel hrana-hrana, nebo alespon takovy, aby se prestup dal realizovat do minuty, je vec jina.
Přestupní uzel to ve skutečnosti není, ale KORDIS ho tak označuje. Je extrémně nepříjemný.
https://www.dpmb.cz/sites/default/files/downloads/2022/12/komarov_220912.pdf
Samozřejmě, že je.
Tam jsou aspoň podchody, „přestupní uzel“ Životského-Tržní, to je největší mňamka.
Občas ho používám. Taky by to mimobrněnské mohli tajit, ať se pěkně projedou…. 😉
Kořenová? Odbočit Křenové jde nejdřív na Špitálku, ale pokud chci do Kéniku, tak bych se musel buď vrátit přes Cejl , nebo to vzít po Vranovské, Jugoslávské a Merhautově na 28. října Na Lesnou to touto cestou vychází skoro stejně jako dosud s levým odbočením do Benešovy,
Tak je potřeba říci, že se jedná pouze o formální pojmenování stávajícího stavu protože sdílená zóna tam de facto už je dávno.
Mimochodem autobusy co jezdí na staré autobusové nádraží skrze tuto zónu tam jezdí furt? Pokud ano tak je to reálně největší nepříjemnost pro chodce, cyklisty i auta využívají K+R.
Sdílená zóna je jen v tom druhém směru, kolem Letma. Ulice před hlavasem je nesdílená.
Před hlavní vstupem do haly by to chtělo taky. A přechod k Letmu.
kde je sdílená zóna, nemaj přechody co dělat
Trochu mě mate, že přes ty sloupky nemůžu spokojeně sdílet celou zónu. Pokud si někdo na tom asfaltovém plácku bude číst noviny, tak jsem ve sdílení poněkud omezený a budu muset počkat, až si je dočte.
Chce to tunel 😀
Všichni jsou si tam rovni, ale někteří jsou si rovnější. Hlavní důvod, proč auta a kola jezdí po silnici, a chodci po silnici nechodí, není rozdíl v rychlosti nebo kinetické energii, jak by se na první pohled mohlo zdát. Hlavní důvod oddělení je fundamentální rozdíl ve způsobu pohybu: Chodec se může pohybovat všesměrně, a měnit směr zcela nepředvídatelně. Kolové prostředky se pohybují vesměs vpřed, směr mění postupně a mnohem předvídatelněji. Cílem takové zóny je zvětšit prostor pro chodce a kolová vozidla omezit až téměř k nepoužitelnosti. Město chce aby tudy auta jezdila krokem nebo vůbec. To samozřejmě může být legitimní… Číst vice »
„Zlepšovat veřejný prostor přece lze i bez newspeaku.“
V takhle rozdělené společnosti je to problém. Jedni věrchušce sežerou jeden typ newspeaku a druzí zase jiný, protikladný. Těžko to dávat nějak dialekticky dohromady. Proto se věrchuška musí rozhodnout, na koho (nebudu cynik a nenapíšu „proti komu“) jsou daná opatření zaměřena, a podle toho si vybrat vhodný newspeak.
A nadsázka je to jenom do jisté míry. Dokud tady i jinde v diskusích bude někdo psát něco o „rovnosti mezi turisty, místními a všudypřítomnými kriminálními živly“, tak bude zřejmé, že bez newspeaku a dalších forem manipulace společnost prostě řídit nepůjde.
Nejlepší je, že zklidňující opatření přestala fungovat a provoz je tam jako vždycky. Odbočení do leva se přestalo po měsíci kontrolovat, takže si tam každý jezdí, jak se mu zachce
Je fakt, už jsem to tu jednou psal, že pokud vezu kolegyni na nádraží, kde ji vyhodím na K+P, a pak bych jel podle předpisů, tak bych do KrPole dojel pořádnou oklikou.
Nechci útočit přímo na Vás, chápu, když to dělá každý, proč Vy byste neměl taky. Ale! Autem je to o dvě minuty delší ta zajížďka, je to opravdu takový problém?
Však s tím se počítá. Vlk je nažraný a koza se spokojeně pase dál. Kdo by tam taky pořád opruzoval a někoho hlídal, natož vybíral.
Stačila by kamera a následný dopis. Návratnost rychlá.
To jo, ovšem pokud by byl zájem. A protože není, tak tam není ani ta kamera.
Upřímně jsem čekal, že to bude trvat mnohem déle. Ale změní se skutečně vůbec něco? Pořád to prostě bude vypadat jako vozovka pro auta a nějak nevím, že by lidi měli odvahu se tam jen tak procházet.
