Brno jako dopravní peklo. Žebříček vážných nehod ukazuje, která města jsou nebezpečná

Masarykova ulice podle umělé inteligence DALL.E. Zdroj: Data.Brno.czMasarykova ulice podle umělé inteligence DALL.E. Zdroj: Data.Brno.cz

Ve čtyřech krajských městech se dopravní nehody loni obešly bez smrtelných následků.

Dopravně nejnebezpečnější krajské město v Česku je Brno. Loni zde při 1 839 dopravních nehodách bylo osm osob usmrceno a 58 osob těžce zraněno. Moravská metropole tak v pravidelném GPČ indexu zůstává na chvostu krajských měst, poslední 13. pozici Brno obsadilo i v roce 2023.

Podle výsledků GČP indexu se loni nejbezpečněji jezdilo v Pardubicích, kde při 781 dopravních nehodách nedošlo ke smrtelnému zranění, tři osoby byly zraněny těžce. „Pro Pardubice je to historicky nejnižší hodnota indexu, a tedy nejlepší výsledek,“ informovala Generali Česká pojišťovna.

Na druhém místě skončil Hradec Králové, na třetí pozici se pak vyšvihlo Ústí nad Labem. Na opačném konci se na 11. místě umístila Plzeň, na 12. pozici se propadla Jihlava.

V intravilánech čtyř krajských měst se dopravní nehody v loňském roce obešly bez smrtelných následků. Naopak v Praze bylo usmrceno 21 osob (z toho 9 chodců, 4 řidiči osobních automobilů, 3 cyklisté, 2 řidiči nákladního automobilu, 2 spolujezdci v osobním automobilu a motocyklista), v Brně 8 (z toho 6 chodců, řidič osobního automobilu a motocyklista), v Ostravě, Olomouci a Plzni tři lidé, v Ústí nad Labem a Liberci dva lidé, v Hradci Králové a Karlových Varech pak jedna osoba.

Méně nehod, více mrtvých

Index vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst a také všech 206 obcí s rozšířenou působností. Ty se pak vztahují k celkovému počtu evidovaných dopravních nehod. Jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod – čím vyšší je hodnota indexu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší.

Celkově jen na silnicích krajských měst bylo v roce 2024 evidováno 25 362 dopravních nehod, což představuje meziroční pokles o 2 035 případů (tj. -7 %). Pohled na počty usmrcených osob již ale pozitivní zjištění nepřináší, protože ve sledovaných městech přišlo o život 44 osob. Vyjádřeno čísly jde o nárůst o sedm osob, tedy o 19 %.

Z 206 obcí s rozšířenou působností se na pozemních komunikacích 33 z nich staly dopravní nehody se smrtelnými následky. 76 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v roce 2024 zcela vyhnula.

Nejvíce, 21 osob, bylo usmrceno v Praze, 8 osob v Brně, po třech osobách v Ostravě, Olomouci a Plzni, dvě osoby pak v Ústí nad Labem, Liberci a Orlové.

Po jedné oběti dopravních nehod bylo evidováno v následujících městech: Prostějov, Hradec Králové, Jablonec nad Nisou, Šumperk, Kutná Hora, Děčín, Litomyšl, Karlovy Vary, Teplice, Klatovy, Vsetín, Znojmo, Rychnov nad Kněžnou, Kladno, Chrudim, Dobříš, Veselí nad Moravou, Nové Město nad Metují, Lipník nad Bečvou, Mikulov, Kuřim, Šternberk, Rožnov pod Radhoštěm, Jaroměř a Moravský Krumlov.

Chodci a cyklisté

Index umožňuje srovnání měst a obcí také podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Hodnota indexu zranitelných účastníků udává poměr těžkých a smrtelných nehod zranitelných účastníků k počtu nehod s jejich účastí.

Nejbezpečnějším krajským městem v oblasti zranitelných účastníků se v loňském roce staly Pardubice, na druhém místě skončil Hradec Králové, na třetím pak Ústí nad Labem.

Na opačném konci se na 11. místě objevila Praha, na 12. pozici Brno a nejhorší, 13. místo, obsadila Plzeň, ve které při 187 nehodách byly 3 osoby usmrceny a 30 osob těžce zraněno. Pozoruhodný je propad Jihlavy – zatímco v roce 2023 obsadila 4. příčku, tentokrát skončila na 10. pozici.

Tagy brno dopravní nehody nehodovost úmrtí
138 komentářů