Žádná změna lidského chování se nestane ze dne na den, za mě to je řešení kde je naděje na úspěšnost a nechal bych tomu čas jak se to vyvrbí, pak bych soudil..
Sice souhlasím, že je třeba na tuto novou úpravu počkat, ale od nádraží na Benešovu se odbočuje pořád už čtvrt roku. A žádný civilista jako já nebude kontrolovat, zda auto je od MMB, DPMB nebo patří k hotelu.
No zrovna toto lze klidně řešit nějakými těmi balisetami nebo jak se to jmenuje, nebo prostě nějakým drobným neprůjezdným ale průchozím hrazením.. i když já teda myslel tu „sdílenou zónu“, to co by popisujete tedy chápu že je mimo ni (ale nevim kde přesně to končí v popisovaném směru)
Levé odbočení od nádraží ke Grandu omezit nemůžete, protože tam jezdí autobusy a minimálně IZS
No jo, máte pravdu..
Nezměnilo se tam vůbec nic. Směrem od Nových Sadů se odbočuje na Benešovu odbočuje kde kdo (přitom by to řešila kamera, která by to hlídala), od Benešové vás to navedlo do pěší zóny, aut tam bylo stejně jako dřív, zákaz parkování se řeší „stáním na blikačky“, takže po pravé straně je pořád stejné množství stojících aut. Takže sdílená zóna OK, ještě vyřešit ty, co odbočují od nádraží na Benešovu a blikáčky, co tam parkují a před Letmem stávají i ve dvou řadách.
Jsme si rovni, jen šalina je si rovnější – takže si nejsou rovni
„U nádraží jsou si všichni rovni“
—
Už samotný název je snad ještě strašnější, než původní nápad.
Při vší úctě k občanům Brna si neumím představit, rovnost mezi turisty, místními a všudypřítomnými kriminálními živly.
Pokud není příspěvek myšlen jako ironie, tak to tak je: V dopravním provozu ve sdílené zóně jsou si turista, místní, bezdomovec, cyklista, Škoda Felicia, Porsche 911, Icarus, Velorex, atd. rovni a mají se vzájemně respektovat. Přednost má šalina, ale u té je docela přesně jasné, kudy se pohybuje.
To by se mohlo s úspěchem použít na Václavském náměstí v Praze, až se na něj vrátí tramvaje.
Dop….e s tramvajemi
Nacpěte si jich tam, kolik chcete. Ale na Václaváku zůstanou. 😉
Opět promarněná šance, zóna jen cca 80 m kolem ostrůvků. Proč není zóna přes celou Nádražní od Husové po Benešovu? Takže se snažíme vyhnat auta zákazem vjezdu aut levým odbočením a rozdělíme to na 3 části 50/20/50? Jaký je rozdíl v tom, že vystoupím na Nových sadech a půjdu na nástupiště V, VI? To samé nádraží u Grandu? Ve všech 3 částech se courají cestující s kufrem… Opět kočkopes.
Vsechny druhy dopravy jsou si rovny!
Dopravy vsech zemi, spojte se!
Ted vazne: nebylo by lepsi to tam cele zcivilizovat?
Podchody, bezbarierovy pristup, omezit rozsahy zabradli,…
Takove dilci opatreni, navic se zjevnym ideologickym podtextem, stoji za dve veci.
Ideologickým podtextem myslíte to, že na kraji je banda debilů, co zrušila pěší zónu?
Jaký ideologický podtext máte prosím na mysli?
Situaci v Brně znám až moc dobře, řada aktérů jede ideologickou politiku a spíše tím občanům škodí než prospívá, ale v tomto žádnou *ideologii* tedy nevidím..
Podchody nikdo z pěších nerad. Tohle bylo právě to zkultivování. z chodníku k tramvaji a k nádraží. Prostě tady převažují chodci. Na dálnici auta. Takže je zcela logické, že chodci tady budou mít více prostoru než auta. A každý kdo jede tramvají je o 1 auto méně na silnici.
Ty hnusné podchody zrušit. Hned by to tam prokouklo.
A když bychom měli být hodně radikální, tak šalinu pod zem! 😉
pod zem auta
Bravo, Brno, Gagarin byl první! A kdo byl druhý? To už si nikdo nikdy nezapamuje. Teď ještě zbývá prostor do faktické podoby sdílené zóny upravit stavebně. Komunikace má být dle evropských zásad samovysvětlující (self-explaining) a zdejší asfaltová část se „samovysvětluje“ jako prostor pro motorovou dopravu, chodce to pravděpodobně moc lákat nebude. Potenciál coby sdílená zóna ovšem prostor má, vhodné by ji bylo zavést i na opačné straně a demontovat zábradlí u krajní koleje směrem ke staniční budově.
A co chcete upravovat? Dát místo asfaltu lavičky? Naopak ten asfalt je tam velmi vhodný – upozorňuje, že tam může něco jet, zatímco na dlažbě vedle by nemělo…
Asfalt je materiál do citlivých oblastí města architektonicky „méněcenný“, ideálem by byla přírodní dlažba. Ta by zvala k reálnému sdílení prostoru a zároveň prostor zhodnocovala. Vymezení části sloupky pro zvýraznění funkce „jezdit se má tudy“ ovšem může zůstat, to je klasické řešení.
Asfaltový pruh také mnohým říká „tady je silnice“, ale tam není silnice.
Jak říkají silnici lidé, kteří vozovce říkají silnice?
Haha.
Já tedy nepíšu o popisu kusu asfaltu (je ve sdílené zóně možná vozovka?, neřekl bych), ale o subjektivním pocitu řidiče k čemu primárně je.
Pozemní komunikace pro motorová vozidla.
A to právě znamená, že to není sdílená zóna, ale klasicky vozovka a chodník. Skutečné sdílené zóny jsou třeba různé polní a lesní cesty, místní komunikace bez chodníku a podobně.
Ale hlavně řešení v urbanisticky hodnotných částech měst, která jsou od počátku jako sdílené prostory resp. zóny stavěna. Viz např. https://uliceiprochodce.cdvinfo.cz/novinka-sdileny-prostor/.
Takové to, když anonymní diskutující vysvětluje odborníkovi, jak to má správě být…
Taky jsem si říkal, jaká hlava vymyslela ten asfaltový povrch, když to má být sdílená zóna. Pak to tak taky vypadá, zaparkovaná auta a pěší aby se tam bál vstoupit.
Ano, pěší zóna byla první. Milion dalších druhů zón a X+Y stání nikdo rozlišovat ani respektovat nebude. Ty dopravní značky jsou jen vizuální smog a úřednická samohana.
„…nikdo rozlišovat ani respektovat nebude.“
Jenže čí je to chyba? Všech zúčastněných, včetně těch, jimž by to mohlo a mělo sloužit.
Dokud se všichni nebudeme chovat tak, že dodržování pravidel je normální, bude to směřovat do stavu, kdy nedodržuje nikdo nic. To by ovšem taky předpokládalo podíl všech na tvorbě těch pravidel, tj. skutečnou demokracii. Jenže většina si představuje demokracii jako cochcárnu, kde po nich nikdo nic nechce a kde se nemusí brát žádné ohledy na nikoho a na nic.
Ke staniční budově už je aspoň průchod zkrz zábradlí. Teď by to hlavně chtělo přechod přes koleje i u podchodu. Stejně to tam lidi obcházejí
Hlavni problem je, ze tohle ma byt prostor pouze pro pesi. Hlavak je absolutne nejdulezitejsi prestupni bod pro mdh a my nejsme schopni vykopat auta ani odsud. Silnice a parkovaci pruh v tonto miste je stejne chucpe jako zebra na dalnici.
Jenže kudy s autobusy na autobusák?
Na Úzkou? 🙂
Na nadrazi: Z Koliste, pres malinak a divadelni
Z nadrazi: Pres Benesovou na malinak, nebo primo ma koliste.
Štěstí, že to lze brát jen jako srandu a nikoli racionální návrh.
Sdílená zóna ve které jsou si všichni rovni. S výjimkou šalin. Ty jsou posvátné a všichni jim musí uhnout. Nedejbože že by šalina musela pár vteřin čekat, to by bylo neštěstí.
Spíš jde o to, že nezastaví na pětníku, tak s tím musí ostatní počítat.
Tak má jet pomalu. Vaší logikou by měla mít před i auta, pak cyklisti a chodec by se krčil někde v rohu a čekal až bude dost velká mezera.
Takže aby bylo té vaší rovnoprávnosti dáno za dost, musí jet šalina pokaždé dost pomalu?
Tím ale zdržjete pokaždé desítky lidí jedoucích v tramvaji – a za jaký zisk? Co tím vlastně získáte? Že pár chodců či cyklistů či jedno auto budou mít přednost? Tedy přednost max pár cestujícím na úkor desítkám cestujících?
Váš návrh je stejně hloupý, jako chtít rovnoprávnost na železničních přejezdech. Tam má vlak také vždy přednost, hádejte proč..
Takže jenom proto, že se více lidí naskládá do 50 tunové škatule která špatně brzdí jim najednou dává nárok uzurpovat si právo nerušeného průjezdu? Všichni jsme si rovni a železnice z vás lepšího člověka neudělá.
Ne, tramvaj nebrzdí špatně a já o žádných lepších lidech na železnici nepíšu. Irelevantní hejty mimo mísu si prosím strčte někam.
Ano, když na nějaké místo přejezdu přijede 50 lidí, tak mají mít přednost před 2-3 lidmi v konfliktním směru. V opačném případě čeká řádově více lidí.
Pokud tramvaj neumí zastavit z rychlosti 20km/h aniž by srazila chodce a auto ano, tak prostě brzdí špatně a musí jet takovou rychlostí, aby chodce nesrazila. Ten nekonečný fetiš upřednostňování tramvají na úkor všech ostatních je zralý na ústavní léčbu.
Pardon, myslel jsem že diskutuji se slušným člověkem, a ne s někým, kdo za obecně rozšířený a zdůvodněný názor by posílal lidi do blázince.
Všichni jsou blázni, jen vy jste tramvaj, že?
Nikoliv. On vám jen sděluje: Já jsem letadlo.
Fyzika 6.-8. třídy – zkuste si zpětně nastudovat.
Vy jste na ni zralý, to mi věřte! Každé kolejové vozidlo absolvuje TBZ – brzdové zkoušky. To auta někdy brzdí blbě, nebo jejich řidiči.
Tohle není „soudný“ příspěvek.
Fyziku neokecáte. Zkuste si stoupnout na koleje a volat na tramvaj, že jste si rovni. Ta věc má pár tun a nízkou přilnavost na svojí straně
Ano, protože většina je v tramvaji. V
Brzdí dobře, jen nemůže udělat úhybný manevr. A má vlastní dráhu. A v civilizovaných zemích má vždy přednost.
Človíčku, vy jste typický řidič automobilu – despota!
Šalina tam jezdí krokem, bo:
1) vexle
2) oblouk
3) na zastávce už stojej další dvě šaliny
Ano a stejně hloupé je požadovat rovnost (někdy dokonce přednoat) chodců na páteřních silnicích prvních tříd, sloužících k rychlému spojení regionů. Jako nedávno u pseudokauzy s podchodem na jedničce v Hradci.
Rychlému spojení krajů by měla sloužit celostátní železnice, pak možná dálnice, když už. Nu, ale stačilo by na I. namalovat místo přechodu místo pro přecházení, pokud by tam ovšem chodec nemusel čekat půl hodiny, než nic nepojede…
Misto pro přecházení je tak vzácný úkaz, že nikdo neví, jak se tam má chovat.
Pokud jde o průjezdní úsek silnice I třídy v obci, pak ano, lze. Pokud je to však mimo obec (neohraničeno tabulemi začátek a konec obce), pak na takovémto obchvatu obce nikdo přechod pro chodce nepovolí, protože by museli snížit rychlost na 50 km/h. A obchvaty se staví proto, aby tak nízké rychlosti tam nebyly.
Přál bych Vám v tom sedět s touto myšlenkou, aby ta rovnost tomu nebyla a skočí Vám tam někdo. Protože, všichni jsme si rovni. To přece v pohodě na metru zastavíte.
Byl jste tam někdy? Jestli ano, tak moc dobře víte, jaký „cvokhouse“ to tam s lidma umí být. Nepřetržité proudy lidi absolutně všude. Nemít ta tramvaj přednost, tak to nebude nikdy na pár vteřin, ale divil by jste se, jak by tam ty minuty zpoždění salámovou metodou naskakovaly, protože by tramvaje tou masou lidi prostě nemohly jen tak projet…
Na to vynalezli semafory.
Aby lidé i tramvaje musely zbytečně čekat, aha.
Aby i slabší účastníci provozu dostali svou šanci.
Chcete snad říct, že dnes tu *šanci* přejít koleje chodci nemají?
Vy tam vidíte souvislý proud šalin, který nedává chodcům šanci přejít?
Nevidíte? Tak nepište takové blbosti, dík.
Takže přechody SSZ přes koleje tramvaje? A kolik? Na každém konci refýže nebo i jeden uprostřed? To už by ty šaliny stály v řadě na Křenové i Nových sadech.
Zvláštní, hned za rohem je Masaryčka, pěší zóna v ulici o šířce 11 metrů, a šalina tam projede. Asi zázrak nebo co…
Je demokracie. Proč by jeden automobilový fanatik ve spalováku měl ohrožovat ekologickou elektrickou tramvaj a 70 lidí co v ní jede?
Co to má společného s demokracií? Demokracie je takový společenský systém, kde se všichni občané mohou podílet na rozhodování a řízení společnosti. Když už, tak to má něco společného se svobodou, spravedlností a právním státem, což jsou sice atributy obvykle připisované demokratickým režimům, ale jak vidíme v přímém přenosu, ani skutečnost, že se některé státy samy prohlásí za demokratické, není dostatečnou záruku toho, že v nich bude existence uvedených atributů zaručena pro všechny jejich občany.
Demokracie, asi to, že desítky lidí v tramvaji mají mít přednost před jedním ukřičeným řidičem osobáku, co si myslí, jak není velký king, že jede ve smradlavým gumokolu. Tedy, že většina neustupuje menšině.
Až si uvědomíte fyzikální rozdíly mezi silniční a kolejovou dopravou, pak vás někdo bude brát vážně.
To je teorie, v praxi to moc fungovat nebude. Ono se stačí podívat na vedlejší Masarykovu. Oficiálně je to pěší zóna s tramvajemi, ale chodci se tam nechovají jako v běžné pěší zóně, chodí pouze po krajích a ne ve „vozovce“ (která je i odlišena jiným tvarem dlažby) s tramvajovými kolejemi. Sorry jako.
Já chodím po Masaryčce uprostřed. Pravda, bývám tam mezi kolejemi dost sám.
Taky nemám problém chodit mezi kolejemi, když není na kraji místo. Občas se uhnu tramvaji, není problém.
Stejný zvyk mám i já.
Kdyby profil pro tramvaj nebyl odlišen jinou dlažbou, nebylo by na první pohled zřejmé, kam je potřeba uhnout, když šalina jednou za čas projíždí…
Za tohle tvrzení že Masarykova jako pěší zóna nefunguje mě u jiného článku umínusovali k smrti.
Funguje náramně, co ju předláždili a nejsou tam ty vyvalený kostky…ještě opravit prostředek Svoboďáku a začne to tu vypadat jak někde v Evropě….
Masarykova jako pěší zóna s tramvajemi funguje perfektně. Chodce ohrožují pouze sobci v autech, co se tam cpou! Pryč s nimi!
Po Masarykově se běžně chodí v celé šíři ulice. Důvod, proč je lidí na okrajích více, je hlavně zevlování po obchodech a koukání do výloh.
Ne, jsou to auta, co tam furt projíždí…
Problém Masaryčky je i v tom, že je to jediný oficiální přístupový bod do celé podoblasti pěších zón, která je nesmyslně velká ‒ zahrnuje třeba i Českou nebo Kobližnou a ulice k ní přiléhající od jihu. Ráno se na Kobližnou dá se zásobováním projet přes Sukovu, ale od jedenácté bývá průjezd zablokován. Když jsem si kvůli stěhování na Kobližné vyřizoval celodenní povolení vjezdu, dostal jsem instrukce přijet šílenou trasou Masarykova-Orlí-Minoritská-Poštovská-Kobližná, tedy přes půl centra a mezi násobně větším množství lidí, než kdybych přijel třeba po Novobranské nebo někde od severu. Příjemná jízda to věru nebyla.
Prosím opravte si chybu v nadpisu.
Jo už to někdo napsal dříve, takže to pak prosím vymažte.
Jako já vím že dle nových pravidel nemáme na překlepy upozorňovat v komentářích. Ale když si člověk přečte, e Brno zavedlo šílenou zónu, tak musím říct že mě tento překlep, spojený s mým přehlédnutím že tam není háček opravdu pobavil.
Nicméně jsem zvědavý jak se řidiči a chodci v těchto sdílených zónách budou chovat a kdo komu nakonec bude roven.
Vzhledm k národní nátuře „když jsme si všichni rovni, tak můžu dělat cokoli“ nebude asi překlep „šílená zóna“ překlepem, ale smutným faktem…
Když je ta zóna v asfaltu a připomíná klasickou silnici, tak chodci a řidiči se k tomu jak k silnici budou chovat. Bohužel
Když se k tomu přidá přístup brněnské policie, co stála za návrhem oplocení zastávky na Mendláku a odmítá cyklopruhy v jednosměrkách, protože pro ně je Auto ten pravý Bůh, tak jsem k té rovnosti také skeptický.
Cyklopruh není podmínkou pro cykloobousměrky, přestože to tak „pomáhat a chránit“ často prezentuje.
Samozřejmě, že není. Stačí reálná možnost vyhnutí obou účastníků; vhodný je též režim „Zóna 30“.
Eh, já měl na mysli cykloobousměrky, ty totiž brněnská policie nerada jaksi globálně.
Nejen brněnská. PČR odkudkoliv.
Ne, nebudou. Chodců a cyklistů okolo je tolik, že řidiči aut stejně jen popojíždějí a kdo může, objede to jinudy.